Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-03-29@09:07:07 GMT

مشهورترین اژدرهای دریایی را بشناسید + تصاویر

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۲۵۴۷

مشهورترین اژدرهای دریایی را بشناسید + تصاویر

به جز ایران، کشورهای مختلف به ساخت و تجهیز اژدرهای مختلف مبادرت ورزیده اند. بد نیست پیش از پرداخت به اژدرهای ایرانی، توضیحاتی را در رابطه با اژدرهای مشهور ارتشهای دیگر هم بدهیم.

به گزارش شریان نیوز،یکی از زمینه‌هایی که نیروهای مسلح ایران در آن توانایی بسیاری دارند و می‌توانند به راحتی با ارتش‌های بزرگ دنیا رقابت کنند، تولید و تجهیز اژدرها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اَژدَر یک سلاح انفجاری پرتابی است که از دریا و در درون آب پرتاب می‌شود.

اژدرها یا اژدرافکن‌ها کشتیهایی با حمل موشکهایی هستند که با حرکت اتوماتیک از رو یا زیر آب پرتاب می‌شوند و در درون آب حرکت کرده  و به هدف اصابت می‌کنند. اژدرها بر خلاف کشتی‌های بزرگ، قایق‌ها، زیردریایی‌ها و هواپیماها توانایی حمل توپ‌های بزرگ را ندارند؛ بنابراین سلاحی کوچکتر و کارا طراحی شد تا این جنگ‌افزارها بتوانند بدون نیاز به حمل توپ‌های سنگین به کشتی‌های بزرگتر آسیب رسانده و آنها را نابود کنند. هدف بیشتر اژدرها زیردریایی های دشمن است و اصولا اهداف دریایی دارد.

از آنجا که مقابله با اژدرها غیرممکن یا بسیار مشکل است این نوع سلاح در زمره مرگبارترین تسلیحات دریایی محسوب می‌شود. هرچند اولین اژدرها در قرون بسیار قبل ساخته شد اما استفاده از اژدر در قرن بیستم به تدریج رایج گردید. در جنگ جهانی اول، آلمان از این سلاح برای غرق کردن کشتی‌های حامل تدارکات انگلیسی استفاده کرد. در سال ۱۹۳۳ ژاپن برای اولین بار توانست اژدری کاملاً کارا را بسازد که به جای هوای فشرده به عنوان سوخت از اکسیژن خالص فشرده استفاده می‌کرد. این اژدر تا سال ۱۹۴۵ در نیروی دریایی ژاپن بود.

به جز ایران، کشورهای مختلف به ساخت و تجهیز اژدرهای مختلف مبادرت ورزیده اند. بد نیست پیش از پرداخت به اژدرهای ایرانی، توضیحاتی را در رابطه با اژدرهای مشهور ارتشهای دیگر هم  بدهیم.

اژدرهای معروف جهان

استاتوس-۶ / روسیه

این سلاح وحشتناک‌ترین سلاحی است که تا به امروز ساخته شده است. این اژدر دارای کلاهک هسته‌ای است و می‌تواند به سواحل دشمن برسد. برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی از آن یاد شد. در آنزمان یا عمدا یا سهوا در تلویزیون در زمان دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با نمایندگان وزارت دفاع، آن را نشان دادند.

بعضی از منابع آمریکایی با استناد به سازمان اطلاعات آمریکا آزمایش آن را مورد تأیید قرارداده اند.

این سلاح می‌تواند فاصله‌ای تا ۱۰ هزار کیلومتر را با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت طی کند و تا عمق یک کیلومتر در آب فرو رود. ایده «ابراژدر» در دهه ۱۹۵۰ عنوان شد که آن را «ت-۱۵» نامیدند.

قدرت ویرانگر ت-۱۵ وحشتناک است. در صورت انفجار این اژدر زیر آب، تا فاصله ۱۸ و نیم کیلومتری از مرکز انفجار ارتفاع امواج از ۱۰۱ تا ۲۲۸ متر خواهد رسید و در فاصله ۱۸۵ کیلومتری از مرکز انفجار از ۱۰ تا ۲۲ متر. حتی در فاصله ۹۲۵ کیلومتری از مرکز انفجار ارتفاع امواج از ۲ تا ۶ متر خواهد بود. آلودگی رادیواکتیور محل نیز به این سونامی وحشتناک اضافه خواهد شد.

یو ۶/ چین

دولت و منابع نظامی چینی اطلاعات زیادی در مورد این اژدر منتشر نکرده اند و اعداد و ارقام کمی از این اژدر موجود است. بنا بر اعلام برخی کارشناسان در اواخر دهه ۱۹۷۰ و یا ۱۹۸۰ میلادی یک فروند اژدر مارک ۴۸ ساخت آمریکا توسط ماهیگیران چینی کشف می‌شود و از این اژدر به عنوان پایه‌ای برای مهندسی معکوس استفاده می‌شود.

در طول سال‌های بعد چین تلاش گسترده‌ای را برای فراهم کردن علوم و زیرساخت‌های مورد نظر برای تولید انبوه این اژدر به انجام رسانده است. فناوری‌هایی مثل بحث طراحی پیشرانه، هدایت سیمی و آلیاژ مورد نظر برای بدنه اژدر از جمله مشکلات چینی‌ها در این مسیر بود. در نهایت چینی موفق شدند که فناوری‌های لازم و پایه‌ای را با استفاده از توان بومی بدست آورده و در نهایت برنامه اژدر YU-۶ در سال ۱۹۹۵ میلادی دوباره فعال شد.

برخی منابع غربی معتقد هستند که در نهایت روس‌ها نیز که بعد از فروپاشی اتحاد شوروی روابط خوبی را با چین آغاز کردند در ساخت این اژدر به چینی‌ها کمک کردند. در حقیقت دو سوم فناوری‌های لازم برای ساخت این اژدر برای چینی‌ها تازه بوده و می‌بایست به آن دست پیدا می‌کردند.

نهایتا در سال ۲۰۰۵ میلادی اژدر فوق به خدمت نیروی دریایی ارتش چین وارد شد. این اژدر کالیبر ۵۳۳ میلی متری جزء گونه‌های سنگین وزن طبقه بندی شده از سیستم پیشران بر پایه ماده نیترات بهر برده و بردی در حدود ۴۵ کیلومتر دارد.

سرعت این اژدر در هنگام حمله در حدود ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است. در بحث هدایت نیز "YU-۶" از ترکیبی از هدایت سیمی و آشیانه یاب صوتی فعال و غیر فعال بهره می‌برد. اطلاعات بیشتری در مورد این اژدر منتشر نشده است.

DM۲A۴/ آلمان

این اژدر ساخت کشور آلمان بوده و جدیدترین نسل اژدر‌های ساخت کشور آلمان است. این اژدر سنگین وزن آلمانی با کالیبر ۵۳۳ میلی متری ساخت شرکت "Atlas Elektronik GmbH" وزنی در حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم داشته و سر جنگی آن وزنی در حدود ۲۶۰ کیلوگرم دارد.

این اژدر آلمانی در بازار صادرات نیز بسیار موفق عمل کرده و به غیر از نیروی دریایی آلمان به کشور‌های ترکیه، یونان، پاکستان و اسپانیا نیز صادر شده است. DM۲A۴ از یک باطری نقره و روی استفاده می‌کند و می‌تواند به برد ۵۰ کیلومتر و سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. کالیبر این اژدر ۵۳۳ میلی متر می‌باشد.

کوسه سیاه / ایتالیا

اژدر کوسه سیاه پیشرفته، نسل جدیدی از اژدر‌های سنگین چند منظوره است که از زیردریایی‌ها یا کشتی‌های سطحی شلیک شده و برای مقابله با تمامی تهدیدات سطحی و زیر دریا طراحی شده است. این اژدر قرار است جایگزین اژدر قدیمی سنگین وزن اَی-۱۸۴ شود که توسط نیروی دریایی ایتالیا مورد استفاده قرار می‌گرفت. کوسه سیاه درحال حاضر توسط شرکت وایت هد آلنیا برای نیرو‌های دریایی ساخته شده و توان نصب بر روی زیردریایی‌های اسکورپن، یو ۲۰۹، یو ۲۱۴ و یود ۲۱۲ را دارد.

این اژدر با کابل کنترل شده و خود هدف را ردیابی می‌کند. کوسه سیاه ۲۱ اینچ قطر داشته و از معماری دریافت و انتقال پیشرفته امواج صوتی موسوم به «ASTRA» و کلاهک بسیار انفجاری و قدرتمندی سود می‌برد. سیستم پیشران با باتری Al-AgO، موتور با چرخش معکوس و بدون نیاز به تمیزکردن و پروانه‌های اریب باعث شده که این اژدر به سرعت باورنکردنی ۵۰ گره دریایی (۹۲.۵ کیلومتر در ساعت) و برد ۵۰ کیلومتر برسد.

اژدرهای مشهور ایرانی

اژدر حوت

- سال تولید: ۱۳۸۵

- اژدر حوت سریع‌ترین اژدر دنیا در آن زمان معرفی شد.

-  این سلاح سرعت پیمایش ۱۰۰ متر بر ثانیه با سرجنگی ۲۱۰ کیلوگرمی و پیشرانه سوخت جامد است.

- در شعاع ۱۵ کیلومتری اهداف سطحی و زیر سطحی را منهدم می‌کند.

اژدر ۵۵۳

- عدد ۵۵۳ نشانگر قطر اژدر به اندازه ۵۵۳ میلیمتر است.

- برد این اژدر در مدل‌های مختلف بین ۱۸ تا ۲۲ کیلومتر است و از سر جنگی ۳۰۰ کیلوگرمی شدید الانفجار بهره می‌برد.

-  سرعت اژدر ۵۵۳ در برابر "حوت" کمتر است، به طوری که سرعت پیمایش آن در بیشترین حد خود به ۲۲ متر بر ثانیه می‌رسد.

اژدر والفجر

- آخرین اژدر تولیدی ایران است.

- والفجر از خانواده اژدرهای ۵۵۳ میلیمتری است که هدایت آن با استفاده از رادار و سونار است.

- این سیستم هدایتی باعث افزایش دقت اژدر می‌شود به طوری که در صورت فریب سیستم سونار، بلافاصله سیستم رادار وارد عمل می‌شود و تا لحظه برخورد آن را هدایت می‌کند.

- سر جنگی این اژدر بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشد که باعث افزایش تخریب آن می‌شود.

 

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۲۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواد غذایی سرطان‌زا را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

بیماری سرطان در نتیجه رشد ناهماهنگ سلول‌های بدن در قسمتی خاص ایجاد می‌شود. تومور‌های بدخیم یا خوش خیم در نتیجه همین مشکل ایجاد می‌شوند.

غذا‌هایی که باعث ابتلا به سرطان می‌شوند و یا رشد سلول‌های سرطانی را در بدن افزایش می‌دهند، عبارتند از:

گوشت‌های فرآوری شده

گوشت‌های فرآوری شده با دمای بسیار بالا و چربی زیاد تهیه می‌شوند. از سوی تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند گوشت‌های فرآوری شده را طعم‌دار و مدت دوامشان را زیاد کنند، به آن‌ها افزودنی و موادی را اضافه می‌کنند که سرطان زا هستند.

سوسیس، کالباس، بیکن، فلفلونی، سالامی، کوکتل و …. در لیست غذا‌های سرطان زا قرار می‌گیرند. این غذا‌ها را باید محدود کنید. موادغذایی ضد سرطان را به غذا‌های فست فود ترجیح دهید تا از سرطان دور بمانید.

 نوشابه‌های رژیمی و گازدار

اگر به نوشابه‌های رژیمی یا گازدار علاقه زیادی دارید و فکر می‌کنید، مشکلی را ایجاد نمی‌کند، سخت اشتباه می‌کنید. این نوشیدنی‌ها حاوی قند‌های مصنوعی هستند که باعث رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند. مصرف دراز مدت نوشابه‌های گازدار و رژیمی احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. سرطان پستان، روده بزرگ، رحم، کلیه و لوزالمعده در نتیجه مصرف نوشابه ایجاد می‌شوند.

مصرف بیش از حد روغن نباتی

یکی دیگر از غذا‌های سرطان زا روغن مارگارین یا همان کره نباتی است. اکنون برای پخت هر غذایی از این روغن استفاده می‌شود. اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد روغن‌ها تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. اگر روغن بیش از حد داغ شود، باعث از بین بردن آنتی اکسیدان موادغذایی می‌شود. از سوی دیگر واکنش‌های شیمیایی را در غذا ایجاد می‌کند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

ذرت بو داده در مایکروویو

یکی دیگر از موادغذایی که در لیست غذا‌های سرطان زا قرار می‌گیرد، ذرت بو داده است. اگر این ماده خوراکی را به صورت کبابی یا آب پز میل کنید، فواید زیادی را برای بدن به همراه دارد. اما وقتی ذرت را در مایکروویو بو داده می‌کنید، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. اگر موادغذایی را داخل کیسه نگهدارنده بریزید (از جمله ذرات) و سپس در ماکروویو بگذارید، به اسید پرفلوروکتانوییک تبدیل می‌شود. این ماده بشدت سرطان‌زاست؛ بنابراین سعی کنید ذرات را در قابلمه و یا روش‌های سالمتری بو دهید.

 موادغذایی کنسرو شده

در لیست غذا‌های سرطان زا نباید از غذا‌های کنسرو شده غافل شوید. حتی موادغذایی مثل رب هم که مصرف زیادی دارد، خطر سرطان را افزایش می‌دهد. گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی لیکوپین است. این ماده مغذی با رادیکال‌های آزاد و سلول‌های سرطانی مقابله می‌کند.

اما وقتی همین گوجه فرنگی به رب کنسرو شده تبدیل می‌شود، لیکوپین آن از بین می‌رود. سپس ماده‌ای به نام BPI در رب افزایش می‌یابد. این ماده اسیدی است و باعث از بین بردن مواد مغذی رب می‌شود. سرطان زا بودن رب‌های کنسرو شده تنها یکی از مشکلات این ماده غذایی است.

 ماهی‌های پرورشی

ماهی سالمون همانند گوجه فرنگی یک نوع گوشت بسیاری مغذی است. اما وقتی که ماهی به طور طبیعی رشد کرده باشد. ماهی سالمونی که با موادغذایی هورمونی و بیوتیک رشد می‌کنند، به جای مفید بودن، به سم تبدیل می‌شوند. مصرف طولانی مدت ماهی سالمون باعث رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

به همین دلیل ماهی‌های پرورشی هم در لیست غذا‌های سرطان زا قرار می‌گیرند. عناصر شیمیایی باعث جذب اسید چرب امگا سه شده و رادیکال آزاد را در بدن ایجاد می‌کند.

چیپس سیب زمینی

به طور کلی غذا‌های سرخ شده باعث افزایش سلول‌های سرطانی در بدن می‌شوند. چیپس سیب‌زمینی از جمله غذا‌هایی است که خطر ابتلا به سرطان را چند برابر می‌کند. این غذا حاوی رنگ‌های مصنوعی، طعم دهنده، روغن هیدروژنه و مواد نگهدارنده است. همچنین عناصر شیمیایی سرطانزایی به نام آکریمالید در چیپس سیب زمینی وجود دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید از سرطان در امان بمانید بهتر است مصرف این غذا را متوقف کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • صورت فلکی خود را بشناسید | نشانه نجومی شما چیست؟
  • وزش باد با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت در خلیج فارس، ۹ فروردین
  • ارتفاع ۲.۵ متری موج خلیج فارس در سواحل استان بوشهر
  • ۳ هزار و ۷۵۰ کیلومتر خط کشی در راه‌های استان همدان
  • مواد غذایی سرطان‌زا را بشناسید
  • علائم زخم معده را بشناسید
  • گردشگاه‌های دریایی خوزستان میزبان بیش از ۱۵ هزار بازدید کننده
  • مادربزرگ ٧۵ ساله یکی از مشهورترین بازیکنان فورتنایت در جهان شد
  • بهره‌مندی ۱۵ هزار نفر از خدمات گردشگری دریایی در خوزستان
  • مادربزرگ 75 ساله یکی از مشهورترین بازیکنان فورتنایت در جهان شد(+عکس)