Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@16:33:34 GMT

نگاه فقهی به هنر سینما باعث کاهش آسیب‌ها می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۶۶۴۴

نگاه فقهی به هنر سینما باعث کاهش آسیب‌ها می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمد حسین نواب در نشست خبری سومین همایش ملی فقه هنر که ظهر شنبه در مدرسه اسلامی هنر در قم برگزار شد، با اشاره به وجه تمایز همایش سوم با دو همایش گذشته فقه هنر افزود: در همایش سوم به ابعاد مختلف فقهی در هنر سینما و تئاتر ورود می‌کنیم زیرا ما در حکومتی اسلامی و شیعه زندگی می‌کنیم و باید این ابعاد در زمینه‌های مختلف در هنر سینمایی به کار گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: قانون‌گذاری به نفع صاحبان سینما است و از فقه باید در تبیین مفاهیم اخلاقی در سینما کمک گرفت چرا که ابعاد فقهی می‌تواند آسیب‌ها و ناهنجاری‌های سینمایی را برطرف و کاهش دهد.

رئیس مدرسه اسلامی هنر اظهار داشت: سینما بعد از انقلاب اسلامی توانسته ظرفیت اسلامی و تشیع را در قالب هنر تبلیغ و اطلاع‌رسانی کند که برجسته‌ترین هنر انقلاب اسلامی سینمای انقلاب اسلامی بوده است.

به گفته وی، در همایش سوم فقه هنر برای مقاله فراخوان دادیم و علاوه بر فراخوان از چندین استاد برای تهیه ۳۰ مقاله علمی که بعد از داوری قرار است در یک مجموعه کتاب فاخر گردآوری شود کمک گرفتیم.

حجت الاسلام نواب در بخش دیگری از سخنان خود با با بیان اینکه مسئله سانسور در سینما یک مسئله پیچیده‌ای است که از گذشته وجود داشته است،‌ گفت: سانسور با دید امنیت و ارتقای فرهنگی در جامعه ایجاد شده است و باید به آن بعد فقهی داد.

وی با بیان اینکه دست اندرکاران فقهی باید در زمینه سانسور وارد عمل شوند،‌ گفت: گاهی دیده شده تکه‌ای از یک فیلم در هنگام اکران حذف می‌شود ولی بعضی سوء استفاده کنندگان در فضای مجازی اقدام به نشر موارد سانسور شده می‌کنند که تبعات بدی را در جامعه به دنبال دارد.

رئیس مدرسه اسلامی هنر افزود: سومین همایش ملی فقه هنر در دی‌ماه امسال به میزبانی مدرسه اسلامی هنر قم برگزار و از دست اندرکاران هنر سینما و تئاتر هم دعوت خواهد شد در این همایش غیر از بحث تئوری و مصداق شناسی موارد فقهی هنر سینما موارد از سوی متخصصان و هنرمندان بحث و مشاوره قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام نواب با اشاره به سرفصل‌های مهم سومین همایش ملی فقه هنر ویژه هنرهای نمایشی گفت: فلسفه فقه هنرهای نمایشی، فقه رفتار و آثار در هنرهای نمایشی و هم‌چنین تخیل و قصه پردازی و چهره‌پردازی از اولیا و معصومان در هنرهای نمایشی در این همایش مورد بحث قرار خواهد گرفت و در اردیبهشت سال آینده مقالات ارسالی بعد از داوری در قالب کتاب گردآوری خواهد شد.

کد خبر 4724524

منبع: مهر

کلیدواژه: مدرسه اسلامی هنر قم تئاتر ایران اربعین حسینی بوشهر قزوین هفته دفاع مقدس شهرکرد ماه محرم شیراز اربعین 98 خطبه های نماز جمعه عاشورا سانحه تصادف گرگان ایلام بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۶۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر درآمد جهانی

تغییرات اقلیمی علاوه بر آثاری که در پیدایش موج‌های گرما، سیل، خشکسالی و طوفان دارد، با آسیب رساندن به محصولات زراعی، مانع از فعالیت‌های تولیدی می‌شود و زیان‌هالی مالی هنگفتی به دنبال خواهد داشت و در ۲۵ سال آینده درآمد جهانی را حدود یک‌پنجم کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، محققان مؤسسه تحقیقات تأثیرات اقلیمی پوتسدام (PIK) در آلمان دریافتند که کاهش درآمد ناشی از تغییرات آب‌وهوایی تا سال ۲۰۴۹ حدود ۳۸ تریلیون دلار (۳۵.۶ تریلیون یورو) در سال خواهد بود و تا سال ۲۱۰۰ خسارات مالی به دو برابر مقدار تخمین‌زده قبلی خواهد رسید. خسارات اقتصادی عظیم طی ۲۵ سال آینده تقریباً در همه کشورهای جهان، حتی در کشورهای بسیار توسعه‌یافته مانند آلمان و ایالات متحده، با پیش‌بینی کاهش درآمد متوسط ۱۱ درصد و فرانسه با ۱۳ درصد گریبانگیر جوامع خواهد شد. در این تحقیقات، آسیب‌ها با حالتی مقایسه می‌شود که تغییرات اقلیمی وجود نداشته باشد و سپس در مورد رشد کلی جهانی مورد انتظار در تولید ناخالص داخلی اعمال می‌شوند. بنابراین در بیشتر نقاط سطح درآمد همچنان رشد خواهد کرد اما به دلیل گرمای بالا، این میزان رشد ۱۹ درصد کمتر از آن چیزی است که بدون تغییرات اقلیمی می‌توانست باشد. این مطالعات پیش‌بینی می‌کند که مردم در فقیرترین مناطق جهان و کسانی که کمترین تأثیر را گرمایش کره زمین دارند، بیشترین ضربه مالی را متحمل خواهند شد.

بر اساس گزارش اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، سال ۲۰۲۳، یک سال گرم و بی‌سابقه بود و میانگین دمای جهانی ۱.۳۵ درجه سانتیگراد افزایش داشت. این افزایش دما منجر به تغییرات اقلیمی شدید می‌شود و علاوه بر آثاری که در پیدایش موج‌های گرما، سیل، خشکسالی و طوفان دارد، با آسیب رساندن به محصولات زراعی، مانع از فعالیت‌های تولیدی می‌شود و زیان‌های مالی هنگفتی به دنبال خواهد داشت.

تغییرات آب‌وهوایی در کدام کشورها بیشترین کاهش درآمد را به دنبال خواهند داشت؟

بر اساس مطالعه گزارش اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، بخش‌هایی از آریزونا و نیومکزیکو بیشترین ضربه مالی را متحمل شده‌اند و به طور کلی ایالت‌های جنوب شرقی و جنوب غربی ایالات متحده از نظر اقتصادی بیشتر از ایالت‌های شمالی تحت فشار قرار می‌گیرند. مؤسسه PIK میزان آسیب پذیری در مناطق جنوبی اروپا از جمله بخش‌هایی از اسپانیا و ایتالیا را بیشتر از مناطقی مانند دانمارک یا شمال آلمان پیش‌بینی می‌کند. طبق نتایج تحقیقات این مؤسسه، تنها مناطق مجاور قطب شمال ازجمله کانادا، روسیه، نروژ، فنلاند و سوئد از این واقعه بهره می‌برند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد کشورهایی که انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتری برای هر نفر و کمترین توانایی مالی را برای سازگاری با گرم شدن هوا دارند، بیشترین آسیب‌های مالی را متحمل می‌شوند، تا جایی که فقیرترین کشورهای جهان ۶۱ درصد بیشتر از ثروتمندترین کشورها آسیب خواهند دید.

تأثیر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بر آینده مالی کشورها

اگر جهان بتواند آلودگی کربنی را مهار کند و به روندی برسد که گرمایش را تا ۲ درجه سانتیگراد محدود کند، همان میزانی که در توافقنامه آب‌وهوایی پاریس در سال ۲۰۱۵ ثبت شده است، در این صورت آسیب مالی حدود ۲۰ درصد در درآمد جهانی تأثیر می‌گذارد اما اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای مطابق بدترین سناریو افزایش یابد، افت مالی نزدیک به ۶۰ درصد خواهد بود. پیش از این یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی کرده بود که در بدترین حالت میزان درآمد در سطح جهانی، تا پایان قرن پیش‌بینی می‌شود که حدود ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت.

کد خبر 746215

دیگر خبرها

  • همایش «آسیب شناسی قانون گذاری کیفری در دوران پسا انقلاب» در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می‌شود
  • عملکرد برخی‌ها در حوزه قضایی باعث کاهش اعتماد مردم شده است
  • تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر درآمد جهانی
  • همایش آسیب شناسی قانون گذاری کیفری در دوران پسا انقلاب
  • تلاش کوروش زارعی برای حضور در صحنه تئاتر با نمایشی از ویلیام شکسپیر
  • واکاوی فقهی - حقوقی مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی
  • اصغر فرهادی بخشی از هنر انقلاب است/ هنری که نگاه اصلاحی دارد
  • پیام تبریک مدیرکل تجسمی برای مسعود نجابتی «چهره سال هنر انقلاب»
  • روند کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان
  • اولین قدم برای کاهش وزن در طب سنتی (فیلم)