Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@15:22:11 GMT

ابرسیاهچاله ها منظومه های شمسی بزرگ به وجود می آورند

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۳۸۳۹

ابرسیاهچاله ها منظومه های شمسی بزرگ به وجود می آورند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، ستاره شناسان در یک تحقیق، نظریه جدیدی درباره تشکیل کهکشان ارائه کرده اند که طبق آن سیارات می توانند به جای ستارگان دور سیاهچاله ها مدار بزنند.

پیش از این نظریه هایی درباره مرکزیت سیاهچاله های معمولی در یک منظومه و مدار زدن سیارات دور آن مطرح شده بود. البته کارشناسان این نظریات را نادیده گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اما تاکنون امکان مدار زدن سیارات دور ابرسیاهچاله ها بررسی نشده بود. درهمین راستا یک تحقیق جدید این تصور که ستارگان تنها اماکن در جهان با امکان تشکیل سیاره هستند را به چالش کشیده است.

برخی ستاره شناسان معتقدند سیارات دور ابرسیاهچاله ها نیز به وجود می آیند. این سیارات برای اجتناب از بلعیده شدن توسط سیاهچاله ها حداقل در فاصله ۱۰ سال نوری از آنها مدار می زنند.

البته ابرسیاهچاله ها میلیون ها بار بزرگتر از خورشید هستند. بنابراین با توجه به آنکه ابر سیاهچاله ها بسیار بزرگ هستند، حدود ۱۰ هزار سیاره می توانند دور یکی از آنها مدار بزنند و منظومه های شمسی بزرگی را به وجود بیاورند.

 دانشمندان معتقدند  سیارات از ذرات گرد و غباری به وجود می آیند که دور یک ستاره وجود دارد. این ذرات گرد و غبار به تدریج اجسام آسمانی را تشکیل می دهند.  این در حالی است که ستاره شناسان متوجه شده اند ابرهای گردوغبار و گاز ی به شکل صفحه هایی دور ستارگان تشکیل می شوند، مانند سیاهچاله ها رفتار می کنند.

«کیچی وادا» از دانشگاه کوگوشیما مدل هایی از فرایند تشکیل سیارات را بررسی کرد تا رفتار ستارگان و ابرسیاهچاله ها را مقایسه کند. او در این باره می گوید: این نخستین پژوهشی است که ادعای تشکیل مستقیم اشیای آسمانی شبیه سیارات را با ابرسیاهچاله ها مرتبط می کند.

مشاهدات پیشین از ابرسیاهچاله ها نشان می داد آنها قابلیت «اتساع زمان» را دارند. دانشمندان معتقدند این ویژگی فرایند تشکیل سیارات را متوقف می کند.

اتساع زمان یکی از مفاهیم فیزیکی مربوط به نظریه نسبیت خاص آلبرت اینشتین است که مبنی بر پایه نسبیت این گونه بیان می‌شود که از دید دو ناظر با سرعت متفاوت ، گذر زمان متفاوت بررسی می‌شود. 

 دانشمندان متوجه شده اند سیارات به دلیل مقادیر زیاد گرد و غبار ، از فاصله تقریباً 10 و 30 سال نوری دور سیاهچاله مدار می زنند. از آنجا که سیاهچاله های فوق العاده بسیار بزرگ هستند ، محققان  تخمین می زند که حدود 10،000 سیاره می توانند دور یک سیاهچاله مدار بزنند. «شین ریموند» در دانشگاه بوردو در این باره می گوید: میلیون ها سیاره می توانند دور یک ابر سیاهچاله مدار بزنند اما این امر نیازمند شرایطی ایده آل است.

کد خبر 4724125 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: تحقیقات علمی سیاه چاله ستاره نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری فضایی تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان فناوری نانو موبایل گوگل امنیت اطلاعات گوشی آیفون هوش مصنوعی خودروی برقی مایکروسافت پهپاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۳۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره پنهانی باشگاه پولدار لیگ برتری با ستاره‌های پرسپولیس | خطر بزرگ مهاجرت ستاره‌ها از قرمزهای پایتخت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، باشگاه پرسپولیس در فصل نقل و انتقالاتی زمستانی عملکرد جالب توجهی داشت و توانست در پست‌های مختلف، بازیکنان خوب و با کیفیتی را همچون عبدالکریم حسن مرد سال ۲۰۱۸ آسیا و اوستون اورنوف پدیده تیم ملی ازبکستان را جذب کند.

پرسپولیس بعد از انتخاب اوسمار ویرا به عنوان سرمربی و جاشنین یحیی گل‌محمدی در نیم فصل دوم روند رو به رشدی را طی کرده و حالا در کنار رقیب سنتی خود یعنی استقلال مدعی کسب عنوان قهرمانی در بیست و سومین دوره از رقابت‌های لیگ برتر است.

هواداران این تیم در این روزها علاوه بر اینکه خواستار تکرار عنوان قهرمانی در این فصل و خاطرات خوب فصل گذشته هستند یک دغدغه مهم و جدی دیگر نیز دارند. در پایان این فصل از رقابت‌های لیگ، قرارداد چند تن از بازیکنان که مهره‌های کلیدی این تیم نیز محسوب می‌شوند به اتمام خواهد رسید و تمدید قرارداد با این بازیکنان یکی از مهم‌ترین و چالش‌های مدیریت باشگاه خواهد بود.

مهدی ترابی، امید عالیشاه، وحید امیری، گئورگی گولسیانی، سعیدصادقی، سروش رفیعی، مسعود ریگی، وحدت هنانوف، فرشاد فرجی، دانیال اسماعیلی‌فر و علی نعمتی؛ ۱۱ بازیکنی هستند که قراردادشان با پرسپولیس در پایان فصل تمام خواهد شد.با مرور اسامی این بازیکنان و تعداد آنها، باید گفت سرخ‌پوشان در خطر از دست دادن یک تیم کامل از ستاره‌های خود هستند.

البته حضور بازیکنان و روند تمدید قرارداد آنها با باشگاه منوط به نظر سرمربی تیم یعنی اوسمار ویرا است. از طرفی نیز باشگاه مذاکراتی را با این مربی برزیلی برای تمدید قرارداد داشته و شنیده‌ها حاکی از آن است که اوسمار خواستار حفظ تمامی بازیکنان خود بوده و این موضوع را به باشگاه اطلاع داده است.

از طرفی نیز بسیاری از باشگاه های متمول لیگ برتری فرصت را مغتنم شمرده و در تلاش هستند تا از موقعیت پیش آمده استفاده کنند و ستاره‌های پرسپولیس را در تابستان سال جاری به خدمت بگیرند. یکی از این باشگاه‌ها مذاکرات جدی با ۴ بازیکن این تیم داشته و به نظر می‌رسد اگر مدیریت باشگاه پرسپولیس در خصوص وضعیت تمدید قراداد بازیکنان خود اقدام سریع و موثری نداشته باشد، باید در پایان این فصل شاهد جدایی بسیاری از مهره‌های کلیدی تیم باشیم.

کد خبر 846461 برچسب‌ها ویژه ورزشی اوسمار ویرا لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه پرسپولیس

دیگر خبرها

  • اولین خرید استقلال در فصل جدید؛ ستاره بزرگ چراغ سبز نشان داد
  • برقراری ۱۷ هزار تماس تلفنی با مرکز ارتباطات اورژانس
  • استوری همسر سابق مهدی قائدی؛ می‌رسد آن روز که چرخ بر مدار حق گردد! + عکس
  • سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!
  • شگفتی بزرگ؛ الهلال حذف شد | فینال آسیا و رویای ستاره پنجم بر باد رفت
  • پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال | ستاره‌ آبی‌ها برگشت
  • سیاره مشتری چه زمانی شروع به حرکت در منظومه شمسی کرده است؟
  • قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز | ستاره های پرسپولیس در لیست خرید
  • می‌خواهند همان بلایی که سر تلویزیون آورند را، سر پلتفرم‌ها هم بیاورند/ آیینه شبکه نمایش خانگی را نشکنید
  • مذاکره پنهانی باشگاه پولدار لیگ برتری با ستاره‌های پرسپولیس | خطر بزرگ مهاجرت ستاره‌ها از قرمزهای پایتخت