Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@17:27:11 GMT

تاثیر منفی تنش با ایران بر بازارهای جهانی

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۸۴۳۵

تاثیر منفی تنش با ایران بر بازارهای جهانی

کارشناسان بر این باورند که هر گونه تنش نظامی با ایران به افزایش شدید قیمت نفت در بازار جهانی منجر خواهد شد که تاثیر آن بر اقتصاد جهانی تقریبا معادل تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین خواهد بود.

به گزارش مشرق، به نقل از فاکس بیزینس، آمریکا بدون ارائه هیچگونه سندی ایران را به دست داشتن در حمله به تاسیسات البقیق عربستان متهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین امر به افزایش تنش در منطقه خلیج فارس منجر شده است.

بیشتر بخوانید: عقب نشینی حداکثری ترامپ چرا ارتش یمن پیشنهاد توقف مشروط حملات به سعودی را مطرح کرد؟

آمریکایی‌ها این اقدام را اقدام جنگ محور توصیف کرده و ایران هم اعلام کرده به هر گونه ماجراجویی نظامی حتی یک حمله محدود به شدیدترین شکل ممکن پاسخ خواهد داد.

جیسون توربی و جیمز سوانستون، کارشناسان اقتصادی مؤسسه تحقیقاتی کپیتال اکونومیکس لندن، معتقدند یکی از گزینه‌های ایران برای پاسخ به هر گونه اقدام نظامی آمریکا ایجاد اختلال در روند دریانوردی در تنگه هرمز است.

این کارشناسان می گویند البته تنش نظامی با آمریکا احتمالا به افت اقتصادی ایران منجر می‌شود اما در عین حال اقدام ایران در بستن تنگه هرمز، که در واقع بسته شدن مسیر ورود ۲۰ درصد کل نفت عرضه شده به بازار جهانی است، باعث می‌شود قیمت نفت برنت به محدوده ۱۵۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

کارشناسان کپیتال اکونومیکس احتمال درگیر شدن نظامی ایران با آمریکا را کم می دانند.

کارشناسان اقتصادی این مؤسسه تحقیقاتی می‌گویند این مسئله به معنی افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت نفت نسبت به ۶۴ دلار کنونی است که ۰.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را از بین خواهد برد که تاثیری تقریبا معادل تاثیر منفی جنگ تجاری چین و آمریکا بر اقتصاد جهانی خواهد داشت.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اخبار خودرو دربی90 تحولات یمن مشرق تنگه هرمز امریکا عربستان ایران نفت برنت خلیج فارس چین نفت آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۸۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همراهی نفت و طلا در روند نزولی

به گزارش همشهری آنلاین، در بازارهای جهانی نفت، قیمت‌ها در پی فروکش کردن ریسک‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، بیش از یک درصد کاهش پیدا کرد و بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۲۱ سنت معادل ۱.۴ درصد کاهش، به ۸۶ دلار و ۸ سنت در هر بشکه رسید.

در بازار جهانی طلا نیز قیمت‌ها با بازار نفت همراهی کرد و تحت تأثیر بازدهی بالاتر خزانه‌داری ایالات‌متحده و فروکش نکردن تنش‌ها در خاورمیانه کاهش یافت.

در معاملات دیروز بازار جهانی طلا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۳۸۱ دلار و ۳۶ سنت رسید و هر اونس طلای آمریکا نیز با ۰.۷ درصدی روی رقم ۲۳۹۵ دلار و ۸۰ سنت ایستاد.

بر اساس آمارهای آمریکا، بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده به ۴.۶۴۷۵ درصد رسیده که باعث می‌شود شمش بدون بازده برای سرمایه‌گذاران جذابیت کمتری داشته باشد.

گرچه در آمریکا با رشد نرخ بهره، بازدهی جذابی برای اوراق قرضه ایجاد شده؛ اما در این سوی جهان، بهبود وضعیت اقتصادی چین، مانع افزایش نرخ بهره شده است. بانک خلق چین همان‌طور که به‌طور گسترده انتظار می‌رفت، در بحبوحه برخی بهبودهای اخیر اقتصادی، نرخ اولیه وام معیار خود را بدون تغییر برای وام یک‌ساله ۳.۴۵ درصد و برای وام ۵ ساله ۳.۹۵ درصد نگه داشت.

پس‌ازاینکه بانک خلق چین (PBoC) تصمیم گرفت نرخ بهره خود را بدون تغییر نگه دارد، شاخص‌های عمده سهام در منطقه آسیا-اقیانوسیه بالاتر رفتند و شاخص هانگ سنگ هنگ‌کنگ بیش از ۲ درصد افزایش یافت. همچنین شاخص استرالیا ۰.۹۳ درصد افزایش یافت و کوسپی کامپوزیت کره جنوبی در همان ابتدای معاملات با رشد ۰.۸۲ درصدی مواجه شد.

در کره جنوبی، دیگر اقتصاد قدرتمند شرق آسیا نیز اطلاعات آماری نوید چشم‌اندازی روش برای رشد اقتصادی دارند. بر اساس داده‌های جدیدی کره جنوبی، صادرات این کشور در ماه آوریل، با شروعی سریع مواجه شده و ۱۱.۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته درحالی‌که واردات ۶.۱ درصد رشد کرده و کسری تجاری به ۲.۶ میلیارد دلاری رسیده است.

در اروپا، آمارهای اقتصادی بیش از هر چیز از نامساعد بودن وضعیت خودروسازان حکایت دارد. انجمن خودروسازان اروپا با اشاره به تأثیر تعطیلات عید پاک و رکود بازار اعلام کرد فروش خودروهای جدید در اتحادیه اروپا در ماه مارس ۵.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته که اولین کاهش امسال و بزرگ‌ترین کاهش از جولای ۲۰۲۲ است.

آمارهای انجمن خودروسازان اروپا نشان می‌دهد که ثبت‌نام خودرو در ماه مارس سالانه ۶.۲ درصد در آلمان، ۴.۷ درصد در اسپانیا، ۳.۷ درصد در ایتالیا و ۱.۵ درصد در فرانسه کاهش یافته است.

خبر دیگری که دیروز مورد نظر اقتصاد جهانی قرار گرفت، اعلام نتایج تحقیقات در مورد هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۲۳ بود. طبق داده‌های موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم سوئد، هزینه‌های نظامی جهانی در سال گذشته میلادی برای نهمین سال متوالی رشد داشته و بیشترین افزایش را طی ۱۴ سال گذشته ثبت کرده است.

آمارها نشان می‌دهد هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳ به ۲ هزار و ۴۴۳ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۶.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد و بیشترین افزایش سالانه از سال ۲۰۰۹ تاکنون محسوب می‌شود. بیشترین هزینه نظامی ثبت شده در سال گذشته، مربوط به آمریکا، چین، روسیه، هند و عربستان سعودی بود که مجموعاً ۶۱ درصد از هزینه‌های نظامی جهان را تشکیل می‌دادند.

کد خبر 846448 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها نفت قیمت طلا و فلزات گرانبها - جهان بورس‌ جهان

دیگر خبرها

  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • رنگ‌ها، جهانی که غالبا از آن غافلیم!
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • تداوم موقعیت جنگی تنها راه بقای نتانیاهو در قدرت / کابینه اسرائیل در حال از هم پاشیدن است
  • جهش بهای نفت در بازار جهانی
  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • قیمت جهانی نفت چقدر افزایش یافت؟
  • پیام «وعده صادق» به قیمت نفت در بازارهای جهانی
  • همراهی نفت و طلا در روند نزولی