Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-25@19:38:39 GMT

تاثیر تحریم های جدید بر واردات غذا و دارو

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۶۲۴۵


به گزارش صدای ایران از مهر، مجید شاکری گفت: اینکه بانک مرکزی بر اساس تحریم های جدید در چه حوزه ای می تواند فعالیت کرده و از حرکت در چه مسیری منع شده است مربوط به قواعد بسیار متاخرتر از قانون سال ۲۰۰۰ میلادی است. در NDAA با وجود اینکه تگ بانک مرکزی ، تگ ایران است ( معنی تگ ایران این است که بانک مرکزی کشورمان صرفا گرفتار تحریم های اولیه است و نمی تواند با امریکا کار کند) ، اما به جز آن، بانک مرکزی در تگ NDAA 2012 یک قانونی مختص به خود دارد که براساس آن بانک مرکزی ایران مشمول تحریم های ثانویه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود:بنابراین اگر تصور کنیم که تا قبل از وضع تحریم جدید، بانک مرکزی مشمول تحریم ثانویه نبوده ، تصوری اشتباه است.

وی تصریح کرد: تحریم های ذیل NDAA 2012 با برجام رفع شد و پس از آن با خروج آمریکا از برجام، طبق دستور اجرایی ترامپ مجدد بازگشت. پس بانک مرکزی پیش از این هم مشمول تحریم ثانویه بوده است. این تحریم ثانویه به طور خاص غذا، دارو و موارد بشردوستانه را از حیطه محدودیت ها معاف کرده بود .

شاکری ادامه داد: با تحریم تازه امریکا علیه بانک مرکزی ، وقتی بانک مرکزی تگ SDGT خورده ، به موجب یک تفسیریه ای که اوفک در آبان سال 96 زمان اعمال کاتسا داده بود، نوشته استثناها(معافیت)هایی که در NDAA2012 هست، لزوما در تگ SDGT مطرح نیست. اما نگفته که حتما این استثناها و معافیت ها وجود ندارد.

این تحلیگر اقتصاد سیاسی گفت: پس اینکه تصور کنیم با تحریم تازه آمریکا و الصاق برچسب SDGT به بانک مرکزی، لزوما غذا و دارو هم مشمول تحریم خواهد شد، غلط است چرا که موضوع را به تفسیر اوفک واگذشته است.

شاکری ادامه داد: اما موضوعی که در اجرا وجود دارد این است: علیرغم اینکه تا به امروز آمریکایی ها اعلام می‌کردند که بانک مرکزی ایران از تحریم غذا و دارو معاف است اما بانک مرکزی آمریکا در عمل بر سر راه تجارت ایران با غیرآمریکایی ها بخصوص اروپایی ها انواع سنگ اندازی را انجام می‌داد به نحوی که از نتایج این سنگ اندازی، افزایش میزان خریدهای غذایی ایران مثل سویا و نهاده های دامی از مبداء آمریکا بود.

وی افزود: در واقع آمریکایی ها از این روش استفاده می کردند تا علیرغم اینکه ظاهرا ایران تحریم مواد غذایی و دارو نیست اما عملا خودشان مانع همکاری سایر کشورها با ایران می شدند و از طرف دیگر، تحت کانال های مورد نظارت خودشان، خریدهای ایران در حوزه مواد اولیه و نهاده ها را سامان می دادند.

شاکری تصریح کرد: اکنون در تحریم های تازه آمریکا بر علیه بانک مرکزی ایران، اینطور نیست که غذا و دارو هدف قرار گرفته شده باشد چراکه موضوع به تفسیر اوفک واگذار شده است؛ در ثانی آمریکایی ها می دانند که ایران در زمینه غذا و دارو تنها گزینه اش امریکا نیست. بنابراین باید مابین اینکه «معافیت های آمریکا برای غذا و دارو را تمدید نکرده وکانال های در اختیار خود را بسوزانند و نظارت بر جریان غذا و داروی وارداتی از سوی ایران را از دست بدهند» یا اینکه «این معافیت را در حدی حفظ کنند و این مسیر ادامه پیدا کند» یکی را انتخاب کنند. که انتخاب معقول برای آمریکایی ها، این است که این کانال ها را باز نگه دارند که بتوانند بر آن نظارت کنند.

وی گفت: پس اینکه بگوییم در صحنه اجرا لزوما اتفاق تازه ای رخ خواهد داد، اینطور نیست. هرچند در هر شرایطی متنوع سازی کانال های تامین مواد غذایی و دارو راهبردی است که ما را از هر خطری در آینده مصون می دارد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: تحریم غذا دارو بانک مرکزی صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۶۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی به تعهدات خود درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرده است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکری گفت: بانک مرکزی در تخصیص ارز به دارو در سال گذشته اشکالاتی داشت که در پایان سال توانست به تعهدات خود عمل کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسینعلی حاجی‌دلیگانی در جلسه علنی امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی چهار جلسه نظارتی درباره دارو برگزار کرد، اما هنوز مشکل گرانی و کمبود دارو حل نشده است.

وی افزود: آخرین جلسه مجلس در این‌باره نوزدهم دی سال گذشته برگزار شد که فرصت دوماهه‌ای به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داده شد، همچنین مقرر شد ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد را بیماران بپردازند که این اتفاق رخ نداده و پرداختی از بیمه و بیمار به‌طور تقریبی برابر است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشترین اشکال در این زمینه به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بازمی‌گردد، گفت: بانک مرکزی منابع ارزی را برای دارو تأمین نکرده است.

حاجی‌دلیگانی تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه ۷۰ همت طلب دارو را پرداخت نکرده و سازمان تأمین اجتماعی نیز طلب دانشگاه علوم پزشکی را نپرداخته است که این موارد باید رسیدگی شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: علاوه بر جلسات صحن مجلس، من نیز برای بررسی علل کمبود دارو جلسات جداگانه‌ای را با مسئولان بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان داشتم.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان درباره دارو مسئولیت دارند، تصریح کرد: بانک مرکزی برای اختصاص ارز دارو در اواخر بهار و ابتدای تابستان اشکالاتی داشت که موجب ایجاد مشکلاتی در توزیع دارو شد، اما پایان سال گذشته توانست به تعهدات خود عمل کند.

کد خبر 747116

دیگر خبرها

  • تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی
  • آمارهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • عددهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • عددهای عجیب از واردات و مصرف داروی ایرانی‌ها
  • بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲
  • قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو رفع شد | این سه دستگاه مسئولند
  • تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲
  • بانک مرکزی در تامین ارز واردات دارو تاخیر داشته است
  • بانک مرکزی به تعهدات خود درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرده است