Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@05:23:00 GMT

محورهای مورد تأکید وزیر آموزش و پرورش

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۲۴۲۰

محورهای مورد تأکید وزیر آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین نشست خبری وزیر آموزش و پرورش امروز شنبه ۳۰ شهریورماه، با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و معاونان این وزارتخانه در دبیرستان دخترانه شهدای هفتم تیر برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در آغاز با بیان اینکه موضوع تعلیم و تربیت در حوزه حساسیت‌های مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور، دولت،‌ مجلس شورای اسلامی و مراجع عظام تقلید و نیز حوزه‌ها و دانشگاه‌هاست و این فرصت بزرگی برای نظام تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: سند تحول بنیادین، نقشه راه بزرگی برای آموزش و‌ پرورش و است؛ این سند با استفاده از ارزیابی‌های صاحب‌نظران این عرصه و تجربیات گذشتگان تدوین شده و بخش مهمی از مسیر آموزش و پرورش را روشن کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راهبری این سند در نظامی به گستردگی آموزش و پرورش در شرایطی که در آن به سر می‌بریم ما را ناگزیر می‌کند به شناسایی اولویت‌ها بپردازیم. این سند مشخص می‌کند از کدام نقطه آغازگر مسیر باشیم و گرانیگاه این تحولات کجاست. بر این اساس هشت محور در دستور کار فعالیت‌های پیش روی وزارتخانه قرار گرفته است، تا نهادسازی و ریل‌گذاری تحولات نظام آموزشی در آینده پیش‌بینی شود.

حاجی میرزایی محور اول را تربیت چند ساحتی دانست و ادامه داد: در سند تحول بنیادین، هدف آموزش و‌ پرورش تربیت نسل نو مطرح شده، لذا تربیت باید همه ساحت‌های وجودی انسان را دربرگیرد، چرا که رشد متوازن در گرو توجه به همه ساحت‌هاست. اگر مأموریت آموزش و پرورش را مشارکت انسان‌ها در پیشرفت جامعه و تحصیل رفاه برای خود، جامعه و مصونیت‌بخشی نسل نو و نیز ایمن‌سازی آنها نسبت به یأس، ایجاد امید و بروز خلاقیت پژوهش و ‌پرسشگری بدانیم، نیازمند فاصله گرفتن از تعلیم و تربیت حافظه‌ای و حرکت به سمت آموزش چند ساحتی هستیم. ما نیازمند پرورش دانش‌آموزان در ساحت‌های اعتقادی -‌ عبادی، سیاسی - اجتماعی، زیستی - بدنی، اقتصادی، حرفه‌ای، علمی و فناوری و هنری هستیم. ‌اگر وجود انسان در این ساحت‌ها تربیت پپدا نکند، در مسیر خود دچار مشکل می‌شود. تلاش خواهیم کرد دانش‌آموزان در آموزش عمومی با حدی از توانمندی‌ها آشنا شوند.

وی‌ یکی از معضلات نظام تعلیم و تربیت را ارزشیابی‌هایی دانست که حاصل آموزش‌های تک ساحتی است و گفت:‌ پدیده کنکور منحصرا در انتهای این جریان آموزشی قرار گرفته و تمام نظام آموزشی را گروگان گرفته است. تمام فعالیت‌های آموزشی در این حالت از یک‌ بعد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. یکی از برنامه‌ها در این زمینه استقرار زیرنظام‌های تحول سند بنیادین است. برای ایجاد تحول در حوزه‌های مدیریت‌ و راهبری آموزش و ‌پرورش در منابع انسانی، منابع مالی، فضا و تجهیزات، فناوری‌ و برنامه درسی ملی، مسئولی را مشخص و به طور مستمر این حوزه‌ها را رصد خواهم کرد.

لزوم مدرسه‌محوری

وزیر آموزش و پرورش محور سوم برنامه‌های خود را مدرسه‌محوری نام برد و گفت: سال‌هاست از برنامه‌محوری صحبت شده اما این کافی نیست. مدرسه کانون تحول و محوری‌ترین نقطه تحول است. ارزیابی عملکرد نظام آموزشی ما در مدرسه میسر می‌شود، چرا که تبلور همه تغییرات در سطوح دیگر در مدرسه رخ می‌دهد. باید مدیران مدارس را در این زمینه آموزش دهیم و در انتخاب آنان دقت کنیم. اگر این افراد با دقت انتخاب شوند ما را در رسیدن سریع‌تر به اهداف یاری می‌کنند. ما باید همچنین محیط‌های مختلف یادگیری را بپذیریم، کلاس درس، راهروها، فضای سرویس‌های دانش‌آموزی و نیز تعاملات دانش‌آموزان در اوقات فراغت و‌ زنگ تفریح و ... همگی محیط یادگیری است. ایده مدرسه و برداشتن دیوارهای آن در پی پیوند مدرسه و جامعه مطرح شد. آینده جامعه در مدرسه شکل می‌گیرد و امروزِ جامعه ما را مدارس دیروز شکل داده‌اند. تلاش می‌کنیم بین مدرسه و جامعه و مدرسه و خانواده و این دو ارتباط برقرار کنیم. اگر خانواده کانون یادگیری است، مدرسه هم کانون یادگیری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح بوم افزود: با اجرای این طرح، اختیاراتی به مدارس داده می‌شود تا متناسب با نیازهای دانش‌آموزان و‌ منطقه، آموزش‌هایی را تعریف کنند. این طرح به صورت آزمایشی در حال اجراست اما باید استمرار یابد. با هماهنگی معاونان آموزشی، پژوهشی و پرورشی این طرح ادامه می‌یابد.

بهبود مدیریت در آموزش و‌ پرورش

حاجی‌میرزایی بهبود مدیریت در آموزش و‌ پرورش را محور چهارم فعالیت‌های خود دانست و افزود: سند تحول نیازمند مدیر تحول‌گراست. اگر‌ جمعی از اندیشمندان برای نگارش سند جمع شدند، امروز همه باید برای اجرای آن بسیج شوند. موضوع آموزش و پرورش انسان‌ها هستند و‌‌ محور فعالیت‌های آن تربیت است. در این زمینه برخورداری از ظرفیت مدیریت انسانی در همه سطوح دارای اهمیت است و قابلیت‌های ویژه و‌ ممتاز در این حوزه مدنظر خواهد بود. امروز زمان این است که در تربیت مدیران آموزشگاهی ورود کنیم. آموزش و پرورش باید به‌طور ویژه مدیریت آموزشی را مورد توجه قرار دهد. احراز صلاحیت مدیران نکته قابل توجهی است و این استانداردی غیرقابل عدول است. در کنار مدیریت نیروی انسانی، مدیریت دارایی‌ها، امور مالی و منابع انسانی در زمره این صلاحیت‌ها قرار دارد.

ارتقای جایگاه معلم

وی محور پنجم را ارتقای جایگاه معلم دانست و گفت: معلمان از گروه‌های مرجع جامعه هستند، معلم‌ها جایگزین همه نداشته‌ها می‌شوند و تمام کاستی‌ها در ذیل معلم توانمند، قابل جبران است. توجه ویژه به صلاحیت‌های معلم، منزلت و‌‌ معیشت او برای ما اهمیت دارد. معلم مانند کارمند در نظام آموزش و پرورس نیست. لذا قصد داریم برای معلمان قوانین خاصی داشته باشیم و در این زمینه تلاش خواهیم کرد. همچنین بحث بیمه معلمان را با جدیت دنبال خواهیم‌ کرد، بین آموزش و پرورش و نظام‌های بیمه‌گر مشکلاتی به وجود آمده و تلاش داریم این مشکلات رفع شود.

11 استان سطح برخورداری پایین‌تری از متوسط کشوری دارند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فرصت‌های کمی عدالت آموزشی در سال‌های گذشته توسعه یافته است. معتقدیم دسترسی به آموزش باکیفیت حق همه دانش‌آموزان است و امکان انتخاب، حق خانواده‌هاست. ۱۱ استان از متوسط کشوری، سطح برخورداری پایین‌تری داشتند که امسال یکی از این‌ها استان‌ها از این سطح خارج شد. تلاش می‌کنیم بقیه استان‌ها هم ‌به سطح متوسط برسند. در این زمینه اولویت ما مدارس دولتی است.

توسعه مشارکت مؤثر ‌همه شرکای سهیم در آموزش و پرورش

وی با اشاره به اینکه توسعه مشارکت مؤثر ‌همه شرکای سهیم در آموزش و پرورش محور دیگر است، بیان کرد: ‌ما باید بین نیازهای بخش‌های مختلف و برنامه‌های درسی ارتباط برقرار کنیم. شورایی در این زمینه برای پیوند بین آموزش و پرورش و دستگاه‌های دیگر وجود دارد که فرصت‌های خوبی را فراهم کرده‌اند و کمک‌های خیران از جمله این فرصت‌هاست. خیران مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار از بازوهای توانمند آموزش و ‌پرورش در این زمینه هستند. خیران در سال گذشته هزار و 500 میلیارد تومان کمک مالی را تعهد کردند، همچنین دولت نیز به همین میزان، قول تخصیص کمک برای فعالیت خیران داده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: محور هشتم اقتصاد آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش در این زمینه حال خوبی ندارد و نیازمند توجه و مراقبت جدی است. پایدار کردن منابع آموزش و‌ پرورش و فعال کردن صندوق ذخیره فرهنگیان، یکی از برنامه‌ها در زمینه اصلاح نظام ساختاری اقتصاد آموزش و پرورش خواهد بود.

وی آماری هم در آستانه آغاز سال تحصیلی مدارس ارائه کرد و افزود: همه مدارس از ابتدای مهرماه، از معلم برخوردار خواهند بود. ثمره آموزش و پرورش امروز ثبت‌نام ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز برای سال جدید است. بر این اساس در پایه اول ۱.۷ درصد و در مقطع ابتدایی شاهد دو درصد رشد بودیم. بیش از ۱۴ هزار اتباع در آموزش و پرورش مشغول تحصیل هستند. ۵۷۰ هزار کلاس و ۱۱۰ واحد آموزشی از مهر امسال فعال می‌شوند. امسال حدود ۴۵ هزار مدرسه ما کمتر از ۵۰ نفر دانش‌آموز دارند. ۵۱ درصد مدارس در مناطق روستایی توزیع شده‌اند، در حالی که کمتر از ۲۰ درصد دانش‌آموزان در این مدارس تحصیل می‌کنند. برای سال تحصیلی جدید ۱۴۲ میلیون کتاب تألیف شده که مقطع ابتدایی از طریق سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده‌ و کتب در مدرسه به آنها تحویل داده می‌شود.

این خبر تکمیل می‌شود.

انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قران و عترت اموزش و پرورش بازگشایی مدارس مهرماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۲۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد

حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما امسال موافقت اصولی راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری را در سه استان خوزستان، آذربایجان غربی و گلستان اخذ کردیم. یک مدرسه سمپاد عشایری هم در استان فارس داریم که از سال‌های گذشته فعالیت می‌کرده اما در بقیه مناطق کشور مدرسه سمپاد عشایری نداشتیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار بود که پس از سال‌ها با راه‌اندازی این مداس موافقت شد و برای سال تحصیلی پیش رو یکی از استان‌ها توانسته زیرساخت لازم را فراهم کند تا ما بتوانیم از مهر حدود ۴۰ دانش‌آموز در دوره اول متوسطه در گروه پسران در آذربایجان غربی داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون هم ثبت‌نام این مدرسه ادامه دارد و دانش‌آموزان عشایر استان آذربایجان غربی می‌توانند این مدرسه را انتخاب کنند.

به گفته طریفی حسینی این مدرسه به صورت شبانه‌روزی اداره خواهد شد و یک فضای آموزشی خوب و کاملا استاندارد است که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در بین دانش‌آموزان عشایر، دانش‌آموزان بسیار بااستعداد و بسیار باهوش و نخبه‌ای وجود دارد که بعضا به خاطر مناطق عشایری و شرایط خاص زندگی آن‌ها، امکان تحصیل‌شان در مدارس شهری، سخت است و ما می‌خواهیم چنین مدارسی به صورت شبانه‌روزی در حوزه عشایر داشته باشیم تا ‌بتوانیم این دانش‌آموزان بااستعداد و نخبه را وارد و متناسب با استعدادشان زمینه مناسب و امکانات لازم را برای‌شان فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: انشالله از مهرماه برای این مدرسه دانش‌آموز جذب می‌کنیم و  سال به سال پایه‌های این مدرسه تکمیل خواهد شد، در دوره دوم متوسطه و همینطور برای گروه دختران برنامه‌ریزی خواهیم کرد که تکمیل شود.

طریفی حسینی گفت: استان خوزستان و گلستان هم موافقت اصولی دارند و از سال تحصیلی آینده با توجه به تمهید مقدماتی که باید انجام شود و حساسیتی که ما در مدارس سمپاد داریم از نظر فضای آموزشی و معلم و ... که باید تامین شود، برای سال آتی این دو استان هم دانش‌آموز جذب می‌کنند و به تدریج در بقیه استان‌ها نیز این مدارس راه‌اندازی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • عزل معاون متخلف به‌ دلیل تنبیه دانش‌ آموز | عکس
  • عزل معاون متخلف مدرس به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز
  • عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی
  • مدرسه باید دالان زندگی برای دانش‌آموز باشد / سیاست توسعه متوازن در دستور کار آموزش و پرورش
  • آغاز ساخت مدرسه و بهره برداری از ۴ زمین چمن مصنوعی در بهمئی
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • لزوم آموزش یک رشته ورزشى
  • استخدام نخبگان قرآنی به عنوان معلم از مهر امسال
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • بازديد معاون تربيت بدنى و سلامت وزارت آموزش و پرورش از طرح مهارت آموزى شنا