Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود هیجان زیادی که برای استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی در طب ترمیمی وجود داشت، تلاش‌های بالینی صورت گرفته انتظارات را برآورده نکرده است. یکی از موانع اساسی در موفقیت این روش درمانی، مرگ شمار زیادی از سلول‌ها پس از پیوند است.

نبود عروق خونی فعال در ساختارهای مهندسی شده که برای انتقال سلول‌های بنیادی مزانشیمی به محل هدف استفاده می‌شود یکی از دلایل مرگ و میر وسیع این سلول‌ها پس از پیوند را مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت، سلول‌های بنیادی مزانشیمی پس از پیوند در محیطی متراکم از سلول و با میزان اندک اکسیژن و مواد غذایی قرار می‌گیرند. به همین علت برای پیوند موفق سلول‌های بنیادی مزانشیمی کنام یا داربست مهندسی شده‌ای لازم است که بتواند نیازهای سلول‌های بنیادی مزانشیمی را در شرایط کمبود اکسیژن فراهم کند.

با هدف شناخت بهتر نیازهای این سلول‌ها پس از پیوند، گروه پژوهشی فرانسوی به سرپرستی دکتر پتیت هروه، یکی از برندگان امسال کنگره رویان، به بررسی اثر دو عامل اساسی کمبود گلوکز و فقدان اکسیژن مستمر بر زنده‌مانی و فعالیت سلول‌های بنیادی مزانشیمی پرداختند.

این گروه متوجه شدند که زنده‌مانی سلول‌های بنیادی مزانشیمی مستقل از تنش اکسیژن است. در واقع سلول‌های بنیادی مزانشیمی انسان اگر در معرض کمبود گلوکز نباشند می‌توانند در شرایط نزدیک به نبود اکسیژن زنده مانده و توان تقسیمی خود در شرایط آزمایشگاهی و مهمتر از آن توان ترمیمی خود در شرایط پیوند را حفظ کنند. این گروه پژوهشی نشان دادند در شرایط نزدیک به نبود اکسیژن، سلول‌های بنیادی مزانشیمی انسان توان استفاده از گلوتامین، سرین و پیرووات اگزوژنوس را به عنوان منبع انرژی از دست می‌دهند و به طور انحصاری به گلوکز به عنوان منبع انرژی تکیه کرده از گلیکولیز غیر هوازی برای تأمین ATP استفاده می‌کنند.

در این پژوهش، محققان سه ویژگی اساسی متابولیسمی سلول‌های بنیادی مزانشیمی انسان که برای استفاده از آنان در طب ترمیمی ضروری است را شناسایی کردند: سلول‌های بنیادی مزانشیمی نمی‌توانند خود را با کمبود گلوکز اگزوژنوس وفق دهند.این سلول‌ها ذخیره گلوکز داخلی بسیار اندکی دارند. این سلول‌ها هیچ ذخیره ATP قابل شناسایی ندارند. این خصوصیات باعث عدم توانایی در جایگزینی و تأمین منبع انرژی علت اصلی مرگ سلول‌های بنیادی مزانشیمی پس از پیوند است.

نتایج این پژوهش باعث تغییر باور رایج مبنی بر این که کمبود اکسیژن علت اصلی مرگ سلول‌های بنیادی مزانشیمی پس از پیوند است، شده، نشان می‌دهد در صورت تأمین گلوکز، این سلول‌ها در شرایط نزدیک به نبود اکسیژن هم می‌توانند زنده‌ مانده نقش ترمیمی خود را ایفا کنند.

پروفسور پِتیت هروه از کشور فرانسه مدیر پژوهش و رئیس بخش در پژوهشگاه ملی تحقیقات پزشکی و بهداشتی فرانسه است. او عضو انجمن مهندسی بافت اروپا و انجمن اروپایی تحقیقات در زمینه دیابت است. او در زمینه کشت سلولهای بنیادی مزانشیمی ، فناوری بیوراکتور ، مدلهای حیوانی کوچک و بزرگ در تحقیقات ارتوپدی و مهندسی زیست پزشکی که مربوط به تقویت بقای سلول و پیوند است به پژوهش مشغول است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۹۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت با هدف کاهش مصرف قلیان دخانی در ۱۰ استان کشور آغاز شده است.

طرح مطالعاتی دستگاه «پاکدم» یا «قلیان اکسیژن» در حال حاضر به صورت آزمایشی، تحت نظارت وزارت بهداشت حدود دو سال است که در ۱۰ استان کشور در حال اجراست. این وسیله ثبت اختراع شده و بعد از اینکه تأییدیه آن از سازمان غذا و دارو گرفته شد به عنوان تجهیزات پزشکی ثبت و در سازمان غذا و دارو استاندارد‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است. در این وسیله از ترکیب گاز‌های اکسیژن و N ۲ O با رعایت حدود تعیین شده در سازمان غذا و دارو برای اطمینان از اینکه ضرری برای سلامتی افراد نداشته باشد استفاده می‌شود.

به دلیل نگرانی وزارت بهداشت از افزایش مصرف قلیان که نسبت به سال۹۵ بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است، گسترش بی‌رویه مراکز عرضه قلیان بعد از همه گیری بیماری کرونا و ضعف در اجرای قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در مراکز عرضه قلیان که مستلزم همکاری تنگاتنگ ارگان‌های برون بخشی است، اجازه داده شد که طرح بررسی دستگاه پاکدم در ۱۰ استان کشور شامل تهران، آذربایجان شرقی، البرز، فارس، خوزستان، گیلان، مازندران، کرمان، بوشهر و سیستان و بلوچستان آغاز شود و در ادامه با درخواست دانشگاه‌های دیگر، هماهنگی برای توسعه مرحله آزمایشی طرح در استان‌های خراسان شمالی، اصفهان و زنجان انجام شد.

این طرح در مرحله آزمایشی قرار دارد و بعد از مشخص شدن نتایج مطالعه که تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی مرتبط انجام می‌شود؛ در صورت اثبات اثربخشی و تأثیر آن بر کاهش مصرف قلیان دخانی، به صورت سراسری اجرا خواهد شد. وزارت کشور نیز به استان‌های مجری طرح، این موضوع را ابلاغ کرده و نمونه برداری‌ها از استان‌های تحت پوشش این طرح در حال انجام است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • پشت پرده «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و قیمت آن چقدر است؟
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • جهانپور: قلیان اکسیژن دیگر سرگرمی نیست بلکه مخدر است + فیلم
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است
  • از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • از این حیوان فقط دو نمونه در جهان باقی مانده
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان