Web Analytics Made Easy - Statcounter

سناریوی دنباله دار حذف عنوان شهید از معابر شهری در تهران با وجود معرفی پیمانکار شهرداری به عنوان خاطی شاید به ظاهر بسته اما به نظر می رسد تا معرفی خاطیان این پرونده می بایست این خطای استراتژیک دنبال شود تا شاهد تکرار این دست اتفاقات تلخ نباشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرونده حذف بی سروصدای عنوان شهید از کوچه ها و خیابان های شهر تهران وقتی سروصدا کرد که پای رسانه ها به میان آمد؛ هرچند برخی از اعضای شورای شهر این رسانه ها را دروغگو و فریبکار نامیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جریان نفوذی به نظر سعی دارد از حذف نام شهدا قبح زدایی کند.

 

نمایش شهید زدایی از چهره شهر

فروردین‌ماه 98 تغییر نام بوستان «شهید چگینی» واقع در محله مهران منطقه 4 تهران خبر ساز شد که روابط عمومی شهرداری منطقه ۴ به این خبر واکنش نشان داد: نام بوستان محله مهران از ابتدا سنگسر بوده است و در سال‌های اخیر برخی افراد بدون هماهنگی و طی شدن مسیر قانونی جهت تغییر نام در کمیسیون نام‌گذاری معابر و اماکن شورای اسلامی شهر تهران، اقدام به تغییر نام موقت بوستان به نام شهید چگینی کرده‌اند.

 پس از گذشت 4 ماه بازهم شهرداری خبرساز شد. در تیرماه نام شهید «علی‌اصغر برغمدی» از روی یکی از پل‌های شهر تهران واقع در بزرگراه شهید زین‌الدین و خیابان احسان حذف شد که البته در پی اعتراضات به این اقدام شورای شهر، بار دیگر تابلوی مزین به نام شهید بر این پل نصب شد.

اما انگار ماجرای پاک کردن چهره شهر از نام شهدا تمامی ندارد و در هفته سوم مرداد تصاویری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد که نشان می‌داد حذف عنوان شهید از کوچه‌های تهران (به‌ویژه در مناطق شمالی شهر) کلید خورده است. برخی کاربران با انتشار تصاویری به حذف نام شهید از بعضی معابر محله زعفرانیه در منطق یک تهران اعتراض کردند. 

 

 واکنش‌های مدیریت شهری به حذف عنوان شهید

مجید صالحی فیروزآبادی، مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه یک اعلام کرد: در بررسی‌ها متوجه شدیم که مجموعاً ۱۵۰ تابلو در محله زعفرانیه به نام این شهیدان عزیز است، چون ما سر هر تقاطع و هر کوچه تابلوهای ترافیکی و دیوارکوب داریم. از مجموع این ۱۵۰ تابلو صرفاً کمتر از ۵ تابلو وجود داشت که یا عنوان شهید در آن‌ها مخدوش شده بود، یعنی مثلاً دچار آفتاب‌دیدگی بود یا کلاً نوشته نشده بود که این هم برای الآن نیست و در دوره‌های قبل ممکن است پیمانکار سهل‌انگاری کرده باشد آن‌هم در حد یکی یا دو تابلو.  

فیروزآبادی در یک برنامه تلویزیونی هم علت این اقدام را بی‌توجهی پیمانکاری دانست که ۵ سال گذشته با شهرداری تهران فعالیت می‌کرده و این موضوع را به دوره فعلی شهرداری مربوط ندانست!

غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در توئیت‌هایی نوشت: این موارد مربوط به سال‌ها قبل است. همین اشتباهات اندک هم سریعاً اصلاح خواهد شد. ان‌شاءالله نیات همه نظیر خلوص شهدا باشد.

محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: مگر ما در شهر تهران مسئله کم داریم که رسانه‌ها وارد چنین فضایی می‌شوند؟

وی در جلسه شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: مدتی است پروژه تخریب و دروغ‌پراکنی تبدیل به دستور کاری برای برخی از مرتبطان با حوزه رسانه شده است و ناآگاهانه به شیپوری می‌دمند که هیچ‌کس و مرجعی از آن سود نمی‌برد.  برخی گزارش‌های محدود از مغایرت تابلوهای پرچمی با تابلوهای معابر در دوره پیشین مدیریت شهری مربوط به سال ۹۴ مطرح بوده که بر اساس دستور شهردار همین تعداد محدود نیز اصلاح شده است.

اما نکته قابل توجه این‌که علاوه بر منطقه یک تهران گزارش‌هایی در مناطق ۱۶ و ۱۲ نیز منتشر شد که شهرداری تهران و شورای شهر به‌جای پیگیری رسانه‌های منتشر کننده این اخبار را فریبکار و دروغگو خواندند.

حناچی، شهردار تهران هم در اولین اظهانظر درباره تغییر نام معابر شهری گفت: کلا ما در دوره جدید، نه تابلویی حذف کرده و نه تابلویی نصب کردیم و این تابلوها از ۵سال پیش بوده است. هرچند وی در بخشنامه ای خواهان بررسی موشوع از طرف مدیران شهرداری شد اما مدیر روابط عمومی شهرداری در توییتی از برکناری پیمانکار خاطر خبر داد.

اما جالبترین اظهار نظر هم مربوط به محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران است که به جای عذرخواهی درباره حذف نام شهیدان از عنوان برخی خیابان‌ها و کوچه‌ها، ادعا کرد تصاویر منتشره فتوشاپ بوده و اعتراض به آن هم سیاسی کاری است!

محسن هاشمی گفته است: برخی جریانات سیاسی، به‌جای استفاده از مفاهیم  وحدت‌بخش دفاع مقدس، سعی دارند با استفاده ابزاری از نام شهدا به دو قطبی‌سازی کاذب بپردازند. نمی‌توان با خبرسازی، جعل، تخریب و تهمت، از نام شهید برای سیاسی‌کاری و تخریب رقیب استفاده کرد. مردم ما آگاه‌تر از آن هستند که با حذف فتوشاپی نام شهید فریب بخورند.

خنده دار اینکه با وجود این اظهارنظر رئیس شورای شهر تهران در حکمی علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران را به عنوان رئیس «کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا» منصوب کرد. در متن این حکم آمده است: متأسفانه مدتی است اخباری مبنی بر حذف واژه مقدس «شهید» از معابر شهر تهران در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است. مردم حق دارند اطلاعات دقیقی درباره  ابعاد مختلف موضوع و صحت و سقم اخبار منتشر شده دریافت کنند. بر این اساس و بنا به پیشنهاد رئیس محترم کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران به جناب  عالی که از خانواده معظم شهدا هستید، مأموریت می‌دهم تا ریاست «کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا» با عضویت جمعی از اعضای محترم شورا به انتخاب کمیسیون نظارت و حقوقی را بر عهده گرفته و ظرف مدت حداکثر یک ماه، گزارش آن را ارائه کنید.

 

پیمانکار اصلی کیست؟

هرچند اکثریت اهالی شورای شهر تهران، مدیران شهری و شهردار در اولین واکنش ها سعی در مخدوش کردن واقعیت حذف نام شهید در نام معابر شهری داشتند اما به هرحال با مطرح کردن نام پیمانکار همه کاسه ها سر این شخصیت گمنام کوبیدند.

در حالی پیمانکار شهرداری به عنوان خاطی معرفی شد که حناچی در اولین واکنش این تغییرات را توجیه کرده بود و به آن رنگ و لعاب فنی زد.

شاید در این میان اظهارنظر زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص جالب باشد که عنوان کرد این موضوع خارج از مدیریت شهری اداره می‌شود و هر گروه و جناح و هر فردی که اقدام به این کار می‌کند، بداند که اشتباه بزرگی را مرتکب شده است و در واقع حذف کلمه شهید نمی‌تواند مورد تأیید کسی باشد.

باید پرسید اتاق فکری که  مدتی است در تقلید از الگوهای غربی، «طرح زیست شبانه» را در دستور کار قرار داده و دست به نصب بنرهای «زنان چهره شهر را تغییر می‌دهند» در بسیاری از مناطق تهران زد حالا در چندین مرحله نام شهدا را از تابلوهای کوچه‌ها و معابر حذف کرده‌  است؛ کجاست؟

پیمانکاران اصلی این پروژه نفوذ در شهرداری تهران چه کسانی هستند؟

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۵۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت 

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی شهرداری تهران، اهداف اصلی این رویداد که به‌صورت هماهنگ و یکپارچه در مناطق مختلف پایتخت برگزار می‌شود، ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل همگانی، رعایت ایمنی در سفرهای درون‌شهری، مشارکت سازمان‌های مرتبط و نهادهای مردمی و نیز توجه ویژه به موتورسیکلت‌سواران، عابرین پیاده و... اعلام شده است.   

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در این باره گفت: این رویداد، اقدامی نمادین است تا با عزم و اراده مشترک، توجه افکار عمومی را به موضوع ایمنی و رعایت مقررات مربوط به حمل و نقل شهری معطوف کنیم.  

شهریار افندی‎زاده تاکید کرد: راهبرد ایمنی، نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای متولی و البته همراهی شهروندان است؛ بنابراین، تمام دستگاه‌های مرتبط از جمله پلیس راهور، شهرداری‌ها، شرکت‌های سازنده خودرو، آموزش و پرورش، مسئولان اجرایی و سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها، حتی رسانه‌ها  نیاز است در کنار هم  برای مقابله با تلفات ناشی از حوادث ترافیکی چاره‌اندیشی کنند. 

به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، رویداد "ایمنی حمل و نقل" درنظر دارد توجه شهروندان تهرانی به‌خصوص اقشار در معرض خطر تصادفات مانند کودکان، افراد مسن، دوچرخه‌سواران، موتورسواران و...، همچنین مدیران شهری، متولیان حوزه حمل و نقل و ایمنی، کاربران و فعالان فضای مجازی و سازمان‌های مردم ‎نهاد را به موضوع مهم رعایت مقررات ایمنی در خیابان‌ها و معابر پایتخت جلب کند. 

افندی‌زاده با اشاره به اینکه این برنامه از چهارم اردیبهشت ماه آغاز و تا دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: تمرکز بر برنامه‌های آموزشی، ایمنی تردد در خیابان ویژه دانش‌آموزان، اجرای برنامه‌های مشارکتی با سازمان‌های مردم‌نهاد و تولید و انتشار محتوای رسانه‌ای از جمله: اکران پوستر رویداد در ساختمان‌های شهرداری‌های مناطق، نواحی، پارک‌های آموزش ترافیک، همچنین روی انواع سازه‌های تبلیغاتی، پرتابل، بیلبورد، استرابورد و عرشه پل یا نمایش در تلویزیون‌های شهری و تولید و انتشار اخبار از رویدادهای مربوط، از جمله فعالیت‌هایی است که طی یک هفته انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فروش آنلاین میوه و تره‌بار در میادین پایتخت
  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت 
  • در معابر لغزنده پایتخت فاصله طولی را رعایت کنید
  • معابر پایتخت لغزنده است،مراقب باشید/ معابر تهران پر تردد
  • انسداد ورودی بنا‌های تجاری غیر مجاز در منطقه ۱۹ پایتخت
  • توپ ورود تاکسی های برقی به پایتخت در زمین کدام دستگاه است؟
  • نواخته شدن زنگ تحرک در ۲۲ بوستان پایتخت
  • مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری زیر ذره‌بین شورای شهر | مظفر: ۲ هزار و ۸۷۴ پروژه برای سال جاری شناسایی شدند
  • احداث تقاطع غیرهمسطح مشهد-شاندیز-طرقبه در سال ۱۴۰۳
  • ترافیک صبحگاهی در کدام معابر سنگین بود؟