Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-19@20:55:04 GMT

نظر زنگنه درباره بازار جهانی نفت

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۰۲۷۰

نظر زنگنه درباره بازار جهانی نفت

رویداد۲۴ حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که باعث متوقف شدن تولید بیش از پنج میلیون بشکه در روز نفت عربستان سعودی شد، علاوه بر برانگیختن نگرانی نسبت به امنیت عرضه، آسیب پذیری اقتصادهای آسیایی در برابر اختلالات عرضه را برجسته کرد و این احتمال را ایجاد کرد که آن‌ها را برای کاهش این آسیب‌پذیری به تکاپو بیندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حملات پهپادی به میدان نفتی خریص و تاسیسات پالایش ابقیق باعث شد تحلیلگران درباره قیمت نفت ۸۰ دلاری و حتی ۱۰۰ دلاری، بسته به مدت زمانی که طول خواهد کشید تا فعالیت تاسیسات نفتی عربستان سعودی به وضعیت عادی برگردد، صحبت کنند. با این حال آخرین خبرها باعث پایین آمدن قیمت‌ها شد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرده که بیش از نیمی از تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز که در نتیجه حملات به تاسیسات نفتی متوقف شده بود، احیا شده است و پیش‌بینی کرد ظرفیت تولید نفت تا پایان سپتامبر به ۱۱ میلیون بشکه در روز و تا پایان نوامبر به ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

اما قیمت‌ها بلافاصله کاهش پیدا کرد و بسیاری از مردم در آسیا نفس راحتی کشیدند. از سوی دیگر، آسیا بزرگترین مصرف کننده نفت عربستان سعودی است. طبق گزارش شرکت وود مک‌کنزی، واردکنندگان آسیایی حداکثر ۷۲ درصد از نفت این کشور را خریداری می‌کنند که به نرخ روزانه ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون بشکه در روز  نفت سبک و فوق سبک می‌رسد که گریدهای تولید شده در تاسیسات آسیب دیده هستند.

بر این اساس، به دلیل این وابستگی به نفت وارداتی، هر بار افزایش شدید قیمت‌ها تاثیر فوری روی اقتصادهای آسیایی دارد به خصوص اگر آن‌ها مانند اقتصاد هند با کندی رشد روبرو شده باشند. اما دلیل دیگر علاوه بر اختلال تولید که باعث نوسانات شدید قیمت‌ها می‌شود، احتمال بروز درگیری در خاورمیانه است.

در این میان  بیژن زنگنه - وزیر نفت کشورمان - در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی وضع کنونی بازار نفت با توجه به مشکلات اخیر در شرکت سعودی آرامکو عربستان گفت: عده‌ای مدعی هستند نفت از بازارهای جهانی خارج شده است، من فکر نمی‌کنم موضوع مهمی باشد و به‌زودی تعادل به بازار بازمی‌گردد.

وی با تاکید بر پرهیز از سیاسی شدن بازار نفت گفته است من همیشه گفتم بازار نفت نباید سیاسی شود، بازار نفت باید غیرسیاسی باشد، نفت از اساس نباید سیاسی شود و نباید از آن به عنوان سلاح استفاده کنند.

وزیر نفت ادامه داد: اکنون آمریکا از نفت به عنوان سلاح استفاده می‌کند، نفت که سلاح نیست، اگر از این کالای راهبردی این گونه استفاده شد، پس به همه اجازه داده می‌شود که از آن به این شکل استفاده کنند که این رویه صحیح نیست.

منبع: ایسنا خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 تاسیسات نفتی میدان نفتی زنگنه عربستان سعودی تولید نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۰۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد تاریخی قیمت جهانی طلا

محمد کشتی‌آرای - نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: بازار‌های جهانی همچنان در مسیر صعودی خود با سرعت قابل توجهی در حرکت است؛ این هفته نیز همچون روال یک‌ماهه اخیر، قیمت طلا در بازار‌های جهانی رو به افزایش گذاشته و در این مسیر صعودی باقی مانده است؛ به گونه‌ای که هر اونس جهانی طلا با ٣۶ دلار افزایش به ٢٣٧٩ دلار رسید. این درحالی است که ابتدای هفته هر اونس طلای جهانی ٢٣۴٣ دلار قیمت داشت.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: علیرغم افزایش قیمت در بازار‌های جهانی، همچنان قیمت‌ها در بازار‌های داخلی کاهشی طی شده است؛ هرچند که در ابتدای هفته برای ساعاتی شاهد افزایش قیمت جهانی انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا بودیم، اما این روند چندان طولی نکشید و روند کاهشی قیمت‌ها طی شد.

کشتی‌آرای در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا در بازار در پایان هفته (آخرین معاملات روز گذشته/پنجشنبه) و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۴٠٠ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته، در آخرین معاملات دیروز به ۴۴ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم نیز با ٨٠٠ تومان کاهش به ۴١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه هریک با ۵٠٠ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات پایانی هفته، به ترتیب ٢۶ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان و ١۶ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شدند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ٧٠٠ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات هفت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

این کارشناس بازار سکه و طلا خاطر نشان کرد: روند صعودی قیمت طلا در بازار‌های جهانی، قیمت طلا در بازار‌های داخلی را تحت تأثیر قرار داده و اجازه نداد روند کاهشی که در اوایل هفته داشت، ادامه یابد. هر مثقال طلای ١٧ عیار روز پایان هفته ١۶ میلیون و ۶۵٠ هزار تومان قیمت داشت. هر گرم طلای ١٨ عیار، اما حدود ۶٠ هزار تومان افزایش در آخرین معاملات روز پنجشنبه سه میلیون و ٨۴٣ هزار تومان مبنای معاملات مصنوعات طلا قرار گرفت.

کشتی‌آرای در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: باتوجه به افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی، بهای سکه در بازار داخل به رقم واقعی خود نزدیک‌تر شده و حباب آن کمی تخلیه شده است. براساس آخرین معاملات پایانی هفته، هر قطعه سکه دارای هفت میلیون و ٢٠٠ هزار تومان دارای حباب است که به نسبت اوایل هفته که در کانال هشت میلیون تومان بود، کاهش یافته است. در مجموع جز روز‌های ابتدایی هفته که قیمت‌ها کمی هیجانی بالا رفت، در طول هفته بازار به آرامش رسید و حباب سکه و قیمت انواع قطعات سکه کاهشی شد.

دیگر خبرها

  • رکورد تاریخی قیمت جهانی طلا
  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه