Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: حرکت پرشور پیاده‌روی اربعین معرفی امام حسین (ع) به جهانیان را به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، با اشاره به فلسفه و تاریخچه پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: پیاده‌روی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد چرا که جابر بن عبدالله انصاری و عطیه کوفی اولین زوار پیاده اربعین حسینی هستند که در سال ۶۱ هجری به زیارت قبور شهدای کربلا مشرف شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: به خاطر توصیه‌های معصومین علیه‌السلام مخصوصا احادیث پیامبر که با کلیدواژه «قدم» بیان شده است که هر قدم برای زیارت امام حسین ثواب یک حج دارد در طول تاریخ توسط بزرگان از علما و عرفا پیاده‌روی برای زیارت امام حسین (ع) به ویژه در اربعین صورت می‌گرفته است.

حسینی تصریح کرد: امام صادق (ع) درباره ثواب زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده می‌فرمایند: کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود، خداوند به هر قدمی که برمی‌دارد یک حج مقبول برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌کند و یک درجه مرتبه‌اش را بالا می‌برد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور تهران گفت: نکته‌ای که شاید جالب باشد چرا که کمتر گفته شده است مشی (قدم زدن) که توام ذکر یا تفکر یا برای انجام امر پسندیده باشد یک نوع عبادت محسوب شده است؛ پیاده‌روی و تحمل مشقات آن نوع تشکر از امام حسین (ع) است که خون خود را در راه هدایت بشریت هدیه کرده است.

وی با بیان اینکه در زیارت‌نامه اربعین هم اشاره شده که این حرکت پرشور معرفی امام حسین (ع) به جهانیان را به دنبال دارد، اضافه کرد: این مهم معرفی چهره کامل و نه کاریکاتوری از اسلام را به دنبال دارد؛ عده‌ای اسلام رحمانی را تبلیغ می‌کنند که آن را بی‌خاصیت و منزوی می‌کند و عده‌ای اسلام را دین خشونت، افراط‌گری و ترور معرفی می‌کنند. در برنامه اربعین حماسه و حرکت با عاطفه و محبت عجین شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برخی علمای بزرگ پیاده‌روی اربعین را دارای ارتباط جدی با ظهور حضرت مهدی (عج) می‌دانند، بیان کرد: این حرکت باشکوه  اولین تجمع جدی و باشکوه شیعه محسوب می‌شود که نظر جهانیان را معطوف شیعه و امامان شیعه می‌کند، طبق گفتار سردار قاسم سلیمانی، قدرت‌نمایی مانور ۲۰ میلیونی اربعین امام حسین(ع)، بیش از رژه مسلحانه است.

وی گفت: جهت دیگر ارتباط این حرکت با عصر ظهور بوده و آن عبارت است از اینکه نوعی دلبستگی، مهربانی و دلسوزی نسبت به همدیگر را در این حرکت شاهد هستیم به این صورت که افراد هر چه دارند را در اختیار دیگر مهمانان امام حسین (ع)  قرار می‌دهند. انگار کسی به اموال خود مالکیت خاصی احساس نمی‌کند و هر چه دارد را مشترک با بقیه می‌داند چنانچه عصر ظهور این گونه ترسیم شده است؛ امام زمان (عج) می‌آید تا دل‌ها را یکی کند؛ تألیف قلوب مؤمنین به طرز عجیب و بی‌نظیری در این حرکت خود را نشان می‌دهد. دیدن صحنه‌های بی‌نظیر همراهی و کمک در پیاده‌روی از این جمله است.

وی اضافه کرد: در این پیاده‌روی با صحنه‌هایی روبرو می‌شوید که در هیچ مراسم و مناسکی مشاهده نمی‌کنیم. این‌گونه پذیرایی کردن از زائران که می‌بینید التماس می‌کنند تا از پذیرایی آن‌ها استفاده کنید، افرادی که کفش‌ها را واکس می‌زنند، پاشویه می‌کنند و یا با دست و دستگاه مشت و مال می‌دهند، هیچ کدام در هیچ جای دیگر قابل مشاهده نیست. این یک معجزه است که بعد از چند قرن این چنین عشقی هر روز بیشتر می‌شود.

حسینی عنوان کرد: دشمنان سعی کردند با راه انداختن جنگ هشت ساله و مانند آن بین دو کشور بزرگ شیعه اختلاف درست کنند اما زیارت اربعین نشان داد شیعه باهم برادرند و هرگز ازهم جدا نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در این مورد می فرمایند: «میهمان‌نوازی و کَرَم در استقبال از زائران اربعین حسینی یکی دیگر از صفات ممتاز مردم عراق است. این رفتار عاشقانه‌ی معنوی در دنیای امروز مادی بسیار مهم و قابل توجه است و هنوز به‌درستی عمق این فضیلت مردم عراق شناخته نشده؛ راه‌پیمایی مراسم روز اربعین یک نمونه از این ارتباط دوستانه دو ملت ایران و عراق است به‌گونه‌ای که مردم عراق در پذیرایی از زائران ایرانی، از انفاق و محبت و ارادت چیزی کم نمی‌گذارند. مسئولان دو کشور ایران و عراق، باید از این فضا و فرصت برای منافع دو کشور بیشترین استفاده را بکنند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: با توجه به اینکه امسال پیش بینی می‌شود حداقل دوبرابر پارسال زوار ایرانی داشته باشیم؛ اهتمام بیشتر مردم برای رعایت قوانین و مقررات در طول سفر می‌تواند از خطرات ناخواسته پیشگیری کند. همین اتفاق هفته گذشته در تخریب دیواری در کربلا به جهت ازدحام جمیعت می‌تواند یک هشداری باشد که مردم باید در تجمعات نظم بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: امید است امسال مسئولین مختلف در این خصوص احساس مسئولیت داشته باشند تا این سفر معنوی و سیاسی به نحو احسن صورت گیرد.  

حسینی عنوان کرد: از برخی نهادها و ارگان‌های غیردولتی مانند ارتش و سپاه  انتظار می‌رود چنانچه در حوادث تلخ مثل سیل و زلزله نقش مهمی ایفا کردند در این حرکت مهم نیز نقش خود را نه به بعد از وقوع حوادث تلخ بلکه به عنوان پیشگیری از حوادث ایفا کنند که در غیر این صورت امسال ممکن است گلایه‌ها و مشکلات بیشتر از قبل باشد.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی اربعين حسيني پياده روي اربعين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۳۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) شیراز مزین به «وعده صادق» ایران شد

دریافت 8 MB کد خبر 6080400

دیگر خبرها

  • حرکت زیبای نریمان جهان برای بازگشت تیم عنایتی
  • نسخه قدرتمندتر ربات انسان‌نمای «اطلس» معرفی شد
  • چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • مديرعامل جدید خبرگزاری دانشجو معرفی شد
  • به دنبال حرکت جدیدی در دانشگاه گیلان هستم
  • دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) شیراز مزین به «وعده صادق» ایران شد
  • نقش مدیریت مردم در پیاده روی اربعین پر رنگ از پیش شود
  • استفاده از تمامی ظرفیتها برای میزبانی از بزرگترین پیاده روی جهان
  • معرفی نوار نقاله
  • بهترین شهر دنیا برای بازدید با پای پیاده معرفی شد