Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@23:19:01 GMT

وعده ایران برای ایفای نقش پیشتازی در امنیت خلیج فارس

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۶۸۷۴

وعده ایران برای ایفای نقش پیشتازی در امنیت خلیج فارس

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی ضمن بازتاب سخنان روحانی افزود: رئیس جمهور ایران گفت که کشورش نقش پیشتازی را در حفظ امنیت منطقه استراتژیک خلیج فارس ایفا می کند و از حضور نیروهای خارجی انتقاد کرد.

این رسانه مدعی شد، این سخنان رئیس جمهور ایران در حالی مطرح شده که توافق هسته ایران با قدرت های جهانی شکست خورده و آمریکا نیروهای بیشتری را برای تقویت امنیت متحدان عرب خود به منطقه اعزام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آسوشیتدپرس ادامه داد: آمریکا، ایران را در حملات علیه زیرساختارهای انرژی منطقه از جمله حمله گسترده پهپادی و موشکی به صنعت نفت عربستان که بازارهای جهانی را به لرزه در آورد، متهم کرده است. ایران این اتهامات را رد کرده و گفته هر گونه حملات تلافی جویانه از سوی آمریکا یا عربستان به «جنگی تمام عیار» منجر خواهد شد.

رئیس جمهور ایران در مراسم رژه نظامی هشدار داد که حضور نیروهای خارجی در منطقه می تواند مشکلاتی را برای «امنیت انرژی» جهان به بار آورد.

وی گفت، ایران «دست دوستی و برادری» را به سوی کشورهای منطقه به منظور حفظ امنیت خلیج فارس و باریک ترین منطقه آن، تنگه هرمز به عنوان گذرگاه یک پنجم از صادرات نفت جهان دراز کرده است.

آسوشیتدپرس توضیح داد: آمریکا در کنار تقویت قوا و سطح تجهیزات خود در عربستان وامارت، رهبری ائتلاف دریایی را برعهده دارد که کشورهای امارات، عربستان، بحرین، بریتانیا و استرالیا در آن عضو هستند و حفظ امنیت مسیرهای آبی و مسیر تجارت نفتی در این منطقه را هدف قرار می دهد.

در تهران، رژه نظامی به مناسبت سی ونهمین سالگرد جنگ هشت ساله با عراق برگزار می شود؛ جنگی که با تهاجم «صدام حسین» (رئیس جمهور مخلوع عراق) به ایران در سال 1980 میلادی آغاز شد.

رژه های دیگری در شهرهای بزرگ ایران در سراسر این کشور از جمله در بندر عباس نزدیک تنگه هرمز برگزار برگزار شده است.

تلویزیون دولتی ایران مجموعه ای از قایق های تندرو و تجهیزات نظامی و دفاع  هوایی را به نمایش گذاشت و تصاویری از نیروهای دریایی سپاه پاسداران را نشان داد.

ناوگان دریایی آمریکا همواره از قایق های تندرو  سپاه و ارعاب کشتیرانی در خلیج (فارس) از سوی نیروهای دریایی آمریکا شکایت کرده است.

روز قبل از برگزاری این رژه فرمانده سپاه پاسداران قدرتمند ایران (سردار) سرلشکر «حسین سلامی» تهدید کرد هر گونه تهاجمی به ایران، نابود خواهد شد.

ایران از مدتها قبل به دنبال تخلیه نیروهای خارجی و آمریکایی در کشورهای عربی خلیج فارس بوده است.

روحانی در این مراسم افزود که طرح صلح منطقه ای را در دیدار این هفته از سازمان ملل متحد ارائه خواهد داد.

خبرگزاری فرانسه نیز با تیتر «اتهام ایران به نیروهای خارجی در افزایش ناامنی در منطقه خلیج(فارس)» سخنان رئیس جمهوری را بازتاب داد و نوشت: رئیس جمهوری ایران  حضور نیروهای خارجی را محکوم کرد و گفت طرح صلحی را در روزهای آتی ارائه خواهد داد.

این گزارش با اشاره به افزایش تنش ها بین تهران و وانشگتن بعد از خروج یکجانبه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای ایران نوشت، حمله به تاسیسات نفتی عربستان تنش ها را به اوج خود رساند.

روحانی از قدرت های خارجی خواست از منطقه خلیج فارس فاصله بگیرند و گفت حضور شما همواره بدبختی با خود به منطقه می آورد و هر چه قدر که شما از منطقه دورتر باشید امنیت بیشتری حاکم خواهد بود.

بعد از سخنرانی روحانی، نیروهای مسلح ایران تازه ترین تجهیزات خود از جمله تانک ها، موشک ها و وسایل زرهی را به نمایش گذاشتند و روحانی و فرماندهان ارشد ایرانی به آنها سلام نظامی دادند.  

«طرح ایران برای امنیت خلیج فارس» نیز نکته مورد توجه در سخنان روحانی برای خبرگزاری رویترز بود و در گزارشی با همین تیتر نوشت: روحانی طرحی را برای امنیت در همکاری با دیگر کشورهای منطقه خلیج (فارس) در زمان حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این هفته ارائه خواهد داد.

این رسانه انگلیسی با اشاره به اتهامات آمریکا و عربستان علیه ایران به دنبال حملات به تاسیسات نفتی عربستان نوشت که ایران هر گونه دخالت در این حملات را تکذیب کرده است.

به گزارش رویترز، روحانی بر اساس آنچه که در وب سایت رسمی او منتشر شده، گفت: امسال طرحی را درباره همکاری ایران با دیگر کشورهای منطقه برای ایجاد امنیت در خلیج فارس و دریای عمان ارائه می دهد اما از ارائه جزییات بیشتری خودداری کرد.

این رسانه به اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان اشاره کرد و نوشت: روحانی گفت اعزام نیروهای خارجی به منطقه به ناامنی کشتیرانی و نفت منجر خواهد شد.

رویترز افزود: عربستان حملات به تاسیسات نفتی این کشور را آزمونی برای اراده جهانی برای حفظ نظم جهانی توصیف کرده و گفته که به دنبال ایجاد جبهه ای واحد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

در مراسم رژه روز یکشنبه سامانه دفاع هوایی زمین به هوا ساخت داخل موسوم به «باور 373» به نمایش گذاشته شد که بر اساس گزارش رسانه های ایرانی رقیب سامانه موشکی «اس 300» روسیه است.  

شبکه خبری تلویزیون راشاتودی روسیه نیز گزارش داد: رئیس جمهوری ایران درباره ازدحام منطقه با سلاح ها هشدار و وعده داد از طرحی برای حفاظت از امنیت کشتیرانی در منطقه تنگه هرمز رونمایی کند.

روحانی درباره سوق دادن منطقه خاورمیانه به «رقابت تسلیحاتی» هشدار  داد.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که واشنگتن برای تشکیل ائتلافی برای دستیابی به «راه حل صلح آمیز» برای مقابله با بحران ایران تلاش می کند.

تهران تاکید کرده فقط کشورهای خلیج فارس می توانند امنیت منطقه را حفظ کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در حرم امام راحل گفت: ما امسال در سازمان ملل متحد با شعار ائتلاف امید، هرمز، صلح برای منطقه و ابتکار صلح هرمز حضور خواهیم داشت.

رئیس جمهوری با بیان اینکه به همه همسایگان دست رفاقت دراز می‌کنیم و آماده ایم از خطاهای گذشته آنها بگذریم، افزود: امسال با شعار ائتلاف امید و ابتکار صلح هرمز در سازمان ملل متحد حضور خواهیم یافت.

روحانی تصریح کرد: هر جایی که آمریکایی ها و دشمنان ما در منطقه حضور پیدا کردند به عنوان بازیگر امنیت زدا بوده اند؛ آنها امنیت را در افغانستان و عراق و سوریه و خلیج فارس و هر جایی که حضور پیدا کردند،از بین بردند و ناامنی را با خود به ارمغان آوردند.

071 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حسن روحانی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۶۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران «افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران و دومین نشست هم‌اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی» را با محوریت مشارکت مردمی در حفظ تنوع زیستی دریایی (خلیج فارس) برگزار می‌کند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس و در راستای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) درباره تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، ستاد توسعه زیست فناوری کشور و استانداری هرمزگان «افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران و دومین نشست هم‌اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی» را با محوریت مشارکت مردمی در حفظ تنوع زیستی دریایی (خلیج فارس) برگزار می‌کند.

دکترحسین شاهسوارانی؛ سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی از ذخایر دریایی بسیار غنی برخوردار است. در این میان آب‌های خلیج فارس پناهگاه موجودات دریایی به‌ویژه آبزیان کوچک و مکانی آرام برای گونه‌های مختلف است که از هزاران سال پیش تا امروز به زندگی خود ادامه داده‌اند.

افزایش امیدها برای نجات میش‌مرغ/ انجام مطالعات تعیین توالی ژنتیکی در دانشگاه تربیت مدرس

شاهسوارانی افزود: خلیج فارس با وجود تمامی مشکلات محیطی و اقلیمی که بر آن حاکم است از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. به‌گونه‌ای که حدود 907 گونه در قالب 157 خانواده در آن وجود دارد که تعداد زیادی از آن‌ها بهره‌برداری اقتصادی دارند. و این عامل باعث شده است تا خلیج فارس از نظر تنوع زیستی جزو مناطق کم‌نظیر معرفی شود.

وی بیان کرد: حفظ و احیاء ذخایر ژنتیکی به عنوان راهبرد توسعه پایدار برای تأمین نیازهای کنونی بشر از اواسط قرن بیستم به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت. کشور ایران با توجه به دارا بودن تنوع اقلیمی و اکوسیستم‌های آبی متنوع همچون آب شیرین، آب‌های لب شور، شور و خیلی شور از تنوع زیستی گسترده‌ای برخوردار است و از لحاظ ذخایر ژنتیکی به عنوان یکی از متنوع‌ترین و غنی‌ترین کشورهای جهان شناخته شده است.

شاهسوارانی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به تخریب زیستگاه‌های آبزیان از طریق تخلیه زباله‌ها و پساب‌ها در رودخانه‌ها و دریاها، استفاده بیش از حد از آفت‌کش‌ها، و سایر عوامل ناشی از توسعه شهری و فعالیت‌های صنعتی و زیست‌محیطی، حذف تدریجی تنوع ژنتیکی در اکوسیستم‌های طبیعی و جایگزینی آن با سیستم‌های پرورشی، متأسفانه بسیاری از این ذخایر ارزشمند را در معرض نابودی و انقراض قرار داده است.

سرپرست مرکز همچنین بیان کرد: حفاظت از تمامی ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور نیازمند توجه و همکاری همه دستگاه‌ها، ارگان‌ها، انجمن‌های مردم‌نهاد به عنوان ثروت بی‌بدیل و ودیعه الهی است و مشارکت مردمی را می‌طلبد. لذا با توجه به این که امسال نیز از سوی رهبر معظم انقلاب به شعار "جهش تولید با مشارکت مردمی" مزین شده است، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با توجه به یکی از رسالت‌های خود که حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی بومی کشور است، برای پاسداشت روز ملی خلیج فارس که امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران زمین است، دومین نشست هم‌اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی را با تأکید و محوریت قرار دادن مشارکت مردمی در حفظ ذخایر دریایی برگزار می‌کند. به یمن این روز و با هدف کمک به حفاظت ذخایر دریایی کشور، بانک ذخایر دریایی ایران نیز افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد
  • تأثیرات راهبردی عملیات وعده صادق در سطح منطقه و جهان
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد
  • شرکت آب منطقه‌ای کرمان دیگر کارفرمای پروژه انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان نیست
  • ساحل زیبا و شگفت انگیز «دَستیر» در خلیج فارس
  • تحرکات دشمنان در خلیج‌فارس رصد می‌شود
  • نیروی دریایی سپاه تمام تحرکات در خلیج‌ فارس را رصد می‌کند
  • انتصاب مدیر راهبردی توسعه منطقه ویژه علم و فناوری خلیج‌فارس