Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد. ایران در شرایطی مورد تهاجم یک کشور بیگانه قرار گرفت که به تازگی یک تحول عظیم را پشت سرگذاشته بود.

ایران بعد از انقلاب که دشمنان قسم خورده بسیاری در سراسر دنیا داشت بعد از آغاز حمله ناجوانمردانه صدام مجبور به دفاع بود در همان زمان، بسیاری از جوانان به صورت داوطلبانه در جبهه‌‌‌‌های نبرد حق علیه باطل شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت تمام دنیا در مقابل ما بود و آن چیزی که منجر به ایستادگی و مقاومت ملت ایران شد ایمان و اعتقاد راستین به حفظ کشور بود.

تنها جنگی که تکه‌ای از خاک ایران جدا نشد جنگ ایران و عراق بود که ملت ایران با اتحاد و یکپارچگی که داشتند نه تنها در مقابل عراق، بلکه در مقابل کل قدرت‌‌‌های شرق و غرب که به این کشور خدمات‌‌‌‌رسانی داشتند ایستادگی کردند و نگذاشتند ایران به دست نااهلان بیفتد.

از سیل خروشان قهرمانانی که در جنگ حضور داشتند عده زیادی به بخش‌‌‌های علمی و دانشگاهی وارد شدند. امروز بسیاری از مسئولان دانشگاهی و استادان دانشگاه که در جبهه علم فعالیت دارند، بازماندگانی از رزمندگان دفاع مقدس هستند که در جبهه‌‌‌‌‌‌‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشتند. به همین مناسبت به سراغ دوتن از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی رفتیم که مشروح آن در زیر آمده است.

دانشگاه آزاد نقش سازنده ای در توسعه ایران بعد از جنگ داشته است

به گفته رضا نصیری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی که از 12 سالگی با حضور در عملیات خیبر قدم در میدان جنگ گذاشته و با حضور در عملیات‌‌‌های مختلف به درجه جانبازی نائل گشته است؛ در زمان جنگ برخی از معلمان در سنگرهای رزمندگان حضور پیدا می کردند تا افرادی که محصل بودند بتوانند ادامه تحصیل دهند. در واقع بسیاری از رزمندگان ما هم در جبهه حضور داشتند هم موفق به ادامه تحصیل شدند.

وی معتقد است بعد از جنگ با توجه به دیدگاهی که در خصوص انتقال ارزش‌‌‌‌‌‌ها به نسل جوان داشتم با پشتکار و تلاش بیشتر شروع به ادامه تحصیل کردم. در سال 72 در رشته جغرافیای برنامه‌‌‌ریزی شهری در دانشگاه دولتی اصفهان پذیرفته شدم و در مقاطع ارشد و دکتری هم در رشته علوم‌سیاسی ادامه تحصیل دادم. از همان سال‌‌‌‌‌های دانشجویی به‌‌‌‌عنوان نماینده دانشجویان شاهد و ایثارگر در نهادهای انقلابی وابسته به دانشگاه مشغول به فعالیت شد.

به گفته مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه بعد از جنگ، نقش سازنده‌‌‌ای به لحاظ فرهنگی و اجتماعی در آبادانی ایران بعد از جنگ دارد و امروز هم به عنوان دانشگاه حل مسئله در حل مسائل کشور ورود کرده است. برگزاری اردوهای راهیان نور و ارائه درس دفاع مقدس به عنوان یکی از دروس اختیاری در این دانشگاه یکی از مواردی است که در زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا نقشی موثر دارد و سال گذشته بیش از 20 هزار نفر در این اردوها شرکت کردند.

نصیری از برگزاری اردوهای تخصصی راهیان نور خبر داد و گفت: بیمارستان‌‌‌‌هایی در مناطق جنگی وجود دارد که در زمان جنگ محل مداوای رزمندگان بوده و در حال حاضر استفاده تخصصی ندارد. در این بیمارستان‌‌‌‌ها پزشکانی حضور داشتند که روزی 18 ساعت در اتاق عمل فعالیت داشتند. درصددیم تا با برگزاری اردوهای تخصصی برای دانشجویان رشته پزشکی در این مناطق، از پزشکان حاضر در این بیمارستان برای روایت تجربیات خود به پزشکان جوان امروز استفاده کنیم.

انتقال ارزش‌‌‌‌‌های دفاع مقدس به نسل جوان امروز، امری ضروری و مورد نیاز

حسن امیری عضو هیئت‌‌علمی گروه روان‌‌‌‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه که از سن 10 سالگی با دست‌‌‌‌‌‌کاری در شناسنامه و بالابردن سن و شرکت در دوره‌‌‌های تخریب مین به فعالیت ویژه در این زمینه پرداخته و در عملیات عاشورا به درجه جانبازی رسیده است.

به گفته امیری، با وجود سختی‌‌‌‌‌هایی که برای تحصیل همراه با حضور در جنگ وجود داشت. تلاشم بر این بود که از جبهه علم و دانش دور نمانم و با هر سختی که بود درسم را ادامه دادم و بعد از جنگ هم ابتدا وارد دانشگاه تبریز شدم بعد از آن در رشته روان‌‌‌‌‌‌‌شناسی در مقاطع ارشد و دکتری در دانشگاه تربیت مدرس ادامه تحصیل دادم.

وی معتقد است، دانشگاه آزاد کرمانشاه نقش بسیار تعیین‌‌‌کننده‌‌‌‌‌ای در کمک به توسعه این استان جنگ زده داشته و امروز بسیاری از فارغ‌‌‌‌‌‌‌‌التحصیلان این دانشگاه از گردانندگان اصلی تولید و اقتصاد این شهر هستند.

به گفته حسن امیری، انتقال ارزش‌‌‌‌‌های دفاع مقدس به نسل جوان امروز، امری ضروری و مورد نیاز است. برای تحقق این هدف و معرفی ارزش‌‌‌های موجود، وظیفه استادان دانشگاه و دانشگاهیان که با نسل جوان سرو کار دارند سنگین‌‌‌تر بوده و نیازمند توجه بیشتر مسئولان امر است. در همین راستا، برگزاری اردوهای راهیان نور هم در دانشگاه آزاد، نقشی غیرقابل انکار در انتقال ارزش‌‌‌‌‌‌‌های دفاع مقدس به نسلی که تجربه زندگی و حضور در آن دوران را نداشته است امری لازم و ضروری محسوب می‌‌شود.

گفتنی است، این دو چهره دانشگاهی در دانشگاه آزاد بدون استفاده از سهمیه، وارد دانشگاه شدند و علی‌‌رغم امکانی که برای ورود به دانشگاه داشتند از این امتیاز استفاده نکردند اما در حقیقت بر خلاف تصوری که در عموم جامعه وجود دارد سهمیه شاهد و ایثارگر امتیازی اضافه بر سهمیه عادی در کسب صندلی دانشگاه‌‌‌هاست که خللی به دیگر داوطلبان وارد نمی‌‌‌کند، چرا که برای این افراد سهمیه جداگانه در نظر گرفته شده است.

بدون تردید، در نظر گرفتن امتیازاتی چون سهمیه دانشگاه برای ایثارگران و خانواده‌‌های شهدا و اختصاص امکانات ویژه به این افراد، کمترین امکانی است که می‌‌‌توانیم قدردان این افراد باشیم. امروز اگر امنیتی در کشور برقرار است مرهون دلاوری‌‌‌ها و ایثارگری رزمندگانی است که در سال‌‌‌های سخت بدون هیچ چشمداشتی در مقابل دشمن ایستادگی کردند تا نام ایران سرافراز و بلند آوازه باشد.

انتهای پیام/

188 / 167 ۳۱ شهریور رژیم بعثی عراق مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی رضا نصیری اردوهای راهیان نور

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ۳۱ شهریور رژیم بعثی عراق رضا نصیری اردوهای راهیان نور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۵۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تجلیل از خادمان قرآنی با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود

علی سرابی، دبیر انجمن خادمان قرآن کریم در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن اعلام کرد که طبق اطلاع معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم تجلیل از خادمان قرآن روز شنبه قبل از اذان مغرب و عشاء ساعت ۱۵ در مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، علی سرابی، دبیر انجمن خادمان قرآن کریم در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن اعلام کرد که طبق اطلاع معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم تجلیل از خادمان قرآن روز شنبه قبل از اذان مغرب و عشاء ساعت ۱۵:۰۰ در مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

سرابی ادامه داد: بنا به اعلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در مراسم تجلیل از خادمان قرآن حضور دارند.

وی افزود: امسال بیست و نهمین دوره تجلیل از خادمان قرآن کریم برگزار می‌شود، که هدف از آن تقویت جریان قرآنی کشور با تقدیر از فعالان ممتاز در عرصه‌های قرآنی از جمله هنرمندان هنرهای قرآنی، خوشنویسان، کاتبان قرآن، سینماگران قرآنی، پژوهشگران، مترجمان، اساتید حفظ، قرائت، تعلیم و تربیت قرآن و مدیران قرآنی است.

سرابی تاکید کرد: ما با تجلیل از خادمان قرآنی مشوق دیگر فعالان قرآنی برای استمرار و توسعه فعالیت‌هایشان خواهیم بود. 

دبیر انجمن خادمان قرآن کریم در پاسخ به این سوال که چه تعداد از خادمان تجلیل شده از فعالین داخلی و چه تعداد از فعالین خارجی هستند؟ توضیح داد: در طول دوره‌های گذشته فعالین قرآنی از خارج از کشور داشتیم، که در این دوره خادم از اتباع غیر ایرانی نداریم. اما برنامه‌ریزی کردیم که در دوره‌های آینده خادمانی را از دیگر کشورهای اسلامی داشته باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیره شهدا باید سرلوحه همه مدیران باشد
  • مراسم تجلیل از خادمان قرآنی با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود
  • پرواز اورژانس هوایی برای انتقال مصدوم قطع از مراغه
  • احیای شب‌های قدر در مسجد موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • احیای شب های قدر در مسجد موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • راهیان نور ابزار تبیین دوران دفاع مقدس است
  • مراسم شب های قدر در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • نشست تخصصی «الگوی مردم پایه مشاغل برتر» برگزار می‌شود
  • بازدید ۵۰ هزار زائر و گردشگر از یادمان‌های دفاع مقدس ایلام
  • بیش از ۵۰ هزار نفر زائر و گردشگر از یادمان‌های دفاع مقدس ایلام بازدید کردند