Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-16@19:48:08 GMT

ثبت سه بنای قدیمی نطنز در فهرست آثار ملی کشور

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۳۳۳۸

ثبت سه بنای قدیمی نطنز در فهرست آثار ملی کشور

نطنز - سرپرست اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: دو بنای تاریخی و یک ساختمان اداری نطنز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

حسین یزدانمهر در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب اظهار کرد: خانه تاریخی نصیری در بافت قصبه باغ شهر نطنز و در محله کوچه فارح واقع شده و دارای معماری و پلان بسیار زیبا و متعلق به دوره صفویه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ساختمان اداری نوغان نطنز، تنها مرکز نوغان داری و پرورش کرم ابریشم در مرکز و جنوب کشور در سال ۱۳۲۸ تاسیس شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز ادامه داد: باتوجه به قدمت این دانش در این شهرستان و دارا بودن ساختمانی با معماری خاص و الگو گرفته شده از بناها و ساختمان های استان های شمالی کشور به دلیل ارتباط کاری، این بنا هم که متعلق به دوره پهلوی اول است در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. 

یزدانمهر حمام تاریخی وشوشاد را یکی دیگر از بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور نام برد وافزود: این اثر تاریخی در قلب محله زیبای وشوشاد و در جوار مسجد قدیمی و امامزاده این محله واقع شده و متعلق به دوره قاجاریه است و با کمک تعدادی از میراث دوستان محل در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

کد خبر 390303

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ميراث فرهنگي نطنز آثار تاریخی ثبت ملی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۳۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت و بهره‌برداری

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی از هدف‌گذاری برای واگذاری نزدیک به ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت و بهره‌برداری خبر داد.

به گزارش ایسنا، شهاب طلایی شکری ـ مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی ـ در نشستی با علی دارابی ـ معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ با بیان اینکه بیش از ۱۷ سال از تأسیس این صندوق می‌گذرد و در حال حاضر، تنها مرجع قانونی واگذاری بهره‌برداری بناهای تاریخی است، گزارشی از عملکرد یک‌ساله خود در این صندوق ارائه کرد و افزود: امسال هدف‌گذاری صندوق احیا، واگذاری نزدیک به ۱۰۰ بنا برای مرمت و بهره‌برداری است.

طلایی این صندوق را بازوی اجرایی معاونت میراث فرهنگی در حوزه‌های مرمت و احیا دانست و بر انجام برنامه‌های مشترک میان صندوق توسعه و احیا و معاونت میراث فرهنگی تاکید کرد و با اشاره به ضرورت ایجاد شرایط مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران آثار تاریخی، گفت: بناهای تاریخی حتی آثار ثبت جهانی به تنهایی نمی‌تواند سرمایه‌گذار را برای حضور در این حوزه مجاب کند. به بیان دیگر، سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی، پرریسک است. ما این را می‌دانیم و به همین دلیل، رویکردمان در وهله نخست احیاست نه درآمدزایی.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی درحالی‌که در ماه‌های اخیر واگذاری برخی بناهای تاریخی به سرمایه‌گذاران خصوصی برای مرمت و بهره‌برداری واکنش‌برانگیز شده است، اظهار کرد: تمام فعالیت‌های این صندوق در چارچوب تفسیر دقیق قانون است.

علی دارابی ـ قائم‌ مقام وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در ادامه این سخنان، تاکید کرد: برنامه‌ها و اقدامات صندوق با حفظ مرجعیت معاونت میراث فرهنگی و در عین حال، تسهیل و تفویض اختیار و تمرکززدایی در امور دنبال شود.

صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی هنوز فهرستی از یکصد بنای تاریخی را که قرار است برای مرمت و بهره‌برداری واگذار شود، به صورت عمومی منتشر نکرده است، ‌اما سال گذشته ۸۰ بنای تاریخی از جمله «ارگ راین» را برای مزایده فهرست کرده بود، که تعداد محدودی از آنها سرمایه‌گذار پیدا کرد. مدیرعامل این صندوق، درحالی‌که موضوع به مزایده گذاشتن و واگذاری برخی بناهای تاریخی به سرمایه‌گذار خصوصی با واکنش همراه شده بود، تاکید کرد: با واگذاری این بناها نمی‌خواهیم خرج کشور را بدهیم. بناهایی هم که به مزایده گذاشته می‌شوند جزء نفیس‌ها نیستند و فهرست چالش‌برانگیزی برای مزایده نداریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آتش سوزی گسترده ساختمان تاریخی ۴۰۰ ساله/ عکس
  • بارش قطرات باران بر بنای ارگ تاریخی بم
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور و یک اثر در فهرست آثار جهانی
  • ثبت ملی بنای تاریخی اداره «نوغان‌داری» تربت‌حیدریه
  • بنای تاریخی اداره «نوغان‌داری» تربت‌حیدریه ثبت ملی شد
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر در فهرست میراث‌ملی کشور و ۴ اثر در میراث جهانی
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت و بهره‌برداری