Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا محمدصالح ضیایی در نشست رفع موانع ایجاد موزه‌های تخصصی رودبار با اعلام این خبر گفت: شهرستان رودبار با قدمت دو هزار ساله در کاشت و تولید زیتون به عنوان خاستگاه اصلی این محصول بیش از هشت هزار هکتار باغ زیتون دارد.
وی افزود: ایجاد موزه زیتون و اقدامات مربوط به ثبت انجمن زیتون ایران در مبادلات اقتصادی و معرفی شهرستان رودبار در ابعاد اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرماندار رودبار ادامه داد: تپه مارلیک در روستای نصفی بخش رحمت آباد و بلوکات رودبار بقایای به جای مانده از تمدن باستانی بیش از سه هزار ساله است و جام مارلیک متعلق به آن یکی از مهم‌ترین اشیاء تاریخی بین‌المللی کشف شده در تپه‌های شهرستان رودبار است که مربوط به عصر آهن یعنی سه هزار و ۲۵۰ سال قبل است و برای آن سایت موزه تاسیس می شود.
ضیایی همچنین با اشاره به وجود ۲۲۰ هزار هکتار جنگل و مرتع در رودبار گفت: جنگل های سیاه رود رودبار از جمله جنگل های هیرکانی است که ایجاد موزه و ثبت آن در فهرست میراث جهانی سبب می‌شود علاوه بر محافظت و نگهداری و معرفی ارزش‌های آن به جهانیان به عنوان هدف اصلی، نوعی تبلیغات برای مقصد انجام شود که به واسطه آن فعالیت‌های گردشگری در محوطه نیز افزایش می‌یابد.
وی افزود: از معروف ترین درختان جنگل های هیرکانی راش، بلوط، توسکا، نارون، زبان گنجشک، شمشاد است که در جنگل های رودبار وجود دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان هم گفت: ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث سایت موزه مارلیک در روستای نصفی بخش رحمت آباد و بلوکات رودبار اختصاص یافته است.
شهرود امیرانتخابی گیلان را مهد تمدن در میراث ملی دانست و گفت: وجود اولین‌های فرهنگی در پژوهش‌های باستان‌شناسی تاریخ رودبار گواه آن است.
وی گفت: گردشگری فرهنگی یکی از قدیمی‌ترین انواع گردشگری‌هاست و موزه‌ها پشتوانه‌ای محکم در راستای گردشگری فرهنگی محسوب می شوند که امکان رقابت گردشگری چه در بخش خصوصی و همچنین دولتی در آن ها نمود پیدا می‌کند.

امیر انتخابی با اشاره به برخورداری گیلان از ۲۰ موزه عمومی و تخصصی گفت: پنج موزه‌ تحت نظارت میراث فرهنگی، ۱۰ موزه به‌صورت مشارکتی و پنج موزه توسط مجموعه داران خصوصی و شش پروژه ایجاد موزه در دست اقدام تلاشی برای تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد مشارکت دهی بخش خصوصی خواهد بود.
وی ادامه داد: ۵۸ هزار هکتار از جنگل های گیلان ثبت جهانی شده و از پارسال کارهای حفاظتی و آموزشی مربوط به آن آغاز شده است.
امیر انتخابی تاکید کرد: تمام مناطق گردشگری و تاریخی شهرستان رودبار باید با تابلو راهنما معرفی شوند.
شهرستان رودبار در ۶۷ کیلومتری جنوب مرکز استان گیلان واقع است. تپه مارلیک یا چراغعلی تپه یک محوطه باستانی در کرانه شرقی سفیدرود و در دره گوهر رود در منطقه رحمت آباد از توابع شهرستان رودبار واقع است و این تپه در سال ۱۳۴۰ توسط هیاتی به سرپرستی دکتر عزت الله نگهبان مورد کاوش های باستانشناسی قرار گرفت که بعدها به مارلیک معروف شد. اشیای به جای مانده از تمدن باستانی در این تپه متعلق به سه هزار سال پیش از میلاد هستند که پژوهشگران گمان می‌برند این تپه آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان آمارد ساکنان حاشیه سفیدرود بوده‌ و جام مارلیک به عنوان نماد قوم آمارد در گیلان شناخته می‌شود. 

نیمه تیرماه امسال نیز جنگل‌های هیرکانی که بخش عمده‌ای از آن در استان گیلان قرار دارد، ثبت جهانی شد. بیشتر بدانید

۷۲۹۵/۲۰۰۷/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رودبار گیلان موزه جنگل های هیرکانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۹۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان اعلام کرد: آیین نکوداشت حاج محمدمیرزا قوانلو ملقب به کاشف السطنه (پدر صنعت چای ایران) عصر فردا در موزه چای لاهیجان برگزار می‌شود.

این برنامه با همکاری فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی لاهیجان، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان و سازمان چای کشور برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۶ الی ۱۸ فردا (پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه) برای شرکت در مراسم در جوار مقبره کاشف السلطنه حضور یابند.

کاشف السلطنه کیست؟

تاریخ می‌گوید: «محمدخان قاجار قوانلو» کارمند وزارت خارجه و کنسول ایران در هند بود، به فکرش رسید که آب و هوای مزارع چای هند شبیه آب و هوای گیلان است. پس تصمیم گرفت، یک امتحانی کند و ببیند می‌تواند چای را در ایران بکارد یا نه. رفت دنبال کار و در یادداشتی هم نوشت: «می روم دنبال چای ... ان شاءالله کسان دیگری هم در فکر رفع احتیاج سایر کالا‌ها باشند».

باقی داستان این است که مقدار زیادی بذر چای و ۳ هزار نهال چای را با هر زحمتی بود در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی به ایران آورد و در لاهیجان کاشت و به یک نفر از معتمدین محلی سپرد که مراقب مزرعه چای باشد و بوته‌ها را زیاد کند و خودش دیگران را تشویق کرد که چای بکارند و نتیجه آن که تا چند سال بعد چای ایرانی رسیده بود به سینی چای ایرانی ها. همین موفقیت او در بومی کردن صنعت کشت چای باعث شد از مظفرالدین قاجار لقب «کاشف السلطنه» بگیرد و از مردم ایران نیز لقب «پدر چای ایران».

موزه کاشف السلطنه کجاست؟

موزه کاشف السلطنه یا همان موزه تاریخ چای ایران به عنوان تنها موزه تخصصی و تاریخی چای در کشور در آرامگاه کاشف السلطنه (بنیانگذار صنعت چای ایران) در شهر لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان قرار دارد.

این موزه امروزه با توجه به جذب گرشگران داخلی و خارجی جزء یکی از معروف‌ترین و بی نظیرترین جاذبه‌های شهرستان لاهیجان محسوب می‌شود. 

فضای داخلی موزه چای ایران از ۲ طبقه تشکیل شده است. در طبقه پایین تندیس و دست نوشته‌ها و برخی وسایل شخصی کاشف السلطنه به همراه ادوات کشت و فرآوری گیاه چای قرار دارد. 

در طبقه دوم که به صورت بالکن بر روی طبقه اول ساخته شد، بیشتر پوشش و آداب و سنن مردم گیلان و لاهیجان به نمایش گذاشته است. مقبره کاشف السلطنه نیز در بخش انتهایی طبقه دوم قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • مسدود شدن ۹ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار
  • منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار
  • نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان
  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم