Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@08:29:20 GMT

داستان ناتمام خشونت انسان به حیات‌وحش

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۴۷۱۳

داستان ناتمام خشونت انسان به حیات‌وحش

موضوع تعرض انسان به حیات وحش داستان تازه‌ای نیست. یک روز سخن از شکار بی‌رویه‌ای است که خطر انقراض نوعی از حیوانات را به‌دنبال دارد و روزی دیگر خبر شکنجه حیوانات وحشی دست‌به‌دست می‌شود. پرستو رفیعی خبرنگار

 روزگاری، شکنجه‌های مرگبار تنها مخصوص حیوانات وحشی بود. اما حالا، حیوانات اهلی هم به اسباب تفریح غیرانسانی برخی از افراد بیمار تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتشار فیلمی کوتاه اما هولناک و منزجر‌کننده از بریدن گوش یک حیوان اهلی در فضای مجازی، این بار هم احساسات عمومی جامعه را جریحه دار کرد. صحنه‌های دلخراش بریدن گوش الاغ آن هم برای تفریح، نه تنها ارزش‌های انسانی را زیر سؤال برده بلکه با موجی از اعتراض‌ها و واکنش‌ها مواجه شده است. این بار دیگر فقط فعالان محیط زیست نیستند که واکنش نشان داده‌اند بلکه بسیاری از کاربران عادی فضای مجازی هم دست به کار شده‌اند و با پیام‌های متعدد، اعتراض، خشم و ناراحتی خود را ابراز می‌کنند. زجر دادن حیوانی که حتی در دفاع از خود لگد نمی‌زند و تنها فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد تنها زمانی می‌تواند به خاطره‌ای لذت بخش و به یادماندنی تبدیل شود که عامل آن از سلامت روانی مناسبی برخوردار نباشد. مدیرکل محیط زیست استان مازندران در واکنش به اتفاق تلخ بریدن گوش حیوان در شهرستان بهشهر، درحالی از ارسال گزارشی برای دادستانی این شهرستان خبر می‌دهد که برای منع آزار و اذیت حیوانات اهلی و بدون صاحب، قانونی در کشور وجود ندارد و میزان جرایم این نوع حیوان آزاری مشخص نیست.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی با تأکید بر شناسایی فرد حیوان آزار گفت: دادستان بلافاصله دستور دستگیری متخلف را به کلانتری منطقه داده‌اند. چرا که عملی بسیار شنیع، زشت و غیر انسانی انجام شده است. البته سازمان محیط زیست طبق قانون متولی حیات وحش است و در مورد حیوانات اهلی شرح وظیفه‌ای ندارد، اما با وجود این به‌دلیل جریحه دار شدن احساسات عمومی و همچنین نزدیکی کار محیط زیست با کلیه حیوانات، درخواست کردیم دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم در این موضوع ورود کند. مدیر کل محیط زیست استان مازندران ادامه داد: درباره منع حیوان آزاری خلأ قانونی وجود دارد و در مورد این موضوع اخیر قاضی باید حد محکومیت را مشخص کند. این درحالی است که در کمتر از بیست روز پیش، محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت‌وگو با ایسنا به اعلام وصول طرح ممنوعیت حیوان‌آزاری اشاره کرد و گفت: با توجه به تعلل دولت و قوه قضائیه در ارائه لایحه منع آزار حیوانات، ما این طرح را ارائه کردیم تا خلأ قانونی موجود در این زمینه مرتفع شود. البته پیش‌نویس این طرح از مدتی پیش آماده بود اما به‌دلیل بار مالی طرح، منتظر ارائه لایحه از سوی دولت یا قوه قضائیه بودیم که چون این لایحه ارائه نشد، طرح خود را با امضای صد نفر از نمایندگان، تقدیم مجلس کردیم.
در طرح ممنوعیت حیوان آزاری که به امضای ۱۰۰ نماینده مجلس رسیده است، ضرب و شتم، شکنجه، مجروح کردن عمدی، جراحی‌های غیرضروری و مثله کردن از مصادیق حیوان آزاری عنوان شده و مجازات حبس بیش از شش ماه تا دو سال، جزای نقدی بیش از ۲۰ میلیون ریال تا ۸۰ میلیون ریال و شلاق ازسی و یک تا هفتاد و چهار ضربه برای مرتکبین پیش‌بینی شده است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۴۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست

حجت الاسلام حسین حسین‌زاده در گفت وگو با خبرنگار مهر ضمن تأکید بر اهمیت صیانت از محیط‌زیست به تعریف محیط‌زیست پرداخت و آن را دربردارنده تمام مؤلفه‌های مؤثر بر حیات انسان توصیف کرد و اظهار داشت: محیط‌زیست را در دو سطح محیط پیرامونی زندگی انسان و بسترهای دیگر طبیعت می‌توان دنبال کرد.

وی بر لزوم بازشناسی دقیق الزامات صیانت از محیط‌زیست تأکید و درختکاری و کاشت نهال را از برجسته‌ترین توصیه‌های روایی برشمرد و خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله در روایتی می‌فرمایند؛ اگر قیامت فرارسد و در دست یکی از شما نهالی باشد، چنانچه بتواند برنخیزد تا آن را بکارد، باید آن را بکارد.

حجت‌الاسلام حسین‌زاده با بیان این که کاشت نهال و توسعه فرهنگ درخت‌کاری باید مورد اهتمام همگان از جمله ائمه جمعه قرار گیرد، اظهار داشت: دعوت به همکاری گروه‌های مختلف مردمی با منابع طبیعی در روز درختکاری از جمله مؤلفه‌های مؤثر بر ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست است.

وی در ادامه تبیین برخی دیگر از مصادیق صیانت از محیط‌زیست به موضوع مهم آب اشاره کرد و اذعان داشت: پرهیز از کثیف و تباه سازی آب و دوری از آزار و اذیت حیوانات از سفارش‌هایی مبانی دینی است؛ چرا که همگان در برابر زمین، سرزمین و حیوانات مسئول هستیم و این مهم باید موردتوجه عموم جامعه قرار گیرد.

امام‌جمعه امامزاده عبدالله به مسئولیت گفتمانی ائمه جمعه در مواجهه با محیط‌زیست اشاره نمود و اذعان داشت: نیاز است تا ائمه جمعه در تمام مشارکت‌های عمومی و تخصصی عرصه محیط‌زیست حضوری فعال و جهادی داشته، میدان‌دار عرصه جهاد تبیین و فرهنگ‌سازی باشند.

وی به زیبایی‌های حضور ائمه جمعه در مناسبت‌های مختلف به‌ویژه عرصه صیانت از حیوانات و جمع‌آوری پسماند از محیط‌زیست اشاره نمود و خاطرنشان کرد: توجه متقابل به ظرفیت‌های موعظه و کارگاه بهترین راهکار جهاد تبیین و نهادینه‌سازی فرهنگ زیبای مدیریت پسماند و صیانت از محیط‌زیست است.

حجت‌الاسلام حسین‌زاده تصریح کرد: ائمه جمعه ضمن تبیین مباحث دینی و اجتماعی باید پرچم‌دار میدان‌های فرهنگ‌ساز بوده ورود علمی و عملی به فرهنگ‌سازی داشته باشند.

کد خبر 6087540

دیگر خبرها

  • اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • لزوم ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟
  • پلنگ و میمون و مار پیتون در خیابان‌های مازندران/ و حالا پرسه توله شیر در خانه باغ مرد ساروی
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟