Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@18:31:01 GMT

واکسیناسیون طیور بومی در مازندران آغاز شد

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۴۳۹۸

واکسیناسیون طیور بومی در مازندران آغاز شد

دکتر سید حسین رضوانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا واکسیناسیون طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل را رایگان اعلام کرد و افزود:  این طرح از امروز با تزریق  چهارمیلیون دز واکسن  به مدت یک ماه انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران نوع واکسن را از نوع مقاوم به حرارت و به صورت خوراکی اعلام کرد و از روستائیان  خواست تا با اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی نهایت همکاری را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توضیح این نکته که انتخاب شهرستان ها بر اساس تراکم واحدهای مرغداری‌ صنعتی در مازندران بوده ، در عین حال گفت: هیچ نگرانی در اجرایی نشدن طرح در مابقی شهرستان ها وجود ندارد و در صورت نیاز کارشناسی می توانیم واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل را در مناطق دیگر انجام بدهیم.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران  ۴۰ کارگاه جوجه کشی ، ۲۲۰ واحد مرغ مادر و  ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مرغداری در استان فعال است  که سالانه با تولید بیش از ۱۸۰ هزار تن گوشت مرغ حدود ۱۲ درصد گوشت سفید کشور را تامین می کند.

رضوانی طیور بومی را بسیار حساس به ویروس نیوکاسل در چرخش و انتقال آن به طیور صنعتی دانست و اظهار داشت: از آنجایی که کارگران و خودروها برای رسیدن به  واحدهای صنعتی مرغداری  باید از داخل روستاها عبور کنند، خطر انتقال این بیماری همواره وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران مهاجرت پرندگان وحشی را در انتقال ویروس نیوکاسل به واحدهای صنعتی و بومی بی ربط دانست و بیان داشت: ویروس این بیماری در سرما مقاوم و بیشتر فعال می شود که در سه نوع عصبی ، گوارشی و تخمدان در طیور بومی و یا صنعتی بروز پیدا می کند.

رضوانی با بیان این که در این طرح تمام  طیور بومی اعم از جوجه، مرغ، خروس، اردک، بوقلمون، کبوتر و سایر ماکیان موجود در این روستاها علیه بیماری نیوکاسل واکسینه و ایمن می شوند، گفت: در بیماری عصبی نیوکاسل پرنده دچار کجی گردن شده و قادر به تغذیه نیست و در نهایت تلف می شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری گوارشی نیوکاسل که  روده پرنده را دچار اختلال و سبب اسهال و در نهایت پرنده تلف می شود، گفت: اگر این بیماری به تخمدان پرنده برسد ، تخم مرغ تولید نمی شود و در واقع پرنده تلف نشده و ضرر و زیان  اقتصادی در پی دارد.

استان مازندران سه میلیون و ۳۰۰هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۶درصد آنان دربیش از سه هزارو ۵۰۰روستا زندگی می کنند و علاوه بر برنجکاری و باغداری مرکبات به عنوان مهمترین فعالیت  کشاورزی ، پرورش مرغ محلی ، اردک ، غاز و دیگر ماکیان و دامپروری یک تا ۲ راس گاو را همچنان انجام می دهند که نقش مهمی در تامین گوشت مصرفی و درآمد خانوار دارد.

ذکر این نکته نیز مهم است که بر حسب دستورالعمل ها و قوانین موجود سازمان دامپزشکی مازندران، نگهداری و پرورش تا یکصد قطعه انواع طیور در منازل روستائی مجاز است و پرورش تجاری طیور و پرندگان باید در بافت صنعتی و با مجوز انجام شود.

/۱۸۹۹/۶۹۹۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران دامپزشکی طیور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۴۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز واکسیناسیون «پنوموکوک» برای نوزادان در آبادان

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله شکری پیش از ظهر امروز دوشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار نظر کرد: ایمن‌سازی یکی از مؤثرترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های دوران کودکی است، نقش واکسیناسیون در سلامت جامعه خیلی مهم است. پس از تأمین آب آشامیدنی سالم هیچ مداخله‌ی دیگری حتی آنتی‌بیوتیک‌ها چنین تأثیر عمده‌ای در کاهش مرگ‌ومیر و ناتوانی نداشته است.

وی افزود: در حال حاضر در کشور ما کودکان علیه ۱۰ بیماری خطرناک و کشنده از جمله سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت ب و هموفیلوس آنفلوانزا واکسینه می‌شوند.

سرپرست مرکز بهداشت آبادان ادامه داد: با فعالیت‌های بهداشتی و درمانی در کشور ما توانستیم در راستای کنترل، حذف و ریشه‌کنی برخی از بیماری‌های واگیر و مهلک گام برداریم.

وی گفت: در حال حاضر واکسن پنوموکوک برای کودکان، تا یک‌سالگی به واکسیناسیون روتین کشور ما اضافه شده که نویدبخش کنترل و کاهش بار بیماری‌های ناشی از عفونت‌های پنوموکوکی است.

شکری افزود: این واکسن سبب کاهش بار جهانی بیماری‌های ناشی از عفونت‌های پنوموکوکی می‌شود. این باکتری‌ها، عامل عفونت‌های مهاجم باکتریال در کودکان، طیف وسیعی از بیماری‌هایی مانند مننژیت، عفونت باکتریال تب‌دار، عفونت گوش میانی، سینه پهلو، سینوزیت و سپتیسمی (عفونت خون) است. این بیماری‌ها، یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان و پیشگیری از آنها با واکسن پنوموکوک امکان‌پذیر است.

سرپرست مرکز بهداشت آبادان بیان کرد: این واکسن به صورت تزریقی در سن ۲ ماهگی، ۴ ماهگی و یک‌سالگی علیه عفونت‌های پنوموکوکی تزریق می‌شود.

کد خبر 6085308

دیگر خبرها

  • برپایی رزمایش جهاد دامپزشکی با ۱۲۶ هزار خدمت در آمل
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • آغاز واکسیناسیون «پنوموکوک» برای نوزادان در آبادان
  • آغاز واکسیناسیون پنوموکوک نوزادان در آبادان
  • واکسیناسیون پنوموکوک در آبادان آغاز شد
  • آغاز نوبت اول واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در مناطق پرخطر
  • واکسیناسیون ‌۸۷۵ هزار قطعه طیور بومی در سیستان و بلوچستان
  • واکسیناسیون ۱۰ هزارقطعه طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در نائین
  • واکسیناسیون بیش از دو میلیون طیور بومی در لرستان
  • پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل