Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@03:30:04 GMT

ربات‌های درمان‌گر بیش‌فعالی به میدان آمدند

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۱۹۷۴

ربات‌های درمان‌گر بیش‌فعالی به میدان آمدند

به گزارش معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، کودکان دنیای رنگارنگی دارند، تحرک بسیار آنها و نداشتن تمرکزشان برای والدین شاید عادی باشد اما امکان دارد این علائم نشانه از یک اختلال باشد؛ نقص توجه یا بیش‌فعالی اختلالی است که در بزرگسالی می‌تواند آسیب‌های جدی را برای این افراد و اطرافیانش ایجاد کند.

بیش‌فعالی یا نقص توجه یک اختلال شایع رشدی میان کودکان است، شاید قبل از ۷ سالگی به راحتی قابل تشخیص نباشد اما یک سری از علائم از ۳ سالگی به بعد خود را نشان می دهد، پس زمان خوبی برای پیشگیری و توجه به آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این علائم می‌توان به نقص توجه، پر تحرکی و عدم کنترل تکانه اشاره کرد، باید توجه داشته باشیم که بیش‌فعالی اختلال یادگیری نیست اما حواس پرتی که در این کودکان وجود دارد سبب کاهش عملکرد آنها می‌شود، اخیرا مطالعه‌ای در کشور انجام شده که نشان می‌دهد ۴۰ درصد از زندانیان در یکی از شهرها علائم بیش‌فعالی دارند، میزان شیوع این اختلال در دنیا ۵ درصد است اما آمارها در ایران رقمی بیش از این و تا ۸ درصد را نشان می‌دهد، پس باید نسبت به شناسایی کودکان اقدام کنیم تا از ایجاد آسیب‌ها در بزرگسالی و آینده جلوگیری شود.

تشخیص بیش فعالی از طریق نشانه‌های رفتاری 

به طور کلی روش دقیقی برای تشخیص این اختلال وجود ندارد اما می‌توان از منابع و روش‌های مختلف جهت ارزیابی و تشخیص این اختلال استفاده کرد و از طرفی تفکیک زیرگروه‌های این اختلال برای ارائه روش‌های درمانی لازم و مفید یک ضرورت است، از سویی محققان در دانشگاه شهید بهشتی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در تلاش هستند تا با استفاده از مدل افزایشی، نشانه‌های رفتاری و نشانه‌های شناختی امکان تفکیک این اختلال از کودکان سالم و همچنین تفکیک زیرگروه‌های آن با دقت بیشتری انجام دهند.

مجری طرح پژوهشی که در این زمینه انجام می‌شود، بیان کرد: هم‌زمان با رشد ۷۰ درصد از ارتباطات مغزی شکل می‌گیرد و تغییر آن در بزرگسالی کاری دشوار است، کودکانی که نقص توجه و بیش‌فعالی دارند اگر این اختلال در دوره کودکی تشخیص داده شود می توان از بروز بسیاری آسیب ها در بزرگسالی جلوگیری کرد.

رضا خسروشاهی ادامه داد: این اختلال سه شاخه اصلی کم‌توجهی، بیش‌فعالی و ترکیبی از هر دو مورد را دارا است، روش‌های درمانی معمول با استفاده از نوروفیدبک در دنیا برای هر سه شاخه یکی است که از نظر منطقی درست نیست، یعنی در هر سه شاخه یک معیار مغزی را در نظر می‌گیرند، در این پژوهش سعی شد معیاری به دست آوریم تا سه گروه را از هم تفکیک کند و روش درمانی متفاوتی برای هر کدام ارائه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی توضیح داد: اساس سیستم‌های نوروفیدبک بازی‌های کامپیوتری است اما در این پژوهش سخت‌افزار را جایگزین نرم‌افزار کرده‌ایم، یعنی از ربات‌های دارای قابلیت حرکت استفاده کردیم، این کار با جذابیت خود همکاری بیشتر کودکان و درمان بهتر را به دنبال داشت، پس شاخه جدیدی از رباتیک نوروفیدبک را برای درمان اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی تعریف کردیم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ربات دانشگاه شهید بهشتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیش فعالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۱۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط مبهم پرسپولیس برای سفر به اراک؛ برزخ عجیب اوسمار!

بعد از 3 بازی پیاپی استفاده از ترکیب ثابت، اوسمار ویرا راه چاره‌ای جز تغییر در ترکیب تیمش برابر آلومینیوم اراک در جام حذفی ندارد.

به گزارش فوتبال 360، پرسپولیس روزهای خوبی را با هدایت اوسمار ویرا پشت سر می‌گذارد و با وجود آنکه سرمربی برزیلی کارش را با شکست در فوتبال ایران آغاز کرد اما شرایط بعد از باخت مقابل آلومینیوم در اراک تغییر کرده است؛ به‌طوری‌که این شکست که بیست‌وششم بهمن‌ماه 1402 رقم خورد، اولین و آخرین باخت کارنامه ویرا در قامت سرمربی پرسپولیس بوده و تاکنون سرخ‌پوشان با هدایت ویرا دیگر مغلوب نشده‌اند و توانسته‌اند عملکرد درخشانی را از خود به جای بگذارند.

اوسمار ویرا در طول 9 بازی اخیری که در کسوت سرمربی پرسپولیس کارش را پیش برده، توانسته 8 برد به‌دست آورد و تنها یک تساوی مقابل استقلال در داربی پایتخت در کارنامه ویرا دیده می‌شود. اتفاق مثبت برای پرسپولیسی‌ها، رسیدن به ویرا به ترکیب موردعلاقه‌اش بوده است؛ به‌طوری‌که سرمربی برزیلی در 3 بازی اخیر به امیررضا رفیعی، گیورگی گولسیانی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، دانیال اسماعیلی‌فر، عبدالکریم حسن، مسعود ریگی، سروش رفیعی، مهدی ترابی، اوستون اورونوف، امید عالیشاه و عیسی آل‌کثیر در ترکیب اولیه تیمش اعتماد کرده است.
ویرا روی عالیشاه ریسک نمی‌کند!

سرخ‌پوشان پایتخت در دیدار بعدی خود باید در اراک مقابل آلومینیوم قرار گیرند و این مسابقه در جریان رقابت‌های مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی برگزار خواهد شد و پرسپولیسی‌ها امیدوارند بتوانند انتقام شکست در لیگ برتر را مقابل حریف اراکی بگیرند. اولین غایب پرسپولیس برای این مسابقه که روز جمعه هفتم اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، امید عالیشاه است.

ستاره باتجربه پرسپولیس که در دیدار اخیر مقابل صنعت‌نفت آبادان آسیب دید، نمی‌تواند برابر آلومینیوم اراک به میدان برود و با توجه به در پیش بودن دوئل حساس مقابل سپاهان، کادرفنی پرسپولیس علاقه‌ای ندارند روی ستاره باتجربه تیم‌شان ریسک کنند.

عالیشاه که در بازی قبلی پرسپولیس، گل اول سرخ‌پوشان پایتخت را مقابل صنعت‌نفت آبادان ساخت و سپس به دلیل مصدومیت از ترکیب پرسپولیس خارج شد، در حالی نمی‌تواند برابر آلومینیوم اراک به میدان برود که جدی‌ترین گزینه جانشینی او در ترکیب سرخ‌پوشان پایتخت، وحید امیری است. البته که چهره‌هایی مانند مهدی ترابی و اوستون اورونوف هم می‌توانند در نقش مهاجم سایه در ترکیب پرسپولیس به میدان بروند و علیرضا بابایی هم دیگر گزینه مطرح شده برای حضور در ترکیب سرخ‌پوشان است. آنچه مشخص است اینکه برخلاف 3 بازی قبلی، ویرا نمی‌تواند از ترکیب موردعلاقه‌اش استفاده کند و باید در ترکیب برنده تغییر ایجاد کند.

وضعیت مبهم بیرانوند برای دوئل انتقامی

علیرضا بیرانوند توانست روز گذشته گچ دست خود را باز کند و حالا او از امروز (دوشنبه) رسماً به تمرینات پرسپولیس اضافه شده است. بیرانوند که در روزهای اخیر، دستی گچ گرفته سعی می‌کرد تمرینات سبک خود را انجام بدهد، هنوز با فرم ایده‌آل فاصله دارد و همین مسئله باعث شده تا با توجه به آمادگی بالای امیررضا رفیعی و عملکرد درخشان او در خط دروازه پرسپولیس، احتمالاً در سفر به اراک، ویرا در خط دروازه بازهم به دروازه‌بان جوان تیمش اعتماد می‌کند و بعید نیست برای گذراندن اختصاصی، بیرانوند در تهران بماند تا برای دوئل حساس مقابل سپاهان آماده شود.

هنانوف در اراک برای نبرد با سپاهان آماده می‌شود؟

دانیال اسماعیلی‌فر با توجه به حکم صادره از سوی کمیته انضباطی، منعی برای حضور در ترکیب پرسپولیس برابر آلومینیوم اراک در جام حذفی ندارد اما شرایط او برای در لیگ برتر متفاوت است و اسماعیلی‌فر نمی‌تواند در دیدار بعدی سرخ‌پوشان مقابل سپاهان اصفهان در هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر به میدان برود.

با توجه به این شرایط، احتمال دارد که در دیدار مقابل آلومینیوم اراک، ویرا به سراغ آزمودن گزینه‌های جانشینی اسماعیلی‌فر برود؛ آن‎‌هم در حالی‌که وحدت هنانوف به تازگی از کمند مصدومیت رها شده و در شرایط مسابقه قرار ندارد. ضمن آنکه فرشاد فرجی و ابوالفضل بابایی هم دیگر گزینه‌های حضور در سمت راست خط دفاعی پرسپولیس هستند و باید دید آیا با توجه به در پیش بودن دوئل با سپاهان، ویرا ریسک می‌کند و مقابل آلومینیوم هم گزینه‌های موردنظرش برای جانشینی اسماعیلی‌فر را می‌آزماید یا این مسابقه مدافع باتجربه در ترکیب اولیه سرخ‌پوشان برابر آلومینیوم به میدان می‌رود.

tags # پرسپولیس سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • اتیسم؛ حرکت به سوی شکوفایی
  • شرایط مبهم پرسپولیس برای سفر به اراک؛ برزخ عجیب اوسمار!
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • وزیر بهداشت: برای سکوهای اینترنتی تحویل دارو کد رهگیری صادر می‌شود
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • سنجش سلامت گامی برای شناسایی به موقع کودکان دارای اختلال
  • وسواس فکری چیست و چطور درمان می‌شود؟
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟