Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@09:43:35 GMT

از مشکلات اساسی دوچرخه‌سواران، نبود پارکینگ است

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۶۷۹۸

از مشکلات اساسی دوچرخه‌سواران، نبود پارکینگ است

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از مشکلات اساسی دوچرخه‌سواران نداشتن پارکینگ است که در کمیته دوچرخه‌سواری در حال بررسی است و اگر لازم باشد، مصوباتی در این زمینه خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سیدمحسن حسینی‌پویا در نشست بررسی نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در نهادینه‌سازی و اجرای منشور حقوق شهروندی و مسئولیت‌های شهرنشینی مشهد، اظهار کرد: از جلسه گذشته تا به امروز، دو سانحه در مسیرهای دوچرخه‌سواری داشتیم که یک از این سانحه‌ها منجر به فوت و دیگری در کما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: ما می‌خواهیم قبح دوچرخه سواری با هرلباسی شکسته شده و برای همه عادی شود که با هر سن، ظاهر و لباس و جایگاهی می‌توان دوچرخه‌سواری کرد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «مصوبات «شهر همگان» را در شورا پیگیری می‌کنیم و قرار است در شهرداری بخشی به نام «شهر همگان» راه‌اندازی شود»، خاطرنشان کرد: در شهرهمگان بر روی چهار موضوع تاکید می‌شود که یکی از آن‌ها پیاده‌مداری و دوچرخه‌سواری است. موضوع اتصال شبکه پیاده و دوچرخه و حمل‌ونقل عمومی  در شهرداری متولی خاصی پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «امیدواریم مشهد تغییر محسوس در این زمینه داشته باشد»، بیان کرد: در کنار این‌ها باید یک‌سری مسیرها نیز اضافه شود که به موازات آن باید سرعت خودرو در خیابان‌ها  نیز کاهش پیدا کند تا امنیت برای دوچرخه‌سواران بیشتر شود.

وی افزود: بر سر کاهش سرعت خودرو در شهر مشهد بحث‌های زیادی شده است. شهر باید از سرعتی که دارد بکاهد تا امنیت عابرپیاده و دوچرخه‌سواران تامین شود.

حسینی پویا اظهار کرد: «حق عابر، حق زندگی» طرحی است که امنیت عابرین پیاده و خط عابر پیاده فرهنگ‌سازی می‌شود تا شهری آرام و امن برای شهروندان داشته باشیم.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «از مشکلات اساسی دوچرخه‌سواران نداشتن پارکینگ است که در کمیته دوچرخه‌سواری در حال بررسی است»، گفت: اگر لازم باشد، مصوباتی در زمینه پارکینگ دوچرخه‌سواران خواهیم داشت، اما «شهر همگان» نیز باید به این موضوع بپردازد.

وی ادامه داد: ما برای هر پارکینگ ماشین چه میزان سرانه هزینه می‌کنیم؟ اگر برای پارکینگ دوچرخه بخواهیم هزینه‌ای بپردازیم، به مراتب کمتر از خودرو خواهد بود. ارزشمند است که شهرداری در این زمینه فعالیت کند و سعی شود که این اتفاق‌ها در شهر رخ دهد.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۶۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش میکروموبیلیتی در ترویج عادات پایدار حمل‌ونقل در شهرها

میکروموبیلیتی‌ها نقش چشمگیری در بهبود تردد سبز و ترویج عادات پایدار حمل‌ونقل در شهرها ایفا می‌کنند، بنابراین سرمایه‌گذاری روی آن‌ها می‌تواند به شهرها برای دست‌یابی به اهداف پایداری خود کمک کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، طراحی برنامه‌ای هوشمند برای تلفن همراه که برای تردد در شهرها به جای استفاده از ماشین‌های شخصی، پیشنهاداتی را در مورد سریع‌ترین و سبزترین مسیر برای رسیدن به مقصد ارائه می‌دهد و سفر درون شهری روزانه هر فرد را برنامه‌ریزی می‌کند، از مدت‌ها پیش ذهن برنامه‌ریزان شهری و توسعه‌دهندگان شهرهای پایدار را به خود مشغول کرده است.

در این راستا می‌توان با دوچرخه یا اسکوتر برقی به نزدیک‌ترین ایستگاه قطار یا مترو رفت و در کوتاه‌مدت به ایستگاهی نه‌چندان دور از محل کار رسید یا با استفاده از خودروهای بدون آلایندگی به مرکز شهر رفت، نزدیک‌ترین پارکینگ موجود در اطراف را به کمک برنامه جست‌جو کرد و با پیاده‌روی یا کرایه دوچرخه و اسکوتر به محل مورد نظر رسید.

انتخاب گزینه‌های سبزتر و ارزان‌تر هم‌چون استفاده از دوچرخه برای به پایان رساندن سفر یا حتی تصمیم به پیاده‌روی در آخرین مرحله سفر اعتبار بالایی در برنامه تردد هوشمند شهرهای پایدار دارد.

تردد هوشمند پایدار در اتحادیه اروپا

استراتژی تردد پایدار و هوشمند اتحادیه اروپا برای پایدارتر، هوشمندتر و سالم‌تر شدن در آینده نزدیک بر نیاز به جابه‌جایی بین شهری و درون شهری تأکید دارد. هدف آن کمک به اتحادیه برای دست‌یابی به اهداف کاهش کمتر از ۵۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰، بهبود حمل‌ونقل و تردد به درون و اطراف شهرها، همچنین بهبود کارایی عملیاتی فرآیندهای تحویل بار است.

رسیدگی به نیازهای حمل‌ونقل شهری یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای هر مدیریت شهری است. شهروندان باید روزانه بین خانه و محل کار خود تردد کنند خرید روزانه و هفتگی خود را انجام دهند، با دوستان و خانواده وقت بگذرانند، از پیشنهادات فرهنگی شهر لذت ببرند، فعالیت‌های جذابی برای فرزندان خود فراهم کنند و از مدیریت گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی، به خدمات حیاتی شهر دسترسی داشته باشند.

برای اکثریت قریب‌به‌اتفاق شهرها این به‌معنای سفرهای روزانه منظم در شهر است که اغلب شبکه حمل‌ونقل عمومی شهر را به چالش می‌کشد و به ازدحام قابل‌توجهی در مراکز شهر منجر می‌شود. اکثر مراکز شهری تحت تسلط خودروها قرار دارند. این وسایل‌نقلیه شخصی مشکلات زیادی را برای شهرها ایجاد می‌کنند که اولین آن‌ها انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

طبق گزارش آژانس محیط زیست اروپا، حدود یک‌چهارم کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتحادیه اروپا از حمل‌ونقل ناشی و ۶۰.۶ درصد آن توسط خودروها تولید می‌شود. خودروها همچنین آلاینده‌های دیگری مانند اکسیدهای نیتروژن و ریزذرات مختلف را منتشر می‌کنند که کیفیت هوا را پایین می‌آورد و تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت شهروندان دارد.

خودروها همچنین خیابان‌ها را برای عابران پیاده غیرامن‌تر می‌کنند. خطوط جاده‌ها و فضاهای پارکینگ نیز اغلب جایگزین پوشش درختان شهر می‌شود که این امر با افزایش میانگین دما در شهرها همراه است و به ایجاد آلودگی صوتی منجر می‌شود. این یکی از دلایل اصلی است که چارچوب جدید تردد شهری اتحادیه اروپا خواستار رویکردی بلندپروازانه‌تر برای برنامه‌ریزی جابه‌جایی شهری پایدار است و ۴۲۴ شهر بزرگ اتحادیه اروپا را موظف می‌کند تا یک طرح تردد پایدار اتخاذ کنند. چنین طرح‌هایی باید حمل‌ونقل عمومی و شیوه‌های تردد فعال (پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری) را در هسته خود داشته باشند.

میکروموبیلیتی و ترویج عادات حمل‌ونقل پایدار

در حال حاضر، تمرکز اصلی روی میکروموبیلیتی قرار دارد که شامل ارائه خدماتی می‌شود که امکان اجاره اسکوترها، دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌های الکترونیکی را برای سفرهای تک‌نفره به کاربران می‌دهد. این نوع حمل‌ونقل بهترین گزینه برای پیمودن آخرین مرحله سفر شهروندان است تا خود را از ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی به مقصد نهایی‌شان برسانند و به‌طور مؤثری طیف وسیع‌تری از امکانات را برای راه‌حل‌های حمل‌ونقل عمومی مانند تراموا و سیستم‌های ریلی سبک باز می‌کند.

مجمع جهانی اقتصاد پیشنهاد می‌کند که در ایستگاه‌های مترو مراکز میکروموبیلیتی ایجاد شود و مونیخ را به‌عنوان نمونه‌ای از شهری عنوان می‌کند که قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ تا ۲۰۰ مرکز تردد پایدار ایجاد کند که به شهروندان دوچرخه، اتومبیل و اسکوتر مشترک ارائه دهد و بسیاری از این مراکز به ایستگاه‌های مترو موجود متصل خواهند شد.

نظرسنجی‌ها در چندین کشور اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه، آلمان و بریتانیا نیز نشان داد که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از پاسخ‌دهندگان برای رفت‌وآمد روزانه خود از میکروموبیلیتی استفاده می‌کنند و تا ۴۰ درصد از مردم در سراسر جهان مایل به سفر با دوچرخه‌های مکانیکی یا برقی، حدود ۱۶ درصد متمایل به موتور سیکلت یا موتورسیکلت برقی و حدود ۱۲ درصد متمایل به استفاده از اسکوتر برقی هستند. ۳۱ درصد باقی‌مانده پیاده‌روی را ترجیح می‌دهند می‌روند یا از ماشین‌های شخصی و دیگر اشکال حمل‌ونقل استفاده می‌کنند.

ترویج میکروموبیلیتی در شهرها

پس از بررسی نتایج این نظرسنجی‌ها به اپراتورهای حمل‌ونقل عمومی توصیه شده است که فضاهایی را در اتوبوس‌ها یا قطارها برای بهره‌گیری وسایل‌نقلیه کوچک مختلف اختصاص دهند تا سوار شدن کاربران به این وسایل‌نقلیه تسهیل یابد. این اقدام سال‌هاست که در برلین با اجازه دادن به دوچرخه‌ها و اسکوترهای الکترونیکی برای حمل‌ونقل در مترو انجام می‌گیرد.

شهرها همچنین باید در انتخاب ارائه‌دهندگان خدمات جابه‌جایی مشترک خود دقت کنند و از کسب‌وکارهای مختلف فعال در این زمینه‌ها حمایت کنند. علاوه بر این می‌توانند با نصب زیرساخت‌های سواری، پارکینگ و شارژ که چندین حالت جابه‌جایی را ادغام می‌کند، به رشد میکروموبیلیتی خود کمک کنند. برای مثال سرمایه‌گذاری روی مسیرهای حمل‌ونقل ایمن مانند خطوط دوچرخه، میکروموبیلیتی را برای شهروندان جذاب‌تر می‌کند.

راه حل دیگر مخصوص علاقمندان به خودروهای شخصی است و شامل تشویق استفاده کارآمدتر از اتومبیل‌ها و ترویج استفاده از وسایل‌نقلیه غیرآلاینده مانند خودروهای الکتریکی یا هیدروژنی می‌شود. از جمله راه‌های انجام این کار، هوشمند کردن حمل‌ونقل شهری، ردیابی استفاده از خودروها، جمع‌آوری داده‌ها و پاسخ‌گویی به تراکم‌های ترافیکی و جمعیتی در زمان واقعی و بلند مدت است. علاوه بر این، معرفی خدمات پارکینگ هوشمند که رانندگان را به نزدیک‌ترین فضای پارک رایگان راهنمایی می‌کند و تعداد خودروهایی را کاهش می‌دهد، که در مرکز به دنبال محل پارک می‌گردند، ترویج به‌اشتراک‌گذاری خودروها به‌ویژه انواع خودروهای برقی و مواردی از این قبیل گزینه‌های پیشنهادی ارائه‌شده در ترویج حمل‌ونقل پایدار است.

از سوی دیگر لازم است تمام اقدامات با هدف ترویج مدل‌های جدید تردد سبز به‌عنوان بخشی از یک طرح گسترده‌تر عمل و شهرها برنامه‌های تردد بلندمدت ایجاد کنند و به آن‌ها پای‌بند باشند. در این میان بعضی اقدامات ممکن است با واکنش شهروندان و مشاغل روبه‌رو شود، بنابراین اهمیت چارچوب‌بندی سیاست‌های جدید جابه‌جایی با عبارات مثبت و ایجاد بهبودهای واضح و مقرون‌به‌صرفه در زمان‌های سفر و محیط شهری بسیار مهم است.

برنامه‌های تردد سبز برای اثربخش بودن در بلندمدت باید مستقل از چرخه‌های انتخاباتی باشد و یک محیط امن و قابل اعتماد را برای شرکت‌های خصوصی ایجاد کند که به دنبال کمک به شهرها در برنامه‌های جابه‌جایی شهری خود هستند. این شرکت‌ها مایل به سرمایه‌گذاری در میکروموبیلیتی یا سایر خدمات مکمل در شهرهایی هستند که اهداف و مقررات روشن و قابل پیش‌بینی ایجاد می‌کنند، نه آن‌هایی که سیاست‌ها و برنامه‌های خود را در هر دوره انتخابات تغییر می‌دهند.

کد خبر 738959

دیگر خبرها

  • برگزاری پویش «تهران بی دود»
  • فیلیپه نیستروم؛ ماجرای گدایی و اعتیاد قهرمان دوچرخه‌سواری جهان
  • دعوت از ۲ سپاهانی به اردوی تیم ملی دوچرخه سواری امید
  • ماجرای گدایی و اعتیاد قهرمان دوچرخه‌سواری جهان
  • ۲ سپاهانی به اردوی تیم ملی دوچرخه سواری امید دعوت شدند
  • محدودیت سرعت دوچرخه‌ها در آمستردام با دستگاه‌های هوشمند
  • سامانه نظارت بر قراردادها و دعاوی دولتی راه‌اندازی می‌شود/ بخشی از مشکلات اقتصادی بدلیل فاصله گرفتن از قانون اساسی است
  • نقش میکروموبیلیتی در ترویج عادات پایدار حمل‌ونقل در شهرها
  • حرکت کاروان شادی ویژه میلاد امام‌حسن (ع) در محلات مشهد
  • کارناوال گل در شهر مشهد برگزار می‌شود