Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@16:46:14 GMT

آزادی زندانیان طالبان با هدف تسهیل صلح

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۵۷۱۰

آزادی زندانیان طالبان با هدف تسهیل صلح

«سلام رحیمی» وزیر دولت افغانستان در امور صلح این کشور، طی سخنرانی در مراسمی که روز گذشته (شنبه) به مناسبت روز جهانی صلح در کابل برگزار شد، از بررسی‌های انجام شده بر روی پرونده شماری از زندانیان طالبان خبر داد تا تصمیمات لازم برای آزادی آنها اتخاذ گردد.

دولت افغانستان آزادی زندانیان بیشتر طالبان را بررسی می‌کند

به گزارش رسانه های محلی ماه گذشته نیز شماری از اعضای طالبان به دستور رحیمی به مناسبت عید فطر آزاد شدند و «اشرف غنی»، رئیس جمهوری افغانستان، برای دیدار جمعی از زندانیان طالبان که قرار بود آزاد شوند، به زندان «پلچرخی» کابل رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آزادی زندانیان طالبان، از نظر این گروه، بخش مهمی از روند مذاکرات صلح با دولت افغانستان عنوان شده است.



اما پایان جنگ و برقراری آتش بس از نظر کابل نخستین قدم برای حضور نمایندگان دو طرف، پشت میز مذاکره و گفت و گو در مورد صلح عنوان شده است.

«اشرف غنی» در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که بدون برقراری آتش‌بس گفت و گوی صلح امکان پذیر نخواهد بود.

طالبان در بخش های مختلف افغانستان با نیروهای دولتی درگیر است.

دولت افغانستان، در حالی از فراهم شدن مقدمات مذاکره با طالبان سخن می‌گوید که تنها یک هفته تا برگزاری سومین دور از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده است؛ این درحالی است که برخی خواهان تاخیر در انتخابات تا دستیابی به توافق صلح با طالبان هستند.  

دو هفته پیش، به نظر می‌رسید که طالبان حداقل با یکی از طرف ها، یعنی ایالات متحده، در حال دست یابی به توافق است و راه حلی برای مشکل امنیت و ثبات افغانستان در حال شکل گیری است. اما لحظه آخر معادله برعکس شد و گفت و گوی صلح، جای خود را به تشدید جنگ و درگیری در افغانستان داد.

آمریکا قصد دارد نیروهای خود را از افغانستان خارج کند و برای تحقق چنین برنامه‌ای ده بار با اعضای طالبان در قطر مذاکره کرد و در زمانی که قرار بود متن توافقات صلح میان طالبان و واشنگتن امضا شود، رئیس جمهوری آمریکا در اعتراض به یکی از حملات طالبان در کابل که در جریان آن یک سرباز آمریکایی نیز کشته شد، برنامه دیدار با طالبان در «کمپ دیوید» را لغو کرد.

رحیمی در سخنان روز گذشته خود، جزئیاتی از چگونگی برگزاری مذاکرات صلح با طالبان را شرح نداد اما گفت هر زمان آماده مذاکره با طالبان و صحبت در مورد صلح با این گروه هستیم.

استقبال طالبان از آزادی زندانیان توسط دولت

طالبان اعلام کرده اند که پس از توافق با آمریکایی‌ها، با نیروهای این کشور اعلام آتش بس خواهند کرد اما آتش بس با نیروهای دولتی افغانستان نیاز به گفت و گوهای بیشتری دارد.

 این درحالی است که به رغم امتیازاتی که طالبان دریافت کرده است، حاضر به گفت و گو مستقیم با دولت کابل نشده است و این دولت را دست نشانده آمریکا می داند.

همچنین برخی از نیروهای طالبان که از زندان آزاد می شوند به میادین جنگ باز می گردند.



استقبال کرزی از آزادی زندانیان طالب

 «حامد کرزی»، هم پیشتزز با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن خرسندی از آزادی زندانیان طالب از حبس، خواستار تداوم این روند شد.

وی ابراز امیدواری کرد که این عمل راه را برای مذاکرات بین افغان ها آماده سازد تا صلح پایدار در سراسر افغانستان حکمفرما شود. اما در عین حال شماری از شخصیت‌های سیاسی و نظامی افغانستان، نسبت به آزادی زندانیان طالبان معترض هستند.

آنان معتقدند که این آزادی نباید یکطرفه باشد بلکه باید این عمل به صورت متقابل از سوی طالبان نیز صورت گیرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان زندان پلچرخی آزادی زندانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۵۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع بیش از ۳ میلیون شناسنامه الکترونیکی در افغانستان

اداره احصائیه و معلومات طالبان اعلام کرد که این گروه در سال 1402 بیش از 3 میلیون شناسنامه‌ی الکترونیکی را توزیع کرده است.

این اداره امروز دوشنبه(6 حمل) در اعلامیه‌ ای گفت این اداره در سال گذشته از طریق 76 مرکز توزیع شناسنامه الکترونیکی و آسان خدمت در 34 ولایت کشور، برای 3 میلیون و 124 هزار تن از شهروندان کشور شناسنامه برقی را توزیع نموده است که شامل 2 میلیون و 68 هزار شناسنامه برای مردان و یک میلیون و 56 هزار شناسنامه برقی برای می‌باشند.

طالبان گفتند که بیش‌ترین شناسنامه‌های توزیع‌شده در ولایت کابل بوده که برای نزدیک به 700 هزار تن توزیع گردیده است.

پس از کابل، در ولایات هرات، بلخ و ننگرهار توزیع شده است.

 طالبان افزوده اند از آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی تا کنون برای نزدیک به 12 میلیون و 900 هزار تن شناسنامه برقی توزیع شده‌ است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مک‌کال:بایدن برای آزادی زندانیان از افغانستان کاری نکرده است
  • گفت‌وگوی تلفنی استاندار خراسان رضوی با والی هرات برای تسهیل رفت و آمد کامیون‌های ایرانی
  • محو فلج اطفال در افغانستان
  • توافق تجاری افغانستان و پاکستان
  • امضای تفاهمنامه همکاری وزارت مهاجرین طالبان با موسسات خصوصی
  • پشت پرده حمله به شهروندان چینی در پاکستان چیست؟/ دولت نوپا در اسلام آباد با بحران امنیتی دست به گریبان شد
  • پیش‌بینی بارش برف و باران در ۳۰ ولایت افغانستان
  • طالبان: پاکستان از مهاجرین به‌عنوان ابزار فشار استفاده نکند
  • داعش سرکوب شده است
  • توزیع بیش از ۳ میلیون شناسنامه الکترونیکی در افغانستان