Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@07:50:10 GMT

پیش بینی کشت ۵۸۰ هکتار سماق در خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۸۸۱۱

پیش بینی کشت ۵۸۰ هکتار سماق در خراسان جنوبی

محمودی با اشاره به اینکه ۵۸۰ هکتار جنگل کاری و کشت گونه سماق در خراسان جنوبی پیش بینی شده است، گفت: سالانه ۲ تن و ۷۵۰ کیلوگرم سماق از رویشگاه های طبیعی خراسان جنوبی برداشت می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «عباسعلی محمودی» در تور رسانه ای  و بازدید خبرنگاران از طرح کشت و توسعه رویشگاه سماق در شهرستان سرایان اظهار کرد: وضعیت کشور به لحاظ سرانه جنگل مناسب نیست  و براساس استانداردها باید 10 درصد سطح  کشور جنگل باشد اما اکنون  در مجموع 7 درصد از سطح كشور جنگل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: به هر حال كشور ما در مقايسه با ساير كشورها از استانداردهای پايين‌تری درزمينه جنگل‌ها برخورداراست.

 

محمودی با بیان اینکه بیش از 4 درصد مساحت عرصه‌های منابع طبیعی خراسان‌جنوبی معادل 627 هزار هکتار جنگل است، گفت: جنگل‌های این استان اغلب از گونه‌های با ارزش بنه، بادامشک و در بعضی از مناطق انجیر، زرشک کوهی،سنو و سماق است.

 

وی با تاکید بر اینکه افزایش کمی و کیفی جنگل های استان خراسان جنوبی در دستور کار است، ادامه داد: طرح کشت و توسعه گونه سماق اجرا شده است چرا که به لحاظ اقتصادی از گونه های مهمی است که می‌توان با مشارکت مردم به اقتصاد جوامع محلی کمک کنیم.

 

رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به رویش سماق در منطقه نوده و بیدسکان، تصریح کرد: طرح مطالعاتی منطقه بیدسکان حدود 3 هزار و 700 هکتار و طرح مطالعاتی روستای نوده حدود یک هزار و 600 هکتار است.

 

محمودی بیان کرد: در منطقه بیدسکان 300 هکتار  و در منطقه نوده 280 هکتار جنگل کاری و کشت گونه سماق پیش بینی شده است که اکنون در بیدسکان 22 هکتار و در نوده حدود 60 هکتار عملیات اجرایی کاشت سماق انجام شده است.

 

به گفته وی در منطقه روستای بیدسکان شهرستان فردوس حدود 22 هکتار و در منطقه روستای نوده شهرستان سرایان نیز حدود 4 هکتار رویشگاه طبیعی سماق وجود دارد.

 

رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به  اینکه برداشت 300 تا 400 کیلو  سماق در هر یک هکتار  پیش بینی می شود، گفت: در مجموع سالانه 2 تن و 750 کیلوگرم سماق از رویشگاه های طبیعی خراسان جنوبی برداشت می شود.

 

محمودی افزود: سماق معمولی درختچه ای است کوهستانی با میوه‌ های خوشه‌ای که بومی نواحی مدیترانه، جنوب ایتالیا و آسیای شرقی بخصوص ایران است.

 

وی با تاکید بر اینکه روش های تکثیر درختچه سماق به صورت پاجوش، بذر و قلمه ساقه و ریزوم است، گفت: بهترین روش پاجوش است که در پاییز یا آخر زمستان پاجوش را با ریشه از گیاه مادر جدا کرده و در محیط جدید کشت می کنند.

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد اردبیل اربعین حسینی مسجد طراز اسلامی کانون های فرهنگی هنری مساجد هفته دفاع مقدس فعالیت های مسجدی کانون های مساجد ماه محرم خطبه نماز جمعه جنگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۸۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه الحاق شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ سعید میرکریمی روز در کارگروه زیربنایی، توسعه شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست خراسان شمالی گفت: هشت پرونده الحاق زمین در شهرستان‌های بجنورد، شیروان، گرمه، مانه و راز و جرگلان بررسی و پس از تبادل نظر مدیران دستگاه‌های اجرایی، تصمیمات لازم در این خصوص گرفته شد.
وی افزود: موافقت با الحاق ۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه در راستای طرح نهضت ملی مسکن بود که در ادامه الحاق ۴۰ هکتار به محدوده این شهر در دستورکار این اداره کل جهت طی سایر مراحل قانونی قرار گرفت و انتظار می‌رود گام موثری در راستای تامین زمین مورد نیاز این شهر باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: موافقت با جانمایی اراضی ملی با کاربری اداری در حریم شهر راز جهت واگذاری به اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز ازدیگر مصوبات این جلسه بود که پس از توضیحات لازم و تبادل نظر اعضای کارگروه مورد موافقت قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • ۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه الحاق شد
  • پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی
  • پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت آغاز می شود
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان
  • بیش از ۴۱ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی زیر کشت غلات است
  • آغاز برداشت خوشه های طلایی در خراسان جنوبی 
  • گندم و جو‌های خراسان جنوبی در حال درو هستند