Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-03-28@15:16:05 GMT

چرا مردم به داروهای ایرانی اعتماد ندارند؟

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۷۱۷۶

خرداد: معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و داروی کشور می گوید چون هزینه تبلیغات برای داروهای ایرانی در نظر گرفته نشده و تلاش بر این بوده که قیمت تمام شده داروها کاهش یابد. او همچنین درباره پرونده های فساد در واردات دارو هم توضیح داد.
به گزارش خرداد به نقل از خبرآنلاین، مساله رقابت داروهای ایرانی با نمونه های خارجی، همواره در حوزه درمان مطرح بوده و تحریم های اخیر به خاطر آنکه تبادلات مالی بین کشور را با سایر کشورها دچار مشکل کرده و تحریم ها اجازه تبادلات آزاد را نمی دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محسن شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو در نشست خبری پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما که درباره دارو و صنایع وابسته است، درباره مسایل امروز بازار داروی کشور توضیح داد.
داروی ایرانی تبلیغات ندارد
معاون وزیر بهداشت درباره عدم تبلیغات داروهای ایرانی گفت: همیشه در صنعت دارو تلاش کرده ایم سازمانهای بیمه گر با هزینه کمتری داروی مورد نیاز مردم را تامین کنند برای همین برای تبلیغات دارو هزینه ای را نمی بینیم و این باعث شده است عملا حرکت جدی شرکتهای دارویی برای تبلیغات انجام ندهند. برای همین بخشی از درمانگران و حتی مردم باورشان می شود داروهای ایرانی حرفی برای گفتن ندارد.
شانه ساز در ادامه گفت: در سال اول نمایشگاه ایران فارما حضور چندانی از شرکتهای خارجی نداشتیم ولی سال به سال این حضور پررنگ شده و ظرف چند سال اخیر با روند رو به رشد ایران فارما، این نمایشگاه دارای مرجع منطقه ای و بین المللی شده است. امروزه در زمینه بایوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و سلول درمانی، ما جزء کشورهایی هستیم که دارای این فناوری هستند. مولکولها و سلولهایی که پزشکان برای درمان، نیاز دارند، ظرف یکی دو سال توسط شرکتهای دارویی تولید و به بازار عرضه می شود. رونمایی از داروهای جدید برای ما امر عادی شده است و در منطقه خلیج فارس تا مدیترانه کشوری مانند ایران را نمی شناسیم که هر روز توسعه داروهای دانش بنیان را انجام می دهند.
او با بیان اینکه در زمینه تولید مواد اولیه دارویی سالهاست بیش از نیمی از نیاز صنعت دارو در داخل تامین می شود، گفت: در محدوده استانداردسازی عوارض دارویی به پیشرفتهای زیادی دست پیدا کرده ایم. ما یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاه های غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را در منطقه داریم. امروز که از تولید داروهای دانش بنیان صحبت می کنیم، کنترل و نظارت بر آنها از حیث اثربخشی و ایمنی، کار دانش بنیان دیگری است که امروز در کشورمان آزمایشگاه مرجع آن را داریم.
داروسازان جوان در دام سرمایه داران
خبرنگاری درباره راهکار ایجاد و احداث داروخانه توسط فارغ التحصیلان سئوال کرد، به گفته او داروخانه های فعلی، انحصار در کار ایجاد کرده اند.
شانه ساز در پاسخ گفت: در سالهای گذشته تا امروز مراکز درمانی بدون حمایت مالی مشغول سرویس دهی هستند. ۱۲ هزار داروخانه بخش خصوصی در همه مناطق کشور مشغول خدمت رسانی هستند. باید راهکاری برای تاسیس مراکز درمانی به خصوص در مناطق کمتر برخوردار دیده شود تا آنها هم بتوانند خدمت رسانی کنند. بر خلاف مقررات و ضوابط قانونی، برخی همکاران جوان ما در دام سرمایه گذارانی می افتند که بدون توجه به مسئولیت و ماهیت داروخانه، فقط نگاه اقتصادی دارند. متاسفانه آرایی که توسط مراجع قضایی صادر می شود بر خلاف نیت صادرکنندگان آرا، زمینه را برای این موضوع فراهم می کند که داروسازان جوان در دام سرمایه داران بیفتند که هدفشان متفاوت با ماهیت و مسئولیت موسسات پزشکی است. ما در صدد تصویب آیین نامه ای هستیم تا ایجاد داروخانه ها با اشتراک چند داروساز مقدور شود.
او گفت: متاسفانه به داروخانه ها القا شده است برو دارو و مکمل بیشتر و گرانتری بفروش. ولی سعی ما این است که داروخانه گلوگاهی برای مصرف غیرمنطقی و زیاد دارو باشد. لازمه این کار، جدی تر دیدن خدمات است.
فساد در واردات دارو
سئوالی درباره فساد فزاینده در واردات دارو با ارز دولتی و اختصاص این ارز به بقیه کالاها مطرح شد. شانه‌ساز گفت: نمی شود در حوزه اقتصادی که ارز چند نرخ دارد و گردش مالی بسیار بالاست نمی توان قسم خورد همه کارها درست انجام می شود. این موضوع فقط اختصاص به دارو و تجهیزات پزشکی ندارد. مقداری بحث اقتصادی است و نظام و دولت به این رسیده است با داشتن سامانه های کنترلی قوی و هماهنگ بتوانیم نظارت را بیشتر اعمال کنیم.
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: با پیگیری و برخوردهایی که با بخشهای متخلف شده است، موضوعها کاهش یافته و تعداد زیادی از پرونده ها بررسی شد. برخی صحت نداشت، برخی مسایل صحت داشت. هماهنگی نزدیکی با قوه قضاییه انجام شد. بنا بر این داریم با سامانه های نظارتی بتوانیم با ارتباطی که با سامانه های بانک مرکزی، صمت و گمرکات دارد، بهتر نظارت کند. کسانی هم که تخلف کرده اند بدون هیچ اغماضی با آنها برخورد خواهد شد و امیدواریم بخشی از ضرر و زیان بیت المال را جبران کنیم. سازمان غذا و دارو، نیاز به ارز را برای یک شرکت تعیین می کند و وقتی ارز به آن شرکت داده شد، نیاز به رصدی است که همه مربوط به وزارت بهداشت نیست. بخشی از این نظارت به صورت هوشمندسازی است.
نمایشگاه ایران فارما سند شکست تحریم است
دکتر احمد شیبانی، رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در این نشست گفت: نمایشگاه داروی ایران فارما از دوم تا ۴ مهرماه در ۴۳ هزار متر مربع فضا در مصلای امام خمینی برگزار می شود. این نمایشگاه نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد رشد در فضای نمایشگاهی دارد.
او گفت: نمایشگاه دارو می تواند نمونه ای از تلاش ایران برای شکست تحریم ها باشد. در این واقعه و رویداد، توانمندی های صنعت داروسازی کشور ارائه می شود. شرکتهای تولیدکننده دارو، توزیع کننده دارو، تامین کننده تجهیزات و دستگاه ها، شرکتهای تولیدکننده مواد اولیه دارویی، شرکتهای دارویی گیاهی، مکملهای غذایی و رژیمی، خدمات چاپ و بسته بندی، مراکز تحقیقات داروسازی و شرکتهای داروهای نوترکیب و دانش بنیان را داریم. ۵۵۰ شرکت در این نمایشگاه حضور دارند که شامل ۴۰۰ شرکت داخلی و ۱۵۰ شرکت خارجی است.
دکتر شیبانی توضیح داد: علی رغم اینکه تحریمها روز به روز زیاد می شود و ناجوانمردانه می گویند دارو را تحریم نکرده ایم ولی حتی شرکتهای آسیایی به ما ماده اولیه و لوازم را نمی دهند، اروپا که به جای خود تحریم کرده بود. با وجود تحریم های گسترده ۱۵۰ شرکت دارویی از ۳۰ کشور دارو در این نمایشگاه حضور یافته اند. هند و چین مانند سالهای گذشته خیلی فعال حضور دارند. این دو کشور اصلی ترین رابطین ما در انتقال پول در حوزه صنعت داروی خارجی هستند.
دکتر غلامحسین مهرعلیان مدیرکل دارو هم در حاشیه این نشست گفت: ما در سختترین شرایط تامین داروی جامعه قرار گرفته ایم. در شرایط سخت اقتصادی کنونی در تامین داروی باکیفیت جامعه شرمنده نشده ایم. خوشبختانه مردم و بیماران دغدغه ای در تامین داروی خود ندارند. صنعت دارویی کشور در این شرایط می تواند با در پیش گرفتن رویکرد صادرات محور، تامین بخشی از ارز مورد نیاز کشور را هم بر عهده بگیرد. در ایران فارما تجربه جدیدی را خواهیم داشت و روسای ادارات و کارشناسان مرتبط با جدول از قبل مشخص شده حضور دارند و خودم هم حضور خواهم داشت تا صحبت های ذی نفعان و مردم را بشنویم.


برچسب ها: دارو ، فساد واردات

منبع: خرداد

کلیدواژه: دارو فساد واردات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۷۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۲۴۵ بازرسی از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ دکتر سید علی وکیلی گفت: واحد دارو در طرح نوروزی ۱۱۴ بازرسی از داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه در استان داشته است.

وی با بیان اینکه تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز بیش از ۳۰ بازدید را از مراکز بیمارستانی، صنوف و داروخانه‌ها انجام داده است، افزود: واحد نظارت بر فرآورده‌های طبیعی و سنتی هم بیش از ۴۰ بازدید از عطاری‌ها و داروخانه‌ها ثبت کرده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علومپزشکی استان گفت: از سوی واحد نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی ۵۸ بازدید از واحد‌های تولیدی انجام شده است.

دکتر وکیلی ادامه داد: مجموعا ۲۴۵ بازدید از صنوف، داروخانه ها، مراکز بیمارستانی، واحد‌های تولیدی و... توسط معاونت غذا و دارو تا هشتم فروردین انجام شده است. 

وی با تاکید بر اینکه طی ایام تعطیل نیز به شکایات مردمی رسیدگی می‌شود، گفت: مردم می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ تخلفات مشاهده شده و شکایات خود را ثبت کنند.

دیگر خبرها

  • تأمین قابل توجه برند اصلی داروی بیماران تالاسمی در سال ۱۴۰۲
  • چگونه می توانیم به داروهای کمیاب دسترسی پیدا کنیم
  • انجام ۲۴۵ بازرسی از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی 
  • توزیع ۲۰ میلیون داروی وارفارین طی ۴ ماه
  • وضعیت نامناسب تامین داروی بیماران تالاسمی / سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی به تعهداتشان عمل نکردند
  • انواع داروی مخدر از یک عطاری کشف و ضبط شد
  • کشف و ضبط انواع داروی مخدر از یک عطاری
  • چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ عرضه دارو باید تحت کنترل باشد
  • چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ توزیع دارو باید کنترل شود
  • کشف انواع دارو‌های مخدر از یک عطاری