Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@20:47:21 GMT

همدان ۲۰۰ معلم کم دارد

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۷۴۷۴

همدان ۲۰۰ معلم کم دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: ۲۰۰ معلم در استان همدان کم داریم که با بهره گیری از دانشجویان فرهنگی این کمبود را برطرف خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، محمد پورداود عصر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اکنون از مرحله تئوری سند تحول بنیادین عبور کردیم و در مناطق ۱۹ گانه استانی عملیاتی شده و اکنون در مرحله اجرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مدرسه صالح، هویت ایرانی- اسلامی، حیات طیبه از شاخصه های اصلی سند تحول بنیادین است، ادامه داد: سند تحول به دنبال این است که نهاد مدرسه از لاک آموزش خارج شده و مولد سرمایه اجتماعی بوده و نهاد فرهنگی در جامعه باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در ادامه گفت: امسال ۲۶۵ هزار دانش آموز در ۴ دوره تحصیلی در سطح استان وجود دارد که ۲۵ هزار نفر در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند که این میزان ۱۰ درصد سایر مدارس استان است که تا پایان دولت تدبیر و امید باید این میزان به ۱۵ درصد برسد.

وی عنوان کرد: در آغاز دولت تدبیر و امید مدارس غیردولتی ۵ درصد بوده که اکنون به ۱۰ درصد رسیده و دنبال استانداردهای لازم هستیم.

پورداود افزود: ۳۰ هزار دانش آموز امسال به آموزش و پرورش اضافه شده که با اختلاف جزئی شبیه سالتحصیلی گذشته است.

وی درباره مقدمات پروژه مهر نیز گفت: پروژه مهر از تابستان استارت زده می شود که ما در استان همدان از اسفندماه این کار را آغاز کردیم که در این باره کارگروه اطلاع رسانی، ساماندهی نیروی انسانی، تعمیر و تایید صلاحیت و ارزیابی عملکرد به بررسی این پروژه مشغول بودند که به طور میدانی همه مسائل را بررسی کردیم و در این باره می توان گفت که استان همدان رتبه برتر را دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: در زمینه استانداردسازی سیستم گرمایشی استان اول در کشور هستیم و در بهمن ماه جشن براندازی بخاری های نفتی را انجام دادیم. 

وی با بیان اینکه ۵۰۱ نفر مربی پیش دبستانی مهرماه به عنوان حق التدرسی استخدام می شوند، تصریح کرد: ۳۸۰ هزار نفر از امسال تا چهارسال آینده از آموزش و پرورش کشور خارج می شوند که باید به فکر جایگزین برای آنها باشیم.

پورداودوی با بیان اینکه ۲۵۱۹ مدرسه در سطح استان همدان وجود دارد، ادامه داد: ۱۰۰ هزار نفر کمبود نیرو در سطح کشور و ۲۰۰ نفر در سطح استان داریم که این میزان از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین می شوند. 

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت شاغلان، استفاده از ظرفیت پیشکسوتان، استمرار خدمت، استفاده از ظرفیت دانشجویان فرهنگیان، خرید خدمات و ... در راستای تامین معلم انجام می پذیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه معلمان براساس سند تحول بنیادین کارمند نیستند بلکه پژوهشگر و استاد هستند، تاکید کرد: هیچ مشکلی برای شروع سالتحصیلی نداریم و این نوید را به خانواده های همدانی می دهیم.

وی اظهار کرد: در برنامه ویژه مدرسه با عنوان طرح بوم، هر شهرستان به فراخور اقلیم از این دو ساعت مناسب اقلیم خود استفاده می کند که ما در استان همدان به مهارت آموزی خواهیم پرداخت چراکه به دنبال افزایش مهارت دانش آموزان هستیم.

پورداود با بیان اینکه نرخ سوادآموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال در استان همدان ۹۵.۶ درصد است، ادامه داد: در توسعه شاخه فنی و حرفه ای در کشور آمار ۳۶ درصد است که در همدان این میزان ۴۲ درصد ثبت شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ استخر به گردونه استان همدان افزوده و ۳ مورد نیز تا پایان سال افزوده خواهد شد، تاکید کرد: توسعه خانه معلم، توسعه درمانگاه های آموزش و پرورش، توسعه اردوگاه چالوس و رتبه بندی معلمان از اقدامات آموزش و پرورش در آینده است همچنین ۴۸۰ هزار تومان تا پایان سال به حقوق همه فرهنگیان افزوده خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از اولویت های کاری بنده دور بودن از سیاسی کاری بوده است، تاکید کرد: افرادی که در این مجموعه مشغول به کار هستند افراد تحصیلکرده بوده و از احزاب الف و ب به دور هستند و هردو حزب در برخی از موارد آموزش و پرورش را مورد لطف خود قرار می دهند اما بااین حال ما آموزش و پرورش را از سیاست دور نگهداشته ایم.

وی با بیان اینکه تخلف آنچنانی نداشته ایم، تاکید کرد: قانون آموزش و پرورش این است که آموزش باید رایگان باشد و کمک ها بالاجبار گرفته نمی شود.

پورداود با تاکید بر عدالت آموزشی افزود: ۱۱ هزار دانش آموز محروم در سطح استان داریم که اعتباراتی برای آنها قرار داده ایم و دانش آموزانی که به علت محرومیت به مدرسه نروند، نداریم و از طرفی ۶ هزار بسته کمکی بین دانش آموزان توزیع شده است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به دنبال حذف کنکور و تست است اما مافیایی وجود دارد که به دنبال تخریب افکار و روان دانش آموزان هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان تصریح کرد: هیچ نیرویی بدون گزینش نمی تواند در آموزش و پرورش کار کند و دانشگاه فرهنگیان و سازمان سنجش موظف به استخدام معلمان هستند.

پورداود در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر تخلفات مدیران مدارس، عنوان کرد: پنج مدیری که تخلف داشتند به دادستانی ارجاع دادیم که مشکل خاصی نداشتند.

وی درباره نرخ مدارس غیرانتفاعی نیز گفت: هرساله نرخ های جدیدی برای مدارس غیرانتفاعی قرار داده می شود که استان همدان جزو پایین ترین نرخ های مدارس غیرانتفاعی است.

این مقام مسئول درباره علت بسته شدن مدارس فرزانگان فاخر و مدرسان فاخر نیز گفت: دادستان نامه ای مبنی بر عملکرد مدرسه به ما داد و ما فقط گزارشی درباره تعداد دانش آموزان و عملکرد مدرسه دادیم و در تعطیلی این مدارس نقشی نداشتیم.

وی درباره دانش آموزانی که احیانا به استعمال مواد مخدر مشغول هستند، گفت: طرح نماد به صورت پایلوت امسال در شهرستان بهار بررسی شده اما خوشبختانه وضع ناراحت کننده ای در حوزه مواد مخدر نداریم.

پورداود تاکید کرد: تاکنون ۷ مدیر مدرسه را به علت نارضایتی جابجا کردیم اما افزون بر ۹۸ درصد مدیران ما قانومند هستند.

وی در پایان یادآور شد: زنگ او مهر در مدرسه شریعتی توسط غلامی، وزیر علوم زده خواهد شد.

معاون پژوهشی، برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: آموزش و پرورش نهادی است که به تنهایی نمی تواند از عهده امورات خود برآید.

کاوه برخورداری ادامه داد: ۲ هزار و ۵۴۸ مدرسه در سطح استان داریم که ممکن است این آمار تغییر کند و مدرسه ها افزایش یاید. ۱۲ هزار و ۴۲۹ کلاس در استان همدان وجود دارد همچنین ۲۸۵ هزار و ۶۴۴ دانش آموز در سامانه ما ثبت نام کرده و کلاس بندی شده اند.

برخورداری تصریح کرد: در مقطع ابتدایی آمار یک به یک یعنی یک معلم به یک کلاس وجود دارد اما در متوسطه اول هر کلاس به ۱.۲۵ معلم، در متوسطه دوم ۱.۴۶، در متوسطه دوم ۱.۴۶، در فنی و حرفه ای ۱.۶۷ و در کاردانش ۱.۵۴ معلم نیاز است.

وی تاکید کرد: در ابتدایی به طور متوسط استان به ازای هر ۲۴.۹۱ یک معلم را داریم که بیشترین میزان در ناحیه یک ۳۱.۲ و کمترین در گل تپه ۱۷.۳۲ است.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: از سال ۹۰ پوشش دانش آموزان عشایری انجام و پست عشایری در اداره کل نصب شده است.

نانکلی ادامه داد: متاسفانه معلم کوچ رو نداریم و دانش آموزان به استان های ایلام، لرستان، کرمانشاه و خوزستان کوچ خواهند کرد.

وی تصریح کرد: ۳۶۰ دانش آموز عشایری را در استان همدان پوشش می دهیم که ۴۵۰ دانش آموز در سامانه سناد خوزستان ثبت نام شدند که این استان ۲۰ معلم را تا آبان ماه به همدان می فرستد.

نانکلی با تاکید بر اینکه پوشش تحصیلی دانش آموزان عشایری در متوسطه از برنامه های اصلی ما است، ادامه داد: در دوره ابتدایی ممنوعیت ورود کتاب های کمک درسی به مدارس را در دستور کار داریم که به هیچ عنوان نباید این امر صورت بگیرد و معلم باید منبع درسی دانش آموزان باشد.

معاون دوره ابتدایی تاکید کرد: مدارس قرآنی از اولویت های ما است و برنامه ارتقاء قرآن در پایه سوم به جد دنبال می شود.

وی درباره جابجایی مدیران مدارس نیز گفت: مدیری که بخواهد بازنشسته شود در سامانه درخواست می دهد که پس از بررسی ترتیب اثر داده خواهد شد که از این طریق ۱۱۷ مدیر در کل استان اینگونه انتصاب داشته است.

معاون دوره متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: ۴ مدرسه تک نفره داریم که براساس اصل سند تحول بنیادین ساماندهی شده است.

بحیرایی افزود: ۹۵ درصد معلمان ما تعیین تکلیف شده و هیچ دانش آموزی  در سالتحصیلی جاری بلاتکلیف نیست.

وی عنوان کرد: از ۲۲ هزار پایه نهم، ۶۰ درصد نظری و مابقی به فنی حرفه ای و کاردانش جذب شدند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۷۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت و افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد

رئیس منطقه آموزش و پرورش تبادکان مشهد گفت: ۲۷ مدرسه در منطقه «تبادکان» شهرستان مشهد به عنوان وسیع‌ترین منطقه آموزش و پرورش کشور طی مدت ۶ ماه ساخته و افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی فرمانداری مشهد، محمدحسین عبداللهی در آئین افتتاح مدرسه دو کلاسه روستای شاهین قلعه در بخش مرکزی مشهد اظهار کرد: وسیع‌ترین منطقه آموزش و پرورش کشور با ۱۵۱ هزار دانش‌آموز در روستاهای بخش مرکزی و مناطق شهری ۲، ۳، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۲ در مناطق پیرامونی و حاشیه‌نشین کلانشهر مشهد خدمات آموزشی می‌دهد.

وی ادامه داد: از ۱۰ آبان سال گذشته تا امروز، یعنی در مدت حدود ۶ ماه، ۲۷ مدرسه کوچک و بزرگ با ۲۱۸ کلاس درس با اعتبارات دولتی و کمک‌های خیران و با ۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال هزینه ساخته شده است.

رئیس منطقه آموزش و پرورش تبادکان مشهد ضمن تجلیل از کمک خیران در ساخت مدارس اظهار کرد: همچنین یک استخر، سالن ورزشی و چند زمین چمن در آستانه افتتاح در منطقه تبادکان قرار دارند که به زودی این طرح‌های ورزشی نیز به بهره‌برداری می‌رسند.

همچنین محسن داوری، فرماندار مشهد در ادامه این مراسم گفت: در ساخت مدارس به خصوص در مناطق کم‌برخوردار، خیران به شکل گسترده پای کار آمده‌اند.

وی افزود: ممکن است در برخی موارد میزان کمک خیران برای ساخت یک مدرسه کم باشد، اما این مسئله دارای اهمیت نیست، چرا که مهم برکت کمک‌های خیران است.

داوری ادامه داد: ساخت مدارس خیرساز با برکت است، چرا که سرعت اجرای طرح در این گونه موارد بیشتر است و از طرفی مردم به واسطه اینکه مدرسه وقف و خیرساز است در مراقبت از آن توجه بیشتری می‌کنند.

کد خبر 747327

دیگر خبرها

  • ساخت و افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد
  • زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی
  • تلاش برای ارتقای رتبه علمی آموزش در خوزستان
  • واکنش آموزش و پرورش گیلان در پی انتشار یک گزارش
  • سومین چمن مصنوعی مدارس استثنایی کردستان بهره‌برداری می‌شود
  • پویش سپاس از معلم در ۴۸ واحد آموزشی خوانسار
  • اداره کل آموزش و پرورش گیلان برای تبیین افکار عمومی پاسخ داد
  • برنامه‌های هفته معلم در کردستان مدرسه‌محور می‌شود
  • استخدام ۴۱۷۰ مراقب سلامت و بهداشت
  • بهره‌مندی از ظرفیت مدارس جهت پیشگیری از بیماری‌ها