Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@11:00:30 GMT

چرا با حمله به تاسیسات عربستان قیمت نفت ۱۰۰ دلار نشد؟

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۴۰۹۹

چرا با حمله به تاسیسات عربستان قیمت نفت ۱۰۰ دلار نشد؟

با توجه به کند شدن رشد اقتصاد جهان و وجود ذخایر مازاد نفت در سراسر دنیا، به نظر نمی رسد دورنمای نفت بشکه ای ۱۰۰ دلار فعلاً چندان محتمل باشد. ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸ اقتصادی اقتصاد جهان نظرات - اخبار اقتصادی -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اینتترنشنال بیزینس تایمز،  افزایش ناگهانی قیمت نفت در هفته گذشته کابوس کمبود نفت را  یادآوری کرد ولی تحلیلگران می گویند به نظر نمی رسد این بار رانندگان در سراسر دنیا مجبور باشند در صف‌های طولانی پمپ بنزین بایستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 حملات 14 سپتامبر به تاسیسات کلیدی نفت عربستان سعودی باعث شد این کشور نیمی از تولید معمول نفت خود را از دست بدهد.

 این اتفاق قیمت نفت را طی یک روز 15 درصد افزایش داد.

 قیمت یک بشکه نفت خام از آن زمان کاهش یافته و در روز جمعه حدود 65 دلار معامله شد.

 با توجه به کند شدن رشد اقتصاد جهان و وجود ذخایر مازاد نفت در سراسر دنیا، به نظر نمی رسد دورنمای نفت بشکه ای 100 دلار فعلاً چندان محتمل باشد.

 هری چیلینگوریان، رئیس بخش تحقیقات کالا در بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس گفت:«در واقع جهان امروز نسبت به دهه 70 برای مواجهه با شوک‌های نفتی آماده تر است».

 در 1973 ، پس از تحریم متحدان اسرائیل توسط اوپک در بحبوحه جنگ یوم کیپور و همچنین در 1979 پس از انقلاب ایران، قیمت نفت خام طی چند ماه افزایش یافت و اقتصادهای پیشرفته دنیا را به زانو در آورد.

 اقتصاددانان کامرزبانک طی یادداشتی گفتند:« در حال حاضر، بعید به نظر می رسد یک شوک نفتی همان تاثیرات مخرب را داشته باشد».

«به علاوه بانک های مرکزی برای مقابله با افزایش تورم در پاسخ به شوک عرضه نفت، نرخ بهره را افزایش نمی دهند».

 مهمتر از همه، اقتصاد ها وابستگی خود به نفت را کاهش داده اند.

مثلا مصرف در آمریکا از 17.3 میلیون بشکه در روز سال 1973 به 20.5 میلیون بشکه در روز در 2018 رسید یعنی تنها یک افزایش 18 درصدی، در حالی که تولید ناخالص داخلی این کشور 230 درصد رشد داشت.

در آلمان خانواده ها تنها 2.6 درصد بودجه خود را در 2018 صرف سوخت کردند.

 بسیاری اقتصادها مصرف نفت سنگین را به خاطر مصرف بهینه انرژی در صنایع و حمل و نقل و منابع جایگزینی مثل گاز طبیعی و انرژی های تجدیدپذیر کاهش دادند.

 طی سال‌های 2011 و 2014، وقتی قیمت نفت به بیش از 100 دلار در هر بشکه رسید، هیچ اقتصادی سقوط نکرد. در حال حاضر دنیا وابستگی کمتری به برخی تولید کنندگان بزرگ دارد.

چیلینگوریان گفت تمرکز تولید نفت از خاورمیانه برداشته شده است. وی به بهره برداری از نفت دریای شمال از دهه 1980، استخراج دریایی نفت در سواحل غرب آفریقا و برزیل و نفت ماسه ای کانادا اشاره کرد.

 آمریکا که زمانی وابسته به واردات نفت بود ، اکنون به خاطر نفت شیل و فناوری‌های جدید به یک تولید کننده و صادر کننده بزرگ نفت تبدیل شده است.

 این عوامل باعث شده علی‌رغم وجود یک اختلال بزرگ در صنعت نفت مثل حمله به تاسیسات نفتی عربستان، اوضاع همچنان آرام بماند.

اندرو لیبو، متخصص بازار نفت گفت:« حتی اگر احتمال یک شوک نفتی کم باشد، هرگز نمی‌توان خطر را صفر در نظر گرفت. مخصوصاً اگر یک جنگ بزرگ به راه بیفتد و تنگه هرمز بسته شود. یک سوم کل محصولات نفتی از این تنگه عبور می‌کنند».

عربستان محموله های نفت خود را با تاخیر 10 روزه به مشتریان می‌رساندحمله به تأسیسات عربستان تقاضا برای نفت آمریکا را افزایش داد

 انتهای پیام/102

R7586/P/S7,80,85/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۴۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا از دلار جلو زد

قیمت جهانی طلا امروز، سه‌شنبه (۲۶ مارس) به دلیل کاهش ارزش دلار آمریکا افزایش یافت زیرا تمرکز سرمایه‌گذاران به داده‌های تورم ایالات‌متحده که اواخر این هفته منتشر می‌شود، می‌تواند زمان‌بندی اولین کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را در سال جاری روشن کند.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۱۷۲ دلار و ۸۲ سنت رسید و هر اونس طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۱۷۳ دلار و ۷۰ سنت رسید. شاخص دلار آمریکا در برابر رقبای خود ۰.۳ درصد کاهش یافت و طلا را برای سایر دارندگان ارز ارزان تر کرد.

قیمت طلا در هفته گذشته پس از آنکه سیاستگذاران فدرال رزرو اعلام کردند که با وجود بالا بودن تورم اخیر، همچنان انتظار دارند تا پایان سال ۲۰۲۴ نرخ بهره را تا سه چهارم درصد کاهش دهند، به بالاترین حد خود رسید.

آستن گولسبی، رئیس بانک فدرال شیکاگو گفت که در جلسه سیاست گذاری فدرال رزرو هفته گذشته، سه کاهش نرخ بهره را برای سال جاری انجام داد. در همین حال، لیزا کوک، رئیس فدرال رزرو هشدار داد که بانک مرکزی ایالات متحده باید با دقت عمل کند و تصمیم می‌گیرد که چه زمانی کاهش نرخ بهره را آغاز کند.

سرمایه‌گذاران اکنون منتظر داده‌های شاخص هزینه‌های مصرف شخصی ایالات متحده هستند که در روز جمعه منتشر می‌شود. شاخص هزینه‌های مصرف شخصی در ماه فوریه ۰.۳ درصد افزایش یافته است که باعث می‌شود سرعت سالانه ۲.۸ درصد حفظ شود.

بر اساس ابزار FedWatch گروه CME، معامله‌گران به احتمال ۷۰ درصد قیمت‌گذاری می‌کنند که فدرال رزرو در ماه ژوئن کاهش نرخ بهره را آغاز کند. نرخ بهره پایین‌تر، هزینه فرصت نگهداری شمش را کاهش می‌دهد.

طبق گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره ۲۴.۶۸ دلار ثابت بود، پلاتین ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۹۰۶ دلار و ۱۰ سنت رسید و پالادیوم ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۰۰۹ دلار و ۱۴ سنت رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت
  • طلای جهانی سر خم کرد
  • تاثیر قیمت جدید دلار بر بازار مصالح ساختمانی 1403
  • افزایش ذخایر آمریکا سد راه صعود نفت شد
  • ایران رتبه ۹ تولید تخم مرغ در دنیا را داراست
  • دولت عربستان یک میلیارد دلار به شرکت خودروسازی لوسید تزریق کرد
  • افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران از ابتدای ۲۰۲۴
  • قیمت جهانی طلا از دلار جلو زد
  • قیمت نفت کماکان صعودی ماند