Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ برای اولین بار از زمان روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی در مصر، تظاهرات گسترده‌ای علیه وی در قاهره و دیگر شهر‌های مصر برگزار شد که تظاهرات کنندگان خواستار کنار رفتن وی از قدرت به دلایل فساد روز افزون شدند.

استان‌های اسکندریه، سوئز، دمیاط، دقهلیه و الغربیه مصر شاهد تظاهرات گسترده علیه السیسی و نظام وی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن تظاهرات کنندگان تصاویر بزرگ عبدالفتاح السیسی را در شهر‌های دمیاط و المنصوره به پایین کشیده و پاره کرده اند.

شمار زیادی از تظاهرات کنندگان خواستار رفتن وی شدند و با خشم عکس‌های وی را پاره کردند. در این میان واکنش پلیس و نیرو‌های امنیتی مصر یورش به تظاهرات کنندگان و پراکنده کردن آن‌ها بود.

تصاویری ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از تظاهرات شمار زیادی در دمیاط النیل حکایت داشت؛ و خبرگزاری فرانسه از بازداشت گسترده‌ای که شب گذشته به دست نیرو‌های السیسی رخ داده است، خبر داد.

ده‌ها نفر در میدان تحریر یعنی همان جایی که شعله انقلاب مصر علیه حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱ از آنجا شعله ور شد، بازداشت شدند. پلیس از گاز اشک آور به شکل گسترده‌ای در میدان تحریر استفاده کرد و نیرو‌های امنیتی مانند مور و ملخ به خیابان‌ها آمدند تا کوچکترین تحرکی را بی جواب نگذارند.

این تظاهرات به درخواست کمپینی که در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت به ویژه از سوی محمد علی بازرگان مصری در تبعید شکل گرفت که از محل تبعید خود در بارسلونای اسپانیا خواستار براندازی السیسی شد. محمد علی پیمانکار مصری که پرونده‌های فساد سیسی را برملا کرد، از مصری‌ها خواست تا به خیابان‌ها بیایند و علیه او دست به انقلاب بزنند.

خشم مردم مصر زمانی شعله ور شد که در شبکه‌های اجتماعی محمد علی، فایل‌هایی درباره فساد رئیس جمهور و ارتش مصر و حیف و میل بیت المال در طرح‌هایی که ثمری برای ملت مصر ندارد مانند ساخت کاخ‌های ریاست جمهوری مصر، منتشر کرد. با وجود اینکه محمد علی ۴۵ ساله مدرکی درباره حیف و میل اموال از سوی نظام مصر ارائه نداد، اما فایل‌های ویدئویی وی میلیون‌ها بار دیده شد و با استقبال گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی در مصر روبرو شد. از دیگر پرونده‌های فساد، ساخت پنج ویلا برای دستیاران سیسی و یک کاخ در داخل پایگاه ارتش در قاهره برای رئیس جمهور و ساخت یک خانه در اسکندریه برای خانواده وی است. هزینه بازسازی یکی از کاخ‌ها به درخواست همسر سیسی نیز بالغ بر ۲۵ میلیون پوند مصر (یک میلیون و ۲۵۰ هزار پوند انگلیس) شده است و این درحالی است که درصد زیادی از مصری‌ها فقیر و ناتوان هستند. السیسی در نشست خبری اخیر خود در قاهره اتهامات فساد را رد و خود را فردی شریف، امانتدار و مخلص خواند! و گفت که اتهامات علیه وی کذب و افتراء است.

این در حالی است که «محمد ابورزق» تحلیلگر سیاسی مصری در مقاله‌ای در سایت «الخلیج آنلاین» به بررسی انتقاد‌های گسترده شهروندان مصری و رسانه‌ها و نهاد‌های غیررسمی از رفتار ارتش مصر پرداخت و نوشت: «بازی با وجهه ارتش مصر کاری است که عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر با ارتش کشورش کرده است. این بازی باعث شده است که پیمانکاران، مردم عادی، نهاد‌های مدنی و رسانه‌های عربی و بین المللی در سلامت و شفافیت ارتش مصر شک و تردید به خرج دهند».

از نگاه تحلیلگران؛ ارتش مصر متهم است در همه پروژه‌های اقتصادی این کشور ورود کرده و شرکت‌های خاصی را ملزم به اجرای پروژه‌ها کرده است و در کنار آن، افسران بلندپایه نیز علاوه بر حقوق خود، مبالغ دیگری را از قبل این پروژه‌ها به جیب زده اند.

به گفته ناظران امور؛ براساس قانون اساسی، ارتش مصر فراتر از نظارت پارلمان است و این امر باعث می‌شود که ارتش به یک نهاد بسته و غیرشفاف تبدیل شود که در معرض حسابرسی قرار نمی‌گیرد و کسی نمی‌داند که چقدر بودجه دارد یا چه میزان کمک مالی خارجی دریافت می‌کند یا په پروژه‌های سرمایه گذاری داخلی دارد یا هزینه کرد آن چقدر است.

احمد عبدالرحمن افسر سابق وزارت کشور مصر نیز به درخواست کنندگان برای سرنگونی سیسی پیوست. این افسر در ویدئویی در سایت یوتیوپ گفت: «ساکت نخواهیم نشست. شمار مصری‌ها زیاد است. براساس یکی از بارزترین پرونده‌های افشا شده، ژنرال‌های ارتش مصر میلیون‌ها پوند (واحد پول مصر) از مالیات دهندگان را برای ساخت ویلا و هتل‌ها و کاخ ساحلی اختصاصی رئیس جمهور هدر داده اند».

تیموثی قلدس پژوهشگر مرکز مطالعات خاورمیانه به الجزیره گفت: «سه وعده سیسسی شامل ثبات، رشد اقتصادی و امنیت شکست خورده است».

حال سئوالی که مطرح می‌شود این است که آیا پس از تظاهرات شب گذشته مصری‌ها علیه عبدالفتاح السیسی، وی که بار‌ها اعلام کرده بود که اگر اراده ملت مصر بر رفتنش باشد، لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد از قدرت کنار خواهد رفت و به وعده خود وفا خواهد کرد؟ این سئوالی است که در ذهن بسیاری از مصری‌ها پس از تظاهرات علیه فساد وی، مطرح شده است.

در ماه مه ۲۰۱۴ در پاسخ به سئوالی مبنی بر اقدام تحرک ارتش مصر علیه سیسی مشابه دو رئیس جمهور قبل یعنی حسنی مبارک و محمد مرسی، وی گفته بود که منتظر تحرک ارتش هم نمی‌ماند و کنار می‌رود. در دسامبر ۲۰۱۵ در جریان جشن ولادت نبی گرامی اسلام نیز السیسی درباره درخواست‌های مخالفان برای برگزای تظاهرات گفت: «من به اراده و خواست شما آمده ام و چیزی را غصب نکرده ام. کرامت ملی و اخلاقی و انسانی سبب می‌شود که من ضد اراده مردم عمل نکنم. والله، والله، والله، ضد اراده مردم عمل نخواهم کرد».

وی در آوریل ۲۰۱۷ هم این موضوع را تکرار کرد و گفت: «به خدا سوگند اگر مصری‌ها نخواهند بر کرسی ریاست جمهوری مصر تکیه نخواهم زد».

در ماه مه ۲۰۱۸ هم در پاسخ به برخی انتقاد‌ها اعلام کرد که اگر مصری بخواهند وی عرصه را ترک خواهد کرد. در ژانویه ۲۰۱۹ نیز همین وعده را تکرار کرد و گفت: «می خواهم به شما اطمینان بدهم من اینجا با ارده مصری‌ها هستم و اگر این اراده نباشد فورا از سمتم کناره گیری خواهم کرد».

در راستای همین وعده‌ها بود که مصری‌ها شب گذشته خواستار رفتن وی از قدرت شدند. به هر حال تظاهرات ۲۰ سپتامبر تحول مهمی در سرزمین فراعنه تحت حاکمیت السیسی محسوب می‌شود.

الجزیره در گزارشی در این باره تحولات شب گذشته مصر آورده است: «تظاهرات شب جمعه به مثابه روزنه‌ای در مسیر بن بست و نوری در تونل طولانی بحران عمیق مصر است. وعده‌های السیسی به سراب تبدیل شده است و جایگاه منطقه‌ای و بین المللی مصر تنزل پیدا کرده است و بحران اقتصادی و اجتماعی تشدید شده است. مصری از زمان روی کار آمدن السیسی شاهد اعدام‌ها و بازداشت‌های گسترده‌ای بوده است. السیسی با هرگونه مخالفتی به شدت برخورد کرد و نوعی دیکتاتوری را احیا کرد. دست ارتش و دولت را باز گذاشت و به دنبال این است که قانون اساسی را تغییر دهد تا مادام العمر در قدرت بماند. اوضاع سیاسی و حقوقی مصر پس از پنج سال از حکومت السیسی تاریک و بحرانی است. با وجود هیاهوی نظام مصر و رسانه هایش درباره افزایش نرخ پوند مصر دربرابر دلار طی ماه‌های گذشته، اما قیمت‌ها روز به روز بیشتر شده است. طبق گزارش بانک جهانی در آوریل که آوریل گذشته ارائه شد، ۶۰ درصد از مصری‌ها یا فقیرند یا در آستانه فقر قرار دارند. سیاست‌های اقتصادی مصر در دوره السیسی به افزایش تورم به شکل بی سابقه‌ای منجر شده است».

الجزیره می‌نویسد: حالت فوق العاده در مصر همچنان تمدید می‌شود و برای نهمین بار اخیرا تمدید شده است. استان سینا همچنان شاهد نبرد میان نیرو‌های امنیتی مصر و گروه‌های مسلح است که طی آن تاکنون شمار زیادی از نیرو‌های ارتش و پلیس مصر کشته شده اند. مردم مصر از افزایش قیمت‌ها به شدت ناراضی هستند. وعده‌های السیسی بر باد رفته است و پروژه هایش شکست خورده است. در بُعد سیاست منطقه‌ای و بین المللی هم مصر جایگاه خود را از دست داده است و از ایفای نقش تاریخی خود بازمانده است و در پرونده سد النهضه که برای مصری‌ها حیاتی است نیز السیسی کاری برای حل آن نکرده است».

به هر باید منتظر ماند و دید که السیسی با این اعتراضات چگونه عمل می‌کند و به بهانه امنیت و برهم زدن ثبات با مشت آهنین با آن‌ها برخورد خواهد کرد و آنرا توطئه برنامه ریزی شده با هدف بی ثبات کردن مصر قلمداد می‌کند به ویژه که با فرماندهان اطلاعاتی و نظامی و امنیتی خود دیدار‌های جمعی و فردی داشته است تا مطمئن شود که مقابله سختی با مخالفان خواهد شد یا روند دیگری را در پیش خواهد گرفت. وی شب گذشته مصر را به سمت نیویورک برای مشارکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل ترک کرده است.

توکل کرمان برنده جایزه نوبل در توییتی با اشاره به سفر عبدالفتاح السیسی به نیویورک از آن به سفر بی بازگشت نام برده و نوشته است: «السیسی مخلوع به مصر باز نخواهند گشت و این حتمی است».

منبع: مهر

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انقلاب حقوق سلامت مجمع عمومی سازمان ملل مصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۰۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین قربانی اقتدار مقاومت در سرزمین‌های اشغالی/ آهارون هالیوا کیست؟

عملیات طوفان الاقصی نیز به مانند تمام نبرد‌های سرنوشت ساز تاریخ سبب صعود و سقوط افراد بسیاری از هرم قدرت در سرزمین‌های اشغالی شده است. ضربه حیثیتی هفتم اکتبر به قدری برای دولت و جامعه صهیونیستی سنگین و دردناک بوده است که بسیاری از تحلیلگران مسائل فلسطین اشغالی با اشاره به مصاحبه‌ها و اظهارنظر مقامات اسرائیلی از سونامی استعفا و تسویه حساب سیاسی در رژیم صهیونیستی سخن می‌گویند. در این میان حمله غیرقانونی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و ترور فرماندهان و مستشاران ارشد نظامی ایران در حوزه شامات سبب تشدید سطح تنش میان تهران- تل‌آویو شد.

در حالی که مقامات صهیونیست براساس برآورد‌های نظامی- امنیتی انتظار تداوم سیاست «صبر استراتژیک» از سوی مقامات تصمیم گیر در تهران را داشتند، این ارزیابی غلط سبب ظهور پاسخی دردناک به نام عملیات وعده صادق علیه اهداف نظامی در عمق خاک سرزمین‌های اشغالی شد. آهارون هالیوا فرمانده رکن دوم ارتش اسرائیل به دلیل اشتباه در عملیات ۷ اکتبر و پیش‌بینی نادرست نسبت به توان و ابعاد پاسخ سخت تهران در جایگاه متهم ردیف اول این شکست بزرگ نظامی قرار دارد. چنین اشتباهی هولناکی آن هم تنها پس از گذشت ۲۰۰ روز از عملیات طوفان الاقصی در نهایت منجر به استعفای هالیوا رئیس آمان شد. برهمین اساس در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا ضمن معرفی آهارون هالیوا به بررسی دلایل استعفای وی و پیامد‌های این تصمیم بپردازیم.

آهارون هالیوا کیست؟

سرلشگر آهارون هالیوا فرمانده ۵۷ ساله از پدر و مادری مراکشی الاصل در شهر حیفا به دنیا آمد. رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل پیش از قرار گرفتن در این پست حیاتی سابقه فعالیت در اداره فناوری و لجستیک، گردان چترباز تسفا، تیپ ۵۵ و لشگر ۹۸ چتربازان و بخش عملیات در ارتش اسرائیل را داشت. علاوه بر این وی سابق جنگیدن در نبرد‌های لبنان و غزه را در کارنامه کاری خود دارد. به غیر از سوابق نظامی، یکی از حوادث قابل توجه در دوران فعالیت وی سرقت بی‌سابقه سلاح از پایگاه ارتش اسرائیل در ژانویه ۲۰۲۱ بود که وی را برای پاسخگویی در برابر کمیته امور خارجه و جنگ قرار داد.

هالیوا از جمله حامیان پیمان آبراهام با کشور‌های عربی بود و از توافق گازی با لبنان در میدان گازی قانا / کاریش حمایت می‌کرد. او برخلاف مقامات راستگرای اسرائیل بر این اعتقاد بود که رژیم برای مقابله با گروه‌های مقاومت در کرانه باختری چاره‌ای جز تقویت تشکیلات خودگردان ندارد. او همچنین یکی از ارکان اصلی جنگ سیف القدس در نوار غزه برای هدف قراردادن گروه‌های مقاومت در مه ۲۰۲۱ بود. یکی از راهبرد‌های کلان هالیوا برای تضعیف و تغییر رفتار دشمنان اسرائیل وارد کردن ضربات دقیق به آنها بوده است. برهمین اساس به نظر می‌رسد پس از ضربه طوفان الاقصی، مسئولیت پرونده ترور تمام بازیگران موثر در عملیات هفتم اکتبر، به ویژه ترور فرماندهان و شخصیت‌های ارشد حزب الله لبنان و جنبش حماس را در ارتش رژیم بر عهده داشته است.

وعده صادق و تغییر موازنه به نفع مقاومت

در ساختار نظامی- اطلاعاتی رژیم صهیونیستی «آمان» در کنار «موساد» و «شین بت» سه رکن مهم اطلاعاتی تل‌آویو برای برتری بر دشمنان خارجی و عامل ابتکار عمل در برابر تهدیدات حیاتی محسوب می‌شود. خطای محاسباتی و ارزیابی غلط هر یک از این اعضای مثلث می‌تواند سبب وارد شدن ضربات دردناکی بر پیکره صهیونیست‌ها شود. برهمین اساس آهارون هالیوا رئیس آمان روز دوشنبه ۲۲ آوریل با انتشار نامه‌ای از استعفای خود به دلیل شکست در عملیات هفتم اکتبر خبر داد و گفت که پس از یافتن جایگزین به سرعت از این جایگاه کنار خواهد کشید. وی در ادامه مدعی شد که پیش از انتشار عمومی این خبر با هرتصی هالوی رئیس ستاد مشترک ارتش و یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم هماهنگی‌های لازم را انجام داده است.

با آنکه هالیوا از هفتم اکتبر به عنوان «روز سیاه» یاد می‌کند، اما به گزارش تایمز اسرائیل وی در روز واقعه به جای قرار داشتن در پست حساس فرماندهی، در تعطیلات به سر می‌برده است! با وجود اشاره هالیوا و رسانه‌های عبری به عملیات هفتم اکتبر به عنوان عامل اصلی استعفای رئیس آمان، اما به نظر می‌رسد دلیل دیگری سبب شده است تا وی ماموریت جنگ در هفت جبهه مختلف را نیمه کاره رها کرده و به مانند سایر مقامات امنیتی و فرماندهان اسرائیلی پس از جنگ استعفای خود را اعلام کند.

 ظاهراً برآورد‌های غلط وی در خصوص پاسخ احتمالی ایران به حمله دمشق و به دنبال آن عملیات بی‌سابقه «وعده صادق» علیه پایگاه هوایی نواتیم در صحرای النقب سبب افزایش اختلافات داخلی در میان فرماندهان و سیاستمداران صهیونیست و در نهایت کناره گیری رئیس آمان شده است. حال هالیوا باید آماده پاسخ به افکار عمومی رژیم صهیونیستی باشد که چرا ارزیابی درستی نسبت به توان آفندی دشمنان اسرائیل نداشته و با ارزیابی‌های غلط آسیب پذیری رژیم صهیونیستی را برای تمام دشمنان و رقبا خارجی آن آشکار کرد.

بهره سخن

یقیناً آهارون هالیوا آخرین قربانی عملیات هفتم اکتبر و عملیات وعده صادق نخواهد بود. همانطور که در بیانیه استعفا هالیوا آمده، وی ضمن پذیرش مسئولیت شکست در برابر مقاومت، خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب با هدف بررسی «عمیق، دقیق و جامع» در خصوص شکست در عملیات طوفان الاقصی شده است.

به نظر می‌رسد پس از پایان جنگ بسیاری از شخصیت‌های کنونی رژیم صهیونیستی مانند رونان بار رئیس شین بت، یوآو گالانت وزیرجنگ و هرتصی هالوی رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل استعفا نامه خود را مانند رئیس آمان آماده کنند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا ماجراجویی جدید نتانیاهو در رفح به سرانجام روشنی خواهد رسید یا آنکه وی و سایر مقامات اسرائیلی باید آماده سناریو سقوط کابینه و برگزاری انتخابات مجدد در سرزمین‌های اشغالی باشند.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • نخستین قربانی اقتدار مقاومت در سرزمین‌های اشغالی/ آهارون هالیوا کیست؟
  • نخستین قربانی اقتدار مقاومت در سرزمین های اشغالی
  • ابعاد بی‌سابقه اعتراضات در آمریکا علیه حملات صهیونیست‌ها به غزه
  • تظاهرات‌ها در آمریکا در حمایت از ایران نگران‌کننده است
  • تجمع بزرگ حمایت از فلسطین مقابل دانشگاه یِیل آمریکا
  • رایزنی تلفنی «ماکرون» و «السیسی» درباره تحولات منطقه
  • تظاهرات حمایت از غزه در شهر‌های مختلف جهان
  • تظاهرات گسترده در حمایت از فلسطین در اسپانیا
  • روز‌های بارانی و طوفانی در انتظار یزد
  • تداوم تظاهرات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا