Web Analytics Made Easy - Statcounter

«احمد دستمالچیان» سفیر پیشین ایران در لبنان در تشریح دلایل توقف حمله‌های موشکی و پهپادی انصارالله یمن به عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اقدام انصارالله در توقف حمله‌های خود به مواضع عربستان سعودی، یک اقدام هوشمندانه بود و به نظرم این موضوع را باید تاکتیک مناسب یمنی‌ها دانست. انصارالله در اوج قدرت نظامی پاسخ تجاوز سعودی‌ها را به صورتی داد که تمام دنیا از آن حیرت‌زده شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معادلات سیاسی، نظامی و اقتصادی نه تنها در منطقه بلکه در کل دنیا بهم ریخت و به نظرم آنها در وهله نخست توانایی خود را به نمایش گذاشتند و پس از آن به سعودی‌ گفتند که خواهان حل و فصل منازعه یمن هستیم. بسیاری این اقدام انصارالله را نشأت گرفته از ضعف سیاسی و میدانی ارزیابی کردند اما حقیقت این است که آنها در تحولات میدانی دست بالا را داشتند و با مخابره این پیام خواستند به دنیا بگویند که طرفدار صلح است.

وی ادامه داد: این اقدام انصارالله دقیقاً در سالروز جهانی صلح (۲۱ سپتامبر) انجام شد و به نوعی حسن نیت خود را به جهان نشان دادند. از این رو انصارالله با ذکاوت تمام توپ را در زمین عربستان قرار داد و به نوعی آنها را به آتش‌بس ترغیب کرده است. داده‌های سیاسی و میدانی کاملاً گویای این است که سعودی‌ها از آغاز تجاوزشان به یمن در سال ۲۰۱۹ تا به امروز هیچ دستاوردی که بتوانند آنرا افتخار خود بدانند کسب نکرده‌اند و تنها کاری که کرده‌اند خرابی و جنایت علیه بشریت بوده است. از این منظر اگر سعودی‌ها عقلانی عمل کنند، دست از حمله‌های خود علیه یمن برمی‌دارند؛ چراکه آنها در وضعیت کنونی متضرر اصلی سیاسی، نظامی و اقتصادی بهم‌‌ریختگی در یمن هستند و شکی نیست که ادامه این روند برای آنها گران تمام خواهد شد. به گونه‌ای که بر اساس گزارش‌ها، ضرر حاصل از عملیات اخیر انصارالله حدود ۵۰ میلیارد دلار برآورد شده که رقم بسیار هنگفت و قابل توجهی است.

کاردار پیشین ایران در عربستان با بیان اینکه اگر عربستان به حمله‌های خود در یمن ادامه دهد، پاسخ‌های سختی دریافت خواهد کرد، گفت: اگر سعودی‌ها دست از تجاوز نظامی خود به یمن بردارند بدون شک خشونت و منازعه در یمن فروکش خواهد کرد اما اگر این روند ادامه پیدا کند مواضع‌ مهم‌تر آنها زیر ضربه قرار خواهد گرفت. درست است که انصارالله دست از حمله‌های خود برداشته اما باید متوجه باشید که این اقدام در جهت باز شدن فضای تنفسی صورت گرفته تا در نهایت حُکام عربستان بتوانند با عقلانیت تصمیم نهایی را اخذ کنند. در غیر اینصورت کاملاً مشخص است که اگر سعودی‌ها دست به ادامه حمله‌های خود بزنند، پاسخ انصارالله شدیدتر از گذشته خواهد بود و به صورت کلی جنگ در یمن وارد فاز جدید خواهد شد.

دستمالچیان افزود: سعودی‌ها و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها باید متوجه باشند که انصارالله راه خروج عربستان از یمن را باز گذاشته است تا بیش از این متضرر میدان نباشند و با عقلانیت تصمیم بگیرند. ریاض باید به صدای جامعه ملل گوش فرا دهد؛ چراکه تمام کشورهای دنیا و همچنین نهادهای بین‌المللی خواهان پایان جنگ در یمن هستند و خواهان فروکش کردن تنش در یمن هستند. تا جایی که در سفر اخیر امیر کویتبه بریتانیا، نخست‌وزیر این کشور هم خواهان توقف جنگ و درگیری در یمن شده است. انصارالله کاملاً حسن نیت خود را اعلام کرده است و حالا نوبت سعودی‌ها است تا دست به کار شوند. در این میان مساله دیگری که باید با مشارکت کشورها مورد بررسی قرار بگیرد، مذاکره مجدد در چارچوب توافق استکهلم است. حالا وقت آن رسیده که کشورهای موثر در جنگ یمن فضا را برای صلح و سازش و آتش‌بس یکپارچه محیاء کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سعودی‌ها برای حسن نیت باید محاصره بندر الحدیده و فرودگاه صنعاء را لغو کنند؛ چراکه تنها معبر ورود کمک‌های انسانی، غذا و دارو، بندر الحدیده و فرودگاه صنعاء است و به همین دلیل اگر سعودی‌ها دست از محاصره هوایی و دریایی یمن بردارند نشان می‌دهد که یک گام به جلو برداشته‌اند. به همین دلیل است که سعودی‌ها اگر می‌خواهند هزینه‌ خود را پائین بیاورند باید قدم موثر در پرونده بحران یمن بردارند. این در حالیست که امارات و آمریکا هم بارها خواهان پایان جنگ در یمن شده‌اند. کنگره ایالات متحده بارها نسبت به حمایت از عربستان در جنگ یمن هشدار داده و امارات هم علناً هم‌پیمان سعودی‌ها در جنگ یمن به حساب نمی‌آید و به دنبال تامین منافع خود است. باید متوجه بود که سعودی‌ها به دنبال حفظ آبروی خود هستند و یمنی‌ها هم این موضوع را درک می‌کنند؛ اما به هر حال، این سعودی‌ها هستند که باید بین جنگ و صلح یکی را انتخاب کنند.  

منبع: ایلنا

کلیدواژه: امارات متحده عربی عربستان سعودی یمن انصارالله آرامکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۲۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان از سد استرالیا گذشت

تیم فوتسال عربستان با کسب پیروزی مقابل استرالیا امید به صعود از مرحله گروهی جام ملت های 2024 آسیا ماند.

به گزارش مشرق، دیدار تیم‌های ملی فوتسال عربستان و استرالیا از ساعت ۱۲:۳۰ امروز در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا به میزبانی تایلند برگزار شد که با برتری سه بر دو عربستان به پایان رسید.

عربستان در حالی به سه امتیاز این دیدار از گروه B این رقابت‌ها رسید که نخستین بازی خود را به عراق واگذار کرده بود. همچنین استرالیا بار دیگر نتیجه‌ای مشابه با انچه مقابل ازبکستان کسب کرده بود را رقم زد تا کمترین شانس را برای صعود به دور بعدی رقابت‌ها داشته باشد.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • عربستان از سد استرالیا گذشت
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد/ برخی کشورهای عربی به بهانه جلوگیری از تشدید تنش، به دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند/ عربستان و امارات خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، اما حمایتی از فلسطین نکردند
  • رحیمی: می خواهم دوباره مقابل الهلال گل بزنم
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه