Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-23@19:47:40 GMT

در فصل سرما مراقب شپش باشید!

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۷۳۷۱

آلودگی به شپش منحصر به طبقه اجتماعی خاصی نیست و تمام افراد جامعه به خصوص در فصول سرد سال ممکن است درگیر آن شوند.

احتمال وجود شپش در مکان‌هایی که افراد در یک محیط قرار و تماس نزدیکی باهم دارند مانند مدارس بیشتر است و به ویژه میزان شیوع آن در کودکان دختر شایع‌تر است.

 نشانه‌های مهم آلودگی به شپش مو

 خارش شدید: اولین علامت ابتلا، خارش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خارش شدید که فرد را کلافه، خسته و پریشان و بی‌خواب می‌کند و زمانی اتفاق می‌افتد که شپش شروع به حرکت می‌کند که معمولا از حاشیه دو طرف سر شروع می‌شود و به طرف مرکز سر گسترش می‌یابد.

 سوزش پوست سر: به تدریج خارش افزایش می‌یابد و خراشیدگی و زخم‌هایی بر اثر خارش در سر پیش می‌آید که موجب سوزش و التهاب پوست سر می‌شود. زخم‌های حاصل از گزش شپش می‌تواند توسط باکتری‌های روی پوست عفونی شود که به ندرت نقاطی از پوست سر قرمز، ملتهب و دردناک و گاهی در موارد پیشرفته، غدد لنفاوی در ناحیه گردن برجسته می‌شود.

 احساس بی‌قراری در پوست سر: شپش‌ می‌تواند باعث ایجاد حس قلقلک روی سر یا بدن شود طوری که احساس می‌کنید چیزی درحال راه رفتن روی پوست‌تان است!ولی جداکردن رشک از موی سر، به راحتی و بدون ناخن ممکن نیست. اگر به دنبال رشک هستید، بیشتر قسمت‌ بالای گوش‌ها، گیجگاه‌ها و پشت گردن را بگردید. برای این کار باید با استفاده از یک شانه دندانه ریز از قسمت‌های مختلف سر فرق باز کنید و پوست را بررسی کنید.

نکات موثر در پیشگیری از ابتلا به شپش مو

- رعایت بهداشت فردی و استحمام مرتب و منظم و استفاده از آب گرم و صابون

- شانه کردن موهای سر به دفعات زیاد در روز

- تمیز کردن و شست‌وشوی منظم برس، شانه، لباس‌ها، روسری، مقنعه، کلاه و دیگر وسایل شخصی

-  پرهیز از تماس با لوازم شخصی و لباس‌های افراد آلوده

- نگهداری لباس‌های ورزشی دانش آموزان به صورت مجزا و در کیف های دستی جداگانه

- جوشاندن لباس‌ها در حرارت بالای 60 درجه در موقع ضروری  و ترجیحا اتو کردن آن‌ها

معاینه کلیه افراد خانواده در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به شپش

 

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000FMf برچسب ها: شپش در مدارس ، شپش سر ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: شپش در مدارس شپش سر بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۷۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این افراد مراقب باشند در خطر حمله قلبی اند

آفتاب‌‌نیوز :

این انسداد معمولاً ناشی از تجمع رسوبات چربی و پلاک در دیوارهٔ عروق قلبی، که به عنوان بیماری عروق کرونربیماری عروق قلبی) شناخته می‌شود؛ هنگامی که یک پلاک در دیوار عروق قلبی پاره شده و به همراه لخته‌ای از خون به اندازه کافی بزرگ‌تر شده و موجب انسداد عروق قلب شود، خونرسانی به قسمتی از عضله قلبی قطع شده و باعث حمله قلبی می‌شود.

استرس و تغذیه فاکتور‌های مهم نوسانات حمله قلبی

دکتر حمید قربانیان درباره تاثیر تغذیه بر این حملات قلبی گفت: تغذیه سالم باعث کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی می‌شود. مصرف میزان زیادی از میوه‌ها و سبزیجات، کم کردن مواد چربی اشباع شده و پر کلسترول، و مصرف مواد غذایی پرفیبر (مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل) به کاهش خطر حملات قلبی کمک می‌کند، اما در مقابل استرس می‌تواند فاکتوری باشد که خطر ابتلا به حملات قلبی را افزایش دهد؛ استرس می‌تواند منجر به افزایش فشار خون، تغییرات در ضربان قلب و افزایش ترشح هورمون‌های استرسی شود که همگی ممکن است به تعداد انسداد عروق کرونر و حمله قلبی کمک کنند.

این پزشک عمومی درباره تاثیر سن بر میزان بروز حملات قلبی بیان کرد: سن یکی از عوامل مهم در ابتلا به حملات قلبی است چرا که با پیرتر شدن، ریسک ابتلا به حمله قلبی افزایش می‌یابد همچنین عوامل دیگری مانند فشار خون بالا، دیابت و چربی بالا در خون نیز می‌توانند باعث افزایش خطر حمله قلبی در افراد مسن‌تر شوند.

او افزود: افرادی که یک بار حمله قلبی داشته‌اند، در معرض خطر بیشتری برای تکرار حمله قرار دارند که این امر نشان‌دهنده اهمیت اقدامات پیشگیرانه و مداومت در درمان برای جلوگیری از حملات مجدد است.

تاثیر وجود سابقه خانوادگی

این پزشک تصریح کرد: سنی که برای آقایان و خانم‌ها در خانواده به عنوان سابقه مثبت حمله قلبی در نظر گرفته می‌شود، ممکن است بر اساس مطالعات و راهنمایی‌های پزشکی مختلف متغیر باشد، اما به طور عمومی در نظر گرفتن سابقه حمله قلبی در اقوام خونی به عنوان عامل ریسک می‌تواند در سنین میانسالی تا پیرسالی معتبر باشد؛ برای آقایان معمولاً سنین بالای ۴۰ تا ۵۰ سال به عنوان سنی مهم برای در نظر گرفتن سابقه مثبت حمله قلبی در خانواده مطرح می‌شود برای خانم‌ها نیز به دلیل تأثیر عوامل هورمونی و سایر عوامل مرتبط با زنان، سنین بالای ۵۰ تا ۶۰ سال به عنوان سنی معتبر برای در نظر گرفتن سابقه مثبت حمله قلبی در خانواده به نظر گرفته می‌شود.

او ادامه داد: باید توجه داشت که این سنین تخمینی است و بسته به عوامل فردی و تاریخچه خانوادگی، ممکن است متغیر باشد همچنین در مواردی که سابقه خانوادگی مثبت در حمله قلبی وجود دارد، پیشنهاد می‌شود که مشاوره پزشکی جهت ارزیابی دقیق‌تر و اتخاذ تدابیر مناسب انجام شود.

جهت پیشگیری از ابتلا به چنین حملاتی باید تغذیه سالم با مصرف میوه‌ها، سبزیجات، مواد غذایی پرفیبر و کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده، فعالیت بدنی منظم، کنترل فشار خون، دیابت و موارد دیگری که به افزایش خطر حملات قلبی منجر می‌شوند، قطع کامل استفاده از سیگار و مداومت در مصرف دارو‌های معین به شکل منظم، به‌ویژه در افرادی که قبلاً حمله قلبی داشته‌اند را رعایت کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید
  • کاهش قیمت تخم‌مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار
  • تکلیف انتخاب روز تعطیل آخر هفته مشخص شد؟/مراقب جوسازی مافیای خودرو باشید
  • معابر پایتخت لغزنده است،مراقب باشید/ معابر تهران پر تردد
  • لباس‌های زمستانی را جمع نکنید؛ سرما در راه است!
  • این افراد مراقب باشند در خطر حمله قلبی اند
  • مراقب کلاهبرداران اخذ مدارک تحصیلی باشید
  • لباس‌های زمستانی را جمع نکنید!/ سرما در راه
  • مراقب کلاهبرداران اخذ مدارک تحصیلی و آموزشی باشید
  • بعد از ۴۰ سالگی انجام این کار‌ها به ضرر شماست