Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: متولیان امر کشاورزی قبل از شروع فصل برداشت میزان تولید پیاز طرح اول را جهت برنامه ریزی به این سازمان اعلام کنند.

"مسلم مروجی" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه کویر ضمن اعلام آمادگی جهت هر گونه برنامه ریزی به منظور صادرات محصولات کشاورزی بخصوص پیاز طرح اول گفت: با توجه به اینکه تمامی اختیاراتی که در سال ٩١ در زمینه صادرات و واردات محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته بود، با مصوبه شورای عالی اقتصادی و سران قوا، به وزارت صمت و ساختار جدید این وزارتخانه بازگشته است لذا برای صادرات آمادگی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه مطلب فوق افزود:سازمان صنعت،معدن و تجارت جنوب کرمان در راستای اجرایی شدن سیاست های وزارتخانه، در جهت فراهم کردن زمینه صادارت مازاد نیاز داخلی محصولات کشاورزی اعلام آمادگی می کند.
مروجی با ابراز خرسندی از شکست استکبار در ایجاد هر گونه نارضایتی داخلی بیان کرد: وزارت صنعت و معدن به عنوان مسئول تنظیم بازار کشور برای تامین کالاهای اساسی مردم و ساماندهی بازار محصولات کشاورزی برنامه ریزی اساسی و کارشناسی را در دستور کار قرار دارد لذا هیچ گونه دغدغه ای در امر صادرات وجود ندارد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان تصریح کرد: اگر چه کشاورزان جنوب کرمان بر اساس شرایط مساعد قیمت محصولات در سال گذشته نسبت به کشت بیشتری روی آورده اند و تولید نسبت به سال قبل نیز افزایش خواهد داشت لذا می طلبد سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان قبل از شروع فصل برداشت میزان نسبی تولید را به سازمان صنعت،معدن و تجارت اعلام کند.
مروجی با تاکید بر این مطلب که اعلام می کنیم وزارت جهادکشاوری به عنوان متولی کشاورزی قبل از ایجاد هر گونه چالش میزان تولید محصولات را در حوزه های مختلف اعلام کند افزود: وزارت صمت به عنوان مسئول تنظیم بازار بر اساس نیاز کشور، بعد از اعلام میزان تولید تصمیم گیری خواهد کرد و زمینه صادارت اضافه بر نیاز داخلی را نیز فراهم می کند و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
وی گفت: اگر میزان تولید مشخص نباشد هیچگونه برنامه ریزی نیز صورت نخواهد گرفت اما در مجموع اولویت وزارت صمت تامین معیشت مردم و نیازهای داخلی و پس از آن بحث صاردات  می باشد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان تا کنون میزان تولید نسبی  را اعلام نکرده و انتظار است مسئولان امر میزان تولید را جهت برنامه ریزی در امر صادارت اعلام کنند و اگر میزان تولید با نیاز داخلی برابری کند اجازه یک گرم صادرات داده نمی شود.
مروجی از آمادگی هر چه تمام‌تر برای رایزنی با صادرکنندگان و تُجار در حمایت از کشاورزان منطقه خبر داد و گفت: قبل از شروع فصل برداشت باید میزان تولید به صورت کارشناسی جهت هر گونه تصمیم گیری در  اختیار ستاد تنظیم بازار قرار بگیرد. وزارت صمت تنظیم بازار داخلی را مدیریت می کند و صادرات مازاد نیاز داخلی نیز در دستور کار قرار خواهد داد و سازمان جهاد کشاورزی نیز باید راهکارهای لازم را نیز ارایه بدهد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان از آمادگی کامل برای تسهیل گری، بازاریابی و صاردات محصولات کشاورزی و پیاز طرح اول خبر داد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی پياز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۳۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷.۵میلیارد دلاری که بازار را تنظیم نکرد

  وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردبه همه نهاده‌های محصولات پروتئینی وبه همه واردکنندگان،ارز۲۸هزارو۵۰۰ تومانی تخصیص داده شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. در همین خصوص علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال با بحرانی در زمینه تامین نهاده روبه‌رو نیستیم و نهاده‌ها به‌موقع تامین خواهد شد که در این صورت تولیدکننده هم اطمینان خاطر خواهد داشت اما بد نیست بدانیم سالانه ۲۲ میلیون تن نهاده دامی مورد نیاز واحدهای مرغداری و دامداری کشور است که از این میزان شش میلیون تن آن در کشور تولید شده و ۱۶ میلیون تن آن نیز وارداتی بوده است.
   
بازار مرغ تنظیم شد
بر اساس آمار‌های مرکز آمار ایران از تورم «گوشت قرمز و گوشت ماکیان»، میانگین تورم ماهانه این گروه در سال ۱۴۰۲، معادل ۳.۵درصد بود.به بیان دیگر، قیمت گوشت قرمزوگوشت مرغ هر ماه به‌طور میانگین ۳.۵درصد افزایش یافته است. بررسی روند این تورم در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد فقط در یک ماه از سال کاهش قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در کشور اتفاق افتاده است. طبق آمار‌ها صرفا در بهمن‌ماه تورم این گروه منفی شده که به سطح منفی ۰.۷درصد رسیده است. بیشترین تورم ماهانه در این گروه در مردادماه سال گذشته بوده که سطح ۷.۸درصدی را به خود دیده و کمترین تورم ماهانه مثبت این گروه در اسفندماه رخ داده که تورم ماهانه به ۰.۷درصد رسیده است.طی سال گذشته نزدیک به ۱۷میلیون تن یا به عبارت دیگر ۷۷درصد از نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور وارد شد و پنج میلیون تن دیگر این محصولات نیز از طریق تولید داخلی تامین شد؛ به‌طوری که همین امر نیز اثر خود را در بازار گذاشته و تولید محصولاتی همچون مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز و لبنیات که بیشترین تاثیر را از تامین نهاده دامی در بازار می‌پذیرند، افزایش یافته که این امر ثبات نسبی را برای این بازارها به ارمغان آورده است. در حال حاضر کشورمان به‌دلیل خشکسالی و آب‌بر بودن نهاده‌های دامی تنها پنج میلیون تن از این محصولات را تولید می‌کند. کارشناسان معتقدند با اجرای طرح الگوی کشت درکشورمان،خصوصا در سطح دیمزارها میزان تولید جو با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شود و از طرف دیگر اراضی آبی نیز صرف تولید محصولات آبی همچون ذرت وسویا شود تا از این طریق کشورمان بتواند از میزان وابستگی خود به این نهاده‌های دامی بکاهد.
   
واردات ۱۶.۸میلیون تنی نهاده‌های دامی به کشور
بر اساس آمارهای گمرک در سال گذشته ۱۶میلیون و۷۶۷هزار تن نهاده دامی به ارزش هفت میلیارد و ۵۱۸میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی درسال۱۴۰۱ درمجموع ۱۴میلیون و ۳۴۵ هزار تن از این کالاهای اساسی به ارزش هفت میلیارد و ۸۹ میلیون دلار وارد کشور شده بود.بنابراین می‌توان گفت واردات انواع نهاده‌های دامی طی این مدت به لحاظ وزنی با رشدی ۱۷درصدی و به لحاظ ارزشی با رشدی ۶درصدی روبه‌رو بوده است.در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین نهاده‌های دامی مورد نیاز اکثر دامداران ذرت است؛ به همین دلیل در سال گذشته ۱۰ میلیون و ۱۹۱ هزار تن ذرت دامی به ارزش سه میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار وارد کشورمان شد که نسبت به سال۱۴۰۱به لحاظ وزنی رشدی ۲۶درصدی و به لحاظ ارزشی رشدی ۱۶درصدی را تجربه کرد.طی این مدت اتریش، ارمنستان، اسپانیا، اسلواکی، افغانستان، امارات به‌عنوان واسطه، انگلستان، اوکراین، ایتالیا، آلمان، برزیل، تایوان، ترکیه، چین، روآندا، رومانی، سنگاپور، سوازیلند، سوئیس، عمان، روسیه، قبرس، قزاقستان، کانادا، مناطق ویژه، هلند و هنگ‌کنگ ۲۷ مبدأ واردات ذرت دامی به ایران بوده‌اند.از طرف دیگر در این بازه زمانی دو میلیون و ۱۸۲ هزار تن جو به ارزش ۷۴۷ میلیون دلار وارد کشورمان شده که واردات این محصول نسبت به سال۱۴۰۱ به لحاظ وزنی با افت ۸درصدی و به لحاظ ارزشی با افت ۲۵درصدی روبه‌رو بوده که عمده‌ترین دلیل این امر به افزایش تولید داخلی جو برمی‌گردد.طی این مدت اتریش، ازبکستان، اسلواکی، افغانستان، امارات، انگلیس، آلمان، برزیل، تایوان، ترکیه، چین، سنگاپور، سوازیلند، سوئیس، عمان، روسیه، قبرس، قزاقستان، قرقیزستان، کانادا، هلند و هنگ‌کنگ ۲۲ مبدأ واردات جو به ایران بوده‌اند.همچنین در سال گذشته دو میلیون و ۷۱۳ هزار دانه سویا به ارزش یک میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار وارد کشورمان شده که طی این مدت امارات، انگلستان، ترکیه، سوئیس، عمان و هلند پنج مبدأ واردات دانه سویا به کشورمان بوده‌اند.از طرف دیگر می‌توان گفت واردات دانه سویا نسبت به سال۱۴۰۱ به لحاظ وزنی با رشدی ۷درصدی ولی به لحاظ ارزشی با کاهشی ۲درصدی روبه‌رو شده که نشان‌دهنده این است که واردات دانه سویا با قیمت ارزان‌تری از کشورهای همسایه خصوصا روسیه صورت گرفته است.از طرف دیگر یک میلیون و۶۸۱هزار تن کنجاله سویا به ارزش یک میلیارد و۶۲ میلیون دلار وارد کشورمان شده که امارات، انگلستان، ترکیه، چین، سوئیس، روسیه، کانادا، هلند و هندوستان۹مبدأ واردات کنجاله سویا به ایران بوده‌اند. به‌دلیل اهمیت وافر این محصول برای مرغداری‌ها واردات آن به لحاظ وزنی با رشدی ۲۵درصدی و به لحاظ ارزشی با رشد ۲۴درصدی روبه‌رو بوده است.

مشکل واردات نهاده و گوشت حل شد
علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار درباره واردات کالاهای اساسی گفت: از سال گذشته به‌ویژه از نیمه دوم سال با هماهنگی بانک مرکزی شرایط تأمین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی به‌شکلی تأمین شد که دیگر با بحران مواجه نبودیم. قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در گذشته دامدار برای تأمین نهاده مورد نیاز خود باید پول خود را پیش‌پرداخت می‌کرد تا تعدادی واردکننده خاص نهاده، اقدام به واردات می‌کردند اما اکنون با تأمین کامل نهاده‌ها، تولیدکنندگان نگرانی بابت تولید خود ندارند. وی تصریح کرد: ارز مورد نیاز واردات در سه‌ ماه اول تأمین شده است و دولت در حال برنامه‌ریزی برای تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی در سه ماهه دوم سال است.  پیمان‌پاک گفت: با توجه به تأمین مناسب نهاده‌های دامی در حوزه تولید مرغ و تخم‌مرغ و شیر وضعیت تولید، مناسب و تولید مازاد داریم که به تنظیم بازار کمک می‌کند اما با توجه به این‌که دوره تولید دام زمان‌بر است، آن نیز به‌زودی به ثبات می‌رسد. سال ۱۴۰۲ از بابت تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی سال بسیار خوبی بود و به‌شکل مرتب و مناسبی انجام می‌شد اما همواره تأخیری در پرداخت ارز کالاهای اساسی وارداتی وجود دارد.  وی اضافه کرد: در برخی از کالاها در حال حرکت به این سمت هستیم که ارز آنها به‌موقع تأمین شود و در برخی‌ کالاها، تأمین ارز با فاصله انجام می‌شود. در سال جاری نیز روند تأمین ارز به‌طور مستمر و با هماهنگی بانک مرکزی در حال جریان است و تأمین می‌شود.وی با بیان این‌که بودجه ارز واردات گوشت قرمز اختصاص داده شده است، بیان کرد: تا پایان سال ارز مورد نیاز گوشت قرمز تأمین شده است و تمام کمبود تولید گوشت قرمز از محل واردات جبران می‌شود. در سال گذشته ۱۰۰ هزار تن گوشت منجمد و ۳۰ هزار تن گوشت گرم به کشور وارد شده بود اما برای سال جاری میزان واردات گوشت منجمد ۱۴۰ هزار تن افزایش می‌یابد اما میزان واردات گوشت گرم ثابت است. عمده گوشت وارداتی، گوشت گوساله است به‌طوری که ۸۰ درصد گوشت گوساله و ۲۰ درصد گوشت گوسفندی است.

دیگر خبرها

  • مجلس با تحقیق و تفحص از سازمان حفظ نباتات موافقت کرد
  • مجلس گزارش تفحص از وزارت جهادکشاورزی را به قوه قضاییه ارجاع کرد
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد
  • جذب اعتبارات برای جبران خسارات سیل اخیر
  • گوشت قرمز وارداتی در راه بازار/ سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور چقدر است؟
  • خسارت میلیاردی سرما به کشاورزان استان همدان
  • ۷.۵میلیارد دلاری که بازار را تنظیم نکرد
  • ماشین‌آلات دخیل در تغییر کاربری غیرمجاز توقیف می شود
  • مرکز فناوری هسته‌ای کشاورزی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود
  • رکورد ۱۳ ساله شکست/ فارس سال گذشته ۱۰ درصد گندم کشور را تولید کرد