Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایان شهریور ماه هر سال با اشتیاق دانش آموزان برای تهیه لوازم آموزشی و کمک آموزشی همراه می شود؛ این موضوع که به طور حتم باید با رعایت برخی از استانداردها انجام پذیرد، در شرایط کنونی اقتصادی خانواده ها با دشواری هایی روبه رو است.

شاید به هنگام خرید به گوش هر یک از ما نیز رسیده باشد که کیف، کفش یا لباسی بزرگتر از مقیاس مورد نیاز برای استفاده در سال های آتی تهیه می شود؛ اما این امر به گفته شماری از کارشناسان برای دانش آموزان با برخی از آسیب های جسمی، روحی و روانی و همچنین ناسازگاری با محیط اجتماعی مدرسه همراه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهیلا ترابی روان شناس کودک در این زمینه به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: عدم رعایت استانداردها در تهیه لوازم آموزشی و غیرآموزشی آسیب های جسمی، روحی و روانی متعددی را برای کودکان و نوجوانان به همراه دارد.

وی تاکید کرد: دانش آموز با ورود به مدرسه و محیط های آموزشی نسبت به عدم رعایت استانداردها در تهیه لباس های فرم، کیف، کفش و... آگاهی پیدا می کند و این امر بر روح و روان وی تاثیرگذار است.

این مشاور کودک ادامه داد: در خصوص این مسائل به طور مداوم در محیط خانواده نیز صحبت می شود و این امر هم برای کودک آزاردهنده است؛ این اقدامات که بی تردید به جهت صرفه های اقتصادی انجام می پذیرد، از منظر جسمانی نیز برای دانش آموز آسیب زا می شود.

ترابی تصریح کرد: به عنوان مثال حجم غیرمتعارف کیف مدارس بر دوش برخی از دانش آموزان که به منظور بهره برداری وی در سال‌های آتی خریداری می شود، در درازمدت سبب آسیب‌رسانی به شانه‌ها و ستون فقرات می شود.

وی در ادامه با بیان این مطلب که برخی از خانواده ها نیز به جهت شرایط اقتصادی نامساعد مجبور به این اقدام می شوند، گفت: این والدین باید با گفت وگو وضعیت اقتصادی خانوادگی را برای فرزندان خود تشریح کنند.

به عقیده این روان شناس کودک این اقدام در کاهش و رفع آثار مخرب روانی بر فرزندان بسیار تاثیرگذار است.

ترابی در پایان خاطرنشان کرد: والدین همچنین نباید نسبت به تجهیزات آموزشی خارج از توانمندی خود اقدام کنند؛ چراکه به طور حتم این امر مقطعی است و در درازمدت امکان پذیر نمی شود و در سال‌های آتی آثار روانی مخربی بر کودک می گذارد.

به دانش آموزان قدرت انتخاب داده شود

یک کارشناس وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره اظهار کرد: رضایت دانش آموزان به ویژه در مقاطع ابتدایی از نوشت افزارها به سازگاری آنها با این محیط آموزشی کمک شایانی می‌کند.

مهدی بهلولی افزود: به عبارت دیگر سلب اختیار از دانش آموزان در انتخاب ابزارهای آموزشی و کمک آموزشی سبب آسیب های روحی و روانی متعددی می شود و این امر ناسازگاری آنها را با محیط های آموزشی افزایش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه بر این اساس انتخاب دانش آموزان یکی از اصول اساسی در تجهیزات آموزشی محسوب می شود؛ تصریح کرد: در زمان حاضر اما نوشت افزارها و لوازم آموزشی و کمک آموزشی متعددی در بازار عرضه می شود که به طور حتم از منظر قیمت، کیفیت و... نیز متفاوت است.

بهلولی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در سال‌های اخیر ادامه داد: شرایط نامساعد اقتصادی بسیاری از والدین در حال حاضر اجازه پذیرش تمامی خواست های فرزندان را نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس اختیار کودکان جهت انتخاب لوازم آموزشی نیازمند تعیین یک محدوده قیمتی است؛ بر اساس این اقدام نقطه نظرات فرزندان به همراه شرایط اقتصادی خانواده در نظر گرفته می شود.

آموزش و پرورش از دانش آموزان نیازمند حمایت کند

بهلولی در ادامه در خصوص این مهم که شرایط اقتصادی برخی از خانواده ها امکان انتخاب را به طور کل از دانش آموزان سلب می کند نیز عنوان کرد: این خانواده ها نیازمند حمایت های اقتصادی دولت هستند؛ به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد دولتی با حفظ شان خانواده باید از این دانش آموزان حمایت کند.

وی با اشاره به برخی از کشورها نظیر اسکاندیناوی، هلند و بلژیک یادآور شد: در برخی از جوامع به منظور کمک به دانش آموزان نیازمند، نوشت افزارها و لوازم آموزشی و کمک آموزشی تا پایان دوران تحصیل رایگان است.

به عقیده بهلولی این روند باید در جامعه ایران نیز نهادینه شود و دانش آموزان نیازمند هم از طریق حمایت های دولت محروم نشوند.

گزارش از الهام دربان 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۷۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟

سردرگمی دانش‌آموزان بعد از فارغ‌التحصیلی یکی از چالش‌های مهم آموزش و پرورش است چراکه دانش‌آموزان نمی‌دانند در کدام زمینه استعداد دارند و هدایت تحصیلی به درستی در دوران تحصیل اتفاق نمی‌افتد و گاهی حتی شاهد انتخاب رشته‌های اشتباه هستیم. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، برای حل این مشکل و شناسایی استعداد دانش‌آموزان از همان دوران ابتدایی طرحی در آموزش و پرورش پایه‌گذاری شد که هدف آن هدایت تحصیلی درست دانش‌آموزان بود.

طرح شهاب یا همان طرح «شناسایی وهدایت استعدادهای برتر» طرحی است که در بهمن ماه 86 در راستای تحول بنیادین آموزش و پروش به تصویب هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان رسید. پس از تصویب این طرح، اولین مرحله آن به صورت آزمایشی در سال تحصیلی 92 – 91 و در هفت استان برای 7% دانش‌آموزان در پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی، دوم سوم راهنمایی و اول، دوم و سوم متوسطه اجرا شد.

یکی از اهداف اصلی اجرای طرح شهاب در مدارس، شناسایی حوزه‌های استعدادی دانش‌آموزان و هدایت آن‌ها به نحوی است که همه آن‌ها بتوانند در یک فرصت برابر و بدون قائل شدن امتیازات خاص مادی و تحصیلی به استعدادها و توانایی‌های خود توجه کنند و آن‌ها را رشد و پرورش دهند.

اما آیا بعد از 12 سال این طرح توانسته هدف استعدادیابی را محقق کند؟ از یکی از معلمان پایه ابتدایی تهران پرسیدیم که واقعیت اجرای طرح در مدارس به چه شکل است و در پاسخ گفت: طرح شهاب در راستای استعدادیابی دانش‌آموزان و کمک به انتخاب رشته در مقاطع بعدی اجرا شد. حدودا 12 سال است که این طرح اجرا می‌شود اما کاستی‌های بسیاری دارد. در این طرح معلم باید دانش‌آموزان را در هشت دسته هوشی مورد بررسی قرار دهد. هر کدام از این دسته‌ها 10 بخش دارد که در مجموع 80 بخش می‌شود. مثلا معلم باید بررسی کند که این دانش‌آموز استعداد موسیقی دارد یا خیر یا میزان هوش کلامی و غیره او را بسنجد.

معلم چطور در کلاس‌های 48 نفره استعدادیابی کند؟

وی افزود: امروز به دلیل کمبود معلم و فضای آموزشی، کلاس‌های ما تراکم بالایی دارند و در مدرسه‌ای که من تدریس می‌کنم و واقع در منطقه 16 تهران است، کلاس‌های درس بین 35 تا 48 دانش‌آموز دارند و چطور می‌توان چنین کار پیچیده‌ای را برای هر دانش‌آموز انجام داد؟ علاوه بر این حجم کتاب‌ها هم بسیار زیاد است و تعداد طرح‌هایی که آموزش و پرورش در حیطه وظایف معلم قرار داده، بسیار زیاد است. چطور می‌توان با چنین شرایطی انتظار کیفیت مطلوب در اجرای طرح داشت؟

این معلم توضیح داد: از جهتی این طرح برای اجرا شدن نیازمند جمع‌آوری اسناد بسیار است که با این حجم کاری که معلم دارد، انجام مطلوب آن دشوار است. من به عنوان معلم باید در طول سال ویژگی‌های رفتاری و عملکرد دانش‌آموز را بررسی کنم اما هم تعداد دانش‌آموزان زیاد است و هم من باید تلاش کنم که مطالب کتاب را تا پایان سال تحصیلی به طور کامل تدریس کنم که دیگر زمانی برای اجرای طرح شهاب باقی نمی‌ماند.

معلمان آموزش کافی ندیده‌اند

معلم دیگری موضوع آموزش‌های ناکافی را مطرح کرد و توضیح داد: یکی دیگر از کاستی‌های بزرگ این طرح، آموزش ناکافی برای معلمان است. در کلاس‌های آموزشی که برای معلمان گذاشتند، تنها مباحث تئوری مطرح شد و هیچ فعالیت کارگاهی و عملی نبود که معلم بداند چطور باید طرح را اجرا کند و تنها باید براساس تجربیات و آزمون و خطا پیش برود.

وی افزود: بخش مهمی از این طرح باید توسط مشاور مدرسه و معلم تربیتی انجام شود اما کمبود نیرو باعث شده که عملا مدارس معلم تربیتی یا پرورشی نداشته باشند. برای پر کردن خلا نبود مشاور در مدارس، برای تعدادی از معلمان کارگاه‌های چند روزه برگزار کرده‌اند تا به عنوان مشاور فعالیت کنند اما چه کسی می‌تواند تنها با چند کارگاه کار تخصصی یک مشاور را انجام دهد؟

بی‌توجهی به گزارش‌ها در مقطع متوسطه

این معلم معتقد است که هدف از طرح شهاب این بود که استعداد دانش‌آموزان کشف شود و در قالب گزارشی جامع به مقاطع بعدی ارسال شود اما بعد از اتمام دوره ابتدایی، در دوره متوسطه توجهی به این گزارش نمی‌شود و عملا اهداف طرح تحقق پیدا نمی‌کند. وی در این باره توضیح داد: نتیجه همین می‌شود که بعد از 12 سال همچنان مشکل استعدادیابی و هدایت تحصیلی بر مبنای توانمندی‌های دانش‌آموزان چالش مهمی در آموزش و پرورش است. این پرونده باید در انتخاب رشته به دانش‌آموز کمک کند اما این اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: علاوه بر این به دلیل کاستی‌های موجود معلمان ترجیح می‌دهند که امتیاز کامل هر بخش را به دانش‌آموز بدهند که در مقاطع بعدی دچار مشکل نشود چراکه مثلا وقتی خود من آموزش ندیده‌ام که چطور هوش موسیقیایی کودک را تشخیص بدهم، برای یک کودک امتیازی قرار بدهم که مانع تحصیل او در رشته هنر شود درحالی که شاید واقعا این فرد در حوزه هنر مستعد باشد. معلمان نمره می‌دهند که اگر در مقاطع بعدی ملاک انتخاب رشته این پرونده باشد، دانش‌آموز دچار مشکل نشود.

معلم ابتدایی عنوان کرد: هر سال زمان اجرای طرح را افزایش می‌دهند اما کمکی به اصل موضوع نمی‌کند. امسال هم با وجود اینکه در روزهای پایانی فروردین هستیم و معلمان هم طرح را اجرا کرده‌اند، هنوز فرم‌های مخصوص آن از اداره آموزش و پرورش به مدارس ارسال نشده که گزارش امسال را تکمیل کنند و عملا سرانجام طرح مشخص نیست.

به گزارش ایسکانیوز، اگرچه طرح شهاب هدف و محتوای خوبی دارد اما طرحی که در اجرا شکست بخورد، نمی‌تواند به اهدافش برسد. اگر استعدادیابی در دوره ابتدایی درست انجام نشود، رشته انتخابی در دوره متوسطه هم به درستی انتخاب نمی‌شود و این سردرگمی در زمان انتخاب رشته دانشگاهی هم ادامه خواهد داشت و عملا رشته این اتفاق تا ناکجا می‌رود و شاهد خیل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خواهیم بود که هنوز نمی‌دانند چه شغلی مناسب آن‌ها است. تعداد بالای دانش‌آموزان، حجم زیاد کتاب‌ها و آموزش‌های بی‌کیفیت و ناکافی معلمان از مهمترین نواقص اجرای طرح است.

منبع: ایسکانیوز

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارائه آموزش‌های ایمنی و ترافیک به ۱۸۰ دانش‌آموز نظر آبادی
  • زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟
  • ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد
  • افزایش ۳۷۵ درصدی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دانش آموزان گنابادی
  • جمع‌آوری مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در استان مرکزی
  • ماجرای اخراج شهید مهدی زین الدین از مدرسه
  • دلبری پسر دانش آموز از خانوم معلم در کلاس درس؛ معلم از تنبیه منصرف شد!
  • دلایل بی‌انگیزگی دانش‌آموزان نسبت به تحصیل / تاکید بر کنکور علم را در مدارس تبدیل به کالا کرده است
  • کتب درسی از سه‌شنبه ثبت سفارش می‌شود