Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات پیشران اقتصاد و راهکار نجات کشور است، اما محصول صادراتی نباید مایحتاج روزانه مردم باشد، بلکه صادرات باید بر اساس تولیدات مازاد صنایع کشور مانند صنایع دستی باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ رضا رحمانی صبح امروز در آیین تجلیل از واحدهای نمونه صنعت و معدن استان اصفهان اظهار کرد: نباید به فعالیت های انجام شده سیاه و سفید نگاه کرد، شخصاً همواره تلاش کردم استنباط معقولی از صحبت‌ها داشته باشم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: استان اصفهان یکی از قطب های صنعت کشور است، حتی اگر فرض کنیم تصمیمات این جلسه بر سایر استان‌های کشور اثر نداشته باشد، تصحیح عملکرد در این استان منجر به اثرگذاری بر 10 درصد صنایع کشور خواهد شد.

وی عنوان کرد: در 16 ماه گذشته درگیر جنگ اقتصادی تمام عیار بوده‌ایم، صادرات فولاد و مس تحریم صادرات سنگ و کنسانتره آزاد است، واردات خودرو آزاد شد اما واردات قطعات خودرو تحریم است.

رحمانی یادآور شد: در کتاب «هنر تحریم‌ها» عنوان شده واردات کالاهای لوکس به ایران نه تنها آزاد بلکه تسهیل شده است تا خزانه آن‌ها خالی و فاصله طبقاتی افزایش یابد.

وزیر صمت افزود: قرار بود تا اسفند 97 کلیه صنایع کشور تعطیل شوند و فولاد مبارکه به من نامه زده بود که اگر حمایت نشویم تعطیل خواهیم شد، این نشان می‌دهد که برآورد دشمن از شرایط اقتصادی کشور صحیح است.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات متعددی در حوزه‌های مالیات، تأمین اجتماعی و تمدید تجدید ارزیابی دارایی‌ها از سران قوا گرفته‌ایم اما باید توجه کنیم که صادرات فرش ماشینی باید در شرایط فعلی جهشی رشد پیدا می‌کرد اما این محقق نشد.

رحمانی اضافه کرد: واحدهای متعدد نساجی که در اصفهان و کاشان فعال هستند کمبودی نسبت به سایر کشورهای جهان از جمله آلمان در این حوزه ندارند.

وزیر صنعت معدن و تجارت در تذکری به تولیدکنندگان بیان کرد: صادرات صنایع دستی که مبتنی بر دسترنج هنرمندان است باید در ماه‌های اخیر چندین برابر می‌شد و این هیچ ارتباطی با افزایش قیمت دلار ندارد.

وی افزود: بانک مرکزی در گزارشی به هیئت دولت عنوان کرد که رشد اقتصادی گروه صنعت در سه‌ماهه چهارم سال 97 منفی 9 درصد بود اما در سه‌ماهه اول 98 به صفر رسید و مطمئناً در سه‌ماهه سوم این رشد مثبت خواهد شد.

رحمانی تأکید کرد: شرایط امروز کشور نیاز به روحیه و همت جهادی دارد و این روحیه باید به اقتصاد و تولید کشور منتقل شود البته شرایط اقتصادی استان اصفهان مؤید همین امر است.

وزیر صمت تصریح کرد: توسعه صنعت داخل یکی از محورهای فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت است و نهضت تولید یکی از راهکارها است که در پی آن واردات 1500 کالا با مشابه داخلی را مطلقاً ممنوع کرده‌ایم، به عنوان مثال واردات سنگ فرآوری شده در سال گذشته 6 میلیون دلار بود که امسال ممنوع اعلام شده است.

وی تأکید کرد: هر کالایی که بدانیم مشابه داخلی دارند واردات آن را ممنوع می‌کنیم یا تعرفه‌های سنگینی برای واردات وضع خواهیم کرد.

رحمانی ادامه داد: نهضت تولید داخل را راه‌اندازی کرده‌ایم و این نهضت در میز خودرو به نتیجه رسیده است، سرمایه‌گذاری داخلی مورد نیاز برای تولید داخلی 10 میلیارد دلار کالای وارداتی کشور تنها 4 میلیارد دلار است.

وزیر صنعت معدن و تجارت در مثالی بیان کرد: 70 درصد لاستیک سنگین کشور در گذشته وارداتی بوده و چادر مشکی کالای فرهنگی کشور است که ۸۷ درصد وابسته به واردات است.

وی با اشاره به اینکه لاستیک سنگین یکی از کالاهای مورد نیاز لجستیکی کشور است، افزود: 5 واحد تولید لاستیک سنگین با 10 تا 90 درصد پیشرفت در حال اجرا داریم تا از واردات لاستیک سنگین بی‌نیاز شویم که تا 3 سال آینده تمامی این طرح‌ها به پایان می‌رسد.

استفاده از ظرفیت‌های خالی و واحدهای تولیدی یکی از محورهای سخنرانی رحمانی بود که ابراز کرد: من هم به اندازه همه مردم برای مشکل خانواده‌ها در خرید لوازم‌التحریر ناراحت هستم اما راهکار آن حمایت از تولید داخل است.

وزیر صمت تصریح کرد: صادرات پیشران اقتصاد و راهکار نجات کشور است اما محصول صادراتی نباید مایحتاج روزانه مردم باشد، بلکه صادرات باید بر اساس تولیدات مازاد صنایع کشور مانند صنایع دستی باشد.

وی خاطرنشان کرد: این تفکر که با واردات میان صادرات و واردات کشور تعادل ایجاد کنیم در شرایط امروز کشور صحیح نیست و اولویت با تأمین نیاز مردم است.

رحمانی اظهار کرد: واحد تولیدی را می‌شناسم که در کشور محصولی را تولید می‌کند اما به دلیل فرهنگ مصرف با برند خارجی در کشور عرضه می‌شود و کالای ایرانی را با عنوان محصول ترکیه به سایر کشورها صادر می‌کند.

وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: شرایط جنگ اقتصادی کشور این‌گونه اقتضا می‌کند که در مقابل منافع عده‌ای بایستید و جریانی علیه شما کار کنند اما برای خدمت ایستادگی کنید.

وی تصریح کرد: در کشور صنایع پتروشیمی کم نداریم و تولید به غیر از چند گرید خاص دو برابر مصرف داخل است و در این حوزه اقدامات خوبی را در دست اجرا داریم.

رحمانی عنوان کرد: در حال اصلاح رابطه بین خودروساز و قطعه‌ساز هستیم، بیشترین مشکل را در وزارت صنعت معدن و تجارت در حوزه خودرو و قطعات خودرو داریم، اما عده‌ای حتی نمی‌خواهند اجازه اصلاح صنعت خودروسازی را بدهند، این‌که معاون وزارت صمت را به یک شرکت خودروسازی می‌فرستیم یعنی قصد اصلاح آن را داریم.

وزیر صمت در پایان با اشاره به تعرفه واردات کالا در عراق عنوان کرد: در حوزه صادرات کالا به عراق مشکلات به اندازه‌ای که صادرکنندگان اشاره می‌کنند بزرگ نیست اگرچه این کشور تبعیض‌هایی را نسبت به واردات کالا از ایران قائل می‌شود.

در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان اصفهان از میز توسعه صادرات نساجی کشور در اصفهان رونمایی شد.

این میز با هدف ایجاد تسهیلات برای فعالان حوزه نساجی و رونق این بخش از صنعت که تاثیر بسیار زیادی در بخش اقتصاد کشور دارد راه اندازی شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه افتتاح میز ملی توسعه صادرات نساجی همچنین اظهار کرد: پوشاک قاچاق از جمله معضلات صنعت نساجی کشور به شمار می‌رود که با انجام اقداماتی موفق به کاهش آمار قاچاق به نصف شده‌ایم.

رضا رحمانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم حمایت از صنعت نساجی تاکید کرد و افزود: تولید چادر مشکلی جزء اولویت‌های این حوزه است که در جهت افزایش تولیدات این بخش باید تلاش کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز با اشاره به آمار میزهای توسعه صادرات کالا بیان کرد: از 78 میز توسعه صادرات کالا در کشور، 10 میز در اختیار استان اصفهان است که رقم بسیار بالایی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۴۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قول وزیر صنعت برای کمک به صنعتگران

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال تلاش می‌کنیم تا صنعتگران را در موضوع انرژی و مواد اولیه از طریق تأمین ارز کمک کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، عباس علی‌آبادی عصر امروز در جمع خبرنگاران درباره وضعیت استان سمنان ازنظر ظرفیت‌های صنعتی اظهار داشت: استان سمنان یک استان صنعتی و ظرفیت اصلی آن صنعت است.

وی خاطرنشان کرد: باید روی این ظرفیت تأکید و توجه داشت و طبیعی است وقتی ظرفیتی به این وسعت شکل می‌گیرد مشکلات و زیبایی‌ها و زشتی‌ها مطرح است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این بازدید دریافتم که سمنان یک ظرفیت مهم در کنار پایتخت است و باید تلاش کنیم مشکلات حل شود.

علی‌آبادی گفت: مهم‌ترین مشکلاتی که در بخش صنعت مطرح هست در حوزه زیرساخت هست، زیرساخت آب، برق و به‌طورکلی زیرساخت انرژی از مهم‌ترین مشکلات است.

وی تصریح کرد: تلاش ما این است که با کمک مردم نهضت جهش تولید را محقق کنیم و برنامه اصلی ما این است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشبختانه تولید‌کنندگان و صنعتگران پیام مقام معظم رهبری را از ما دولتی‌ها زودتر دریافت کردند و از ما پیشی گرفته و جلوتر هستند و این باعث افتخار است.

علی‌آبادی گفت: تولید مهم است و این دغدغه و اولویت اصلی همه مردم و به‌ویژه مقام معظم رهبری است و باید ارتقا یابد و امروز در بدنه دولت این نیاز لمس شده و همه برای حل مسائل بسیج شدند.

وی افزود: اما مسائل هست و ما باید شعار صنعت دانش‌بنیان صادرات محور را مورد تأکید قرار دهیم و توجه کنیم که این مهم سبب می‌شود تا ارزبری کم و ارزآوری بیشتر را شاهد باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: امروز هم به صنعتگران استان سمنان این قول را دادیم که امسال در موضوع انرژی و مواد اولیه از طریق تأمین ارز به آن‌ها کمک کنیم.

گفتنی است وزیر صنعت، معدن و تجارت در قالب سفر دوم استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان سمنان سفر کرده بود.

انتهای پیام/361

دیگر خبرها

  • قول وزیر صنعت برای کمک به صنعتگران
  • تأکید وزیر صمت بر حمایت از صادرکنندگان
  • وزیر صمت : به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم!
  • به‌ حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • به حدی خودرو وارد شده است که در بنادر جا نداریم
  • آمار جدید از ورود خودروهای وارداتی به کشور | وزیر صنعت: مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند؛ سرعت تحویل به زودی افزایش می‌یابد
  • وزیر صمت: واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم
  • به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم