Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم گفت: بیش از ۲۰۰ سمن و تشکل مردم‌نهاد در استان در حال فعالیت هستند که باید از ظرفیت آن‌ها در حل مسائل اجتماعی استفاده کرد. ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱ استانها قم نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سلیمان پور پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده که در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، اظهار داشت: درگذشته کارگروه‌هایی در حوزه سیاسی و اجتماعی وزارت کشور تشکیل و کمیته‌هایی ذیل این کارگروه‌ها تعریف می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم با اشاره به ادغام این کارگروه‌ها تحت عنوان کارگروه تخصصی سلامت، زنان و خانواده گفت: جامعیت ایجادشده فرصتی است تا در جلسات کارگروه، حوزه‌های مشترک و متأثر از یکدیگر را دنبال کنیم.

وی با تأکید بر عملیاتی‌تر شدن جلسات کارگروه ابراز کرد: بر همین اساس، سه کارگروه کنترل آسیب‌های اجتماعی، زنان و خانواده و امنیت و سلامت تشکیل‌شده است که به ترتیب دستگاه‌های بهزیستی، اداره کل بانوان استانداری و دانشگاه علوم پزشکی به‌عنوان دبیر انتخاب‌شده‌اند.

سلیمان پور بیان کرد: آنچه باید در این کارگروه دنبال شود ارائه آمار دقیق از آسیب‌های اجتماعی است که درنهایت رضایت مردم دنبال می‌شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم با بیان دغدغه‌های مقام معظم رهبری در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی گفت: از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز باید در این کارگروه استفاده شود.

وی با تأکید بر برنامه محور بودن دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد: تدوین برنامه بلندمدت سه‌ساله به‌عنوان سند تحول اجتماعی، توسعه مشارکت‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد، صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب، اهتمام در تدوین اطلس اجتماعی استان و توجه ویژه به مراکز کم برخوردار استان ازجمله فعالیت‌هایی است که باید ذیل کارگروه اجتماعی و فرهنگی انجام شود.

قزوین| کاهش آسیب های اجتماعی با ترویج کتابخوانی در جامعه محقق می‌شودقزوین| از ظرفیت بسیج در کاهش آسیب های اجتماعی به‌کارگیری شودقزوین| استفاده از ظرفیت ریش سفیدان محلات در کاهش آسیب های اجتماعی

سلیمان پور مطرح کرد: حضور مراجع عظام تقلید در استان قم ظرفیت مهمی است که استان از آن برخوردار است بنابراین باید دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت این بزرگواران استفاده کند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم یادآور شد: بیش از 200 سمن و تشکل مردم‌نهاد در استان در حال فعالیت هستند که باید از ظرفیت آن‌ها در حل مسائل اجتماعی استفاده کرد.

وی با تأکید بر صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب گفت: باید کار ویژه‌ای در این بخش  انجام شود و در اختیار مدیران و مراجع عظام قرار گیرد.

انتهای پیام/ ت

R7854/P/S6,62/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۲۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی متولیان، فعال فرهنگی در یادداشتی به موضوع وارفته گی جنبش دانشجویی و فردگرایی نسل جدید که در تضاد با فعالیت اجتماعی در جنبش دانشجویی و تشکّلی مثل بسیج است، پرداخته است. او این پیشنهاد را مطرح کرده که شاید بهتر است از خیر تشکل‌های سنتی بگذریم و به اشکال نوین تشکل - مثلاً تشکل مجازی – رو بیاوریم.

متن این یادداشت به شرح زیر است؛

امروز در جلسه‌ای حضور داشتم که بحث از وارفته‌گی جنبش دانشجویی بود و از سخنان اخیر رهبر انقلاب در ملاقات رمضان گذشته با دانشجویان یاد شد:

"...توقّع بنده از تشکّل‌ها خیلی زیاد است. این مقداری که شما راجع به توقّع از دولت و نظام و شخص حقیر و مانند این‌ها این‌جا بیان کردید، بدانید چند برابرش من از شما توقّع دارم... اوّلین توقّع این‌که شما باید در محیط دانشجویی اثر بگذارید؛ این اثر دیده نمی‌شود، کم دیده می‌شود. شما تشکّلید. تشکّل‌ها باید در درجه‌ی اوّل، نگاهشان به داخل دانشگاه باشد؛ شماها در درجه‌ی اوّل، نگاهتان بیش‌تر به بیرون دانشگاه است. به بیرون دانشگاه [هم] نظر داشته باشید؛ همین‌طور که گفتم، دغدغه‌مند باشید، انتقاد کنید، اشکال داشته باشید، راه حل ارائه بدهید، این‌ها خوب است، امّا از این خوب‌تر، از این لازم‌تر این است که شما به داخل دانشگاه نگاه داشته باشید؛ روی دانشگاه کار بکنید. تشکّلهای ما در دانشگاه‌ها کم کار می‌کنند؛ انصافاً این کم‌کاری وجود دارد..." (بیانات ۱۹/۱/۱۴۰۳)

در مقایسه با زمان دانشجویی ما، حدود ۲۰ سال پیش، امروز برای جنبش دانشجویی نا و رمقی نمانده و از آن تأثیرات اجتماعی و مطالبه‌گری‌های جریان‌ساز دیگر خبری نیست... در آن جلسه ما این را حمل بر ضعف مدیریت دانش‌گاه و امثالهم می‌کردیم، اما یکی از دوستان گفت: دقت داشته باشید که نسل امروز نسبت به نسل گذشته به‌شدت فردگراتر شده است و آمارها و تحلیل‌ها هم شاهدند که جامعه‌ی ایران به‌سرعت به سمت فردگرایی می‌رود؛ و پیش خودم گفتم چه راست ‌گفت!

همین ابزارهای تکنولوژیک که به‌طور گسترده در اختیار فرزندان ماست و آن‌ها را به طرز نگران‌کننده‌ای خانه‌نشین کرده، یکی از لوازم این فردگرایی است و البته عوامل دیگر که گفتن‌اش در این مقال نمی‌گنجد.

اما فعالیت اجتماعی در جنبش دانشجویی و تشکّلی مثل بسیج، دقیقاً پرورنده‌ی روحیه‌ی جمع‌گرایی و در تضاد با این میل عمومی نسل جدید قرار دارد. برای این باید چه فکری کرد؟ شاید بهتر است اساساً از خیر تشکل‌های سنتی بگذریم و به اشکال نوین تشکل - مثلاً تشکل مجازی – رو بیاوریم؟!

اما واقعیت این است که فردگرایی، مسلخ زندگی و تفکر دین‌مدارانه است. فردگرایی ملازم فرو رفتن هرچه بیش‌تر در منیت و خودبنیادی است. و منش بنده‌ی باایمان خدا، دقیقاً نفی منیت و خودبنیادی است. این مهم‌ترین وجه تضاد دین الهی با دین مدرنیسم است. پس بروز این وضعیت در جامعه‌ی ایرانی را فی‌نفسه باید یک بیماری انگاشت که خود منشأ پیدایش انواع بیماری‌های روحی و روانی در آحاد جامعه خواهد بود. این فردگرایی با آن خلوت‌گزینی هر از گاه که برای تفکر و بازنگری در خویشتن توصیه شده، هیچ مناسبتی ندارد.

این فردگرایی رفته‌رفته منجر به کوته‌بینی، تنگ‌نظری و خودخواهی فرد، در عین ناتوانی و عجز از حل مسائل فردی و اجتماعی می‌شود. این فردگرایی تکنولوژیک تفکر و قوه‌ی عاقله‌ی عمومی را پایین می‌کشد و هوش جمعی را مختل می‌کند. هم‌چنین بلندنظری و آینده‌نگری را ضایع می‌کند. با چنین وضع و حالی چه‌طور باید جامعه‌ی آینده را به دست نسل جدید سپرد تا بسازند؟ یا چه‌طور می‌توان به توسعه‌ی معنوی و روحی جامعه امید بست؟

اما دقیقاً به‌ترین درمان برای این بیماری، تقویت، توسعه و تنوع‌‎بخشی به تشکّل‌های اجتماعی، و از سوی دیگر جامعیت بخشیدن به تشکّل مردمی است و البته ما آن تشکّل جامع را هم‌اکنون در اختیار داریم: بسیج. اما چه‌قدر برای آن تبلیغ می‌کنیم و نسل‌های جدید را به فعالیت در آن تشویق و ترغیب کرده‌ایم؟ به‌ویژه بسیج سازندگی هم در کانسپت تفکر دینی، یک حرکت جذاب و بسیار انسان‌پرور است که با وجود گسترش فوق‌العاده‌ی آن تا امروز، اما در حیث کلی سطح تماس ناچیزی با جمعیت جوان کشور دارد.

به تصور حقیر باید مسئولین دست از دیدن نوک بینی‌شان بردارند و برای راحتی و فراغت امروزشان، تشکّل‌های عمومی و به‌خصوص دانشجویی را تضعیف نکنند. امروز روزی است که باید صِرف فعال بودن‌ و رونق گرفتن تشکل‌ها - صَرف نظر از اثرگذاری‌شان – یک اولویت اجرایی در حوزه‌ی فرهنگ عمومی شود. حتی اگر هم‌سو با ایده‌ی نظام اسلامی نباشند...

کد خبر 6086084 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • سیستان و بلوچستان بالاترین ظرفیت معادن را دارد
  • پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان
  • بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم
  • ترویج معارف قرآنی، دلیلی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • استفاده از ظرفیت اتحادیه آیورا در توانمندسازی زنان
  • سپاه، پناه مردم و مستضعفان است
  • بررسی بهره برداری از ظرفیت‌های مردمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل مردم‌نهاد شهرستانی در چهارمحال و بختیاری
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل مردم‌نهاد در شهرستان‌ها