Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@04:35:17 GMT

مصرف سالانه ۲ میلیون تن شن و ماسه در قم

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۷۱۴۴

مصرف سالانه ۲ میلیون تن شن و ماسه در قم

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت قم روز شنبه در نهمین جلسه شورای معادن قم در تالار امام جواد (ع) استانداری گفت: تا پیش از پایان طرح‌های مسکن مهر در قم تعداد کل معادن شن و ماسه در این استان ۳۷ مورد بود، ولی پس از اتمام و تکمیل پروژه‌های مذکور این تعداد به ۲۰ معدن کاهش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیجانی عنوان کرد: درشرایط فعلی از کل معادن شن و ماسه ۱۲ مورد با ظرفیت تولید ۳۰ تا ۹۰ درصد فعال می‌باشد و هشت معدن نیز در وضعیت رکود قرار دارد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت قم گفت: برغم چندین مرحله مکاتبه صورت گرفته با شهرداری این نهاد هنوز میزان مصرف شن و ماسه را اعلام نکرده است، ولی طبق نظر کارشناسی و بر اساس میزان شن و ماسه تولید شده در واحد‌های شن و ماسه استان و با یک تلورانس ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تنی کل مصرف شن و ماسه استان در طول یک سال ۲ میلیون است.

او همچنین تعداد کارگاه‌های تولید بتن استان را نیز ۱۰ مورد ذکر کرد و افزود: بیشتر مصارف بتن و شن و ماسه استان در داخل شهر قم و توسط شهرداری مرکز انجام می شود.

سیجانی افزود: شهرداری قم علاوه بر معدن شن و ماسه خود در روستای ونارچ بخش کهک، شن و ماسه مورد نیاز برای آسفالت معابر را نیز از معدن سنگ لاشه خریداری میکند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز در این جلسه با اشاره به هفت معدن سولفات سدیم در این استان گفت: سطح کل این معدن که برای برداشت آن استعلام شده ۹ هزار هکتار است.

سید محمد تقی سجادی تصریح کرد: این رقم بزرگی است، چرا که یک پنجم از ۵۳ هزار هکتار کانون ریزگرد استان را تشکیل می‌دهد.

او بیان کرد: چون روش برداشت از این معادن به صورت سطحی است و با موضوع کانون ریزگرد‌ها نیز ارتباط دارد، در برخورد اولیه نباید با آن موافقت شود.

سیجانی در عین حال اضافه کرد: برای رسیدن به یک حداقل سطح اقتصادی در این موضوع، باید یک مصوبه کلی در شورای معادن استان داشته باشیم، چون ممکن است در برخی استعلام ها، میزان برداشت ۲ هزار یا سه هزار هکتار باشد و لازم نباشد سطح وسیعی از منابع موجود در کانون ریزگرد را تخریب کنیم.

او تصریح کرد: بر اساس این مصوبه بهره بردار باید با هزینه خود پوشش گیاهی سطحی که برای برداشت تخریب کرده را احیا و بازسازی کند.

استان قم ۸۶ معدن با اشتغال یکهزار و ۲۲۳ تن و سرمایه گذاری ۹۱۶ میلیارد ریال فعال است، همچنین از ۶۸ نوع ماده معدنی موجود در کشور، حدود ۳۰ نوع آن در قم موجود است.

انتهای پیام/ح

سالانه ۲ میلیون تن شن و ماسه در قم مصرف می‌شود

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۷۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

کامیون‌های حامل شن و ماسه به دستور دادستان خلخال به علت تناژ اضافه و بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی در مسیر خلخال به پونل.توقیف و به پارکینگ منتقل شدند.

مظفر رضایی دادستان عمومی و انقلاب خلخال روز سه شنبه در حاشیه بازدید سرزده از مسیر راه‌های خلخال به اسالم و پونل و صدور دستور توقف کامیون‌های حامل بار غیر مجاز به مقصد استان گیلان افزود: روزانه دهها دستگاه کامیون حامل شن و ماسه بدون هرگونه نظارت پلیس راه و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط در مسیر راه‌های خلخال به سمت گیلان تردد می کنند.

وی افزود: حمل بار شن و ماسه اضافه بر تناژ تعیین شده در قانون توسط روزانه حداقل ۶۰۰ دستگاه کامیون از طریق راه‌های خلخال به اسالم و پونل موجب تخریب آسفالت و همچنین زیرسازی راه‌های مشترک این شهرستان با استان گیلان شده که هزینه سنگینی بر بیت المال وارد می کند.

دادستان عمومی و انقلاب خلخال گفت: در حالی که دولت همه ساله اعتبارات کلانی را برای بهسازی و آسفالت مسیرهای خلخال به آسالم و خلخال به پونل در هر دو حوزه استحفاظی گیلان و اردبیل هزینه می کند، فقدان نظارت توسط دستگاه‌های اجرایی و همچنین عدم حضور پلیس در راه‌های خلخال به استان گیلان موجب افزایش تخلفات مربوط به حمل بار شن و ماسه در این مسیرها شده است.

وی اضافه کرد: رانندگان خاطی کامیون‌های حامل بار شن و ماسه علاوه بر حمل بار اضافی و تخریب راه به علت حمل بار بیش از حد مجاز و عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی جان رانندگان و سرنشینان خودروهای عبوری از راه‌های مشترک خلخال و گیلان را تهدید می‌کنند.

رضایی اضافه کرد: در حالی که اعتبار زیادی برای راه اندازی باسکول دولتی در مسیر خلخال به اسالم، هزینه شده است،به علت عدم وجود مامورین پلیس راه، عملاً باسکول خلخال از مدت‌ها پیش تعطیل شده و کامیون‌های حامل بار اضافی و رانندگان فاقد مدارک رانندگی در این مسیرها تاخت و تاز می‌کنند.

وی اضافه کرد: با وجود نصب تابلوهای هشدار دهنده ممنوعیت ورود کامیون به محور ارتباطی خلخال به پونل در ابتدای محور خلخال به آسالم، هیچ کدام از رانندگان کامیون‌ها به این تابلوها توجهی نداشته و از این راه به عنوان راه فرار از باسکول و توجه به قانون استفاده می‌کنند.

به گزارش ایرنا به دستور دادستان خلخال و با همکاری مامورین انتظامی این شهرستان و همچنین مامورین پلیس راه اردبیل عصر امروز بیش از ۵۰ دستگاه کامیون کمپرسی حامل شن و ماسه بارگیری شده از کارگاه‌های تولید شن و ماسه خلخال که از مسیر عبور کامیون ممنوع پونل در حال سفر به استان گیلان بودند توقیف و به پارکینگ هدایت شدند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش فعالیت‌های اکتشاف معادن در آذربایجان‌شرقی
  • توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل
  • کامیون های حامل بار اضافه در مسیر خلخال پونل توقیف شدند
  • پیش‌بینی تولید ۱۵۰ هزار تن شن و ماسه در شهرکرد
  • پیش‌بینی تولید ۱۵۰ هزار تن شن و ماسه در سال جاری
  • ذخیره کانسنگ منگنز معدن ونارچ قم به ۱۲ میلیون تُن رسید
  • استخراج معدن نفرایت کابل واگذار شد
  • سال گذشته ۵ پروانه بهره‌برداری معدنی در قم صادر شد
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل مصرف دخانیات
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل دخانیات