Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاهده نشانه‌هایی از وجود ویروس بیماری لکه سفید میگو در برخی استخرهای پرورش این آبزی در استان بوشهر توسط اداره کل دامپزشکی این استان مورد تایید قرار گرفت و در روزهای اخیر اقدام‌ها و برنامه‌های برای کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری به استخرهای دیگر و کاهش تلفات و خسارت پرورش دهندگان آغاز شده است.

در این ارتباط در روزهای اخیر برداشت میگو از برخی استخرهای پرورشی استان بوشهر آغاز شده و با توجه به هشدار درباره سرایت ویروس لکه سفید، پرورش دهندگان بناچار کار برداشت را حتی پیش از آنکه محصول به اندازه اقتصادی برسد، آغاز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به انتقال خیلی سریع ویروس بیماری لکه سفید میگو در استخرها کار برداشت در این شرایط باید در کمترین زمان ممکن انجام شود و برای این کار همه امکانات استان باید بسیج باشند.

براساس گزارش های غیر رسمی ورود بخشی از لاروهای آزمایش نشده از استان‌های همجوار، تراکم بیش از حد معمول و بدون امکانات هوازی برخی موارد بهداشتی از عوامل بروز بیماری لکه سفید در استان بوشهر است.

 برای هر استخر پرورش میگوی به مساحت یک هکتار باید ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار قطعه بچه میگو ذخیره سازی شود و به صورت معمول در این شرایط ۲۰ درصد تلفات عادی است و در شرایطی که تراکم بیش از این میزان باشد باید امکانات هوازی در استخرها ایجاد شود که این مهم به صورت مطلوب در سایت های پرورش میگوی استان بوشهر وجود ندارد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: فصل پرورش میگو در این استان از ماه‌های فرودرین و اردیبهشت با ذخیره‌سازی بچه میگو در ۱۰ سایت به مساحت پنج هزار هکتار در سال جاری انجام شده است.

عباسعلی زنده بودی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده امید می‌رفت امسال میزان تولید به ۲۵ هزار تن میگوی پرورشی در استان برسد اما بیماری لکه سفید به طور یقین بر میزان تولید استان تاثیرگذار خواهد بود.

وی بیان کرد: در ۲ تا ۳ هفته گذشته با توجه به بررسی‌های اداره‌کل دامپزشکی روی استخرهایی که تلفات مشکوکی داشتند، مشخص شد برخی از سایت‌های پرورش دچار بیماری لکه سفید شده‌است.

زنده بودی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها در چهار سایت بویرات، بندرریگ، حله و شیف بیماری لکه سفید مثبت بوده است و بمحض اعلام دامپزشکی مبنی بر مثبت بودن بیماری در این سایت ها اداره کل شیلات با هماهنگی دامپزشکی و اتحادیه پرورش میگو اقدام‌های لازم برای پیشگیری از شیوع ویروساین آفات را انجام داد.

وی بیان کرد: در این ارتباط  اقدام‌های لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری و دستور برداشت سریع میگوی استخرهای پرورشی با هدف کاهش میزان خسارت در این بخش صادر شده است.

زنده‌بودی گفت: تاکنون میزان خسارت به پرورش میگوی استان بوشهر کم است و در سایت‌هایی که بیماری آنها مثبت بوده به  ۱۰ استخر خسارت قابل توجهی وارد شده و بیشتر استخرها تلفات سنگینی نداشته‌اند.

وی اضافه کرد: هم اکنون در سایت بویرات حدود ۶۰ درصد استخرهایی که ذخیره سازی کرده‌اند برداشت انجام شده، سایت ریگ ۶۵ درصد و سایت‌های حله و شیف نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد برداشت داشتهاند  و تا حدود زیادی از شیوع بیماری پیشگیری شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: بیماری لکه سفید از جمله هفت بیماری ویروسی اخطار کردنی در سطح جهان است که دامپزشکی موظف است در صورت مشاهده بیماری به سایت‌های جهانی گزارش دهد.

مرتضی بحرانی افزود: از نیمه‌های شهریورماه گزارش تلفات از ۲ استخر در سایت بویرات داشتیم و با نمونه گیری ویروس لکه سفید جدا سازی و اطلاع رسانی لازم انجام شده است.

وی ادامه داد: برای کاهش خسارت با انجام هماهنگی‌های لازم با شیلات ایران مزارع پرورش میگو در استان بوشهر اقدام به برداشت محصول کردند.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: راهکارهای لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری لکه سفید در دیگر سایت‌های پرورشی استان بوشهر اعمال شده که با برداشت سایز بازاری از بروز خسارت جلوگیری می‌شود.

بحرانی اضافه کرد: ویروس لکه سفید ممکن است از منابع وحشی، پست لارو و یا تردد وسایل نقلیه منتقل شود که ریشه و علت یابی آن نیازمند انجام کار تحقیقاتی است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه کنترل دما در دسترس ما نیست و رسیدن دما به زیر ۲۸ درجه سانتیگراد احتمال شیوع ویروس را بیشتر می‌کند انتظار می‌رود پرورش‌دهندگان آمادگی برداشت را داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر تاکید کرد: دمای پایین تکثیر بیشتر ویروس و گسترش خسارت را برای پرورش به‌دنبال دارد.

وی بیان کرد: سایت بویرات بعد از خوزستان دمای سردتری دارد و زودتر به زیر ۲۸ درجه سانتیگراد می‌رسد به همین دلیل زودتر در معرض خطر قرار می‌گیرد.

بحرانی گفت: در زمان حاضر شمار تلفات در سایت‌های پرورش میگوی شمالی این استان شامل بویرات و بندر ریگ نسبت به سایت‌های جنوبی که بیشتر ردیابی ویروس است، بیشتر است.

استاندار بوشهر گفت: با توجه به وجود بیماری لکه سفید در برخی از استخرهای پرورش میگوی استان انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم را با اداره کل شیلات استان داشته باشند.

عبدالکریم گراوند افزود: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی با شیلات میزان خسارت وارده به پرورش دهندگان کاهش یابد.

وی اضافه کرد: استانداردهای لازم برای مقابله با ورود بیماری‌ها باید تعریف و نباید سهل انگاری عده کمی باعث بروز حجم زیادی از خسارت‌ها در بخش پرورش میگو شود.

ویروس بیماری لکه سفید پیش از این نیز سه بار در سال‌های ۸۴، ۹۴ و ۹۵  به جان سایت های پرورش میگوی استان بوشهر افتاد و به ترتیب خسارت کلی (۱۰۰ درصدی) ، ۵۰ درصدی و جزیی ( ۵ درصدی) به این صنعت وارد کرده است. 

پارسال ۲۳ هزار و ۲۰۰ تن میگوی پرورشی از چهار هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت استان بوشهر برداشت شد.

۶۰۴۷/۶۰۴۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر لکه سفید میگو دامپزشکی بیماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۴۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری زنگ زرد بلای جان غلات


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، لایقی افزود: نحوه شناسایی این بیماری توسط کارشناسان جهاد به کشاورزان توضیح داده شده است تا در صورت مشاهده به ناظران گزارش دهند.
وی با بیان اینکه این بیماری در فصل بهار در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون قابل مشاهده است، ادامه داد: توصیه می‌شود کشاورزان از محصولات خود بازدید کنند تا در صورت مشاهده این بیماری بتوان اقدامات لازم را انجام داد.
خانم نیکزاد کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان هم گفت: این بیماری به صورت نقاط جوش در ساقه‌های گندم قابل مشاهده است که اگر اقدامی انجام نشود شیوع پیدا می‌کند.
وی افزود: در همین رابطه کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی لازم برای کشاورزان برگزار شده و توصیه‌های لازم به صورت شفاهی و بروشور در اختیار آنها قرار داده شده است.
وی اضافه کرد:: در صورت شیوع این بیماری باید کشاورزان به کلنیک‌های گیاه پزشکی مراجعه کرده و از سموم کشاورزی استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می سازند
  • صدور اسناد مالکیت جزایر استان بوشهر تسریع می‌شود
  • پرداخت «وام فرزندآوری» ترفند جدید کلاهبرداران سایبری
  • بیماری زنگ زرد بلای جان غلات
  • سایت بزرگ نهضت ملی مسکن در بوشهر کلنگ‌زنی می‌شود
  • (تصاویر) خواص قارچ برای سلامتی؛ فقط این قارچ‌ها خوراکی هستند!
  • صدور وضعیت هواشناسی سطح نارنجی درچهارمحال و بختیاری
  • با این خشکبار نه مویتان سفید می‌شود نه می‌ریزد!
  • با این خشکبار نه مویتان سفید می شود نه می‌ریزد!
  • خشم و درماندگی عمیق سران تل آویو از اقدام بی‌سابقه واشنگتن!