جایزه، نمایش و افتتاح، روایت امروز سینمای ایران در جهان
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۷۰۱۸
نخستین خبر موفقیت آثار ایرانی در جشنواره خارجی به کاتیوشا برمیگردد که از جشنوارهای آمریکایی دو جایزه گرفته است.
در مراسم اختتامیه چهارمین دوره از جشنواره Love International film festival که ساعاتی پیش در مرکز فرهنگی اسکربال Skirball Cultural Center شهر لسآنجلس آمریکا برگزار شد، جایزه بهترین فیلم به علی عطشانی برای کارگردانی و تهیهکنندگی فیلم سینمایی «کاتیوشا» و جایزه بهترین فیلمبردار به محمود عطشانی برای فیلمبرداری این فیلم اهدا شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کاتیوشا در سه رشته بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری و بهترین بازیگر مرد (هادی حجازیفر) جشنواره بینالمللی لاو آمریکا کاندیدا بود.
جشنواره بینالمللی فیلم «لاو» که یکی از جشنوارههای سینمایی کشور آمریکا است، طی چهار روز از ۱۸ تا ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹ برابر با ۲۷ تا ۳۰ شهریور ماه در شهر لس آنجلس کشور آمریکا برگزار شد.
فیلم «کاتیوشا» پیش از این به بخش مسابقه پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «ماریتا» در کشور آمریکا، بخش نهایی جشنواره بینالمللی «فیلمهای الهامبخش» کشور استرالیا و بخش رقابتی پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم «راجستان» در شهر جیپور، مرکز ایالت راجستانِ کشور هند راه یافته بود و لوح تقدیر هیات داوران جشنواره کراس اور آمریکا، جایزه بهترین فیلم جشنواره بینالمللی فیلم راجستان جیپور را از آن خود کرده بود.
این فیلم با بازی هادی حجازیفر، احمد مهرانفر، لیلا اوتادی، میترا حجار، ارژنگ امیرفضلی، قاسم زارع، بیژن بنفشهخواه و ... مرداد ماه امسال در ایران اکران شد و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبهرو شد.
فیلمنامه «کاتیوشا» را مهدی علی میرزایی و علی عطشانی بر اساس طرحی از مهراب قاسمخانی نوشتهاند.
داستان این فیلم درباره خلیل بسیجی معروف است که در فضای مجازی به «خلیل کاتیوشا» شهرت دارد و مجبور میشود چند روزی را کنار عرشیا پسر جلف پولدار بگذراند. این اختلاف طبقاتی و دیدگاههای متضاد باعث به وجود آمدن دردسرهایی میان آن ۲ میشود.
«کلوزآپ» کیارستمی در فرانکفورت
باشگاه فیلم فرانکفورت هر ماه رویدادی به نام نمایش دوگانه برگزار میکند و در این برنامه از کارگردانان مطرح دعوت میشود تا آخرین فیلم خود را به نمایش بگذارند و علاقهمندان به بررسی و گفتوگو بنشینند. در این برنامه همچنین یک فیلم مورد علاقه فیلمساز به درخواست او پخش میشود.
در برنامه ماه سپتامبر ۲۰۱۹ ساندرا فیشر با نمایش فیلمی از خود، درخواست کرد تا همزمان فیلم «کلوزآپ» ساخته هنرمند فقید ایرانی عباس کیارستمی به عنوان فیلم مورد علاقه او پخش شود.
این برنامه در تاریخ ۲۵ سپتامبر برابر با ۳ مهرماه ۱۳۹۸ در شهر فرانکفورت برگزار میشود.
ساندرا شفر نقاش، فیلمساز و هنرمند آلمانی است. نمایشگاههای جمعی و شخصی او از کابل تا برلین را پوشش داده است و فیلمهای او نیز توانسته در بخشهای مختلف جشنوارههای مشهور فیلم راه یابد. فیلم آخر او «گذار از رنگین کمان» نام دارد.
زمان برگزاری جشنواره جهانی فیلم پارسی
هشتمین جشنواره جهانی فیلم پارسی از ۱۳ تا ۱۷ آذر ماه امسال در سیدنی برگزار می شود.
پوستر این رویداد که توسط امیرناصر دباغیان طراحی شده رونمایی شد. این دوره از جشنواره در سینماپالاس سیدنی در سه بخش رقابتی فیلم بلند داستانی، کوتاه و مستند برگزار می شود.
امین پلنگی فیلمساز ایرانی، دبیر جشنواره جهانی فیلم پارسی است.
اولین حضور بینالمللی «گردو» در آلمان
چهل و دومین جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان لوکاس از تاریخ ۱۹ تا ۲۶ سپتامبر (۲۸ شهریور تا ۴ مهر) در شهر فرانکفورت آلمان برگزار میشود و فیلم سینمایی گردو در روزهای ۲۴ و ۲۵ سپتامبر (۲ و ۳ مهر ماه) در این جشنواره به نمایش در میآید.
جشنواره لوکاس یکی از معتبرترین جشنوارههای بینالمللی کودک و نوجوان است و این اثر سینمایی اولین نمایش و حضور بینالمللی خود را در بخش مسابقه مثبت ۸ سال (+۸) این جشنواره تجربه و با ۷ فیلم دیگر از کشورهای هند، دانمارک، آلمان، هلند، مجارستان و سنگاپور به رقابت میپردازد.
گردو به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی و تهیهکنندگی سید احد میکاییلزاده، داستان کودکی را روایت میکند که بابت گناهی که مرتکب شده، احساس میکند دستهایش در حال سیاه شدن است و این موضوع همزمان با اختلاف پدر و مادرش و جدایی آنها است. او در سفر به روستایی دورافتاده در کویر همراه با مادرش به بهانه تماشای خسوف وارد چالش پذیرفتن و باور ۲ موضوع گناه و جدایی می شود.
فیلمنامه «گردو» نوشته مارال سجادی و محمدرضا حاجی غلامی است و آنا نعمتی، مهرنوش مقیمی، محسن عالمزاده، مهدی مرعشی، مریم نیکآیین، محمدمبین یوسفی، سید رادین صمدی، فاطمه مجیبیان گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند.
به بهترین فیلم بخش +۸ جشنواره لوکاس جایزه ۵ هزار یورویی تعلق میگیرد و از تهیهکننده فیلم جهت حضور در جشنواره دعوت به عمل آمده است.
پخش بین المللی فیلم «گردو» به عهده شرکت پرشیا فیلم به مدیریت علی قاسمی است.
نمایش «بولونیا»ی ایرانی در ایتالیا
فیلم کوتاه بولونیا به کارگردانی آرش عباسی برای حضور در بخش اصلی جشنواره cedicicorto ایتالیا پذیرفته شد.
جشنواره فیلم cedicicorto که امسال شانزدهمین دوره آن برگزار می شود، روی آثار نویسندگان و فیلمنامه نویسان جوان سراسر جهان تمرکز دارد و فیلم بولونیا به عنوان محصول مشترک ایران و ایتالیا در بخش اصلی این جشنواره به نمایش در می آید.
بولونیا درباره ۲ دختر ایرانی است که در شهر بولونیای ایتالیا علی رغم میل باطنی مجبورند کاری را با یکدیگر به سرانجام برسانند. مینو میرشاه ولد و فرناز طاهری بازیگران این فیلم هستند و آرش عباسی علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، تهیه کنندگی این فیلم را هم برعهده داشته است.
«بولونیا» محصول کمپانی موج ایران و متیچی ایتالیاست. همچنین آرش عباسی در بخش Iranfest همین جشنواره به عنوان داور هم حضور خواهد داشت.
شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم cedicicorto از ۴ تا ۱۳ اکتبر برابر با ۱۲ تا ۲۱ مهر در شهر فورلی ایتالیا برگزار می شود.
افتتاح جشنواره مستند آلمانی با یک فیلم ایرانی
مستند فریاد رو به باد به تهیهکنندگی و کارگردانی سیاوش جمالی و عطا مهراد به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره مستند «کاسِل» در کشور آلمان به روی پرده میرود.
این مستند که پیشتر موفق به کسب جایزه بهترین فیلم نیمه بلند بخش مسابقه بینالملل دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت شده بود، در اولین حضور جهانی خود در بخش مسابقه اصلی فیلمهای بلند سی و ششمین جشنواره مستند «کاسِل» آلمان به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش در خواهد آمد.
فریاد رو به باد مستندی است اجتماعی با تمرکز بر پدیده بلوغ نوجوانان که داستان چهار سال تلاش نوجوان ساکن دروازهغار را برای خواننده شدن روایت میکند.
جشنواره بینالملی مستند «کاسِل» از تاریخ ۱۲ تا ۱۷ نوامبر (۲۱ تا ۲۶ آبان) در شهر کاسِل کشور آلمان برگزار میشود و گفته میشود میزبان بیش از ۱۵ هزار میهمان و مخاطب به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای سینمای مستند اروپا است و فیلمهای منتخب از مجموع بیش از سه هزار اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره گزینش شدهاند.
منبع: ایرنا
کلیدواژه: جشنواره سینما عباس کیارستمی ایالات متحده آمریکا آلمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۷۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصههای مجید» میراث پوراحمد است
به گزارش خبرنگار مهر، شانزدهم فروردین ماه نخستین سالروز درگذشت زندهیاد کیومرث پوراحمد کارگردان تاثیرگذار سینمای ایران بود که با توجه به همزمانی سالروز درگذشت وی با ماه مبارک رمضان، مراسم بزرگداشت وی به همت کمیته فرهنگی انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران و همکاری انجمن کارگردانان سینمای ایران روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه ساعت ۱۶:۳۰ در سالن سیفالله داد خانه سینما برگزار شد.
در ابتدای این نشست پیام جعفر گودرزی رییس انجمن منتقدان قرایت شد. در این پیام با اشاره به قتل داریوش مهرجویی و سال تلخ سینما ایران، از موفقیت کیومرث پور احمد در خلق جهان سینمایی خود که در خاطرات مانده قدردانی و از او به عنوان یکی از ایرانی ترین سینماگران یاد شد.
پس از پخش کلیپی راجع به کیومرث پور، عباس یاری ضمن اشاره به اینکه همچنان چراغ این خانه روشن است، گفت: همچنان این کشتی در برابر طوفان های مختلف از خود مقاومت و ایستادگی نشان داده است. آرزو داشتم این مراسم در زمان حضور پوراحمد برگزار میشد اما این مراسم میگوید هنرمند رفتنی نیست.
وی با اشاره به اینکه ما در دوران هیس هستیم، عنوان کرد: در این دوران با بیان کوچکترین مطلبی از طرف هنرمندان گروه هایی در فضای مجازی وجود دارند که شروع به توهین میکنند؛ این رویکرد که عده ای در زمانی که یک فیلم و عوامل آن در سالن هستند فیلم را هو میکنند اصلا خوب نیست. پوراحمد به نوجوانان و قومیت ها خیلی توجه داشت و شاید جای علیرضا داوودنژاد اینجا خالی است.
وی در پایان این بخش از صحبت های خود گفت: کیومرث پوراحمد دوست و همکار ما بود، کسی بود که دغدغه سینما ایران را داشت و راجع به مطالب خود خیلی سخت گیر بود. تا وقتی سینمای ایران و آثار او هست یاد او در خاطرات زنده است.
پس از این ابوالحسن داوودی با اشاره به مراسم و حضور مهمانان گفت: این مراسم نشان میدهد سینما هنوز زنده است و مثل جوی آبی است که هیچ وقت نمی ایستد. سینمای ایران از بزرگترین دست اندازها عبور کرده و در سخت ترین شرایط به پیش رفته است.
این کارگردان سینما با اشاره به اینکه آشنایی و رفاقت او و کیومرث پوراحمد به ۴۰ سال پیش بر می گردد، بیان کرد: رفاقت ما از زمانی شروع شد که هر ۲ در عرصه سینمای کودک شروع به فعالیت کردیم؛ حس و حالی که آن زمان بود از درون فیلمسازها نشات میگرفت و این موضوع عامل نزدیکی من و کیومرث بود. در جشنواره پنجم کودک اصفهان فیلم «سفر جادویی» من و «شکار خاموش» کیومرث با هم در بخش مسابقه حضور داشتند و رفاقت اصلی ما در فضای صمیمی و جمع های باز جشنواره شکل گرفت. آن زمان کیومرث پوراحمد از فیلم من تعریف میکرد و من هم معتقدم فیلم «شکار خاموش» او مورد کم لطفی قرار گرفت. فضایی که او ترسیم کرده بود در صورتی که بسط پیدا میکرد منجر به شکل گیری یک ژانر ویژه از فیلم کارتونی متکی بر واقعیت ملی میشد.
وی با اشاره به اینکه این اتفاق چند سال بعد دوباره در جشنواره هشتم رخ داد، افزود: فیلم «ایلیا نقاش جوان» که برای همیشه توقیف شد با فیلم «شرم» کیومرث در بخش مسابقه حضور داشتند و اتفاق جالب در مورد فیلم کیومرث این بود که یکی از بخش های فیلم قصه های مجید بود که بر اساس داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی به اسم «رودروایسی» ساخته شده بود. این فیلم به بخش خارجی جشنواره رفت و شب دوم یا سوم جشنواره داوران خارجی آمده بودند و همه به اتفاق یا فیلم را نفهمیده بودند یا به شدت از موضوع آن عصبی بودند. مساله داوران خارجی این بود که چرا شخصیت مجید مساله طلبکاری را مستقیما به آن مرد نمی گفته است. آن جا متوجه شدیم که اصلا رودروایسی فقط در فرهنگ ما وجود دارد از این رو این فیلم در آن جشنواره مورد توجه قرار نگرفت.
وی با اشاره به اینکه یک سوال غم انگیز برایش به وجود آمده است، گفت: کسی که این شخصیت های ماندگار را خلق کرد چرا باید با چنین برخورد هایی در زمان نمایش فیلمش مواجه می شد. پوراحمد شخصیت های کالتی را در سینما به وجود آورد، شما مشابهی مثل «بی بی» و «مجید» پیدا نمیکنید، من در سفرها متوجه شدم که دل کیومرث از یک گنجشک کوچک تر بود اگر چه زبان او گاهی تند میشد.
داوودی در پایان این بخش از صحبت های خود، گفت: کیومرث مسیر و راه دلش را میرفت، اصلا باورم نمیشد با همه روحیه کم و بیش افسرده ای که این مدت داشت به این شکل از میان ما برود.
وی در حالی که بعض بر گلو داشت، بیان کرد: سال گذشته مریم (دختر کیومرث) با هواپیما به ایران می آمده تا خبر بچه دار شدنش را به پدر بدهد. شاید اگر کیومرث ۲ روز دیگر مانده بود نیازی به این جلسه و بزرگداشت نبود و در بین ما حضور داشت.
سپس محسن امیریوسفی با اشاره به اینکه سال عجیب و غریبی را پشت سر گذاشتیم که بهار آن با مرگ کیومرث شروع شد و اواسط پاییز با خبر قتل مهرجویی و همسر وی مواجه شدیم، عنوان کرد: وقتی نگاه میکنیم، میبینیم پوراحمد یک کودک درون جسور داشت و جسارت او از همه هم نسل ها بیشتر بود، این کودک جسور درون بود که او را زنده نگه می داشت و به او انرژی میداد.
وی با مرور اولین خاطره اش با پوراحمد، گفت: زمان تولید فیلم «خواب تلخ» بود و در رابطه با انتخاب بازیگر نقش مرده شور با پوراحمد صحبت میکردم و برای او جالب بود که ایده فیلم و مرده شور را از قصه های مجید گرفته ام.
وی با تایید صحبت 2 سخنران قبلی، گفت: پوراحمد ای کاش میماند. او اگر بود ایده های جدید و نگاه جدید داشت. او همواره تاکید داشت هنوز بازنشسته نشده ام. پوراحمد در سال های آخر مورد بی مهری قرار گرفت؛ او حساس بود و مثل اکثر سینماگران پوست کلفت نبود و آسیب ها بهواسطه این حساسیت او به وجود آمد.
پس از پخش کلیپ و در بخشی دیگر از برنامه، ابوالحسن داوودی گفت: «قصه های مجید» فقط قصههای اخلاقی و سرگرم کننده نیست و یک نگاه جامعه شناختی از همه مسایل اجتماعی به ما می دهد؛ این سریال پوراحمد مبتنی بر فرهنگ زیسته و زندگی ایرانی بود و مهمترین میراثی که از او به جا مانده همین است.
این کارگردان در رابطه با تنوع ژانر آثار پوراحمد، مطرح کرد: در سینمای ایران که صنعت نیست، گنجشک روزی و تک محصولی است برای تولید یک اثر یا باید حمایت دولتی را داشته باشید یا در بخش خصوصی حتما باید گردش مختصر سرمایه انجام شود از همین رو در سینمای ایران ژانرها مثل کاشت سیب زمینی و پیاز است و به فراخور اقتضائات سینما، در دوره های مختلف ژانرهای مختلف مورد توجه قرار میگیرد. دهه ۶۰ سینمای کودک به این دلیل رشد کرد که خیلی از مسایل و محدودیت های سینما در بخش بزرگسال قابل عرضه نبود، تعویض و جا به جایی و رشد ژانرها در ایران بیشتر از سر اجبار است.
امیر یوسفی نیز در همین رابطه گفت: پوراحمد غیر از «قصه های مجید» در گونه ها و ژانرهای دیگر نظیر پلیسی و عامه پسند کار کرد. پوراحمد از دوران دهه ۶۰ آمد و وقتی نیست انگار از آن نسل فیلمسازی یک ورق مهم خورده است.
در پایان مراسم عباس یاری با ذکر خاطره ای مبنی بر اینکه پوراحمد در فیلم «گلدن تایم» به جای او بازی کرده است و پخش صوتی از کیومرث پوراحمد صحبت های خود را به پایان برد. در انتها حضار به صورت ایستاده کیومرث پوراحمد را تشویق کردند و جلسه به پایان رسید.
کد خبر 6081473