Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@03:35:04 GMT

تنها بازمانده «خانواده رزمنده»

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۸۵۴۳

تنها بازمانده «خانواده رزمنده»

«مجید ایزدیار» متولد سال ۱۳۳۹ در کرج است. وی، ۳ برادرش و پدرش در روزهای سخت جنگ تحمیلی، جبهه مقاومت را برگزیدند تا به فرموده امام(ره) لبیک بگویند. خانواده‌اش بین همرزمانش به خانواده «رزمنده» معروف بود. ۲ تن از برادرانش در دفاع مقدس آسمانی شدند و یکی از برادرها مدافع حرم شد و در دفاع از حریم، آسمانی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با مجید ایزدیار جانباز دوران دفاع مقدس از لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) به گفت‌وگو نشستیم.

چگونه پا به جبهه دفاع گذاشتید؟

جنگ تحمیلی که در شهریور ۵۹ شروع شد، در حال تحصیل در مقطع سوم دبیرستان بودم. با آغاز جنگ دل‌ها روانه جبهه‌ها شد. وقتی شنیدیم عراق به ایران حمله کرد، با وجود این‌که امتحان داشتیم یکی از همکلاسی‌هایم به نام قاسم آقاخانی به اصرار عزم رفتن کرد و هرچه خواستم تا پایان امتحانات منتظر باشد گفت ماندن جایز نیست و همه درس و امتحان و جانم فدای وطنم و نماند و رفت. من نیز دلم در جبهه بود، اما می‌خواستم امتحانات را پشت سر بگذارم و پس از پایان امتحانات برای جنگ آماده شوم. پس از مدتی قاسم شهید شد. از رفتن قاسم خیلی متاثر شدم. اما او به آرزوی خود رسید؛ هم جنگید و هم به جایگاه رفیع شهادت رسید.

درس را ادامه دادم و دیپلم گرفتم. حال و هوای جنگ و جبهه بیقرارترم کرد. به پیشنهاد یکی از دوستان به سپاه مراجعه کردم و پاسدار شدم تا بتوانم به جبهه اعزام شوم. اما گفتند شما منع اعزام دارید. ما هم که سپاه را برای رسیدن به جبهه انتخاب کرده بودیم با شور جوانی از مسئولان خواستم که به درخواست من رسیدگی کنند. به هر حال نوروز ۶۸ به کردستان اعزام شدم.

از خاطرات کردستان بگویید.

کردستان خاطرات عجیبی داشت. منطقه‌ای بود که مردم کردزبان و مهربان کشور با پدیده‌ای به نام ضدانقلاب مواجه شده بودند. این نقطه باید پاکسازی می‌شد؛ هم جهاد نظامی هم جهاد فرهنگی و هم جهاد سیاسی بود که باید در این جبهه به سرانجام می‌رسید. به هر حال کار سختی پیش رو بود؛ به دست آوردن دل مردمی که از خود ما بودند و خوشبین کردنشان و همچنین مبارزه با دشمن. به هر حال روزگار می‌گذراندیم و در تلاش برای احقاق هدف بودیم که عملیات خیبر شروع شد. اسفند سال ۶۲ خاطرات بسیاری از همرزمانی رشید و دلیر و جوانمردانی با روحیه بالا بر جای ماند.

یک خاطره از آن روزها برایمان تعریف کنید.

اوج جنگ یک روز بعد از عملیات، دور هم نشسته بودیم که یکی از همرزمان گفت که در کتابی خوانده‌ام که هرکس در نیمه اول ماه قمری هر روز به تعداد عدد روز سوره واقعه را بخواند تا روز پانزدهم، ۱۵بار هرچه بخواهد خدا به او هدیه می‌دهد. ما ۸ نفر بودیم و یک هفته به شروع ماه قمری مانده بود. جو معنوی به حدی در جمع دوستان بالا بود که همگی قرار گذاشتیم و شروع کردیم به خواندن سوره واقعه و رفته‌رفته همگی آن را از حفظ شدیم تا این‌که رسیدیم به روز شانزدهم. در حال خوردن صبحانه بودیم و هیچ‌یک از ما ۸ نفر از خواسته‌اش حرفی نزد و همه گفتند که ما حاجتمان را گرفته‌ایم و به مدت کوتاهی جمع هشت‌نفره ما به ۴ نفر تقلیل پیدا کرد و این یکی از خاطرات ماندگار معنوی بود که برای همیشه در ذهن من ماند.

تیر و ترکش و درد و زخم و خون و رنج، تنها با افق زیبای شهادت، شیرین بود. از ورای شب عملیات و باران خمپاره و تیر و ترکش و بمباران، چون شهادت را می‌دیدند و ولایتمدار بودند می‌گفتند می‌آییم جبهه هرچه شد شد. تکه‌پاره شدن و رفتن را به جان می‌خریدند، چون امام(ره) گفته بود و افق دیدشان تنها شهادت بود و شهادت. خاطره دیگرم از روزی است که برادری آمده بود جبهه که ظاهرش به بسیجی‌ها نمی‌خورد. به او گفتم برای چه به جبهه آمدی؟ گفت که چون امام(ره) فرمان داده است، آمده‌ام. گفتم به گردان دوکوهه برو گفت که من به امر امام آمده‌ام تا حرف امام زمین نماند و وضع مالی خوبی دارم.

نظر خانواده در مورد رفتن به جبهه چه بود؟

من در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شده بودم و زمانی که عزم رفتن به جبهه را داشتم، هم پدر، هم مادر با جان و دل پذیرفتند و گفتند نباید امر امام(ره) زمین بماند و باید به دعوت امام(ره) لبیک بگویید. من، برادران و پدر در جبهه بودیم و همه می‌گفتند خانواده رزمنده که این لطف خدا و توفیق الهی بود برای من و خانواده‌ام که در دفاع مقدس حضور داشته باشیم.

همگی در قید حیات هستید؟

سفره جنگ که پهن شد، خیلی‌ها شرکت نکردند و خیلی‌ها هم آسمانی شدند. ۲ برادرم در جنگ به شهادت رسیدند و ما هم نتوانستیم مدرک قبولی بگیریم و پرواز کنیم و به آنها برسیم. ماندیم و رسالت انتقال فرهنگ جنگ و جبهه به نسل بعد را عهده‌دار شدیم. برادر دیگرم مدافع حرم شد و او نیز پر کشید و آسمانی شد. پدر و مادرم نیز از دنیا رفتند و اکنون تنها بازمانده این خانواده من هستم.

اکنون زندگی روزمره چگونه سپری می‌شود؟

جنگ که تمام شد روزی بر مزار عزیزانم به همه این مسائل فکر می‌کردم که چرا این سعادت نصیب من نشد تا پر بگیرم و در کنار عزیزانم باشم. تقدیر را در این دیدم که بمانم و در حوزه‌ای مفید تاثیرگذار باشم و مسیر جبهه و جنگ و مردان بی‌ادعا را زنده نگه دارم. راهیان نور به ذهنم رسید که به عنوان راوی، ارزش‌ها و فرهنگ نسل قبل را برای همه بازگو می‌کنم. هر سال در حدود ۱۲ کاروان را همراهی می‌کنم و احساس می‌کنم در همان مسیر هستم؛ انتقال فرهنگ مردان آسمانی به نسلی که جنگ را لمس نکرده است.

با کدام یک از فرماندهان مطرح دوران دفاع مقدس همرزم بودید؟

سعادت همراهی با شهید همت، شهید کلهر و شهید شرع‌پسند نصیبم شد. توفیق داشتیم در دوران خدمت در لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله با سیدمحمدابراهیم همت در ارتباط باشم که وی تندیس تقوی و اخلاص بود. روزی در دوکوهه بعد از صبحگاه شهید همت از جایگاه پایین آمد و پوتین را از پا درآورد و شروع به دویدن کرد. چند دور زمین صبحگاه را طی کرد، یعنی آنچه به زبان می‌آورد خودش هم عمل می‌کرد و این خصیصه‌های فرماندهان دوران دفاع مقدس بود، چون بااخلاص بودند، در دل بچه‌ها جا داشتند و همه با جان و دل دنباله‌رو آنها بودند.

انتظارات جانبازان 

مجید ایزدیار: جنگ به پایان رسید و افرادی سالم یا جانباز ماندند. من توفیق داشتم در عملیات کربلای یک سال ۶۵ در آزادسازی مهران اواخر عملیات ترکش خوردم و جانباز شدم. از هیچکس هم طلبکار نیستم، زیرا اگر باشم، اجرم هدر رفته است.  ما طلبکار نیستیم، اما دولت وظیفه دارد به بچه‌های جبهه و جنگ برسد. جانباز نباید برای تهیه آمپول، آن هم از بازار سیاه بالا و پایین بزند تا آمپولش را پیدا کند. ما با اشتیاق و رغبت رفتیم. خیلی‌ها ۱۵ساله نشده بودند که با دستکاری شناسنامه به جبهه رفتند. بزرگ‌مردان کوچکی که آسمانی شدند.

این مردان که می‌دانستند با رفتن به جبهه حتما یا شهید خواهند شد یا اسیر با جانباز، با آغوشی باز و به دیده منت پذیرفتند و رفتند. به خاطر حفظ انقلاب، حفظ ارزش‌ها و امروز باید مورد توجه باشند. بچه‌های جنگ احادیث و قرآن را در عمل تفسیر می‌کردند. فردی در پادگان دو کوهه در گوشه‌ای قبر کنده بود و خودش را می‌زد. به او گفتیم چرا خودت را می‌زنی، گفت ‌ای بدن تو تازیانه دنیا را می‌توانی تحمل کنی تا آتش آخرت را تحمل کنی و مدام خودش را می‌زد و با خود تکرار می‌کرد بدن چرا گناه می‌کنی؟ و چند روز بعد پر کشید و به آسمان رفت.

کد خبر 455818 برچسب‌ها استان البرز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: لشکر ۲۷ محمد رسول الله ص جنگ و جبهه سپاه آزادسازی مهران استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۸۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به زودی پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی را جشن می‌گیریم

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سردار سرتیپ پاسدار حسن حسن‌زاده امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در اجتماع بزرگ رزمندگان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در صبحگاه پادگان دوکوهه اندیمشکگفت: همانطور که مسیر کربلا به برکت خون شهدا باز شده است، راه قدس نیز به دست رزمندگان اسلام باز خواهد شد.

وی افزود: پادگان دوکوهه اندیمشک محلی برای پرورش رزمندگانی بود که بنیانگذاران فرهنگ مقاومت، ایستادگی و پایداری در منطقه شدند.

سردار سرتیپ حسن زاده با بیان اینکه پیروزی جبهه مقاومت و مردم فلسطین و شکست رژیم صهیونیستی را به زودی جشن خواهیم گرفت، ادامه داد: مقدمه پیروزی نهایی فلسطین با عملیات طوفان الاقصی به دست رزمندگان و مجاهدان فلسطینی و پاسخ کوبنده سپاه مقتدر اسلام فراهم شده است.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران اضافه کرد: رژیم جنایتکار و کودک کش صهیونیستی پاسخ کوبنده از پاسداران انقلاب دریافت کرد و طعم ضربه مهلک رزمندگان اسلام را چشید.

وی می‌گوید: پیام این اجتماع بزرگ که با حضور رزمندگان، پیشکسوتان، جوانان و خانواده شهدا برگزار شد، استمرار حضور در میدان برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است و فرمانده مقتدر و شجاع کل قوا پیش از این به سران جنایتکار صهیونیستی اخطار داده بود که اگر غلطی از آنها سر بزند تل آویو و حیفا با خاک یکسان می‌شود.

سردار سرتیپ حسن زاده گفت: جنایتکاران کودک کش صهیونیستی طعم ضربات مقتدرانه جمهوری اسلامی و دلاورمردان سپاه اسلام را در پاسخ به جنایت حمله به کنسولگری ایران در سوریه چشیدند.

ناتوانی لایه‌های متراکم دفاعی دشمن برای جلوگیری از پاسخ سخت سپاه


وی افزود: دشمن صهیونیستی و حامیان آن تصور می‌کردند با ایجاد لایه‌های متراکم دفاعی و پدافند هوایی می‌توانند جلوی موشک‌های جمهوری اسلامی گیرند ولی گنبد آهنین توان ایستادگی در مقابل اراده خدا و توان رزمندگان اسلام نداشت.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران ادامه داد: رزمندگان اسلام و پیشکسوتان دفاع مقدس همچنان آرمان آزادی قدس و نابودی تمام عیار رژیم صهیونیستی را در سر دارند.

سردار سرتیپ حسن حسن زاده ملت ایران را ملت امام حسین (ع) دانست و اضافه کرد: ملتی که از شهادت هراس ندارد شکست ناپذیر بوده و جشن بزرگ پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است.

وی با اشاره به ارتباط دوکوهه و بیت المقدس گفت: فرمانده شجاع جاوید نشان حاج احمد متوسلیان به عنوان نخستین شهید راه قدس یکی از مولفه‌های ارتباط میان این ۲ مکان مقدس است.

عملیات «الی بیت المقدس» به دوران دفاع مقدس محدود نبود

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران می‌گوید: طراحان عملیات الی بیت المقدس در دوران دفاع مقدس از همان ایام علاوه بر آزادی خرمشهر به فکر آزادی بیت المقدس بود.

سردار سرتیپ حسن حسن زاده گفت: عملیات «الی بیت المقدس» مراحل مختلف و متنوعی دارد که مراحل آن محدود به دوران دفاع مقدس نبود و حضور در عراق و سوریه و آزادسازی بصره، بوکمال و حلب استمرار این عملیات بود.

وی افزود: شواهد نشان می‌دهد که روز به روز به آخرین مرحله عملیات «الی بیت المقدس» که همان آزادسازی بیت المقدس و شکست تمام عیار رژیم صهیونیستی، پیروزی عزتمندانه مردم مظلوم فلسطین و غزه است، نزدیک می‌شویم.

دوکوهه درگاه ورود به عرش الهی است

سردار حسن زاده با بیان اینکه دوکوهه درگاه ورود به عرش الهی است، اضافه کرد: نسل دیروز، امروز و فردای مقاومت در این اجتماع بزرگ گرد آمده اند تا نشان دهند همچنان پای این انقلاب هستند.

وی با بیان اینکه پادگان دوکوهه آسمانی درخشان از ایثارگری و معنویت است، ادامه داد: این پادگان یادگار حاج احمد متوسلیان آن فرمانده ماندگار دوران دفاع مقدس و لشکر حضرت محمد رسول الله (ص) است.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران یادآور شد: شهدا به ما یاد دادند که تمام افعال ما تنها برای خدا باشد و این رمز پیروزی رزمندگان در دوران دفاع مقدس بود.

پادگان دوکوهه در فاصله ۴ کیلومتری شهر اندیمشک در استان خوزستان محل معراج رزمندگان در دوران دفاع مقدس بود.

این پادگان در تمام سال به ویژه ایام نوروز میزبان کاروان‌های راهیان نور است.

دیگر خبرها

  • دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد
  • تحولات اوکراین|اوضاع در جبهه نبرد به نفع مسکو تغییر کرده است
  • به زودی پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی را جشن می‌گیریم
  • روایت شهادت شهید فرهمند در جبهه غرب کشور
  • جزئیات گفتگوی تلفنی رئیس جبهه اصلاحات با مهدی کروبی
  • کمک به محرومین سرلوحه کار محمد کیانی رزمنده هشت سال دفاع مقدس
  • وزیر ارشاد وعده ساخت «بازمانده‌ها» را دوباره تکرار کرد
  • تشییع پیکر مطهر رزمنده دوران دفاع مقدس در شهرکرد
  • پیکر رزمنده دوران دفاع مقدس فردا تشییع و خاکسپاری می‌شود
  • پیام تسلیت استاندار در پی درگذشت رزمنده دفاع مقدس