Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@02:55:52 GMT

چرا بعضی اصولگرایان، اصلاح‌طلب می‌شوند

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۲۳۲۵

چرا بعضی اصولگرایان، اصلاح‌طلب می‌شوند

در گزیده ای از یادداشت روزنامه اعتماد به قلم حسین نورانی نژاد سخنگوی حزب اتحاد ملت، آمده است: با این همه اما مصیبتی نیز در این میان رخ داده و آن، اینکه سیستم سیاسی و اداری کشور ظاهرا به گونه‌ای رفتار کرده و می‌کند که ابتدا افراد نسبتا خام و بی‌تجربه را تحویل می‌گیرد و بعد از یک دوره کار اجرایی و آنگاه که این مدیران تازه‌کار به‌ سمت مرز پختگی حرکت کرده و موفق به کسب تجربه از این رهگذر می‌شوند و از شعار به عمل و از آرمانگرایی به عملگرایی می‌رسند، از سیستم بیرون می‌اندازد و آنها را از مراکز تصمیم‌گیری دور می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های گذشته و به طور مشخص در ماه‌های اخیر، شاهد اتفاقاتی در جریان اصولگرا، محافظه‌کار یا ارزشی هستیم که سبب چرخش نیروهای متعدل این جریان به سمت گفتمان اصلاحات شده است.

علت‌های متعددی موجب این چرخش شده است. یکی از علل را می‌توان قائم به کارکرد کلی جریان اصولگرا دانست. فضای کلی این جریان عملا در اختیار نیروهایی قرار گرفته که به اسم انقلابی‌گری بیش ‌از گذشته تندرو هستند و افراد برای رشد در این جریان تلاش می‌کنند که در این رقابت تندروی از یکدیگر سبقت بگیرند و جا نمانند. نیروهای تندرو این جریان اخیرا تلاش کردند به اسم نیروهای انقلابی این نوع کنش سیاسی را رایج کنند. البته مقصود این افراد از کاربرد واژه انقلاب چندان پایه تاریخی و مستند ندارد. به نظر می‌رسد اصولگرایان تندرو در میان نیروهایی که در نظام سیاسی ایران فعال هستند، دورترین گروه نسبت به شعارها و مواضع انقلاب اسلامی باشند. در حالی که با مقایسه مطالبات و اهداف اصولگرایان تندرو و اهداف، آرمان‌ها و شعارهای نیروهای فعال در انقلاب ۵۷، به این نتیجه می‌رسیم که انگار این طیف خاص از اصولگرایان بیشتر از آنکه به ‌دنبال آرمان‌های انقلاب باشند، درصددند تا احیانا انقلابی تازه مقابل آن انقلاب برپا کنند، چرا که نه شعارهای آزادی‌خواهانه آن روزها را قبول دارند و نه آرایش نیروهای انقلابی سال ۵۷ را می‌پذیرند و نه مقید به آزادی بیان به عنوان یکی از آرمان‌های انقلاب هستند. بنابراین به نظر می‌رسد این افراد از انقلابی دیگر صحبت می‌کنند.

نکته دیگر درخصوص افراد تندرو اصولگرا این است که چرا این طیف با وجود اینکه در انتخابات پی ‌در پی از شهروندان پاسخ منفی دریافت کردند اما دست از گفتمان خود برنداشته و به مطالبات مردمی نزدیک نشده‌اند و مشغول درجا زدن گفتمانی هستند. این درجا زدن فکری و سیاسی و گفتمانی به این دلیل است که تندروها چه رای بیاورند و چه رای نیاورند از حضور موثر خود در قدرت مطمئن هستند و این تبدیل به آفت جریان راست یا اصولگرا و عملا سبب شده که نیروهای وابسته به این جریان از بازتعریف مولفه‌های گفتمانی و رفتاری خود در آینه جامعه بازبمانند. در منطق اصالت قدرت هم حق با آنهاست. حتی بدتر؛ چنانکه برخی نیروهای تندروی اصولگرا ظاهرا به این نتیجه رسیده‌اند به میزانی که در برابر مطالبات اکثریت جامعه بایستند، مقرب‌تر خواهند بود. این را در ماجراهایی چون تعطیلی برنامه ۹۰ می‌بینید. این موضوع باعث شده که کشور از داشتن یک جریان اصولگرای واقعی یا محافظه‌کار محروم باشد. هر نظام سیاسی به بودن و حضور جریان محافظه‌کار سنتی نیاز دارد تا محافظ یک‌ سری از اصول و ارزش‌ها باشد و هشدارهایی به موقع به جامعه بدهد. اما چنین جریان لازم را به صورت پویا تقریبا نداریم و اصولگرایی گلخانه‌ای و رانتنی به سمت نوعی بازتولید تندروی از درون خود و بنیادگرایی در حال حرکت است.

به عنوان نمونه، ویژگی سیاسی برخی منبری‌ها و مداحانی که در این جریان حضور دارند را ببینید که صرفا شعارهای تند است و اظهارنظرهای افراطی و بی‌مبنا و ببینید که چه جایگاهی هم در بین‌شان پیدا کرده‌اند. طبعا نیروهای متعدل‌ترشان هم ناگزیرند یا سکوت کنند یا با خودانتقادی و سرعت بیشتری به عملگرایی، واقع‌بینی و عقلانیت حرکت کنند. در مجموع می‌توان دید به میزانی که جریان اصولگرا تندروتر می‌شود، عقلای اصولگرا را از خود دورتر می‌کند و این عقلای جناح راست به دلیل اینکه در انقلاب حضور داشته و در دهه‌های اخیر کار اجرایی کردند و تجاربی دارند و به نظر می‌رسد که همچنان تقیدی به منافع ملی نیز دارند، نگران شده و در اثر این نگرانی طبیعی به سوی گفتمان مقابل نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند. به این ترتیب، برخلاف برونداد سیستمی که هر روز تندروتر می‌شود، این افراد یا ساکت می‌شوند یا با مواضع متفاوتی از دیگر نیروهای منسوب به جریان‌شان شناخته می‌شوند. این روی آوردن به راهکارهای عقلانیت و آزادی از سوی برخی نیروهای اصولگرا از پسِ تجربه‌ راهکارهای شعارگونه و پاسخ نگرفتن از این شعارزدگی به وجود می‌آید.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: إيران اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۲۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروهای مسلح ایران تقویت کننده یکدیگر هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی نکونام امام جمعه شهرکرد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اظهار کرد: رژیم اشغالگر اسرائیل به این نتیجه رسید که امکان مقابله با ایران را ندارد و درک کرده است که شیطنت‌های بعدی آن‌ها به‌طور حتم با پاسخ همراه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باید مراقب باشیم در جنگ روایت‌ها و تحریف‌های دشمن، فریب دشمنان را نخوریم تصریح کرد: امروز در سراسر کشور مردم برای حمایت از عملیات وعده صادق و اعلام تنفر از رژیم اشغالگر اسرائیل و همچنین پشتیبانی از جریان مقاومت، حضوری چشمگیر داشتند.

نکونام به مناسبت‌های پیش‌رو نیز اشاره کرد و گفت: پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۹ سالروز حمله نظامی آمریکا به طبس است، آمریکا در این حمله شکست خورد، وقتی ایمان قوی باشد، دشمن توان انجام هیچ کاری را ندارد.

وی همچنین به سالروز تأسیس سپاه پاسداران در روز دوم اردیبهشت نیز اشاره کرد و بیان داشت: این نهاد از معجزه‌های انقلاب اسلامی ایران و از عنایت‌های پروردگار با تدبیر حکیمانه بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده است، که خوش درخشیده است و امروز به نهادی پرتوان و شجره‌ای قوی برای دفاع همه‌جانبه از انقلاب اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده و در عرصه‌های گوناگون نقش‌آفرین است.

نکونام یادآور شد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران منسجم، همراه، هم‌پیمان و تقویت‌کننده یکدیگر می‌باشند.

وی عنوان کرد: ۲۹ فروردین‌ماه روز ارتش است که این نیروی قوی در کنار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای نظامی دیگر یار و یاور انقلاب اسلامی و مردم هستند.

نکونام در بخش دیگر از صحبت‌های خود به مسئله طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و بیان داشت: لازم است مسئولان هرچه سریع‌تر مشکلات متقاضیان مسکن ملی را در استان حل کنند.

کد خبر 6082565

دیگر خبرها

  • رجزخوانی‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی، صرفاً مصرف داخلی دارد
  • فعال رسانه‌ای اصولگرا: طراحانِ بازگشتِ گشت ارشاد افرادی هستند که در شهرک‌های سازمانی زندگی کرده و فهمی از فضای عمومی کشور ندارند!
  • نیروهای مسلح ایران تقویت کننده یکدیگر هستند
  • برهم زدن معادلات نظامی و سیاسی جهان تنبیه کوبنده رژیم نامشروع
  • عمر فتنه های اسرائیل رو به زوال
  • فعال رسانه‌ای اصولگرا: طراحانِ بازگشتِ گشت ارشاد در شهرک‌های سازمانی زندگی می کنند!
  • فعال سیاسی اصلاح‌طلب: اقدام اسرائیل نباید بی پاسخ می‌ماند /با هیچ معیاری نمی‌شود از اسرائیل خوشمان بیاید + فیلم
  • عملیات «وعده صادق» نمایانگر زنده‌بودن انقلاب اسلامی بود
  • عملیات«وعده صادق» نمایانگر زنده‌بودن انقلاب اسلامی بود
  • اذعان سایت عبری به دست برتر نیروهای مقاومت در جنگ غزه