Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@06:43:42 GMT

سراموزه رهگشای بادرود گنجینه غنی فرهنگی و عرفانی است

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۵۱۲۰

سراموزه رهگشای بادرود گنجینه غنی فرهنگی و عرفانی است

نطنز- یک موزه دار اسپانیایی در سفر به بادرود، سرا موزه دکتر رهگشا را نمونه ای از موزه های شگفت انگیز معرفی کرد و گفت: این موزه گنجینه غنی فرهنگی و عرفانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز، موزه داران و باستانشناسان موزه باستانشناسی اسپانیا از سرا موزه دکتر رهگشای بادرود بازدید کردند.

خوان آنتونیو لوپز موزه دار موزه باستان شناسی آلیکانته اسپانیا ضمن بازدید از شهربادرود، سرا موزه رهگشا را نمونه ای از موزه های شگفت انگیز معرفی کرد و گفت: این موزه گنجینه غنی فرهنگی و عرفانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معصومه احمدی مسئول روابط بین الملل موزه ملی ایران در این بازدید ضمن تشریح فعالیت های موزه داران و باستانشناسان موزه باستانشناسی آلیکانته اسپانیا در ایران گفت: از اینکه می بینم در یک شهر کوچکی مانند بادرود، گنجینه ای بزرگ و قوی از فرهنگ ایرانی توسط بانوی فرانسوی مدیریت می شود به خود افتخار می‌کنم.

خوان آنتونیو لوپز به همراه باستانشناسان موزه باستان شناسی اسپانیا پس از بازدید از موزه رهگشا با یادداشتی در دفتر آن، این موزه را گرم و صمیمی معرفی کردند.

سراموزه دکتر محمد رهگشا در بادرود، در زمینی به مساحت تقریبی یک هکتار، در اوایل دوره پهلوی ساخته و بخش هایی از آن، مرمت و احیاء شده است و در بخش بلندای جنوبِ غربی شهر قرار دارد. بنای خانه رهگشای (سرا موزه)، از نظر کالبدی، جزء خانه‌های تیپ اقلیم خشک بوده که دانش معماری آن در تطابق و هماهنگی با اقلیم بیابانی، کاملاً مشهود است، به گونه ای که طی چهار فصل سال، به راحتی می توان از فضاهای آن استفاده کرد.

کد خبر 390301

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بادرود موزه اسپانيا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۵۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران

علی دارابی در دیدار با سیداحمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در محل ایکوم ایران با تاکید بر تمرکززدایی از برنامه‌های پایتخت محور، اظهار داشت: پایتخت سیاسی کشور با پایتخت‌های میراثی متفاوت است و تلاش ما، حفظ، صیانت و اعتلای میراث فرهنگی ایران در تمام نقاط کشور است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: با همین دیدگاه، برای برگزاری ۱۰ نمایشگاه استانی از آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران در هفته میراث فرهنگی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

تهیه فهرست اشیا و آثار فرهنگی‌تاریخی در معرض خطر

دارابی در این دیدار بر حفظ جایگاه مردمی میراث فرهنگی و اهمیت پویایی سازمان‌های مردم‌نهاد و استفاده از خرد جمعی و همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص موزه‌داری و همکاری با ایکوم در آموزش به ویژه در حوزه راهنمایان موزه تاکید کرد.

سیداحمد محیط طباطبایی در این دیدار که هادی میرزایی، مدیرکل موزه‌ها هم حضور داشت، ترجمه فصلنامه «ایکوم نیوز» را با افزودن الحاقات با همکاری اداره‌کل موزه‌ها پیشنهاد داد.

وی همچنین پیشنهاد کرد با پرداخت هزینه، اشیا و آثار فرهنگی‌تاریخی در معرض خطر و خرید و فروش غیرقانونی (Red List) تهیه شود.

رئیس ایکوم ایران با اشاره به ۲۹ اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها اظهار داشت: در روز‌های ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت، داوری آیین موزه برتر با همکاری کارشناسان ایکوم و اداره‌کل موزه‌ها انجام می‌شود تا نتیجه در روز جهانی موزه‌ها، اعلام شود.

در این دیدار مقرر شد بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان اداره‌کل موزه‌ها و ایکوم امضا خواهد شد، همکاری‌های مشترک فی‌مابین گسترش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • مأموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است
  • ماموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است نه عمرانی
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • انقلابی ماندن در گرو تداوم فرهنگ دفاع مقدس است
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • پذیرایی موزه‌های آستان قدس رضوی از بیش از ۴۳ هزار زائر داخلی و خارجی
  • ۴۳ هزار نفر در نوروز ۱۴۰۳ از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند
  • 43 هزار نفر در نوروز 1403 از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند
  • موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان ثبت ملی شد