Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@22:44:03 GMT

۱۰۰ درصد نیاز کشور به بذر گندم در داخل تولید می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۲۱۴۱

۱۰۰ درصد نیاز کشور به بذر گندم در داخل تولید می‌شود

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون ۱۰۰ درصد تولید بذر گندم در داخل انجام می شود و هیچ وابستگی در این زمینه به خارج از کشور نیست. ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷ اقتصادی کشاورزی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسمعیل اسفندیاری پور در مصاحبه با رادیو افزود: بذری که در کشور تولید می شود بر اساس قانون بذر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اظهارداشت: بذور بر اساس ضوابط و استانداردهای موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور بوسیله شرکت های بخش خصوصی تولید و عرضه می شود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: بطورکلی این بذور دارای برچسب و گواهی تائید هستند.

وی ضمن اشاره به تولید بذر گواهی شده گندم به میزان 470 هزار تن در سال جاری افزود: موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ارقام آبی و موسسه تحقیقات دیم تولید ارقام گندم دیم را در دستور کار دارد.

وی اظهارداشت: جدا از این تعدادی از شرکت های بخش خصوصی در داخل نیز به ایجاد و معرفی ارقام جدید گندم اقدام می کنند.

اسفندیاری پور گفت: تمامی بذر گندم در داخل بوسیله شرکت های بخش خصوصی البته با سازماندهی و نظارت بخش دولتی بر اساس قانون بذر کشور تولید می شود.

وی افزود: هر ساله ارقام جدید بذر از سوی مراکز تحقیقاتی معرفی، تکثیر و برای کشت در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: بخش عمده ای از افزایش تولید گندم در چند سال گذشته به ارتقای کمی و کیفی بذر گندم مربوط می شود.

وی بیان داشت: هم اکنون 47 نوع گندم آبی و 19 نوع گندم دیم سرجمع 66 رقم در پهنه سر زمینی به تناسب و شرایط سازگاری اقلیمی در نقاط مختلف کشور مورد کشت و کار قرار می گیرد.

اسفندیاری پور در خصوص قیمت بذر گندم نیز گفت: امسال بذر گندم آبی استاندارد، مورد ضد عفونی وبورجاری دارای لیبل و کیسه به ازای هر کیلوگرم دو هزار و 650 تومان و بذرگندم دیم دو هزار و 450 تومان در اختیار کشاورزان قرار می گیرد این در حالیکه قیمت بذر آبی گندم در سال گذشته یک هزار و 950 تومان و دیم یک هزار و 750 تومان بوده است.

وی افزود: قیمت بذر گندم امسال نسبت به سال گذشته 35 تا 36 درصد افزایش داشته که بخش عمده ای مربوط به رشد قیمت خود گندم و 22 تا 23 درصد مربوط به هزینه های تبعی فرآوری و بوجاری بذر است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: نرخ خرید تضمینی محصول گندم برای سال زراعی پیشرو از سوی وزارت جهاد کشاورزی به شورایعالی اقتصاد پیشنهاد شده است.

وی گفت: قرار بر اینکه در هفته جاری این قیمت پیشنهادی در شورایعالی اقتصاد بررسی، تصویب و ابلاغ شود.

اسفندیاری پور افزود: قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته به ازای هر کیلو گرم یک هزار و 700 تومان با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیر مفید تعیین شده بود.

وی اظهارداشت: گندم را نباید با رویکرد اقتصادی نگاه کرد چرا که این محصول از نقش و جایگاه بسیار بالایی در امنیت غذایی کشور برخوردار است طوری که روزانه 44 تا 45 درصد انرژی دریافتی و 40 درصد پروتئین مصرفی افراد از طریق گندم تامین می شود.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: گندم به عنوان یک کالای فرا بخشی خارج از این قواعد باید قیمت گذاری و در عین حال کشاورزان به معنای واقعی حمایت و پشتبانی شوند تا گندم در مملکت سامان یابد.

وی در ادامه افزود: اگر گندم سامان پیدا کند همه محصولات سامان پیدا خواهد کرد.

اسفندیاری پور اظهارداشت: این روندی که برای افزایش تولید گندم در چند سال گذشته به لطف خدا، زحمات بی دریغ کشاورزان و همینطور پیگیری و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی در کشور طی شده باید این شرایط را بطورکلی حفظ کرد.

وی در ادامه اظهارامیدواری کرد که شورایعالی اقتصادی به محصول گندم نگاه مثبت داشته باشدو قیمت مورد نظر و دلخواه کشاورزان تصویب و ابلاغ شود تا با انگیزه بیشتری به کشت و کار این محصول راهبردی مبادرت ورزند.

انتهای پیام/

R1012122/P/S7,83/CT12 واژه های کاربردی مرتبط وزارت جهاد کشاورزی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۲۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان

به گزارش خبرنگار مهر، علیقلی ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور و دبیر خانه کشاورز استان گلستان در یادداشتی اختصاصی برای مهر نوشت؛

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای هر سال خط مشی مسؤولان را در جهت رشد و توسعه کشور با شعارهای مهم تولیدی که راه نجات اقتصاد کشور هست مشخص می‌کنند؛ شعارهایی همچون مشارکت عمومی، تولید ملی، تولید اشتغال آفرین، تولید پشتیبانی و مانع زدایی، تولید دانش بنیان اشتغال آفرین، رونق و رشد تولید، جهش تولید با مشارکت مردم و شعارهای سازنده دیگر که به فرموده ایشان بخشی از این شعارها در سال‌های گذشته انجام شده البته نه به قدر مطلوب چون این شعارها چیزی نیستند که یک ساله انجام شود اما باید مستمر و ادامه‌دار باشد.

لذا مسؤولان امر باید چالش‌های عدم اجرای این شعارها را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مناسبی در جهت انجام آنها پیدا نمایند که قابل اجرا و عمل باشد.

مسائل عمده کشور بحث اقتصاد است که باید در این زمینه فعال عمل کرد و کلید حل مسائل اقتصادی کشور تولید است که می‌تواند بسیاری از این موارد مثل تورم، رشد اقتصادی، اشتغال، ارزش پول ملی و سایر مسائل مبتلا به اقتصاد را ساماندهی کرد.

انتظار می‌رود که یک جهش در تولید اتفاق بیفتد و آن هم با مشارکت مردم و مردمی کردن اقتصاد با رفع موانع، حضور مردم در اقتصاد یکی از بخش‌های تولیدی کشور که مکرراً مقام معظم رهبری تاکید بر حمایت از این بخش در جلسات متعدد و در سنوات گذشته و حال داشته و دارند «بخش کشاورزی» است.

کشاورزی نقش بسزایی در امنیت غذایی کشور، قطع وابستگی و حفظ استقلال کشور را دارد؛ لذا نگاه علمی و کارشناسی به این بخش توسط مسؤولان امر و متولیان و نهادهای مرتبط و رفع موانع و مساعدت و کمک به تولیدکنندگان باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از مشکلات این بخش که در ۲ سال گذشته باعث نگرانی جامعه کشاورزی، افت محصول و نهایتاً کاهش درآمد و منافع کشاورزان شده، قطع برق چاه‌های کشاورزی در زمان پیک تولید است.

علی رغم وجود قوانین بسیار شفاف در این خصوص ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مصوب ۱۳۹۰/۱۱/۲۹ مجلس شورای اسلامی است که صراحتاً اعلام می‌دارد هر گاه دولت به دلیل کمبودهای مقطعی به شرکت‌های عرضه کننده برق یا گاز یا مخابرات دستور دهد موقتاً جریان برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحدهای تولیدی متعلق به شرکت‌های خصوصی و تعاونی را قطع کند موظف است نحوه جبران خسارت‌های وارد شده به این شرکت‌ها ناشی از تصمیم فوق را نیز تعیین و اعلام کند و در تبصره یک همین قانون آمده در زمان‌های اضطراری که قطع برق یا گاز واحدهای مسکونی جان شهروندان را به خطر اندازد و شورای تأمین استان محل ایجاد اضطرار می‌تواند برای حداکثر ۲ روز که قابل تمدید است حکم این ماده را نقض کند و دستور دهد بدون تعیین نحوه جبران خسارت‌های وارد شده برق یا گاز واحدهای تولیدی قطع شود و در تبصره ۲ همین قانون آمده شرکت‌های عرضه کننده برق یا گاز موظفند ضمن هماهنگی با شرکت بیمه امکان خرید بیمه نامه پوشش دهنده خسارت ناشی از قطع برق یا گاز را برای واحدهای تولیدی مشترک خود فراهم آورند و همچنین ماده ۲ قانون تسهیل برقی کردن چاه‌های کشاورزی آمده است که وزارت نیرو مکلف است انرژی مورد نیاز متقاضیان و مشترکان بخش کشاورزی اعم از مشترکان قدیمی و جدید را به صورت ۲۴ ساعته و در تمام فصول سال با رعایت سقف ساعات مندرج در پروانه بهره برداری آب تعیین نماید و مواد دیگری در قانون افزایش بهره‌وری به این موضوع تاکید دارد.

متأسفانه با وجود قوانین زیاد در این خصوص اقدامی از طرف دست‌اندرکاران علی رغم پیگیریی‌های زیاد اتفاق نیفتاده است؛ به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در رأس آن کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که وظیفه نظارت بر اجرای قوانین به عهده آنها است این بی‌توجهی موجب نارضایتی کشاورزان از مناطق مختلف را به دنبال داشته و دارد که در اثر قطع برق خسارات جبران ناپذیری هم به تولید و هم به اقتصاد خانوار کشاورزان وارد آمده است.

خواسته جامعه کشاورزی بر این است که تدبیری اندیشیده شود و تجدید نظری اعمال گردد که از خسارات وارد شده به کشاورزان و صدمه به تولید ملی جلوگیری شود.

کد خبر 6086927 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • اختصاص ۹۸ میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد