Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه رسانه های افغانستان ، با آن‌که به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شش روز زمان باقی‌ مانده ، گروه طالبان به تازگی به نهادهای آموزشی هشدار داده‌ است که به کمیسیون مستقل انتخابات اجازه استفاده از مراکز آموزشی به عنوان مراکز و محلات رای‌ گیری در انتخابات ریاست جمهوری را ندهند. با این حال وزارت کشور افغانستان در واکنش به این هشدارها می‌گوید که این وزارت برای تأمین امنیت مراکز و محلات رای‌دهی آمادگی کامل دارد و به شهروندان کشور اطمینان می‌دهد که بدون کدام ترس و هراس در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز چهارشنه 27 شهریور گروه طالبان در اعلامیه‌ای از نهادهای آموزشی و تحصیلی خواست که اجازه استفاده از مدارس را به عنوان مراکز و محلات رای‌دهی به کمیسیون مستقل انتخابات ندهند. افزون بر این، در اعلامیه‌ی این گروه آمده است که «استادان، کارمندان و شاگردان» مکاتب نیز به عنوان کارمند کمیسیون مستقل انتخابات انجام وظیفه نکنند.

طالبان به نهادهای تعلیمی و تحصیلی هشدار داده است در صورتی‌ که مراکز آموزشی را در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار دهند، مورد حملات این گروه قرار خواهند گرفت.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان در واکنش به این اعلامیه طالبان می‌گوید که این وزارت برای تأمین امنیت ۵ هزار و ۳۸۸ مرکز رای‌دهی آمادگی کامل دارد. برای تأمین امنیت انتخابات ریاست جمهوری ۷۲ هزار نیرو در سراسر کشور گماشته شده‌اند. رحیمی از شهروندان کشور خواست که بدون هراس به پای صندوق‌های رای‌ بروند و به شکل گسترده در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو شرکت کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده که تمامی مراکز رای‌دهی این کمیسیون در تاسیسات دولتی چون مدارس، مساجد و کلینیک‌ها قرار دارد.

** بیانیه وزارت خارجه آمریکا در مورد انتخابات افغانستان

در آستانۀ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان، وزارت خارجۀ ایالات متحده امریکا خواهان برگزاری شفاف این انتخابات شد. این وزارت خانه از دولت افغانستان و نهادهای دخیل در انتخابات این کشور خواسته‌است که برای برگزاری انتخابات «با اعتبار و شفاف» ریاست‌جمهوری آماده سازی کنند. اعلامیۀ وزارت خارجه امریکا، افزوده‌‎است که مردم افغانستان که با به خطر انداختن زندگی شان به پای صندوق‌های رأی می‌روند، سزاوار اند تا بدانند که نتایج آرای آنان بازتاب دهندۀ خواست آنان خواهند بود.

در بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجۀ امریکا آمده‌است:  تمام جناح‌ها از جمله گروه طالبان باید فضای مطمئن را ایجاد کنند تا رای دهندگان افغان بتوانند در روز انتخابات بدون "ترس و هراس از تهدید، حمله و یا خشونت" به پای صندوق‌های رأی بروند.

این در حالی است که طالبان وعده خرابکاری را داده و از مردم خواسته از اماکن رای گیری دور بمانند.

** مواد حساس انتخاباتی به بیش از ۱۰۰ شهرستان منتقل شد

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات از انتقال مواد حساس انتخاباتی به بیش از ۱۰۰ شهرستان خبر دادند. عبدالعزیز ابراهیمی، از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات گفت که تاکنون مواد حساس انتخاباتی به بیش از ۱۰۰ شهرستان  منتقل شده است.

او افزود که کمیسیون مستقل انتخابات تلاش می‌کند تا براساس برنامه  اجرایی این کمیسیون و تقویم انتخاباتی تمام مواد حساس انتخاباتی را به مراکز رأی‌دهی انتقال دهد. براساس تقویم انتخابات مواد حساس انتخاباتی باید تا یک روز پیش از برگزاری انتخابات به مراکز منتقل شود.

مواد حساس انتخاباتی شامل برگه‌های رأی‌‎دهی، دستگاه‌های بایومتریک، جدول نتایج آرا، فهرست رأی‌دهنده‌گان و اوراق شکایات است. 

طبق اطلاعات اداره ارگان محلی ، افغانستان ۳۹۴ ولسوالی (شهرستان) رسمی و ۱۱ شهرستان غیررسمی دارد.

** کمیسیون مستقل انتخابات: انتخابات آزمایشی با موفقیت برگزار شد

در همین حال مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات از برگزاری انتخابات آزمایشی در مقر این کمیسیون خبر می‌دهند و می‌گویند، این روند به گونه‌ ای موفقیت آمیز سپری شده است. آنان همچنین گفته اند که این روند آزمایشی در حضور نهادهای ناظر و نمایندگان احزاب سیاسی عملی شده است.

میرزامحمد حق‌پرست، از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات گفته که انتخابات آزمایشی روز چهارشنبه،‌ 27 شهریور برای یک ساعت در کمیسیون مستقل انتخابات برگزار شد و هیچ مشکل تکنیکی  در آن دیده نشد.

به گفته مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات ، در این روند آزمایشی از آغازین مراحل رأی‌دهی تا انتقال داده‌های رأی‌دهنده‌گان به سیستم مرکزی اطمینان حاصل شده است.

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی از موفقیت برگزاری انتخابات آزمایشی در حضور نمایندگان نهادهای ناظر و احزاب سیاسی خبر داده است که شماری از احزاب سیاسی و نهادهای ناظر انتخابات از برگزاری این روند آزمایشی اظهار بی‌خبری می‌کنند. یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید، برای برگزاری انتخابات آزمایشی از نهاد آنان دعوت نشده است. همچنین نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) می‌گوید، سیستم مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات با مشکل تکنیکی  روبه‌رو است و یافته‌های این روند آزمایشی معتبر پنداشته نمی‌شود.  نوررحمان اخلاقی، عضو حزب جمعیت اسلامی ‌افغانستان نیز در  تایید سخنان رییس بنیاد تیفا می‌گوید، در آخرین تماسش با شرکت درمالوگ آلمانی، نماینده این شرکت گفته است که نرم‌افزار تازه تاکنون در سیستم مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات نصب نشده است.

** زمان صدور اعتبارنامه‌ های انتخاباتی برای ناظران تمدید شد

 کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان زمان صدور اعتبارنامه‌ انتخاباتی و کارت شناسایی به ناظران را تمدید کرده است. بر اساس اعلام تقویم انتخاباتی، قرار بود که روند صدور اعتبارنامه و کارت شناسایی به ناظران و  نهادها و مشاهدان در روز 30 شهریور تکمیل شود، اما کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که به دلیل وجود مشکلات در سیستم و ناآشنایی نهادها در استفاده از آن، این روند تکمیل نشده است.

این کمیسیون همچنین  گزارش داد: تقاضا برای دریافت زیاد است و زمان صدور اعتبارنامه تا سوم مهر ماه و روند تأییدی کارت شناسایی تا چهارم مهر ماه تمدید شده است.

حضور ناظران در انتخابات برای تأمین شفافیت و جلوگیری از تقلب احتمالی و اعتباربخشی به این روند مهم محسوب می شود.

**  فهرست رای‌دهندگان هنوز در مراکز نصب نشده است

با آن‌که تنها شش روز دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، هنوز هم کمیسیون مستقل انتخابات فهرست رای‌دهندگان را در مراکز رای‌دهی نصب نکرده است. نهادهای ناظر بر روند انتخابات، نصب این فهرست را در مراکز رای‌دهی به منظور اطمینان رای‌دهندگان مهم عنوان می‌کنند و می‌گویند براساس یافته‌های آنان در هیچ یکی از مراکز رای‌دهی تا کنون فهرست رای‌دهندگان نصب نشده است.

صغرا سعادت سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) روز شنبه 30 شهریور گفت براساس یافته‌های تیفا و اطلاعاتی  که از اعضای ولایتی این نهاد به دست آمده است، در هیچ یکی از مراکز رای‌دهی، فهرست رای‌دهندگان نصب نشده است.

همچنین حبیب‌الله شینواری، مسئول برنامه‌های موسسه دیدبان انتخابات افغانستان (ایتوا) می‌گوید، یافته‌های آنان در کابل و ولایات دیگر نشان می‌دهد که کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون فهرست‌های رای‌دهی را در مراکز رای‌دهی نصب نکرده است.

به گفته شینواری ، رای‌دهندگان حق دارند پیش از روز رای‌دهی مطمئن شوند که آیا نام و مشخصات‌شان در فهرست رای‌دهنده‌گان به گونه درست درج شده و یا خیر؛ زیرا در صورتی که نام و یا مشخصات آنان در فهرست رای‌دهنده‌گان اشتباه درج شده باشد، آنان حق مطالبه اصلاح آن را داشته باشند.

این در حالی است که ماده ۷۲ قانون انتخابات، کمیسیون مستقل انتخابات را مکلف به نصب فهرست رای‌دهندگان پیش از روز رای‌دهی دانسته، اما مشخص نکرده است که این فهرست باید چند روز پیش از روز انتخابات در مراکز نصب شود.

از سویی هم، کمیسیون مستقل انتخابات بیشتر متکی بر نشر فهرست رای‌دهندگان در وب‌سایت رسمی‌ این کمیسیون هستند. آنان می‌گویند، مشخصات همه‌ رای‌دهندگان را در سایت رسمی‌ ‌کمیسیون مستقل انتخابات نشر کرده‌اند و رای‌دهندگان می‌توانند با درج شماره استیکرشان در این سایت، درباره مشخصات خود و مراکز رای‌دهی‌شان به تفکیک شماره محل رای‌دهی، آگاهی حاصل کنند. نهادهای ناظر اما بارگذاری فهرست رای‌دهنده‌گان را تنها در سایت کمیسیون مستقل انتخابات کافی نمی‌دانند و می‌گویند همه‌ رای‌دهندگان به اینترنت دسترسی ندارند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری سال جاری در ششم مهرماه برگزار شود. در این دور از انتخابات ۹ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۲۸۳ رای‌دهنده نام‌نویسی کرده‌اند. این رای‌دهندگان قرار است در ۵ هزار و ۳۸۸ مرکز رای‌گیری به پای صندوق‌های رای بروند. طبق اعلام کمیسیون مستقل انتخابات ، ۸۰ درصد مراکز رای‌گیری در مدارس قرار دارند.

در این انتخابات 18 نفر شامل اشرف غنی رئیس جمهور و عبدلله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نامزد شدند که با انصراف زلمی رسول و فروپاشی یکی از گروههای انتخاباتی شمار نامزدها به 16 نفر کاهش یافت. در کشاکش رقابتها در اواسط مرداد ماه ، گروه انتخاباتی "صلح و اعتدال" به رهبری محمد حنیف اتمر به علت اختلافات داخلی با عطا محمد نور بر سر پست نخست وزیری منحل شد. زلمی رسول یکی دیگر از نامزدها نیز اواسط مرداد ماه انصراف داد و حمایت خود را از اشرف غنی اعلام کرد.

برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۹ میلیون دلار هزینه در نظر گرفته شده است. حدود ۹۰ میلیون دلار را حکومت افغانستان و ۵۹ میلیون دلار دیگر آن را جامعه جهانی پرداخت خواهد کرد .

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۶۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه

علی شعبانی رییس ستاد انتخابات استان کرمانشاه با اشاره به رقابت چهار کاندیدا در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه گفت : تبلیغات انتخاباتی این کاندیدا‌ها از ساعت صفر بامداد روز ۱۳ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا ساعت هشت صبح روز ۲۰ اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد.

وی افزود: تمام قوانین تبلیغات انتخاباتی در دور دوم هم برقرار است و هرگونه تخلفات انتخاباتی رصد شده و متناسب با نوع تخلف با آن برخورد خواهد شد.

شعبانی با بیان اینکه این دوره انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه بصورت تمام الکترونیکی است، گفت: در دور اول انتخابات تنها بحث احراز هویت و سایر مقدمات کار به صورت الکترونیکی بود و اخذ رای بصورت دستی انجام گرفت، اما در این دوره اخذ رای نیز به صورت الکترونیکی خواهد بود.

وی افزود: تمام مقدمات کار و زیرساخت‌های لازم برای این کار تامین شده و مشکلی در این زمینه نداریم.

رییس ستاد انتخابات استان کرمانشاه از برپایی ۶۵۴ شعبه اخذ رای در این دور انتخابات خبر داد و افزود: بر اساس قانون می‌توانستیم تعداد شعب را ۳۰ درصد کاهش دهیم، اما ترجیح ما این بود برای سهولت مردم، تعداد شعب مانند دور اول انتخابات باشد.

شعبانی در خصوص مدارک لازم برای شرکت در انتخابات گفت: در این دور انتخابات نیز مانند دور اول، افراد با همراه داشتن یکی از پنج مدرک هویتی شامل شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه و یا کارت پایان خدمت می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

وی یادآور شد: در این دور انتخابات تنها افرادی می‌توانند رای بدهند که در دور اول یا اصلا رای نداده اند و یا فقط در حوزه انتخابیه کرمانشاه رای داده باشند.

رییس ستاد انتخابات استان کرمانشاه با بیان اینکه در دور دوم انتخابات کاندیدا‌ها نیازی به کسب حد نصاب آرا ندارند، گفت: در این دوره انتخابات، دو کاندیدایی که بیشترین میزان رای را کسب کنند به مجلس راه می‌یابند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • برگزاری انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه
  • آمادگی ۲حوزه انتخابیه استان زنجان برای برگزاری دور دوم انتخابات
  • اختصاص ۱۳۲ شعبه سیار برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • برگزاری «دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات مسئول در امور امنیتی» در روسیه
  • برنامه ریزی برای برگزاری مرحله دوم انتخابات در ملایر
  • مدیرکل امنیتی استانداری تهران: ۱۵۴۰۵۸ نفر داوطلب آزمون سراسری ۱۴۰۳ شرکت می‌کنند
  • حقانی: دنیا باید بپذیرد که افغانستان کشور مستقل است
  • ۴ هزار جوان ۱۸ ساله در آرزوی مستقل شدن هستند
  • جزئیات جدید از تعطیلی پنجشنبه‌ها / بانک‌ها و مدارس هم تعطیل می‌شوند؟
  • جزئیات جدید از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ بانک‌ها و مدارس هم تعطیل می‌شوند؟