Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@13:10:25 GMT

عربستان کمی از دست پخت خودش را چشید!

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۰۴۲۸

عربستان کمی از دست پخت خودش را چشید!

منطقه خاورمیانه انواع مختلفی از طنزهای دیوانه وار خود را دارد. سعودی ها از سال 2015 تاکنون یمن، یکی از فقیرترین کشورهای جهان را گلوله باران و بمباران می کنند.

این حملات که به پشتوانه و حمایت آمریكا صورت میگیرد و محاصره دریایی یمن كه توسط عربستان سعودی و متحد نزدیكش، امارات متحده عربی تحمیل گردیده، باعث گرسنگی  و قطحی گسترده یمن شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ کس نمی داند که چه تعداد یمنی از این وضعیت کشته شده یا در حال حاضر در قحطی به سر میبرند. تخمین ها از 250000 تا یک میلیون نفر است.

طنز تلخ در این میان چیست؟ سعودی ها همین هفته گذشته پس از آنکه تأسیسات پالایشگاهی نفتی این پادشاهی در بقیق، مورد حمله هواپیمای بدون سرنشین مسلح یا موشك های كروز قرار گرفت ادعا کردند که قربانی "تجاوز ایران" شده اند. نظامی گرایان معمول آمریكایی كه پس از آنكه جان بولتن جنگ طلب اخراج شد، اکنون تحت سرپرستی وزیر امور خارجه مایك پومپئو به سر می برند، خواستار انتقام جویی نظامی علیه ایران هستند، حتی در حالی که مسئولیت این حمله توسط جنبش شیعه حوثی یمن به عهده گرفته شده است.

این واقعه دراماتیک تقریباً همزمان شده با سخنان نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو، متحد نزدیک رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ، در مورد وعده برای الحاق تمام دره اردن در منطقه فلسطینی نشین به خاک اسرائیل، در صورت انتخاب مجدد به نخست وزیری. هیچ اعتراضی از سوی ایالات متحده در این خصوص رخ نداد، آن هم در حالی که اخیراً آمریکا در الحاق بلندی های جولان سوریه به اسرائیل از نتانیاهو حمایت کرده و رهبر روسیه، ولادیمیر پوتین را برای الحاق کریمه - یکی از سرزمین های تحت مالکیت روسیه از بیش از 300 سال پیش تا کنون - مورد شماتت قرار داده است.

من عکسهای آمریکایی از تاسیسات نفتی آسیب دیده عربستان را مطالعه کردم. به نظر می رسد مخازن نفتی عربستان دقیقاً در محل های خود مورد اصابت قرار گرفته است. پس از این حمله، سعودی ها ادعا كردند كه نیمی از تولید نفت آنها از بین رفته است. اما یک روز بعد، وعده کردند که تولید ظرف یک هفته آینده از سر گرفته شود. بخش هایی از به اصطلاح هواپیماهای بدون سرنشینی که نشان داده شده اند، فراتر از توانایی های تکنولوژیکی یمن یا حتی ایران بودند. موشک ها ممکن است توسط اوکراین تهیه شده باشد.

سعودی ها نیز مانند حامی خود در واشنگتن، سابقه خوبی از راستگویی و درستکاری ندارند. انکار عربستان درباره ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار و منتقد سعودی را به خاطر دارید؟ از همه مهمتر، ما منتظر حملات کاذب بیشتری در خلیج فارس هستیم که برای توجیه حمله آمریکا به ایران طراحی شده است.

الگوی حملات به اصطلاح هواپیماهای بدون سرنشین علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی بسیار منظم و متقارن است. اسرائیلی ها علاقه جدی به پیشبرد جنگ ایالات متحده-سعودی دارند. حملات به تاسیسات سعودی به طرز عجیبی بلافاصله پس از سالگرد یازده سپتامبر رخ داد، که ایالات متحده را به جنگ علیه بخشهای بزرگی از جهان اسلام فرو برد.

من به عنوان یک ناظر نظامی که مدت طولانی است که در این حرفه به سر میبرد، به سختی می توانم باور داشته باشم که هواپیماهای بدون سرنشین بتوانند بدون کمک هواپیما یا ماهواره برای هدایت، در چنین مسافتهای طولانی کنترل شوند. در یمن که تازه وارد قرن دوازدهم شده است، تغییر یک چرخ پنچر هم یک دستاورد بزرگ فناورانه است. تا به امروز، زرادخانه موشکی ایران از دقت اندک و مشکلات عمده برای برخوردار بوده است.

به همه اینها، این موضوع را اضافه کنید که سعودی ها میلیاردها دلار در سیستم های دفاع هوایی ساخت آمریکا هزینه کرده اند. اما  نتوانستند از تأسیسات نفتی خود محافظت كنند. بهتر بود سعودی ها با یک چهارم قیمت پیشنهادی ایالات متحده، از روس ها سیستم دفاع هوایی بخرند.

ترامپ حداقل تا کنون با رد درخواست نومحافظه کارانی که او را برای انجام حمله بزرگ به ایران احاطه کرده اند، اندکی خرد نشان داده است. بمباران ایران فایده زیادی نخواهد داشت و نیروهای آمریکایی را در عراق، عربستان سعودی، مصر، اردن، سومالی و سوریه در معرض حملات چریکی ایران قرار خواهد داد. تأسیسات نفتی عربستان سعودی - پس از آنچه هفته گذشته دیدیم - همواره آسیب پذیر هستند.

حمله به ایران، حتی اگر فقط از هوا باشد، خطر جنگ گسترده تر در خاورمیانه را در بر دارد، آن هم در حالی که دولت ترامپ - که در ابتدا علیه جنگ های احمقانه در خاورمیانه کارزار تبلیغاتی می کرد - انتخابات سال آینده را پیش رو دارد. اما دولت تحت فشار شدید پایگاه طرفدار اسرائیل برای جنگ با ایران است.

بمباران زیرساختهای نفتی ایران بسیار آسان خواهد بود و از اوایل سال 2002 به شدت پیرامون آن برنامه ریزی شده است. اما بعدش چه؟ آنچه به اصطلاح "تغییر رژیم" میخوانند (گزینه مورد علاقه واشنگتن برای سرنگونی دولتهای بیگانه که از فرامینش اطاعت نمیکنند) به ندرت مطابق برنامه ریزی عمل می کند و می تواند ایالات متحده را در شرایط وحشتناکی قرار دهد. سیا در سال 1953 دولت دموکراتیک ایران را سرنگون کرد و حالا نگاه کنید که امروز ما کجا هستیم.

شاید حمله به بقیق باعث شود که رهبران بی پروای عربستان سعودی دست از ویرانی یمن کشیده و از جنگ نیابتی خود علیه ایران که از سال 1979 آغاز شده است، عقب بکشند. اما به نظرم روی این مساله زیاد حساب نکنید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: پروانه سلحشوری هپکو اراک بانک مرکزی دانشجوی قلابی استقلال پرسپولیس عربستان حملات هوایی آرامکو آمریکا ایران پروانه سلحشوری هپکو اراک بانک مرکزی دانشجوی قلابی استقلال پرسپولیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۰۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان

سفیر ایران در عربستان امروز با معاون وزیر خارجه این کشور دیدار کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی با سعود السطی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه عربستان دیدار و رایزنی کرد. 

طبق اعلام وزارت خارجه عربستان، در این دیدار روابط دوجانبه دو کشور و برجسته ترین موضوعات مورد علاقه مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

تقدیم استوارنامه سفیر ایران به پادشاه مالزیعنایتی: فشار جامعه جهانی برای توقف تجاوزات رژیم اشغالگر قدس یک امر ضروری است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • آمریکا در حمله تروریستی مسکو، خودش را گوشه رینگ گرفتار کرد!
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • رایزنی سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • خاطره مهران غفوریان از اولین تست بازیگری خودش (فیلم)
  • فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی
  • گزارش تلویزیون سعودی از مذاکره محرمانه ایران و آمریکا
  • (ویدئو) ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه