Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید از آغاز ساخت ۲۰ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهرهای جدید خبر داد.

 حبیب الله طاهرخانی درباره وضعیت و مراحل ساخت و پیشرفت پروژه های مربوط به طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهرهای جدید اعلام کرد: در فاز اول ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی از برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهرهای جدید شروع شده است و جانمایی پروژه های ساختمانی مشمول این برنامه در هر یک از ۹ شهر جدید مشخص شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این جانمایی در وضعیت فعلی به معنای عدم ساخت و ساز در سایر شهرهای جدید نیست بلکه متناسب با پیشرفت کار و نیازسنجی و همچنین فازهای بعد برنامه، برای دیگر مناطق شهری نیز تصمیم مناسب اتخاذ خواهد شد.

وی با بیان اینکه ساخت و سازهای مسکونی در شهرهای جدید در قالب برنامه اقدام ملی تولید مسکن یک فرق اساسی با طرح مسکن مهر در این شهرها دارد، گفت: در طرح مسکن مهر ، سازنده های مسکن به نوعی نقش پیمانکار داشتند و سرمایه گذار تلقی نمی شدند ضمن آنکه در آن طرح، نوعی تضمین فروش به سازنده ها داده شد مبنی بر اینکه واحدهای مسکونی ماه ها قبل از تکمیل فرآیند ساخت، ‌ از طرف دولت به متقاضیان واجد شرایط، پیش فروش شده بود.

اما در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، زمین های متعلق به شرکت عمران شهرهای جدید به عنوان سهم دولت به سازنده ها واگذار می شود و ساخت و ساز به شکل مشارکتی خواهد بود. سازنده ها بعد از اتمام فرآیند ساخت مسکن در این برنامه، بخشی از واحدهای مسکونی را به عنوان سهم خود در اختیار می گیرند و بخش دیگری از واحدها در ازای زمین های دولتی اختصاص داده شده به برنامه، در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد تا به متقاضیان واجد شرایط و خانوارهای نیازمند مسکن عرضه شود.

طاهرخانی دومین تفاوت این برنامه با طرح مسکن مهر را فروش واحدهای مسکونی سهم سازنده ها به قیمت متعارف بازار عنوان کرد و افزود: هر چند همه هدف صفر تا صد برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، عرضه مسکن ارزان قیمت برای حمایت از خانه دار شدن اقشار ضعیف و متوسط جامعه است اما این هدف با اختصاص زمین دولت به پروژه های خانه سازی و همچنین پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن محقق می شود. سازنده ها نیز در فضای رقابتی می توانند واحدهای ساخته شده را به فروش برسانند. این رقابت باعث می شود سازنده ها از کم فروشی در کیفیت و خدمات ساختمان ها پرهیز کنند و ساختمان هایی که در برنامه اقدام ملی ساخته می شود همانند همه ساختمان های مسکونی در شهرهای مختلف، از کیفیت لازم و مشتری پسند برخوردار باشد. این در حالی است که طرح های قبلی سال های گذشته که سازنده، نقش سرمایه گذار داشت و پیمانکار دولت بود، پروژه هایی احداث شدند که از کیفیت و خدمات مناسب و قابل رقابت با یک ساختمان مسکونی شخصی ساز برخوردار نبودند.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره جزییات و آخرین وضعیت عرضه مسکن در این شهرها در راستای برنامه اقدام ملی تولید مسکن گفت:‌ کار ساخت نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی (۱۹ هزار و ۹۳۶ خانه) در ۹ شهر جدید کشور شروع شده و همزمان مراحل آماده سازی زمین برای شروع ساخت ۵۹ هزار واحد مسکونی دیگر نیز در شهرهای جدید آغاز شده است. از این ۲۰ هزار واحد مسکونی جدید در حال ساخت در شهرهای جدید، کمترین واحدها به شهر جدید پردیس اختصاص دارد. در پردیس علاوه بر ساخت و سازهای مسکن مهر که در جریان است، به تازگی ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی جدید نیز در چارچوب برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن آغاز شده است. یکی از مهمترین دلایل تعریف حجم کم ساخت واحد مسکونی جدید در پردیس به ظرفیت مسکونی قابل بارگذاری در این شهر مربوط می شود. بیشترین پروژه مسکونی جدید تعریف شده در برنامه ۱۱۰ هزار واحدی شهرهای جدید برای فولادشهر اصفهان است که بر این اساس ساخت ۷ هزار و ۱۳۴ واحد مسکونی در این شهر آغاز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در شهر جدید بهارستان نیز کار ساخت یک هزار واحد مسکونی آغاز شده و در شهر جدید پرند در جنوب غرب تهران هم اخیراً کلنگ ساخت ۴ هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی زمین زده شد. در شهر جدید هشتگرد در غرب استان البرز نیز فعلاً ساخت و ساز ۵۲۰ واحد مسکونی در راستای برنامه اقدام ملی تولید مسکن شروع شده است. در شهرهای جدید گلبهار و سهند نیز به ترتیب کار ساخت ۲ هزار و ۷۶۰ واحد و ۱۵۰۰ واحد مسکونی آغاز شده است.

به گفته طاهرخانی، در شهر جدید صدرای شیراز نیز ساخت و سازهای جدید مسکونی فعلاً با ظرفیت ۱۵۰۰ واحد مسکونی در جریان است. همچنین معادل ۸۰۰ واحد به ظرفیت مسکونی شهر جدید امیرکبیر اضافه شده است.

/مهر

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۵۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعارهای مسکنی در حد شعار باقی ماند/ نسخه‌ چینی درد مسکن ایران را دوا می‌کند؟

زهرا علی‌اکبری- دومین سال فعالیت دولت سیزدهم در حالی به پایان رسید که بحران مسکن در اقتصاد ایران همچنان عرض اندام می‌کند.

دولت سیزدهم یکی از بزرگترین شعارها را در خصوص ساماندهی بازار مسکن داد و برنامه ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال را مطرح کرد. برنامه ساخت چهار میلیون مسکن را در چهار سال در شعارهای انتخاباتی رییس دولت سیزدهم اعلام شد. برنامه‌ای که بعدها به ساخت دو میلیون واحد مسکونی تقلیل یافت اما با وجود این پایان دو سال فعالیت دولت نیز سبب نشد این پروژه حداقل به نیمه برسد.

قیمت مسکن در دوران فعالیت دولت رییسی افزایشی چشمگیر را تجربه کرده است. در شهریور ماه سال 1400، وقتی دولت رییسی فعالیت خود را آغاز کرد، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی چیزی در حدود 31 میلیون تومان بود اما این رقم در بهمن ماه سال گذشته از 83 میلیون تومان در هر متر مربع در تهران عبور کرد تا روشن شود فاصله قدرت خرید با قیمت مسکن به دره‌ای عمیق و غیرقابل پر کردن تبدیل شده است.

در این میان انچه سبب شد اخبار مسکنی در نیمه دوم سال بر صدر خبرها قرار گیرد، انتشار خبر ورود چینی‌ها به حوزه ساخت و ساز مسکن در ایران بود. خبری که البته با حاشیه‌های فراوانی همراه بود .

سازمان نوسازی شهر تهران نیز در آذرماه سال گذشته اعلام کرد که با هدف‌هایی از قبیل رفع مشکلات و بهبود محیط‌های سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن، فراهم کردن زمینه‌ای مناسب برای خروج از رکود ساخت‌وساز و رسیدن به رونق در بخش مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و جذب مشارکت شرکت‌های معتبر خارجی و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از تجربه و قدرت آن‌ها به منظور ایجاد تحول در فرآیند تولید مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و مسکن معوق در حال فعالیت است.

همچنین در همان زمان اعلام شد که چینی‌ها در سرمایه‌گذاری و انتقال تجربه و فناوری، مشارکت خواهند داشت و بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نوین ساخته خواهد شد.

بیت‌الله ستاریان، استاد دانشگاه از جمله کسانی است که در این خصوص نظراتی را در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین مطرح کرد و گفت با اینکه با ورود خارجی‌ها تحت عنوان سرمایه‌گذار و منتقل کننده تکنولوژی موافق است اما نسخه کنونی چین برای بازار مسکن را شفادهنده نمی‌داند.

وی گفت: اصلا دلیل خوشحالی دولت و شهرداری از ورود چینی‌ها را نمی‌فهمم. مگر ما انبوه ساز کم داریم؟ آنچه کمبودش در ایران احساس می‌شود، تکنولوژی روز ساخت است و تشکیل شرکت‌هایی که بتوانند این تکنولوژی را به ایران منتقل کنند. البته که در این زمینه کمبود داریم اما از جزییات حضور چینی‌ها هم مطلع نیستیم و بر این عقیده‌ام که اگر قرار باشد تکنولوژی وارد ایران شود، طبیعتا باید منتظر آن باشیم که ثمره ورود این سرمایه گذاران در دو تا سه سال آینده مشخص شود اما من تصورم این است که چنین موضوعی در ذهن مقامات و سیاستگذاران نیست بلکه آنها می‌خوهند به سرعت وارد عرصه ساخت شوند تا امار نشان بدهند و به اعداد افتخار کنند .

وی تاکید کرد: احتمالا پای تسویه حساب با پول نفت در میان است و من هم معتق بازپرداخت پول به نوعی با نفت ارتباط می‌یابد.

او گفت: د ضمن هشدار می‌دهم در ساختار اقتصاد ما بخش خصوصی چین قادر به فعالیت نیست، اقتصاد چین به مراتب بازتر از ایران است، پس من نگرانم که ماجرای ساخت مسکن به این ختم شود که رانتی در اختیار بخشی چینی قرار گیرد و در نهایت دست انبوه ساز و پیمانکار ایرانی خالی بماند.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888952

دیگر خبرها

  • نسخه چینی درد مسکن ایران را دوا می‌کند؟
  • شعارهای مسکنی در حد شعار باقی ماند/ نسخه‌ چینی درد مسکن ایران را دوا می‌کند؟
  • ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی برای نیروهای مسلح و ایثارگران زنجانی
  • ۱۰۰ واحد مسکونی برای محرومین خوی ساخته می‌شود
  • تعهد ساخت ۶۱ هزار واحد مسکونی در استان مرکزی
  • برنامه زمانبندی تحویل واحد‌های مسکونی
  • تعهد استان مرکزی برای ساخت واحد مسکونی محقق می شود
  • ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح ملی مسکن برای نیروهای مسلح و ایثارگران در زنجان 
  • ۳۲ هزار واحد مسکن مهر هنوز تکمیل نشده است
  • قم در رتبه دوم تامین مسکن کشور قرار گرفت