Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-25@09:19:59 GMT

منسوجات رسانا جایگزین سیم و کابل می‌شوند

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۲۴۳۳

منسوجات رسانا جایگزین سیم و کابل می‌شوند

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از روشی ساده و مواد اولیه ارزان‌قیمت موفق به ارائه طرحی برای رسانا کردن منسوجات شدند که می‌تواند جایگزین مناسبی برای سیم‌ها و کابل‌ها باشد. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، در سال‌های اخیر منسوجات رسانا به دلیل خاصیت الکترومغناطیسی و ضدالکتریسیته ساکن و کاربرد آن‌ها در صنایع حفاظتی، الکتریکی و الکترونیکی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منسوجات خواص فوق‌العاده مانند انعطاف‌پذیری، تخلیه الکترواستاتیک، محافظت در برابر اشعه و امواج رادیویی، قابلیت انبساط حرارتی و وزن سبک دارند.

مجید مظفر عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مورد این پژوهش گفت: «هدف اصلی این پروژه، تولید منسوجات رسانا برای کاربرد‌های مختلف پزشکی و پوشاک خاص است. امروزه کاربرد و استفاده از طیف‌های فرکانسی و امواج رادیویی در حال گسترش است. منسوجات رسانا علاوه بر حفاظت و جذب امواج، در تولید وسایل الکترونیکی منعطف و باتری‌های پارچه‌ای نیز کاربرد دارند. منسوجات رسانا می‌توانند جایگزین مناسبی برای سیم‌ها و کابل‌ها باشند. این منسوجات بسته به میزان هدایت الکتریکی می‌توانند کاربرد‌های مختلفی در صنایع داشته باشند.»

وی در ادامه گفت: «تاکنون روش‌های مختلفی برای رسانا کردن منسوجات از جمله لایه‌نشانی سطح کالا با کمک عملیات پلاسما، عملیات رسوب‌گذاری شیمیایی، غوطه‌وری کالا در رزین‌های حاوی ذرات رسانا، قراردادن سیم‌های مسی در بین تاروپود پارچه و استفاده از نانوذرات کربنی گزارش شده است. در اکثر این روش‌ها عملیات، چند مرحله‌ای است که خواص دیگر کالا تحت تأثیر این عملیات قرار می‌گیرد، هزینه آن زیاد و راندمان کم است و به ترکیبات جانبی نیاز دارد و در ضمن تجهیزات خاصی نیز برای انجام عملیات ذکر شده مورد نیاز است. در پروژه کنونی تلاش شده تا با استفاده از روش ساده Click Finishing و با مواد اولیه ارزان قیمت در فرآیند یک مرحله‌ای با استفاده از امکانات موجود به رسانایی مطلوب دست یابیم. روش Click Finishing برگرفته از روش Click Chemistry است، که روشی یک‌مرحله‌ای بوده و تولیدات جانبی مخرب ندارد.»

منتظر معتقد است که با اینکه هم‌اکنون طرح در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه آزمایشگاهی انجام شده، قابلیت تجاری‌شدن و ورود به صنعت را دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده نانوفناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر مهم‌ترین نتیجه این فعالیت را دستیابی به منسوج با خواص رسانایی الکتریکی، الکترومغناطیسی و ضد‌باکتری می‌داند در حالی که کالای تکمیل شده منعطف، سبک، تنفس‌پذیر و با استحکام زیاد است که با سنتز در جای نانوذرات فلزی بر روی کالای پلی‌استر به دست آمده است.

با توجه به هدایت الکتریکی این منسوجات می‌توانند کاربرد‌های متفاوتی در صنایع حفاظتی به عنوان پارچه ضداشعه، در صنایع الکترونیک به عنوان سیم و کابل‌های پارچه‌ای منعطف و رسانا، در صنایع پزشکی و ورزشی به عنوان لباس‌های هوشمند و در باتری‌ها و خازن‌ها به عنوان الکترود‌های منعطف پارچه‌ای داشته باشند.

این تحقیقات حاصل پروژه دانشجویی مقطع دکتری بهاره موذن‌چی به راهنمایی دکتر مجید منتظر عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه امیرکبیر نانوذرات کربنی فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۲۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

نسخه خطی نفیسی از دیوان «جویا تبریزی» در کتابخانه خدابخش هندوستان نگهداری می‌شود. او را بزرگترین شاعر شیعی کشمیر می‌دانند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نسخه خطی نفیسی از سروده‌های «جویا تبریزی» در کتابخانه خدابخش هند نگهداری می‌شود. میرزا داراب‌بیگ، متخلص به جویا، از شاعران شیعی سده یازدهم و آغاز سده دوازدهم در هند بود. پدرش، ملاسامری، شاعر بود و سامری تخلص می‌کرد. اجداد جویا در اصل ایرانی بودند و از آنجا به کشمیر مهاجرت کرده بودند. او در کشمیر به دنیا آمد. برخی منابع، اصل وی را تبریزی دانسته‌اند و کلیاتش نیز با همین عنوان به چاپ رسیده است. برادر او، کامران‌بیگ، نیز شاعر بود و «گویا» تخلص می‌کرد، ولی به اندازه جویا شهرت نیافت.

از زندگی جویا اطلاع چندانی در دست نیست. بنابر آنچه در باره او نوشته‌اند، وی معاصر اورنگ‌زیب عالمگیر بود و استادان او در شعر ملاعلی‌رضا تجلی، محمد سعید اشرف مازندرانی و میر معزفطرت بودند. او در سخن‌پردازی از صائب تبریزی پیروی می‌کرد و به‌نوشته واله‌ داغستانی در کشمیر با کلیم و صائب ملاقات کرده بود.

آرزو, وی را برجسته‌ترین شاعر کشمیر دانسته و گفته است که تمام شاعران کشمیر پس از او, یا از شاگردانش بوده‌اند یا از تربیت‌شدگان وی بودند. جویا در اشعار خود حاکمان کشمیر را مدح کرده است، به‌ویژه نواب ابراهیم‌خان، که مانند جویا شیعه‌مذهب و از حامیان بزرگ او بود و در تربیت شعری‌اش تاثیر مهمی داشت.

قدیمی‌ترین قرآن جهان کجاست؟

اهمیت جویا در غزلسرایی اوست. از ویژگی‌های شعری او مضامین بدیع و کاربرد ترکیبات استعاری و مجازی و متناقض‌نما (پارادوکس)، کاربرد فراوان امثال و اصطلاحات، به‌کاربردن صنعت مراعات‌ نظیر و تمثیل و ارسال‌المثل، و مهارت در ساختن مادّه‌ تاریخ است. نثر او مرصع و متکلفانه است. جویا اشعاری در استقبال از غزلیات حافظ سروده و اشعاری را نیز از کلیم و صائب و طالب تضمین کرده است. او قصایدی در نعت امامان معصوم دارد. وی در سال 1706م/ 1118ق در کشمیر درگذشت.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • معرفی ساده‌ترین راه‌های از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس
  • آغاز طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌های بروجرد
  • راهنمای خرید پارتیشن اداری و کاربرد های آن
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • بزرگترین شاعر شیعی کشمیر
  • پنج کاربرد برتر و جذاب قایق بادی
  • این نقاشی چگونه تاریخ پارچۀ «جین آبی» را تغییر می‌دهد؟ (+عکس)
  • جایگزین‌های متنوع به جای تخم‌مرغ در غذا‌ها
  • پارچه‌نوشتۀ عبری دانشگاه امیر کبیر
  • این نقاشی تاریخ پارچه «جین آبی» را تغییر داد؟