Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش خبری از سوی روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد مبنی بر طرح ساماندهی انجمن‌ها و موسسات این معاونت که در آن انجمن هنرهای نمایشی (با ۵۰۰ شعبه و دفتر در سراسر کشور)، انجمن موسیقی، موسسه توسعه هنرهای معاصر و موسسه توسعه هنرهای تجسمی باهم ادغام می‌شوند و اواخر مرداد بود که تعدادی از روسای انجمن‌های هنرهای نمایشی سراسر کشور در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار توقف طرح ادغام انجمن هنرهای نمایشی، موسیقی و تجسمی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چراکه به گفته حسین مسافر آستانه (از اعضای هیئت مؤسس انجمن هنرهای نمایشی) طبق مفاد مندرج در اساسنامه انجمن، دولت توانایی انحلال انجمن هنرهای نمایشی را ندارد و انجمن یک نهاد خصوصی است.

حمیدرضا فولادگر در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره طرح ساماندهی انجمن‌های هنرهای نمایشی، موسیقی، موسسه توسعه هنرهای معاصر و موسسه توسعه هنرهای تجسمی و ادغام این انجمن‌ها و موسسات زیرمجموعه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انجمن‌ها و تشکل‌های غیر دولتی، چه آنها که عنوان ان‌جی‌او و مردم‌نهاد به آنها اطلاق می‌شود و چه انجمن‌های صنفی و تشکل‌های فرهنگی و هنری، به‌عنوان نظام و تشکلی برای فعال کردن حضور مردم و بخش غیردولتی در صحنه مسائل فرهنگی شناخته می‌شوند. هرچند که احکام کلی قانون اصل ۴۴ متعلق به حوزه اقتصادند و در حوزه فرهنگ و آموزش و سلامت، دولت باید لایحه بیاورد. اما کلیات اصل ۴۴ می‌گوید تشکل‌های مردمی باید حضورشان فعال باشد و مسائلش را مردم نمایندگی کنند و به صورت مستقیم در تولی امور فرهنگی نقش داشته باشند.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مجلس یادآور شد: اگر انجمن و موسسه‌ای اساسنامه و شناسنامه‌اش بر مبنای غیردولتی بودن است، دولت نباید نسبت به انحلال و ادغام آنها اقدامی کند.

به گفته فولادگر آنچه اکنون در معاونت هنری برای ساماندهی این چهار موسسه و انجمن در حال رخ دادن است قابل بررسی بوده و توسط کمیسیون فرهنگی مجلس و کمیسیون ویژه اصل ۴۴ باید بررسی شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: این طرح علاوه بر اینکه از نظر حقوقی قابل بررسی است باید ابعاد و تعابیر سیاسی آن هم ملاحظه شود که آیا اتفاقات دیگری پشت آن است یا خیر. چراکه مسئولان باید از اینکه تصمیمات‌شان رنگ و بوی سیاسی برای طرحی به وجود بیاورد، مراقبت کنند.

فولادگر با تاکید بر اینکه در حالت کلی باید از فعالیت تشکل‌های مردمی حمایت کنیم، خاطرنشان کرد: اموری مانند نظارت، سیاست‌گذاری و تعیین راهبرد باید حاکمیتی و دولتی باشد، اما اگر دولت بخواهد خودش در امور تشکل‌های مردمی دخالت کند، دیگر از نقش خود خارج شده است لذا این مساله را هفته پیش رو در مجلس بررسی خواهیم کرد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۹۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمشهر گفت: پس از بررسی آثار رسیده تاکنون ۶۲ اثر صحنه‌ای و ۴۸ اثرخیابانی مورد بازبینی قرار گرفته است.
منصور سلامات افزود: در بخش مسابقه بیست و پنجمین جشنواره ملی تاتر فتح خرمشهر در بخش صحنه‌ای و خیابانی موضوعات آثار نمایشی جلوه حضور مردم در مقاومت ۴۵ روزه خرمشهر در مقابل دشمن بعثی، فتح خرمشهر، مقاومت و دفاع مقدس، پرداخت به مولفه‌های بومی با رویکرد فرهنگ ایثار اقوام ایران زمین در بستر تاریخ خواهد بود.
این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و خرمشهر، انجمن هنر‌های نمایشی با مشارکت و همکاری اداره کل هنر‌های نمایشی، سازمان منطقه آزاد اروند و فرمانداری ویژه شهرستان خرمشهر از ۲۹ اردیبهشت آغاز و آیین اختتامیه سوم خرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
آثار صحنه‌ای در سه سالن نماشی خرمشهر و آثار در خیابانی در مناطق مختلف شهری با رویگرد مناطق محروم اجرا خواهند شد.

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد
  • نصرت‌الله میرزایی درگذشت
  • واکنش میرسلیم به ادعای تذکر رهبری به برخی مسئولان درباره گشت ارشاد /هرکسی در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است
  • برگزاری نشست سیاسی توسط تشکل جامعه اسلامی تهران جنوب
  • مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • تعزیه‌خوان باسابقه خمین درگذشت/ پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • تخصیص اعتبار از محل قرارگاه شهید آوینی برای تقویت انجمن های هنری
  • انجمن های هنری بازوان مشورتی،تخصصی و اجرایی وزارت ارشاد هستند