Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-18@10:22:45 GMT

حمید سهیلی درگذشت

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۴۲۰۱

حمید سهیلی درگذشت

ساعت 24-انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، از درگذشت حمید سهیلی کارگردان پیشکسوت سینمای مستند خبر داد.

ساعتی پیش حمید سهیلی کارگردان سینمای مستند درگذشت.

محسن استادعلی رییس انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند خبر درگذشت این مستندساز را تایید کرد و به ایسنا گفت: ساعاتی قبل (امروز 30 شهریور ماه ) این هنرمند از دنیا رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: زمان مراسم خاکسپاری این هنرمند تا ساعاتی دیگر مشخص خواهد شد.

مراسم بزرگداشت حمید سهیلی خرداد ماه در خانه سینما برگزار شد که مشروح این برنامه در این لینک موجود است. 

فرهاد ورهرام_ مستندساز پیشکسوت در این مراسم گفته بود: کار حمید "دالتون معارفی" است و من خیلی خوشحالم اجازه دوستی سالیان سال دارم. من ایشان را جزو اصحاب "دالتون معارف" می‌شناسم.

حمید سهیلی یکی از شناخته شده ترین مستندسازان سینمای ایران در حوزه مستند معماری بوده که فعالیت خود را از سال ۵۳ و با دستیاری مجموعه‌های تلویزیونی "آتش بدون دود " و سفرهای دور و دراز هامی و کامی " آغاز کرد.

وی سپس به مدت چهار دهه در حوزه مستند مشغول به فعالیت شد و آثار بسیاری در زمینه های فرهنگ و هنر ایرانی به تصویر کشید.

از آثار وی می توان " بسوی سیمرغ"، " معماری ایرانی"، " رابطه های پنهان"، " بافت قدیم شهرهای ایران" و....... را نام برد.

سهیلی که متولد 1327 بود، در چند سال اخیر به دلیل دیابت در بستر بیماری بود و آخرین فیلمش ساخت مستندی با عنوان "قزوین" بود.

خبر این پیشامد ناگوار را به مستندسازان ایران، جامعه فرهنگی و خانواده‌ گرامی سهیلی تسلیت می‌گوید.

سرنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۴۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مستند شهید آوینی پس از ۴۴ سال رونمایی شد

مراسم سی و یکمین سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی (ره) با عنوان میراث مرتضی به همت بنیاد روایت فرهنگی فتح امروز ۲۷ فروردین ماه با حضور جمعی از اهالی قلم و مسئولین در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم پس از ۴۴ سال نخستین فیلم ساخته شده شهید مرتضی آوینی برای اولین بار رونمایی و اکران شد.

سردار علیرضا افشار مسئول روابط عمومی شورای مرکزی جهاد سازندگی و سرتیپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در این مراسم گفت: شهید آوینی بسیار بر روی هنر متعهد تاکید داشت‌ شاید بتوانیم هنر را از جهت رویکردی به سه بخش تقسیم کنیم. هنر رویکردی، هنر آزاد که هیچ قید و بندی ندارد و از سوی استکبارات جهانی هدایت می‌شود و هنر سوم هنر متعهد است که به انسانیت و حقیقت تعهد دارد که شهید آوینی پرچم دار چنین عرصه ای بود.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما کمونیستم‌ها و دیگر گروه ها را داشتیم که برای خودشان فعالیت می‌کردند و شناخت چنین گروه‌های منافقی سخت بود. 

وی افزود: شهید آوینی بیشتر تحت تاثیر اندیشه‌های حضرت امام (ره) متحول شد. این تحول آنقدر تاثیر شد که با قلم خود و تصاویری که از عرصه جهاد و شهادت به جامعه منعکس میشد توانست فرهنگ ایثار را ترویج دهد‌. وی همیشه سینمای تجاری را محکوم می‌کرد. 

سردار افشار مطرح کرد: شهید آوینی در عرصه هنر با اینکه تعهد داشت و در عرصه سینما صاحب نظر بود اما فاصله ایشان با دستگاه‌های قضایی بیشتر شد در آن زمان ممنوع التصویر شدند. 

این مسئول بیان کرد: فیلم‌های شهید آوینی پیام داشت و تاثیرگذار بود. وی در عین حال هنرمند بود اما قلم ایشان هنرمندانه تر بود که در نتیجه شهید اهل قلم شد. از این رو باید کاری کنیم که فیلم مستند چنین پیامی را انتقال دهد.

وی افزود: امروز شرایط جنگ فلسطین را داریم اما چقدر از این مسائل فیلم داریم؟ بنظرم دوستانی که می‌توانند فیلم‌هایی را که از غزه و فلسطین اشغالی جمع‌آوری کرده و با همان رویکردی که هستند رویشان کار کنیم تا این فیلم‌های در سطح بین‌المللی و جهانی تاثیر گذار باشد و این اقدام شدنی است. همچنین ایده‌ها و قلم شهید آوینی نقش تعیین کننده و نقش اول را داشت.

سپس گروه هم‌خوانی تسنیم البرز دو اثر را با حال و هوای نوستالژیک دهه ۶۰ اجرا کردند.

در ادامه این مراسم فیلمخانه ایرانی مستندی با عنوان دهکده برزخ را نمایش داد‌.

درحال تکمیل...

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • بزرگداشت کیومرث پوراحمد ؛ میراث این فیلمساز چه بود؟
  • (تصاویر) مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله امامی کاشانی
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • برگزاری دهمین سالگرد درگذشت باستانی پاریزی در بنیاد موقوفات افشار
  • (تصویر) چهره احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک تغییر کرد؟
  • بهترین فیلم‌های ایرانی دهه شصتی (+عکس)
  • (تصاویر) احمدی‌نژاد در مراسم گرامیداشت حمید بهبهانی
  • ۲ انتصاب در انجمن سینمای جوانان ایران
  • افخمی: بعید نبود شهید آوینی سراغ تولید سینمای داستانی برود/ ویژگی‌های دفاع مقدس موجب شد «سید مرتضی» فرم مستند را انتخاب کند+فیلم
  • نخستین مستند شهید آوینی پس از ۴۴ سال رونمایی شد