Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

زمزمه مهاجرت علیرضا فغانی، مدتی پیش از جام‌جهانی شنیده می‌شد، جایی که داور برجسته کشورمان تمام اقدامات لازم برای حضور در یک کشور اروپایی را انجام داده بود، اما در پیش بودن مسابقات جام‌ملت‌ها باعث شد او تصمیمش برای مهاجرت را تغییر دهد. در این میان تغییر مقصد مهاجرت نیز عاملی بود که زمان خروج او را از ایران تغییر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه فرهیختگان نوشته است: علیرضا فغانی همچنین تلاش می‌کرد همراه خانواده‌اش به یک کشور دیگر برود. او اعتقاد داشت جدایی از ایران در مقطع فعلی به‌نفع خانواده‌اش خواهد بود. امتحانات دانشگاهی، اما مهم‌ترین دلیلی بود که فغانی بلافاصله پس از جام‌جهانی مهاجرت نکرد. در این میان نباید از کنار نقش برادر او نیز به‌سادگی گذشت.

محمدرضا فغانی که سابقه قضاوت در لیگ برتر ایران را نیز دارد مدتی قبل تصمیم گرفت به لیگ سوئد برود و برای این کشور قضاوت کند، این موضوعی بود که علیرضا را مصمم‌تر کرد.

به هر ترتیب چندی پیش خبر دادیم که او به استرالیا خواهد رفت و این اتفاق رخ داد و با اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، او قضاوت در «ای‌لیگ» استرالیا را برعهده خواهد داشت. در این باره شنیده‌هایی مبنی‌بر قرارداد سنگین او با لیگ استرالیا را شنیده‌ایم که قابل توجه است. هرچند او روز گذشته عنوان کرد قرارداد یک‌ساله‌ای با فدراسیون استرالیا بسته، اما شنیده‌ها حاکی است قرارداد اولیه او ۶ ماهه و قابل تمدید به مدت ۱۸ ماه است.

دستمزد: چند هزار دلار ناقابل!

بر اساس شنیده‌های ما، علیرضا فغانی برای قضاوت ۶ ماهه در لیگ استرالیا ماهانه مبلغی در حدود ۷۰۰۰ دلار را دریافت خواهد کرد. این یعنی او در هر ماه چیزی حدود ۸۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت. در‌حالی‌که همین داور در لیگ ایران نهایتا هر فصل ۱۵ تا ۲۰ بازی (در یک مقطع زمانی رکورد ۲۲ بازی را ثبت کرد) را قضاوت و هر بازی نهایتا ۸۰۰ هزارتومان دریافت می‌کرد.

قراردادش فول‌تایم است

فغانی در لیگ ایران هم قضاوت خواهد کرد؟ این سوالی است که بسیاری از کاربران طی روز گذشته در فضای مجازی از یکدیگر می‌پرسیدند. پاسخ، اما ساده است؛ فدراسیون ایران توان تامین هزینه‌های رفت و برگشت فغانی به لیگ ایران را ندارد و به‌همین‌دلیل کمیته داوران او را در اختیار نخواهد داشت.

نکته مهم‌تر اینکه قرارداد او با فدراسیون استرالیا به‌صورت فول‌تایم است و به این ترتیب نمی‌تواند در لیگ ایران قضاوتی داشته باشد. فغانی در‌حال‌حاضر به شهر بریزین استرالیا رفته و در آنجا سکونت دارد.

قضاوت برای ایران در مسابقات بین‌المللی؟

فغانی تا پایان سال‌جاری میلادی برای ایران در لیگ قهرمانان آسیا قضاوت خواهد کرد، زیرا نام او از طرف فدراسیون ایران به AFC ارسال شده بود. اما در سال آینده میلادی قانون کمی دست و پا گیر خواهد شد.

طبعا ایران نمی‌تواند داوری که در داخل فعالیتی ندارد را به‌عنوان نماینده به ای‌اف‌سی معرفی کند، اما با این حال معمولا روابط تعیین‌کننده هستند! پیگیری‌ها هم نشان می‌دهد مسئولان فدراسیون قصد دارند برای سال آینده هم نام وی را از ایران رد کنند که ممکن است باعث شود صدای داوران فعال در داخل نیز در بیاید.

با این حال تاکید شد او داور بزرگی است و باید نامش رد شود. شایعه شد که ممکن است وی به‌عنوان نماینده کشور استرالیا در مسابقات بین‌المللی سوت بزند که طبق قانون به‌خاطر داشتن ملیت ایران چنین اجازه‌ای نخواهد داشت.

ابهام بزرگ برای جام‌جهانی

حتی اگر بحث قضاوت وی به‌نام ایران در لیگ قهرمانان آسیا حل شود، اما برای جام‌جهانی ابهام بزرگی وجود دارد. قانون فیفا می‌گوید داورانی که معرفی می‌شوند باید در دو سال گذشته به‌صورت مداوم در بالاترین سطح همان کشور سوت زده باشند. حالا این سوال مطرح است که آیا فغانی در جام‌جهانی به نام ایران قضاوت خواهد کرد؟

فغانی: در استرالیا قانون و احترام وجود دارد/ نمی‌توانم رقم قراردادم را بگویم

به نوشته خبرگزاری ایلنا، فغانی بعد از عقد قرارداد با مسئولان فوتبال استرالیا در گفت و گویی با رادیو صدای این کشور شرکت کرد و صحبت‌های جالبی انجام داد که بخشی از این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید:(متن کامل)

* به خاطر امتحانات دانشگاهی‌ام پارسال مهاجرت نکردم

با توجه به اینکه دوستان زیادی در کشور استرالیا از قدیم داشتم همواره فکر می کردم زمانی برای آینده بچه هایم به این کشور مهاجرت کنم. پارسال در زمان جام جهانی به همین واسطه توانستم ویزای کشور استرالیا را بگیرم. آن زمان اما خودم در گیر امتحانات دانشگاهی ام بودم و نتوانستم مهاجرت کنم و به الان موکول شد که با استقبال خانواده ام به این کشور آمدیم.

* استرالیایی ها از حضورم استقبال کردند

من صحبت های اولیه ای با فدراسیون فوتبال استرالیا از قبل انجام داده بودم. بعد از آنکه متوجه شدند به این کشور سفر کرده ام، استقبال خوبی انجام دادند و خودم هم با کمال میل پذیرفتم که یکسال با قرارداد مشخص در اختیار «اِی لیگ» استرالیا باشم.

* اینجا مردم از فوتبال لذت می برند

در استرالیا فوتبال مثل ایران نیست. در تمام دنیا مردم به ورزشگاه می روند تا از فوتبال لذت ببرند و تیم شان چه ببرد و چه ببازد حرفه ای رفتار می کنند. البته اینطور نیست که اعتراضی نباشد اما بیشتر درک می کنند که ماهیت فوتبال برای چیست. ما در ایران مشکلات زیادی داشته و داریم و هجمه های زیادی قبل از بازی، در جریان و بعد از آن علیه داوران ایجاد می کنند که این خوب نیست. باید به سمت حرفه ای گری برویم و حاشیه ها را کنار بزنیم.

* اینجا قانون و احترام به یکدیگر حاکم است

اولین بار نیست که در استرالیا حضور دارم. زمان جام ملت های آسیا 40 روز اینجا بودم و بارها به این کشور سفر کردم. اینجا در همه مسائل قانون حکم فرما است و احترام در لایه های اقشار مختلف جامعه دیده می شود. این نویدبخش آن است که آینده خوبی برای بچه هایم رقم بخورد وزیاد نگران آینده نیستم.

* رقم قرارداد؟ نمی توانم بگویم!

گفتنی است؛ در بخشی از این گفت و گو از فغانی سوال شد که آیا می تواند رقم قراردادش با فدراسیون استرالیا را بیان کند که با پاسخ منفی او مواجه شد.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: علیرضا فغانی داور فوتبال لیگ فوتبال استرالیا مهاجرت نخبگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۱۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استارت آقای تاکتیک‌دان با پیروزی در جام ملت‌ها

به گزارش ورزش سه، در یکی از حساس‌ترین دیدارهای مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا 2024، تیم‌های ملی ازبکستان و استرالیا از بخت‌های قهرمانی رقابت‌ها، نمایش شطرنج‌واری را در ورزشگاه بانکوک آرنا داشتند که در پایان شاگردان وناسیو لوپز با کامبک خود، نخستین جدال‌شان را با پیروزی پشت سر گذاشتند. این دیدار با برتری مطلق تیم ملی ازبکستان نسبت به تیم پنج رنکینگ آسیا، در مالکیت توپ و موقعیت‌های خطرناک به جریان افتاد و علی‌رغم اینکه مردان لوپز، تیم ملی استرلیا را در نیمه خودی مچاله کرده بودند، اما موفق نشدند از دفاع جانانه حریف عبور کنند.

ازبکستان، دریادلانه به سوی دروازه استرالیا هجوم آورد و از اعتماد بنفس بالایی برخوردار بودند، اما این کانگروها هستند که توسط گرانت لیچ دقیقه شش به گل رسیدند و شرایط بازی را به کلی تغییر دادند. در اواخر نیمه اول، گزند حملات ازبکستان بر روی دروازه استرلیا شدت گرفت که بادولاتا دروازه‌بان استرالیا نسبت به ضربات بازیکنان ازبک، موفق‌تر عمل کرد تا نیمه نخست با پیروزی کانگرو ها به پایان برسد.

نیمه مربیان به وناسیوی بزرگ تعلق داشت. ازبکستان بازی را هدفمند آغاز کرد و عثمانوف تنها به یک دقیقه زمان نیاز داشت تا اولین گل میزبان جام جهانی را به ثمر برساند. با ترکیدن حباب دفاعی استرالیا، ازبک‌ها باری دیگر توسط رحمتوف به گل دوم دست یافتند تا در کمتر ۱۰۰ ثانیه، نتیجه واگذار کرده را به سود خود برگردانند.

در دقیقه 36، تولکینوف با یک حرکت زیبا و با دریبل زدن بازیکن استرالیایی، یک گل دیگر را برای رحمتوف ساخت و این بازیکن، اولین بریس مسابقات را با به ثمر رساندن سومین گل ازبکستان، به نام خود ثبت نمود.

پس دریافت این گل، مایلز داونی سرمربی استرالیا تایم استراحت گرفت و یک دقیقه بعد با پاس معرکه‌ای که تایلرگارنر برای اسکات روگان ارسال کرد، روگان موفق شد اختلاف را به یک گل کاهش بدهد، اما نتوانست مانع از شکست استرالیایی‌ها شود تا این بازی با نتیجه سه بر دو به سود ازبک‌ها پایان یابد.

* تیم ملی فوتسال ازبکستان در جریان بازی، فارغ از هر نتیجه‌ای، توسط دروازه‌بانش به سیستم پاورپلی روی آورد و این تاکتیک، استرالیا را به شدت آزار داد.

*جردن گوئریرو، ستاره استرالیا به دلیل مصدومیت در همان دقیقه اول، مجبور به ترک زمین شد.

* در دیگر دیدار این گروه و از 17:30، تیم ملی عربستان به مصاف عراق می‌رود.

دیگر خبرها

  • عربستان از سد استرالیا گذشت
  • فوتسال جام ملت‌های آسیا؛ پیروزی عربستان مقابل استرالیا
  • بازگشت عربستان به مسابقات با کسب پیروزی مقابل استرالیا
  • واکنشی به «کشور نامیدن اسرائیل» توسط احمدی‌نژاد: نیمه پر لیوان را ببینیم | نمی‌توان قضاوت کرد!
  • تنیس آزاد بارسلون؛ حذف نادال از دور دوم، صعود رود
  • حضور اولین داور زن تکواندوی ایران در المپیک
  • استارت آقای تاکتیک‌دان با پیروزی در جام ملت‌ها
  • واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران
  • اسرائیل در صورت تداوم ماجراجویی‌ها پاسخ قاطعانه‌تری دریافت می‌کند
  • استرالیا بودجه دفاعی خود را افزایش می‌دهد