Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-24@08:43:52 GMT

واکنش دیوانعالی به پرونده نجفی

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۴۸۶۱

رئیس دیوان عالی کشور گفت: دیوان، آقای محمدعلی نجفی را قاتل مرحومه میترا استاد می‌داند، اما در نوع قتل تردید کرده است. ناطقان: به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، حجت الاسلام والمسلمین احمد مرتضوی مقدم رییس دیوان عالی کشور در باره اینکه چه بخشی از حکم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران در دیوان عالی کشور نقض شده است؟ گفت: پرونده‌ای که در دیوان رسیدگی شده مانند همه پرونده‌های قتل پرونده‌ای عادی است، اما چون افکار عمومی را مشغول کرده بود باید زودتر تعیین تکلیف می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: پرونده‌های قتل دو جنبه خصوصی و عمومی دارد و جنبه خصوصی این پرونده تمام شده است و اولیای دم رضایت دادند.

مرتضوی مقدم گفت: اکنون باید جنبه عمومی جرم تعیین و تکلیف شود که اگر قتل عمد باشد تا ۱۰ سال مجازات دارد و اگر غیرعمدی باشد در مجازات تخفیف داده می‌شود و ما باید نوع قتل را مشخص کنیم تا جنبه عمومی جرم را بتوانیم رای بدهیم.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: دیوان در نوع قتل تردید کرده است، اما آقای نجفی را قاتل می‌داند و باید یک سری ابهام‌ها و نقض‌ها برطرف شود.

وی گفت: عمده ابهامی که در این پرونده بوده، این است که گلوله‌ای که در بدن مقتوله یافت شده تغییر شکل پیدا کرده و این شائبه مطرح است که شاید گلوله به دیوار خورده و کمانه کرده و سپس به بدن مقتوله برگشته باشد که اگر این نقض اثبات شود قتل غیر عمد محسوب و به لحاظ مجازات جنبه عمومی جرم تخفیف داده می‌شود.

مرتضوی مقدم گفت: از نظر دیوان، رسیدگی دادگاه ناقص است و ما در عمدی بودن قتل تردید داریم.

وی افزود: البته این موضوع هیچ ارتباطی به جنبه خصوصی جرم و بحث قصاص ندارد و آن بحث تمام شده و تصمیم ما در خصوص جنبه عمومی جرم است منبع: مهر برچسب ها: دیوان عالی ، پرونده نجفی ، واکنش

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دیوان عالی پرونده نجفی واکنش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۴۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقایق نسل‌کشی غزه با صدور احکام بین‌المللی علیه نتانیاهو آشکارتر می‌شود

برخی رسانه‌ها در روز‌های اخیر گزارش دادند که تلاش‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده برای عملیاتی شدن حکم دیوان کیفری بین‌المللی و بازداشت سران این رژیم در صدر آنها بنیامین نتانیاهو، ادامه دارد.

 این که اجرایی شدن این حکم می‌تواند چه نقشی در ادامه نسل‌کشی و رویکرد رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی به ویژه نوار غزه داشته باشد موضوعی است که باشگاه خبرنگاران جوان آن را در گفتگوی اختصاصی با «دیوید پالمبو-لیو»، استاد حقوق دانشگاه استنفورد بررسی کرده که در ذیل مشروح آن از نظرتان می‌گذرد. 

-رویکرد محافل جهانی در برابر نسل‌کشی در غزه را چگونه می‌بینید؟

دیوید پالمبو-لیو: دستور دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در پاسخ به یک پرونده نسل‌کشی علیه اسرائیل که توسط آفریقای جنوبی تشکیل شده بود، صادر شد، که منجر به صدور حکم اضطراری اولیه توسط دادگاه جهانی در ژانویه شد و از اسرائیل خواست از اقدامات نسل‌کشی در غزه اجتناب کند.

به نظر من واکنش سریع دیوان بین المللی دادگستری به پرونده آفریقای جنوبی ستودنی است و آن یک پیروزی عمیق برای فلسطینی‌ها در تاریخ مبارزات قانونی آنها برای بازگرداندن حقوقی است که قبلاً کشور‌های غربی را مجبور کرده از اسرائیل فاصله بگیرند. این حکم که یک ماه پس از ارائه پرونده نسل‌کشی صادر شد، نشان دهنده حساسیت دادگاه به افکار عمومی جهانی است.

عدم عضویت فلسطین در دادگاه مستقر در لاهه مانع از صدور چنین دستوری است. فلسطین عضو دیوان بین المللی دادگستری و طرف پرونده نسل‌کشی نیست، بنابراین دادگاه جهانی نمی‌تواند دستور آتش بس صادر کند. احکام ICJ به شکایت جمعی که در ماه نوامبر به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی ارائه شد، کمک می‌کند که اسرائیل را به نسل‌کشی متهم می‌کند و خواستار صدور حکم بازداشت علیه مقامات ارشد رژیم اسرائیل، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر است.

- نقش اساسی دیوان کیفری بین المللی در کمک به فلسطینی‌ها چیست؟

دیوید پالمبو-لیو: به رسمیت شناختن بی نظیر فلسطین از سوی دادگاه به عنوان یک کشور کار بزرگی در برهه امروز است. علیرغم عدم به رسمیت شناختن دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) از سوی اسرائیل، من معتقدم این دادگاه همچنان با نفوذ باقی می‌ماند و با استناد به یک حکم قضایی سال ۲۰۲۱ مبنی بر اینکه صلاحیت رسیدگی به جنایات سنگین ارتکابی در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی از جمله جنایات جنگی احتمالی در میدان را دارد.

با وجود شواهد فزاینده مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی جدی در غزه، امیدوارم که دیوان کیفری بین المللی بتواند به زودی حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم اسرائیل را صادر کند. تهدید موجودیت یک جامعه، قطع دسترسی به نیاز‌های اولیه از جمله برق، آب، غذا و خدمات بهداشتی، بمباران بیمارستان‌ها و غیرنظامیان و مجبور کردن مردم به آوارگی و نسل‌کشی است.

باید به دادستان مدارک و دلایل قانونی و سایر مدارک قانع کننده ارائه شود. اگر مدرک مشخصی ارائه شود، برای او چالش برانگیز است که کاری انجام ندهد، بنابراین فشار بین المللی باید در آنجا افزایش یابد. وکلا و جامعه مدنی به دادستان می‌گویند که شما موظف به انجام کاری هستید، زیرا اعتبار دیوان کیفری بین المللی خدشه دار می‌شود.

از طرف دیگر وکلا نیز می‌توانند به این پرونده فشار بیاورند و آن را بیشتر تحت فشار قرار دهند، اگر دادستان به تنهایی کار کند و از سوی اسرائیل و حامیان قدرتمند آن احساس فشار کند، به سختی می‌تواند کاری انجام دهد. اما اگر دادستان احساس کند توسط صد‌ها هزار وکیل در سراسر جهان حمایت و کنترل می‌شود، نتیجه خواهد گرفت.

وکلا می‌توانند به دادستان بگویند که ما می‌دانیم که به دلیل فشار اسرائیل، باز کردن پرونده برای شما دشوار است. ما می‌توانیم به شما کمک کنیم. تحلیل پرونده و قانون ارائه دهید. نسل‌کشی مهمترین و بالاترین سطح جرم است. ما نمی‌توانیم در مورد نسل‌کشی سکوت کنیم.

در ماه نوامبر، زمانی که می‌خواستیم دادخواست دادگاه بین‌المللی کیفری خود را ارائه کنیم، در کمتر از یک هفته، ۶۵۰ وکیل از سراسر جهان، از پاکستان، شیلی، کشور‌های اروپایی تا آفریقا، در کشتی حضور داشتند.

آن زمان بود که تصمیم گرفتیم مسیر دیگری را در پیش بگیریم. ما با هم کار را شروع کردیم و از کشوری به کشور دیگر با کمک کانون‌های وکلا رفتیم. در حال حاضر من معتقدم که بیش از ۱۰۰۰۰۰ وکیل از پرونده ما حمایت می‌کنند. این عمدتا به این دلیل است که در برخی از کشور‌های وسیع، کانون‌های ملی وکلای دادگستری تلاش‌های ما را تایید کرده اند و این به ما قدرت زیادی داده است. به عنوان مثال الجزایر و مراکش.

-به نظر شما اسرائیل تا چه حد به حکم دیوان بین المللی دادگستری اهمیت خواهد داد؟

دیوید پالمبو-لیو: در دنیا، یک رژیم سیاسی اگر به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری احترام نگذارد آینده‌ای ندارد، در غیر این صورت شما تبدیل به یک اراذل و اوباش بین المللی می‌شود. به نظر من سکوت غرب در قبال جنایات نسل‌کشی اسرائیل در غزه باید به شدت محکوم شود و معتقدم که امتناع آنها از محکومیت نسل‌کشی مستمر اسرائیل به شهرت آنها در سراسر جهان لطمه خواهد زد.

-به نظر شما رویکرد آمریکا در قبال نسل‌کشی در اسرائیل چه تاثیری می‌تواند در آینده سیاسی این کشور داشته باشد؟

دیوید پالمبو-لیو: نظرسنجی جدید نشان می‌دهد اکثریت آمریکایی‌ها اکنون جنگ نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه را تایید نمی‌کنند، زیرا این رژیم شروع به از دست دادن حمایت از متحد بزرگ خود یعنی آمریکا کرده است. موسسه نظرسنجی گالوپ مستقر در آمریکا می‌گوید نظرسنجی جدید آن نشان می‌دهد که حمایت از جنایات اسرائیل در غزه از ۵۰ درصد در نوامبر به ۳۶ درصد در ماه مارس کاهش یافته است. گالوپ دریافت که حداقل ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها اکنون مخالف جنگ هستند. مردم بیشتری در ایالات متحده کاملاً از ماهیت وحشیانه رژیم در تل آویو آگاه شده اند.

اکنون قصد نسل‌کشی تل آویو برای ده‌ها میلیون نفر در سراسر آمریکا آشکار شده است. در عین حال، جنبش همبستگی با فلسطین در آمریکا به طور تصاعدی رشد کرده است. مردم در تظاهرات گسترده علیه نسل‌کشی به خیابان‌ها آمده اند. بسیاری از پردیس‌های دانشگاهی و کالج‌ها مراکزی برای همبستگی فلسطین هستند. این موضوع در حالی به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دلیل امتناع وی از توقف ارسال تسلیحات و اعمال تحریم‌ها علیه رژیم صهیونیستی، از سوی بسیاری به عنوان «جو نسل‌کشی» لقب گرفته است.

دیوید پالمبو-لیو استاد دانشگاه استنفورد و از وکلای به نام در عرصه دفاع از حقوق بشر است. وی مطالعات و مقالات زیادی در مورد نسل‌کشی‌ها در جهان و رویکرد‌های نژادپرستانه دولت‌ها انجام داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • مسئولان در امر حجاب وظیفه حاکمیتی، اخلاقی و اجتماعی دارند
  • لزوم صدور احکام متناسب با جرم در مورد پرونده‌های مرتبط با حجاب
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • منتظری: قضات به متخلفان در بحث حجاب احکام تنبیهی صادر کنند
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب، قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • حقایق نسل‌کشی غزه با صدور احکام بین‌المللی علیه نتانیاهو آشکارتر می‌شود
  • تجمع مقابل دیوان عالی آمریکا در حمایت از افراد بی خانمان
  • محاکم به اصل پیشگیری از تکرار جرم توجه کنند
  • لزوم آسیب‌شناسی پرونده‌های معطل مانده در واحدهای اجرای احکام
  • اصل پیشگیری از تکرار جرم در صدور احکام جایگزین حبس لحاظ شود