Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@09:41:53 GMT

فرهنگ جهاد و شهادت اقتدار و عزت برای جامعه به دنبال دارد

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۸۳۶۹

فرهنگ جهاد و شهادت اقتدار و عزت برای جامعه به دنبال دارد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت رسول فلاحتی عصر شنبه در مراسم یادواره ۵۰ طلبه و روحانی شهید شرق گیلان که در مسجد امام علی (ع) رودسر برگزار شد با اشاره به جایگاه شهدا در نزد خداوند، اظهار کرد: شهدا نظارگر اعمال ما هستند.

وی با بیان اینکه براساس آیات قرآن شهدا زنده و در نزد خداوند روزی می خورند، افزود: یکی از مهم‌ترین دیدگاه‌ها درباره شهدا این است خداوند شهدا را با انسان‌های معمولی مقایسه نمی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله فلاحتی در ادامه با اشاره به اینکه دشمنان به دنبال کمرنگ کردن تفکر شهادت در جامعه اسلامی هستند، گفت: متاسفانه برخی کشورهای اسلامی شهادت و جهاد در راه خدا را که پدیده‌ای نورانی برگرفته از قرآن بوده را در دیده جهان خدشه‌دار کنند.

وی با تأکید بر تحقق وعده الهی در زمینه پیروزی مسلمانان، تصریح کرد: شهادت مبنای تفکر اسلامی بوده و وسیله‌ای برای رسیدن انسان به تعالی سعادت است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه رشد و تعالی جامعه اسلامی ایران برگرفته از خون شهدا است، گفت: هیچ فضیلتی همانند شهادت نیست و بهترین چیزی که خداوند به انسان عطا می‌کند مدال شهادت است.

وی با اشاره به مشکلات امروز کشور، اظهار کرد: همانگونه شهدا در هشت سال دفاع مقدس در برابر دشمنان ایستادگی کردند امروز نیز نیازمند همان تفکر و روحیه ایستادگی هستیم.

امام جمعه رشت با بیان اینکه امروز دشمن از طریق ماهواره و فضای مجازی به خانه‌های ما نفوذ کرده است، بیان کرد: دشمن با بهره‌گیری از ابزارهای رسانه‌ای اجازه نفوذ و تأثیرگذاری معارف اسلامی در نسل جوان نمی دهند که با توجه به قدرت اسلام این نقش نیز خنثی خواهد شد و ما نیز باید به مقابله به این جنگ نرم دشمن بپردازیم.

وی در ادامه با اشاره به نقش شهید در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ایران، گفت: هر فردی در هر کجای دنیا در راه دفاع از کشورش کشته شود، برای مردم بسیار محترم و ارزشمند است فرهنگ جهاد و شهادت طلبی توفیق الهی است که امروز سبب عزت و سرافرازی ایران اسلامی شده است.

 آیت الله فلاحتی با بیان اینکه هر کشوری که فرهنگ شهید و شهادت در آن حاکم شود در تمام عرضه موفق خواهد بود، تصریح کرد: جامعه روحانیت قبل و بعد از انقلاب اسلامی همیشه در همه عرضه پیشگام بوده‌اند که در دفاع مقدس نیز حضور چشمگیری داشتند.

کد خبر 4724705

منبع: مهر

کلیدواژه: رسول فلاحتی یادواره شهدا نماینده ولی فقیه در گیلان اربعین حسینی قزوین هفته دفاع مقدس بوشهر شهرکرد ماه محرم شیراز اربعین 98 خطبه های نماز جمعه عاشورا ایلام سانحه تصادف گرگان بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۸۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب؛ سنگر اول جنگ نرم

عفاف، واژه‌ای است که بار‌ها شنیده‌ایم، لفظی است که با ذهن لمسش می‌کنیم، اما حقیقتی است که شاید کمتر بتوانیم به‌درستی معنایش کنیم. فقط می‌دانیم هست و جایی کنار تمام ویژگی‌های خوب نشسته و بودن آن در زندگی و جامعه لازم است. این واژه بیش از آن که معنا شود، نیاز است.

مفهومی است که اگر نباشد، جای خالی ا‌ش در جای جای زندگی و جامعه نمایان می‌شود. از آنجا که هر جامعه دارای فرهنگ معین و با اهدافی از پیش تعریف شده است، جوامع اسلامی نیز بهره‌مند از فرهنگی است که قرآن به آنها عرضه می‌کند و آن فرهنگ عفاف و رسیدن به کمال مطلوب است. اما مفهوم عفاف همیشه در کنار خود، مفهوم دیگری را در ذهن تداعی می‌کند و آن چیزی نیست جز «حجاب»! در واقع انگار بخش عظیمی از این فرهنگ با شکوه را حجاب تشکیل می‌دهد. به عبارت دیگر این دو جدایی ناپذیرند و در کار یکدیگر معنای حقیقی و اصیل خود را پیدا می‌کنند.

اما به‌راستی عفاف وحجاب چیست؟ چند نوع دارند؟ کجای زندگی کاربرد دارند؟ آثار فردی واجتماعی آنها چیست؟ 

برای درک بهتر این دو مفهوم باید ابتدا به معنای هرکدام از آنها توجه کرد. عفاف با توجه به آیات قرآن، معانی گوناگون می‌پذیرد که می‌توان گفت: عفت به معنای خویشتند‌اری در اظهار نیاز، خودداری از تصرف مال و درنهایت به معنای پاکدامنی است. مفهوم مکمل عفاف یعنی حجاب نیز در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش است، البته هر پوششی حجاب نیست بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‌شود که از طریق پشت‌پرده واقع شدن صورت گیرد. 

چرا حجاب مهم است؟

مسأله اهمیت حجاب و عفاف، موضوعی جدید و مربوط به امروز نیست، چراکه از همان ابتدای خلقت انسان، همواره بخش عمده‌ای از رسالت انبیا و اولیا، ادیان و علما، ترویج این دو مفهوم بوده است. علت اهمیت آن نیز عاملیت عفاف و حجاب در حذف بسیاری از گناهان و جلوگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی است. اهمیت این موضوع تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سوره‌های قرآن ازآن به‌عنوان یک ضرورت یادمی‌کند وآن راحافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی می‌داند. 

حجاب و عفاف؛ از موضوعات حساس در جنگ نرم

گرچه شاید تفکر غالب این باشد که مفهوم حجاب و عفاف در جامعه بیشتر برای بانوان در نظر گرفته شده، اما این‌گونه نیست. این مسأله از آن جهت که خطابش به زنان است به نیمی از جمعیت جامعه مربوط است و از آن رو که در تنظیم روابط زن و مرد نقش دارد به همه افراد جامعه مربوط می‌شود و رعایت آن توسط دو گروه (زنان و مردان) ضروری است. درواقع، حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی، دو عامل سلامت جامعه هستند و در صورت عدم وجود، مشکلات و اثرات مخرب زیادی گریبانگیر جامعه خواهد شد. با توجه به اهمیت و اثرات این موضوع طبق آنچه گفته شد در حال حاضر رعایت و ترویج عفاف و حجاب در جامعه اسلامی، یکی از دغدغه‌های اساسی به شمار می‌رود. اهمیت این موضوع به حدی است که امروز دشمنان ایران و جوامع اسلامی نیز حجاب و عفاف را نشانه گرفته‌اند که همین، یکی از موضوعات حساس در جنگ نرم در نظر گرفته شده و مقام معظم رهبری و بسیاری از علما نیز بار‌ها بر لزوم توجه به آن تأکید کرده‌اند. 

ارتباط و تأثیر متقابل حجاب و عفاف

فارغ از تأثیر عفاف بر پوشش ظاهری‌فرد، حجاب و عفاف در ابعاد دیگر شخصیتی نیز به‌صورت متقابل و دو سویه بر یکدیگر اثر‌گذار و اثر پذیرند. به‌طوری‌که عفاف و تسلط بر غریزه خود در هر ساحت و عرصه‌ای در رفتار، گفتار و تعامل اجتماعی‌فرد عفیف پدیدار می‌شود. قرآن کریم نیز آنجا که مؤمنان را به حجاب رفتاری فرا می‌خواند و دستور می‌دهد تا از پشت پرده با همسران پیامبر (ص) سخن بگویند، به آثار خلقی، نفسانی ورفتاری در هر دو مورد اشاره دارد. در مورد نخست، تزکیه را کارکرد و اثر فروبستن چشم و برآیند حجاب رفتاری می‌داند. در مورد دوم قلمروی بیشتری برای عفاف یاد می‌کند و حفظ حجاب هنگام معاشرت مردان و زنان نامحرم را مایه پیدایش یا افزایش طهارت و پاکی قلب برای هر دو سوی تعامل و معاشرت ارزیابی می‌کند؛ بنابراین حجاب و عفاف هر یک بر پیدایی و تداوم دیگری اثرگذارند. اما به‌رغم وجود ابعاد مختلف اثرگذاری حجاب و عفاف و اهمیت آن در سطوح مختلف جامعه، یکی از شایع‌ترین قضاوت‌هایی که در عرصه فرهنگ عمومی از سوی عوام و خواص صورت می‌گیرد، موضوع وضعیت پوشش و آرایش زنان و مردان است. 

علت اهمیت موضوع حجاب و عفاف در ایران

همان‌طور که اشاره شد، حجاب و عفاف به‌عنوان یکی از آموزه‌های حیات بخش قرآن کریم، سنت نورانی پیامبر (ص) است و به همین علت در فرهنگ ملی و اسلامی ما جایگاه رفیعی دارد. در کشور ما نیز به‌عنوان یک کشور اسلامی، حجاب علاوه بر این‌که یک دستور دینی است از مسائل مهم جامعه هم محسوب می‌شود که با مسائل مختلف و ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه پیوند خورده است. 

امنیت و سلامت جامعه در گرو عفاف و حجاب

با توجه به آنچه درخصوص اهمیت و تأثیرات حجاب و عفاف در جامعه گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت فقط با وجود عفاف و حجاب اسلامی در بستر روابط اجتماعی است که می‌توان انتظار داشت جامعه از امنیت و سلامت کافی برای برقراری اخلاق الهی، رشد و شکوفایی فضایل انسانی برخوردار شود. به عبارتی دیگر، استقرار بسیاری از شئون اسلامی در حیات فردی و اجتماعی انسان در سایه حاکمیت فرهنگ عفاف و حجاب امکان‌پذیر است؛ لذا بر مبنای تعالیم دین مبین اسلام، عفاف و حجاب دستور مؤکدی برای زنان و مردان است تا با تعدیل عواطف، تمایلات و ایجاد مصونیت، حضور فعال در اجتماع را فارغ از نگاه جنسیتی و بر مبنای برابری بین زن و مرد در کسب دانش، فضائل و بهره‌وری از توانمندی‌ها، نهادینه کند.

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • طهرانچی: نسل جوان به دنبال توانایی است، نه دانایی
  • برگزاری یادواره شهدا نیاز امروز جامعه ما است
  • اقتدار امروز کشورمان مرهون رشادت شهیدان است
  • مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان سکاندار کمیته آثار هنری در کنگره ملی شهدا شد
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • حجاب؛ سنگر اول جنگ نرم
  • تجلیل از خانواده شهدا حومه غربی دیشموک
  • اهدای گل به حافظان امنیت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چالدران
  • علی رضا حرب در جنوب لبنان به شهادت رسید + عکس و جزئیات
  • مناف هاشمی: افتخارآفرینان اصلی شهدا هستند