Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@19:28:38 GMT

تجدید چاپ دو ترجمه بابک محقق در مجموعه «آستانه»

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۰۶۰۶

تجدید چاپ دو ترجمه بابک محقق در مجموعه «آستانه»

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه کتاب‌های «آستانه» با دبیری و سرپرستی مشترک بابک محقق و مسعود قاسمیان توسط انتشارات فرهنگ جاوید منتشر می‌شود. این مجموعه شامل کتاب‌های خودآموز در برخی مفاهیم تاریخی و فلسفی است. نویسندگان این کتاب‌ها با دیدی فلسفی و علمی اثر خود را نوشته‌اند اما کلام و قلم ساده است و عموم مخاطبان از آن می‌توانند بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویژگی مهم مجموعه «آستانه» در این است که طیف مخاطبان خود را از کسانی انتخاب کرده که تحصیلاتشان بین دو مقطع تحصیلی دیپلم و کارشناسی است. همچنین کتاب‌های این مجموعه برای مطالعه کسانی که رشته غیرمرتبط با موضوعات کتاب‌ها یعنی فلسفه، هنر، ادبیات، تاریخ و... دارند، نیز مناسب است.

مباحث طرح شده در کتاب‌ها چندان پیچیده و تخصصی نیست، اگر هم در مواردی به صورت تخصصی بحث می‌کند، خیلی کوتاه از آن رد شده و سعی می‌کند با مصادیق و یا مثال‌های متعدد، موضوع مورد نظر را برای مخاطب کاملا بشکافد و بفهماند.

فرهنگ جاوید از این مجموعه چاپ دوم کتاب‌های «جنگ سرد» نوشته کرل براین جونز و «جنگ جهانی اول» نوشته دیوید اونز را با ترجمه بابک محقق منتشر کرد. برای نخستین بار جنگ سرد در سال ۱۳۹۵ و جنگ جهانی اول در سال ۱۳۹۶ منتشر شده بودند.

«جنگ جهانی اول»

نویسنده کتاب «جنگ جهانی اول» دیوید اِوِنز، تاریخ‌نگار مشهور معاصر است که تاکنون در بیش از بیست کتاب، همچون «روسیۀ استالین»، «ایتالیای موسولینی» و «سال‌های وایمار و رایش سوم» به جنبه‌های گوناگون تاریخ معاصر اروپا پرداخته و پای ثابت برنامه‌های رادیو-تلویزیونی بوده است. به گفته محقق قرار است دو کتاب «روسیه استالین» و «ایتالیای موسولینی» اونز نیز در مجموعه «آستانه» ترجمه و منتشر می‌شوند.

مخاطبان در این کتاب علاوه بر شناخت علل و ریشه‌های اصلی بروز جنگ و نقش طرف‌های درگیر در گذار چهارساله وقایع، با جنبه‌های انسانی و نقش‌آفرینی چهره‌های شاخص حکومتی و نظامی در فراز و فرودهای این دوره تاریک و مصیبت‌بار قرن بیستم آشنا خواهند شد. ساختار کتاب به نحوی است که خواننده را از همان ابتدا به قلب ماجرا می‌برد و با زبانی پرکشش و همدلانه ذهن را از خلال حوادث تاریخی به یافتن پاسخ‌های منطقی بر ابهامات گوناگونی هدایت می‌کند که در یک سده گذشته در تاروپود این رویداد بزرگ تنیده است.

نویسنده در این کتاب سه روایت هم پایه را کم و بیش به موازات یکدیگر پیش می‌برد. نخستین روایت سیر رویدادهای نظامی از رقابت‌های پیدا و پنهان رقبایی است که به جنگ منتهی شد تا بحران فراگیری که تقریباً کل دنیا را تحت تأثیر قرار داد. دومین روایت مجموعه‌ای از تحلیل‌ها درباره امکانات نظامی، نبرد سنگرها، مناسبات فرماندهان و سربازان، شورش‌ها و خودسری‌ها، مردان شجاع و قهرمانان عرصه پیکار، جاسوس‌ها و عملیات جاسوسی است و در نهایت سومین روایت جنبه‌های انسانی جنگ است که در آن به نقش زنان، روابط انسانی در گرماگرم نبرد و واکنش هنرمندان، اعم از شعرا، سینماگران و اهالی تئاتر می‌پردازد.

در پنج فصل نخست کتاب مخاطب درمی‌یابد که جاه‌طلبی و حسادت رقبای بزرگ اروپایی شامل آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه و اتریش-مجارستان چگونه به بهانه قتل فرانتس فردینانت و همسرش، آتشی برافروخت که دود مسموم آن سراسر کره زمین را درنوردید و میلیون‌ها نظامی و غیرنظامی را در کام مرگ فروبرد. در نخستین روزهای جنگ، شور و شوق جوانان برای دفاع از میهن و مبارزه با خصم بسی مایه امیدواری پادشاهان و دولتمردان و امرای ارتش بود، اما با گذر زمان و فجایع انسانی و مادی که از پی آمد، زیاد شدن تعداد مادران و همسرانی که داغدار شدند و شهرهایی که از آنها جز ویرانه‌ای نماند، دیگر حتی سایه‌ای از آن خوش‌بینی نیز به چشم نمی‌آمد.

استراتژی نابخردانه متفقین در گالیپولی و تنگه داردانل که هدف آن انهدام امپراتوری عثمانی و مآلا افزایش فشار بر قدرت‌های مرکزی، یعنی آلمان و امپراطوری اتریش-مجارستان بود، در نهایت به شکست مفتضحانه قوای بریتانیا و انزک‌ها یعنی نیروهای استرالیایی و نیوزیلندی، انجامید. در جبهه شرق نیز روس‌ها که عملاً با دست خالی رویاروی ارتش اتریش-مجارستان صف‌آرایی کرده بودند نصیبی جز شکست نبردند.

در سه فصل بعد نویسنده از هیاهوی دو جبهه غرب و شرق اندکی فاصله می‌گیرد تا شرحی مفصل و ممتاز درباره جنبه‌های ناپیدای پیکار به دست دهد: سربازگیری، ابزار و امکانات سربازان، سلاح‌های عمده در عرصه نبرد به ویژه نقش تانک و اسب، سنگربندی و زندگی در سنگر، قهرمانان جنگ، اعدام‌ها و شورش‌ها. سپس به ۱۹۱۶ می‌رسیم که صحنه خونین‌ترین و تأسف‌انگیزترین کشمکش‌ها در سُم و وردَن است؛ نبردی که هزاران کشته بر جای گذاشت بی آنکه طرفین نزاع پیروزی قاطعی از آن خود کنند.

«جنگ سرد»

«جنگ سرد» نیز کتابی است که با قلمی جذاب به روایت عصر جنگ سرد و فلسفه چرایی شکل گیری وضعیت جهان در نیمه دوم قرن بیستم پرداخته است. سخن گزافی نیست اگر نیمۀ دوم قرن بیستم را «عصر جنگ سرد» بنامیم. در این عصر سیاست و اقتصاد و فرهنگ تحت تأثیر رقابت امریکا و شوروی قرار گرفت. این دو کشور هیچ‌گاه در میدان نبرد با یکدیگر رویارو نشدند، اما با حمایت از کشورهای اقماری خود کوشیدند رقیب را از میدان به‌در کنند.

 در حد فاصل سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۹۱ هول و هراس ناشی از جنگ‌های خانمان‌سوز، دنیا را با بحران بی‌سابقه‌ای مواجه ساخت. حصر برلین، جنگ کره، بحران موشکی کوبا، جنگ ویتنام، سقوط دیوار برلین، فروپاشی شوروی، مسابقۀ تسلیحاتی وعملیات جاسوسی مهم‌ترین رویدادهای این دوره به‌شمار می‌روند که به‌تفصیل دربارۀ آن‌ها سخن گفته‌ایم. در زمانه‌ای که خاورمیانه بار دیگر به محل رقابت این دو کشور تبدیل شده، اهمیت مطالعه دوباره کتاب «جنگ سرد» بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

کد خبر 4724099 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: بازار نشر جنگ جهانی اول جنگ سرد کتاب و کتابخوانی گردشگری ادبیات ترجمه معرفی کتاب هفته دفاع مقدس بازار نشر جایزه ادبی سوریه دفاع مقدس جنگ تحمیلی نشر نو ادبیات کودک و نوجوان تجدید چاپ معرفی نشریات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۰۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«خط رو خط» با محوریت طنز جامعه شهری روایت می‌شود

سعید کمانی تهیه کننده برنامه درباره «خط رو خط» گفت: هدف خط رو خط این است که با زبان طنز بتواند به بعضی از موضوعات اجتماعی که در جامعه شهری داریم بپردازد و شاید بتوانیم در این مسیر فرهنگسازی کنیم.

وی ادامه داد: مثلا موضوع آپارتمان نشینی که بار‌ها درباره آن صحبت شده است، همچنین اخلاق در جامعه، احترام به پدر بزرگ و مادر بزرگ، معاملات، نظافت شخصی، فضای مجازی، راهنمایی و رانندگی، خانواده، اخلاق، کودک و نوجوان و ازدواج بخشی از موضوعاتی است که به آن در خط رو خط پرداختیم.

کمانی عنوان کرد: در این مجموعه رضا شفیعی جم، خشایار راد، سالار کریمخانی، حمید نیک نبرد و حضور دارند.   ۶۰ قسمت آیتم‌های این مجموعه ضبط شده است و تولید به پایان رسیده و در مرحله تدوین هستیم.

گفتنی است سریال جدید «خط رو خط» به تهیه‌کنندگی سعید کمانی و کارگردانی پریناز آل آقا با موضوع طنز اجتماعی شنبه تا دوشنبه هر هفته ساعت ۱۹ از شبکه نسیم به روی آنتن می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • اولین مقاله اش: تقصیر با مردان است نه زنان / اولین کتابش: پیغمبر دزدان / آنچه محقق داماد در باره باستانی پاریزی گفت
  • سفرای ایران از فرصت نمایشگاه کتاب تهران در توسعه دیپلماسی فرهنگی استفاده کنند
  • چرا نوجوان ایرانی هری‌پاتر می‌خواند، اما کتاب ایرانی نه؟
  • «خط رو خط» با محوریت طنز جامعه شهری روایت می‌شود
  • کتاب یک دختر بدون ملیت چگونه جهانی شد؟
  • هوش مصنوعی و آینده مبهم مترجمان!
  • هوش مصنوعی و آینده مبهم مترجمان !
  • میرکیانی ماجرای دشت مرموز را کامل کرد
  • کتاب «سربلند میدان» برای سومین بار تجدید چاپ شد
  • دیدار احمدوند و سفیر هند در آستانه نمایشگاه کتاب تهران