Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-03-28@08:27:26 GMT

شکست دوباره انحصار خارجی‌ها در شبکه انتقال گاز

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۸۶۰۰

شکست دوباره انحصار خارجی‌ها در شبکه انتقال گاز

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سعید توکلی با بیان این‌که در راستای پیاده‌سازی رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، ایران به یک دانش فنی و بومی در شبکه انتقال گاز کشور دست یافت، گفت: بر این اساس، برای نخستین بار، دانش فنی تعمیرات خطوط لوله فشار قوی انتقال گاز با استفاده از فن‌آوری کامپوزیت با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، بومی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت انتقال گاز با اعلام اینکه برنامه سازی برای دستیابی به این موفقیت بومی در شرایط اعمال تحریم‌های غیرقانونی از دوسال قبل در صنعت انتقال گاز کشور آغاز شده بود، تصریح کرد: تعمیرات خطوط لوله فشارقوی گاز با استفاده از فن‌آوری کامپوزیت پیش از این در انحصار شرکت‌های آمریکایی و اروپایی بوده است.

وی با یادآوری اینکه شرکت‌های خارجی صاحب دانش و حتی نمایندگی آن‌ها حاضر به ارائه این دانش جدید و خدمات فنی و مهندسی مرتبط با آن در شرایط تحریم‌های ظالمانه به شرکت انتقال گاز ایران نبودند، اظهار کرد: با این وجود، از دو سال قبل با تدوین یک برنامه جامع و یکپارچه برنامه‌ریزی و هدف گذاری برای دستیابی به این دانش فنی در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به تدوین یک برنامه هشت مرحله ای برای دستیابی به دانش تعمیرات خطوط لوله گاز با استفاده از فن‌آوری کامپوزیت توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی، بیان کرد: به منظور دستیابی به انجام تعمیرات بدون تخلیه خط لوله و جلوگیری از هدر رفت گاز، افزایش پایداری انتقال گاز، شرکت انتقال گاز ایران این برنامه هشت مرحله‌ای را کلید زد.

توکلی با اعلام اینکه در مرحله اول بررسی خواص مکانیکی و شیمیایی مواد کامپوزیتی مورد استفاده در تعمیرات خطوط لوله گاز انجام شد، تاکید کرد: در مرحله دوم بررسی تولید کنندگان و بازار داخلی مواد کامپوزیتی و سپس در گام سوم، طراحی و شبیه‌سازی نمونه محدود تعمیر کامپوزیتی انجام شد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در ادامه طراحی و اجرای تست‌های میدانی بر اساس استاندارد ایزو 24817 مرحله چهارم اجرای این پروژه پژوهشی عنوان کرد و افزود: در مرحله پنجم بازرسی از تعمیرات انجام شده در خطوط لوله گاز و در گام ششم برگزاری دوره‌های آموزشی و سپس تدوین دستورالعمل ارزیابی صلاحیت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تعمیرات کامپوزیتی بر مبنای استاندارد ایزو 24817 در دستور کار قرار گرفت.

وی مرحله هشتم و نهایی اجرای این پروژه مهم و استراتژیک را ارزیابی شرکت‌های داخلی و خارجی متقاضی ارائه خدمات عنوان کرد و گفت: در نهایت سه شرکت دانش بنیان داخلی موفق به گذراندن فرآیند تست با مشخصات فنی تست هیدروستاتیک چهارساعته با فشار حدود 1450 پی.اس.آی بر روی خط لوله ای با ویژگی خاص فنی شدند.

توکلی با اعلام اینکه این تست هم برای نخستین بار در سطح شبکه انتقال گاز کشور انجام شد، بیان کرد: در نهایت با انجام موفقیت آمیز تست، دانش استفاده از فن‌آوری کامپوزیت برای تعمیرات خطوط با فشارقوی گاز در کشور بومی شد و صنعت انتقال گاز ایران در شرایط تحریم‌های غیرقانونی به یک خوداتکایی جدید دست یافت.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با یادآوری این‌که دستیابی به دانش جدید علاوه بر شکسته شدن انحصار شرکت‌های بین‌المللی منجر به صرفه‌جویی قابل توجه ارزی و استفاده از ظرفیت و توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی خواهد شد، خاطرنشان کرد: اجرای نسل جدید تعمیرات خطوط لوله قطعا زمینه‌ساز پایداری بیشتر شبکه انتقال گاز کشور خواهد شد.

با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه، در چندین نوبت دانش تکنولوژی‌های متعددی در سطح شبکه انتقال گاز با استفاده از توان شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیان داخلی بومی شده به طوری‌که باید از بومی شدن فرآیند تعمیرات خاص توربین و توربوکمپرسورهای «زیمنس» و «مان» آلمان، طراحی و ساخت پنل و کارت‌های کنترلی سیستم وایبرشن تاسیسات تقویت فشار گاز، ساخت دستگاه نوارپیچ اتوماتیک خطوط لوله 56 اینچ و ... به‌عنوان بخشی از دستاوردهای عملیاتی و پژوهشی در این حوزه نام برد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: خط لوله انتقال گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۸۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واشنگتن پست: اوکراین مانند افغانستان تبدیل به شکست سیاست خارجی آمریکا می شود

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در یادداشتی نوشته است که اوکراین بدون کمک ایالات متحده نمی‌تواند جلوی پیشروی نیروهای روسیه را بگیرد.

واشنگتن پست علام کرد که کی یف بدون کمک ایالات متحده نمی‌تواند مانع پیشروی نیروهای روسیه شود و اوکراین تبدیل به همان شکست سیاست خارجی در خروج ناموفق نیروها از افغانستان در سال ۲۰۲۱ خواهد شد.
براساس این گزارش، اوکراین بدون کمک آمریکا خیلی زود شکست سنگین خواهد خورد.

به گزارش مهر، روز گذشته نیز وزارت دفاع روسیه در گزارش روزانه خود درباره جنگ اوکراین اعلام کرد: در محور دونتسک و در نتیجه عملیات موفقیت‌آمیز یگان‌های ارتش روسیه، شهرک «کراسنویه» در جمهوری خلق دونتسک آزاد شد و وضعیت تاکتیکی نیروهای ما در خط مقدم بهبود یافت و چهار ضد حمله دشمن در آن محور دفع شد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه در ادامه این گزارش افزود: در دو محور «دونستک» و «کوبیانسک» به ترتیب ۲۶۵ و ۲۰ نظامی اوکراین از پا درآمدند. در محور «آودیوکا» نیز نیروهای ارتش روسیه با ۱۲ ضدحمله نیروهای دشمن مقابله و حدود ۳۵۰ نفر آنها را کشتند. اوکراین در محور خرسون هم حدود ۴۰ نظامی خود را از دست داد.

وی افزود: دو پرتابگر سامانه موشکی ضدهوایی اس -۳۰۰، یک ایستگاه راداری بی -۱۸ و یک رادار نظارتی و روشنایی نیروهای اوکراین در محورهای مختلف منهدم شد و همچنین یک نقطه استقرار موقت مزدوران خارجی و نیروها و تجهیزات نظامی اوکراین در ۱۴۹ منطقه آسیب دید.

بر اساس گزارش وزارت دفاع روسیه، در ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۱۷۱ پهپاد، ۲۹ گلوله راکت اندازهای HIMARS ساخت آمریکا و Vampire ساخت چک در محورهای مختلف جنگ منهدم شد.

۳۱۰۳۱۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1887960

دیگر خبرها

  • اتصال واحدهای ۵ و ۶ نیروگاه دوم سد شهید عباسپور به شبکه سراسری برق
  • شکست انحصار تولید پرینتر سه‌بعدی فلزی با قابلیت ساخت قطعات پیچیده
  • آمریکا: از ادامه اجرای خط لوله انتقال گاز پاکستان و ایران حمایت نمی‌کنیم
  • آبرسانی به روستای جنجال آباد خراسان شمالی با همکاری گروه جهادی رویش‌های انقلابی و اهالی روستا
  • رفع مشکل شبکه آبرسانی روستای زاویه حسن خان در خوی
  • افزایش ۹ درصدی تولید برق نیروگاه رامین اهواز در سال ۱۴۰۲
  • رکورد سرمایه گذاری خارجی شکست/ چین رتبه اول سرمایه گذاری در ایران
  • پایش هوشمند شبکه‌های توزیع و انتقال انرژی با سامانه بومی
  • واشنگتن پست: اوکراین مانند افغانستان تبدیل به شکست سیاست خارجی آمریکا می شود
  • پایش هوشمند سامانه‌های توزیع و انتقال انرژی با سامانه بومی