Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@23:06:27 GMT

معنویت در مسیر دین‌داری محقق می شود

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۱۹۴۵

معنویت در مسیر دین‌داری محقق می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی «شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم» در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. حجت الاسلام باقر طالبی دارابی عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی و بهزاد حمیدیه عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در این نشست به ارائه مطالب خود پرداختند و  رمضانی دبیری علمی این جلسه را برعهده داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رمضانی در ابتدای این جلسه، نشست علمی «شاخصه های معنویت اسلامی» را در راستای تحقق بیانیه گام دوم قلمداد کرد و با اشاره به سیر بحث، به نکاتی که رهبر معظم انقلاب در زمینه معنویت در این بیانیه مورد تأکید قرار داده اند، اشاره کرد.

معنویت زبان ارائه راهکار برای اصلاح وضعیت نامطلوب انسان است

حجت الاسلام طالبی دارابی در ادامه به ارائه مطالب خود پرداخت و با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم نسبت به معنویت و اخلاق توضیحاتی ارائه کرده اند، بیان کرد: معنویت دارای شاخصه های خدا، حیات انسان، حیات پس از مرگ، روح و پرورش آن است؛ گرچه این موار در معنویت اسلامی وجود دارد، اما در معنویت گرایی جدید نیز می توان از این موارد سراغ گرفت، بنابراین می توان گفت اشتراکاتی میان زبان معنویت گرایی و زبان دین وجود دارد؛ منتهی در نوع اسامی ممکن است با یکدیگر تفاوت وجود داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان اینکه معنویت در حقیقت زبان ارائه راهکار برای اصلاح وضعیت نامطلوب انسان است، افزود: با توجه به شاخص های زبانی که رهبری برای معنویت بیان فرموده اند، در می یابیم که معنویت در مسیر دین داری محقق می شود؛ زبان دین جدای از مفهوم و امر خداوند متعال نیست.

وی در معنویت اسلامی در ایران بین زبان دین و زبان معنویت انس بسیاری برقرار است، ابراز کرد: معنویت گرایی در درون بافت اسلام همان معنویت گرایی سنتی مبتنی بر آموزه های دینی است و اگر کسی بخواهد معنویت دینی داشته باشد، از هویت اسلامی برخوردار است.

معنویت اسلامی به معنای دینداری زنده و پویا و تعمیق آن در زندگی روزمره است

در ادامه حمیدیه با اشاره به ضرورت دقت در مفهوم «رشد معنوی» خاطرنشان کرد: انسان در طول عمر خود ضمن اینکه رشد مادی دارد، باید رشد معنوی نیز داشته باشد، یعنی معنویت یک شخص ۵۰ ساله باید به مراتب از معنویتی که در ۱۵ سالگی داشته است، بیشتر باشد؛ شخصی که معنوی بوده و شعور معنوی بالایی داشته باشد، با مشاهده یک صحنه معنوی تفکر فرامادی خواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برای روشن شدن مفهوم دقیق «معنویت اسلامی» باید بررسی کنیم چه مواردی جز معنویت اسلامی نیستند؛ مشکل بزرگ ما در گام نخست انقلاب، چالش های دینداری است، یعنی ما مقداری از دینداری تراز اسلامی که سیره ائمه معصومین(ع) بوده است فاصله گرفته ایم؛ دینداری معنوی، دینداری قشری نبوده و تنها پایبند به ظواهر احکام نیست، بلکه به عمق دینداری توجه دارد.

وی با بیان اینکه امروز متأسفانه جامعه ما در زمینه دینداری دچار نوعی فرمالیسم و قشری گرایی هایی شده است، گفت: به عنوان مثال امروز ما نمی توانیم به خوبی از ظواهر دین استفاه کنیم؛ مثلا از پیاده روی عظیم اربعین می توان استفاده های بیشتری داشته باشیم و آن را جهانی تر کنیم.

حمیدیه با بیان اینکه معنویت اسلامی به معنای دینداری زنده و پویا و تعمیق آن در زندگی روزمره است، به تبیین تفاوت های معنویت اسلامی و سایر معنویت ها پرداخت و بیان کرد: دینداری مبتنی بر تعصب و سوگیری و عقلانی شدن آن، دینداری عقل محور صرف، دینداری اخلاق محور صرف، دینداری عادت محور و دینداری اسطوره ای با معنویت اسلامی ناسازگار است.

گفتنی است، ارائه دهندگان در پایان به سؤالات حاضران در جلسه پاسخ دادند و با آنها به بحث و گفت وگو پرداختند.

کد خبر 4723764

منبع: مهر

کلیدواژه: گام دوم انقلاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معنویت عاشورا پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اربعین حسینی امام حسین ع کنفرانس بین المللی کربلا نشست علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معرفی کتاب اربعین 98 نقد کتاب مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اصول فقه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۱۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان بیست‌وششمین همایش کتاب سال حوزه اعلام شد

معاونت پژوهش حوزه های علمیه کشور جزئیات کامل فراخوان بیست‌وششمین همایش کتاب سال و هشتمین جشنواره مقالات علمی حوزه را اعلام کرد.

همایش کتاب بیست‌وششم ویژه:

کتاب‌های چاپ اول حوزویان در سال ۱۴۰۲

پایان‌نامه‌های سطح۴ یا دکتری دفاع شده در سال ۱۴۰۲

مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی حوزویان که در سال ۱۴۰۲ در نشریات علمی منتشر شده است

محورهای همایش:

«جهاد تبیین»، «فقه معاصر»، «ابعاد علمی بیانیه گام دوم انقلاب»، «زن و خانواده»، «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، «علوم انسانی اسلامی، فضای مجازی»، «آسیب های اجتماعی»، «جمعیت»، «اقتصاد مقاومتی»، «سبک زندگی اسلامی»، «هنر (فلسفه هنر، هنر در اسلام)»، «محیط زیست و منابع طبیعی».

مهلت ارسال آثار:

پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

ثبت‌نام اینترنتی:

https://ketabehowzeh.ismc.ir

راه ارتباطی:

۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۳

۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۴

۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۵

تلفن جشنواره:

۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۸

۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۹

نشانی دبیرخانه:

قم، جمکران، بلوار انتظار، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه

دیگر خبرها

  • گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند
  • نشست علمی « انقلاب اسلامی، ارتش و دفاع مقدس »
  • کنایه رئیسی به برجام ۲ و ۳ در دیدار با مردم شاهرود
  • شور و شوق کاربران عرب‌زبان از عملیات وعده صادق با کلیدواژه «شکرا ایران»
  • فراخوان بیست‌وششمین همایش کتاب سال حوزه اعلام شد
  • دانشگاه آزاد آبادان میزبان نشست سراسری مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان
  • هشتگ داغ میان کاربران عرب زبان ؛ شکراً ایران
  • ۵ پیام مهم عملیات وعده صادق از زبان یک فرمانده ارتش
  • نماهنگ «ما می آییم» با زبان انگلیسی در فضای مجازی فارس اکران شد
  • بزرگداشت فراملی سعدی؛ برگزاری رویداد علمی در ۲ سفارتخانه‌