Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیاری از اهداف میزبانی از همایش‌های بین المللی با اطلاع رسانی درست و به موقع محقق می‌شود‌، اما ضعف در اطلاع رسانی همایش جاده ابریشم این رویداد بین المللی را تحت تاثیر قرار داده است و بیم آن می‌رود این همایش به سرنوشت اجلاس‌های مرتبط با رویدا همدان _ ۲۰۱۸ دچار شود. ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، همایش بین المللی راه ابریشم با حضور مهیمانانی از 14 کشور خارجی عضو و مسئولان سازمان یونسکو از یکم تا هفتم مهرماه به میزبانی شهر همدان برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برای نخستین بار نیست که شهر همدان میزبانی از یک اجلاس مهم جهانی و بین المللی را بر عهده می‌گیرد.

شهر همدان در دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی کشورهای آسیایی (ACD) در شهر سیم‌ریپ کامبوج، به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018 انتخاب شد.

انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی باعث شد تا چند نشست و اجلاس مهم بین المللی از جمله فاز اول نشست سران گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌و‌گوی کشورهای آسیایی در شهریورماه سال گذشته و اجلاس دوره‌ای سازمان جهانی گردشگری( UNWTO) در آبان ماه 97 به میزبانی شهر همدان برگزار شود.

همایش بین المللی جاده ابریشم زمینه‌ساز توسعه گردشگری و اقتصادی همدانهمایش جاده ابریشم با حضور رئیس یونسکو در همدان برگزار می‌شودچرا چین به دنبال احیای جاده ابریشم است؟

برگزاری اجلاس‌هایی با ابعاد بین المللی و حضور میهمانان خارجی آن هم در اوج تلاش کشورهای غربی برای منزوی کردن ایران اقدام شایسته‌ای از سوی مسئولان استان بود که می‌توانست بازخوردهای فراملی، ملی و استانی از جمله به رخ کشیدن امنیت ایران اسلامی، شکست نقشه‌های کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا در راه ترویج ایران‌هراسی و منزوی کردن جمهوری اسلامی و نیز معرفی ظرفیت‌های و جاذبه‌های گردشگری شهر و استان همدان به منظور توسعه صنعت گردشگری و معرفی این شهر به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب و امن داشته باشد، اما ضعف در اطلاع‌رسانی اجلاس‌های برگزار شده باعث تا اهدافی که برای میزبانی از این رویدادها در نظر گرفته شده بود در سال گذشته آنطور که باید محقق نشود.

  ضعف در اطلاع رسانی رویداد همدان 2018 مشهود بود

ضعف در اطلاع رسانی نشست‌های بین المللی مرتبط با رویداد همدان _ 2018 به حدی مشهود بود که مدیرکل صدا و سیمای استان همدان در نشستی با حضور مسئولان استان به این نوع اطلاع رسانی انتقاد کرد و گفت: در گزارش‌هایی که تهیه شده، حتی مردم شهر همدان نمی‌دانند رویداد همدان 2018 چیست و باید کاری کرد که مردم پای کار باشند.

روز گذشته نیز حسین قراباغی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان در جلسه مشترک این کمیسیون با کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا اظهار داشت: با توجه به برگزاری چندین همایش بین‌المللی در شهر همدان متاسفانه، برپایی این همایش‌ها برای شهر همدان، آورده آنچنانی نداشت؛ از این رو باید تیم ویژه‌ای برای به دست آوردن نتایج این همایش برای مدیریت شهری دیده شود.

عدم تحقق اهداف میزبانی از اجلاس‌های بین المللی با اطلاع رسانی ضعیف

یک کارشناس و فعال حوزه گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان عدم تحقق اهداف درنظر گرفته شده برای اجلاس‌های بین المللی که در سال گذشته به میزبانی همدان برگزار شد را ضعف در اطلاع‌رسانی عنوان کرد و اظهار داشت: درحالی که باید اطلاع‌رسانی وسیعی با ابعاد ملی و جهانی برای اجلاس‌ها و همایش‌های مرتبط با رویداد همدان _ 2018 تدارک دیده می‌شد، در خود شهر همدان هم خیلی‌ها از برگزاری این اجلاس‌ها اطلاع نداشتند.

رضا مینایی افزود: با وجود زحماتی که مسئولان استان برای میزبانی شایسته از اجلاس‌های بین المللی مرتبط با رویداد همدان 2018 متحمل شدند و نیز علی‌رغم هزینه‌هایی که به استان و شهر همدان تحمیل شد، ضعف در اطلاع رسانی و تبلیغات، در اجلاس جهانی گردشگری مشهود بود و مانع از آن شد اهداف برگزاری از این اجلاس محقق شود.

وی عنوان کرد: از جمله اهداف مهم اجلاس‌های برگزار شده در سال گذشته، شناساندن شهر و استان همدان در سطح کشور و جهان و معرفی ظرفیت‌های گردشگری آن به عنوان یک مقصد گردشگری مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی بود.

مینایی تصریح کرد: اما به دلیل ضعف و سو مدیریت در اطلاع رسانی رویدادهای مذکور نتوانستیم آنطور که باید از این فرصت مناسب در راه معرفی و شناساندن شهر همدان به گردشگران استفاده لازم را ببریم.

این کارشناس و فعال گردشگری اظهار داشت: اخبار اجلاس سازمان جهانی گردشگری با وجود حضور مسئولان خارجی و داخلی درطول برگزاری از هیچ یک از بسته‌های مهم خبری سیما از جمله خبر ساعت 14، خبر ساعت 21، خبر 20 و 30 و اخبار شبانگاهی ساعت 22  پخش نشد.

مینایی با اشاره به این که از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز در اطلاع‌رسانی رویدادهای مذکور نیز استفاده نشد گفت: کانال‌های معتبر اطلاع رسانی در شبکه‌های اجتماعی از جمله کانال خبر فوری، آخرین خبر و خبر ویژه ( با بیش از 2 میلیون عضو) اخبار اجلاس جهانی گردشگری در همدان را پوشش ندادند. 

وی تاکید کرد: اطلاع رسانی این اجلاس در فضای مجازی به یک کانال تلگرامی با کمتر از هزار عضو خلاصه شده بود که اغلب اعضا از مسئولان و خبرنگاران همدانی بودند.

مینایی عنوان کرد: نه تنها در بعد بین المللی حتی در ابعاد ملی نیز این رویدادها به درستی اطلاع‌رسانی نشد و اگر ادعا کنیم حتی خیلی از اهالی استان و شهر همدان هم از برگزاری این اجلاس بی‌خبر بودند ادعای گزافی نیست.

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان ارتباط مناسبی در طول برگزاری رویداد 2018 با رسانه‌های داخلی و رسانه‌های خارجی ایجاد نشد و مسئولان اطلاع‌رسانی به چند هفته نامه محلی دلخوش کرده بودند.

وی با اشاره به این که متاسفانه از عدم توفیق در اطلاع رسانی رویداد همدان 2018 عبرت گرفته نشد گفت: به نظر می‌رسد اجلاس بین المللی راه ابریشم نیز با همین مشکل مواجه شود.

مینایی با بیان این که تنها یک روز به افتتاحیه اجلاس کشورهای جاده ابریشم در همدان باقی مانده اما بازهم خبری از  این اجلاس در اخبار سیما نیست تصریح کرد: ظاهرا سایتی هم برای این اجلاس طراحی نشده است.

وی تصریح کرد: بدبهی‌ترین اقدام در راه اطلاع‌رسانی مناسب برگزاری یک نشست با حضور نمایندگان رسانه‌های استان به منظور شناسایی ظرفیت‌ها و تقسیم وظایف بود که اتفاق نیافتاد.

مینایی افزود: دعوت از مدیران کانال‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از ظرفیت بالقوه این فضا از اقدامات دیگری بود که نادیده گرفته شد.

وی با اشاره به این که کانال اجلاس یک روزه مانده به آغاز آن تنها 400 عضو دارد گفت: اخبار این رویداد با چه شیوه و از چه طریقی قرار است در رسانه‌های بین المللی منعکس شود سوالی است که مسئولان اجرایی اجلاس بابد توضیح دهند.

اجلاسی بین المللی با اطلاع رسانی محلی

یک کارشناس مدیریت رسانه و اطلاعات نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با بیان این که انعکاس درست و به موقع  اخبار و اطلاعات می‌تواند نقش موثری در تغییر نگرش افکار عمومی نسبت به یک پدیده، یک دولت، یک جریان سیاسی یا یک اتفاق داشته باشد اظهار داشت: اطلاع رسانی به موقع و درست وقایع، سبب آگاهی مخاطب و جلب مشا کت عمومی و رضایتمندی خواهد شد.

جلال حسینی افزود: عصر حاضر عصر انقلاب ارتباطات است و بخش عمده‌ای از جامعه‌پذیری نسل‌ها از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان این که اهمیت نقش رسانه‌ها در زندگی مردم انکار نشدنی است عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از مدیران و مسئولان ما سواد رسانه‌ای ندارند و دیدگاه‌شان نسبت به رسانه‌ها، دیدگاهی قدیمی و معطوف به رسانه‌های نوشتاری است.

جلال حسینی عنوان کرد: تحولات تکنولوژی و پیشرفت بشر در فن‌آوری، رسانه‌ها را دچار دگرگونی کرده و زمینه‌ساز ایجاد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شده‌ است که بر اساس آمار، مخاطبان اخبار را بیشتر در این فضا دنبال می‌کنند.

وی عنوان کرد: عدم سواد رسانه‌ای‌ مسئولان باعث شده که نقش روابط عمومی‌ها و کمیته‌های اطلاع‌رسانی به صورت تخصصی دیده نشود و افراد براساس بده بستان‌ها و روابط در این فضا کارها را پیش ببرند.

حسینی با بیان این که روابط عمومی یک تخصص است در رابطه با نحوه صحیح اطلاع‌رسانی در اجلا‌س‌ها و همایش‌هایی با ابعاد فرا ملی گفت: استفاده از افراد متخصص و آگاه به مدیریت رسانه و اطلاعات در کمیته‌های خبری چنین مراسمی ضروری می‌نماید.

وی تاکید کرد: برگزاری همایش یا اجلاسی با ابعاد بین المللی و جهانی اطلاع رسانی بین الملی نیز می‌خواهد و نباید نگاه‌ها معطوف به رسانه‌های محلی باشد.

حسینی افزود: در رویداد همدان 2018 چنین اتفاقی رخ داد و علی رغم میزبانی همدان از چند اجلاس مهم بین المللی اطلاع رسانی آن در حد رسانه‌های محلی بود.

این کارشناس مدیریت رسانه و اطلاعات عنوان کرد: استفاده از ظرفیت سیما و شبکه‌های اجتماعی و نیز خبرگزاری‌ها که  بعضاً چند زبانه هم هستند در رویداد همدان 2018 نادیده گرفته شد و به اهداف این میزبانی ضربه زد.

حسینی تصریح کرد: امیدواریم سواد رسانه‌ای مدیران افزایش یابد و جایگاه روابط عمومی‌ها و کمیته‌های اطلاع رسانی دستخوش بده بستان‌ها و روابط نشود.

انتهای پیام/ ت

R41405/P/S6,75/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۵۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست اعضای ستاد شورای اطلاع رسانی استان با دستورکار تبیین شعار سال

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نشست اعضای ستاد شورای اطلاع رسانی استان با دستورکار تبیین شعار سال
  • کنعانی: ایران حتما در اجلاس آتی سازمان همکاری اسلامی شرکت خواهد کرد/ «سطح حضور» در بازه زمانی نزدیک به اجلاس اطلاع‌رسانی می‌شود + فیلم
  • نشست اعضای شورای اطلاع رسانی استان با دستور کار تبیین شعار سال
  • اطلاعیه فراجا درباره لینک‌های تذکر کشف حجاب + جزئیات
  • واکنش پلیس به لینک‌های تذکر کشف حجاب 
  • لینک‌های تذکر کشف حجاب از جانب پلیس نیست
  • اطلاعیه پلیس درباره ثبت نام در تذکر لسانی کشف حجاب
  • تدریس عملیات «وعده صادق» در دانشکده‌های نظامی جهان
  • برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره جاده ابریشم در سمنان
  • جاده ابریشم تجارت جهانی را نجات می دهد؟